Menstruationskop - hvad gør jeg galt?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Menstruationskop - hvad gør jeg galt?

Indlægaf Ata » 10. maj 2019, 12:16

Jeg fik faktisk dimsen op nu, men det virkede ikke som om, at den foldede sig ud! Så gik jeg i panik og kunne ikke få den ud igen. Men til sidst kom den da ud. Nå, så fik jeg prøvet det. Er ikke helt solgt, må jeg nok erkende. Ser lige for mig, at man skal stå der på sin arbejdsplads med blod ud over det hele? :lol:
1
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16879
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Menstruationskop - hvad gør jeg galt?

Indlægaf Misantropen » 10. maj 2019, 12:40

Ata skrev:
Misantropen skrev:Du kan måle hvor din livmoderhals er placeret. Din livmoderhals behøver ikke være for stor, men den konkrete størrelse og model du har passer måske ikke til dit underliv.

Hvordan man kan måle det? :gruble:

Der er en guide her hvor det også er beskrevet hvorfor det er vigtigt at vide når man vælger kop osv. :) https://putacupinit.com/cervix/

Så vidt jeg husker kan ens højde også være relevant når man skal finde den rette størrelse, men lige nu kan jeg slet ikke huske hvorfor :gruble:
1
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Menstruationskop - hvad gør jeg galt?

Indlægaf Ata » 10. maj 2019, 12:43

Misantropen skrev:
Ata skrev:
Misantropen skrev:Du kan måle hvor din livmoderhals er placeret. Din livmoderhals behøver ikke være for stor, men den konkrete størrelse og model du har passer måske ikke til dit underliv.

Hvordan man kan måle det? :gruble:

Der er en guide her hvor det også er beskrevet hvorfor det er vigtigt at vide når man vælger kop osv. :) https://putacupinit.com/cervix/

Så vidt jeg husker kan ens højde også være relevant når man skal finde den rette størrelse, men lige nu kan jeg slet ikke huske hvorfor :gruble:

Super tak. Kan se det reelt handler mere om, hvor langt oppe livmoderhalsen sidder. Men det giver jo også god nok mening at koppen skal tilpasses det!
1
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16879
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Menstruationskop - hvad gør jeg galt?

Indlægaf Misantropen » 10. maj 2019, 13:04

Ata skrev:
Misantropen skrev:
Ata skrev:
Misantropen skrev:Du kan måle hvor din livmoderhals er placeret. Din livmoderhals behøver ikke være for stor, men den konkrete størrelse og model du har passer måske ikke til dit underliv.

Hvordan man kan måle det? :gruble:

Der er en guide her hvor det også er beskrevet hvorfor det er vigtigt at vide når man vælger kop osv. :) https://putacupinit.com/cervix/

Så vidt jeg husker kan ens højde også være relevant når man skal finde den rette størrelse, men lige nu kan jeg slet ikke huske hvorfor :gruble:

Super tak. Kan se det reelt handler mere om, hvor langt oppe livmoderhalsen sidder. Men det giver jo også god nok mening at koppen skal tilpasses det!

Velbekomme :)

Jeg har næsten ikke mere strøm på min telefon, men hvis du selv søger kan du finde flere guides til hvad man skal vide og tage højde for når man vælger kop.
1
Brugeravatar
Rullegardinia
Indlæg: 1009
Tilmeldt: 4. nov 2016, 20:06
Kort karma: 98
Likede indlæg: 3317

Re: Menstruationskop - hvad gør jeg galt?

Indlægaf Rullegardinia » 10. maj 2019, 13:30

Ata skrev:Jeg fik faktisk dimsen op nu, men det virkede ikke som om, at den foldede sig ud! Så gik jeg i panik og kunne ikke få den ud igen. Men til sidst kom den da ud. Nå, så fik jeg prøvet det. Er ikke helt solgt, må jeg nok erkende. Ser lige for mig, at man skal stå der på sin arbejdsplads med blod ud over det hele? :lol:


Jeg troede seriøst, jeg ville være nødt til at tage en tur på skadestuen første gang jeg skulle have den ud. Jeg kunne bare ikke.

Det bliver nemmere med øvelse. Jeg har vel snart brugt min i syv år, og jeg vil efterhånden slet ikke kunne undvære den
1
Enten er man nødt til at dø I utide – eller også bliver man gammel. Livet går med at blive ældre. Nogen tredje mulighed gives ikke.
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Menstruationskop - hvad gør jeg galt?

Indlægaf JoyNips » 10. maj 2019, 14:19

Ellin skrev:Jeg folder min på billede to. Hvor man ligesom skubber kanten nedad/indad i stedet for at forme som et C.
Så folder den sig meget lettere ud igen. :)
Billede


Jeg folder også som på billede 2. Men der findes mange forskellige måder at folde på. Jeg mener at have linket til en YouTube-video i menstruationskop-tråden engang.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Menstruationskop - hvad gør jeg galt?

Indlægaf Ata » 10. maj 2019, 14:27

JoyNips skrev:
Ellin skrev:Jeg folder min på billede to. Hvor man ligesom skubber kanten nedad/indad i stedet for at forme som et C.
Så folder den sig meget lettere ud igen. :)
Billede


Jeg folder også som på billede 2. Men der findes mange forskellige måder at folde på. Jeg mener at have linket til en YouTube-video i menstruationskop-tråden engang.

Jeg er åbenbart meget ukreativ siden jeg kun kan komme i tanke om een måde at folde den kop på. :lol:

Kan I andre tydeligt mærke, om den har foldet sig ud? Det synes jeg nemlig var rigtig svært at mærke....
0
ShiningCotton
Indlæg: 132
Tilmeldt: 18. apr 2019, 07:00
Kort karma: 6
Likede indlæg: 134

Re: Menstruationskop - hvad gør jeg galt?

Indlægaf ShiningCotton » 10. maj 2019, 14:35

Skynder du dig altid, når du skal prøve?

De første par gange jeg prøvede ville det virkelig heller ikke, hvilket kan være nerver, så jeg ville sige det vigtigste er, at man har tiden til at prøve, så man også kan rette det til, hvis det går galt :)

Ift. mål osv. så er den hurtigste måde, og jeg undskylder, hvis det er for grafisk, at stikke en finger op og se om den rammer noget der føles som en næsetip med hul i. Livmoderhalsen er lav, hvis det kun er et led eller 2 på fingeren inden du finder det, normal hvis fingeren skal helt op mere eller mindre og høj, hvis du slet ikke kan finde den (bare vær obs på, at den kan flytte sig under menstruation og lignende, så det er sådan en vejledende ting).. det er vigtigt ift størrelsen af koppen (fx kan man ikke bruge diva cup, hvis den sidder lavt, fordi diva er en del længere end gennemsnittet)

Hvis du har brug for sammenligning af flere kopper er kopperiet.dk et godt sted at starte :)

Nogle anbefaler at træne uden for perioder med menstruation, om ikke andet er der ikke som sådan en grund til at skynde sig

Ift at folde ud og sådan - jeg bruger 7-folden fordi jeg synes den er nemmest at være sikker på er foldet ud rigtigt.. ved tvivl niver jeg bunden af koppen sammen og drejer - så plejer den at være sikker :)
1
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6209

Re: Menstruationskop - hvad gør jeg galt?

Indlægaf Miss_no_More » 10. maj 2019, 15:10

Jeg havde Divacup før, og kom til ved en fejl at købe Organicup denne gang. Den er meget sværere at få til at folde sig ud, synes jeg. Selvom det er en mindre størrelse. Men Divacup er blødere. Organicup døjer jeg stadig med, selvom jeg har brugt Divacup i flere år uden problemer.

Og så har jeg prøvet en tredje kop også. Kan ikke huske hvad den hedder, men den er meget hård. Og dén får jeg ondt i maven af.
Så måske handler det bare om at finde det rigtige mærke :)
1
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Menstruationskop - hvad gør jeg galt?

Indlægaf Ata » 10. maj 2019, 15:27

ShiningCotton skrev:Skynder du dig altid, når du skal prøve?

De første par gange jeg prøvede ville det virkelig heller ikke, hvilket kan være nerver, så jeg ville sige det vigtigste er, at man har tiden til at prøve, så man også kan rette det til, hvis det går galt :)

Ift. mål osv. så er den hurtigste måde, og jeg undskylder, hvis det er for grafisk, at stikke en finger op og se om den rammer noget der føles som en næsetip med hul i. Livmoderhalsen er lav, hvis det kun er et led eller 2 på fingeren inden du finder det, normal hvis fingeren skal helt op mere eller mindre og høj, hvis du slet ikke kan finde den (bare vær obs på, at den kan flytte sig under menstruation og lignende, så det er sådan en vejledende ting).. det er vigtigt ift størrelsen af koppen (fx kan man ikke bruge diva cup, hvis den sidder lavt, fordi diva er en del længere end gennemsnittet)

Hvis du har brug for sammenligning af flere kopper er kopperiet.dk et godt sted at starte :)

Nogle anbefaler at træne uden for perioder med menstruation, om ikke andet er der ikke som sådan en grund til at skynde sig

Ift at folde ud og sådan - jeg bruger 7-folden fordi jeg synes den er nemmest at være sikker på er foldet ud rigtigt.. ved tvivl niver jeg bunden af koppen sammen og drejer - så plejer den at være sikker :)

Tak for hjælpen. Synes ikke jeg skynder mig. Det er bare svært og ubehageligt at mase sådan en dims op....

Er 7-folden den der vises her ovenfor i tråden?
0
ShiningCotton
Indlæg: 132
Tilmeldt: 18. apr 2019, 07:00
Kort karma: 6
Likede indlæg: 134

Re: Menstruationskop - hvad gør jeg galt?

Indlægaf ShiningCotton » 10. maj 2019, 15:58

Ata skrev:Tak for hjælpen. Synes ikke jeg skynder mig. Det er bare svært og ubehageligt at mase sådan en dims op....

Er 7-folden den der vises her ovenfor i tråden?


Nej, den på billedet hedder vist punch down.
7-folden er når du folder koppen helt fladt og så tager det øverste hjørne og trækker ned så kanten ligner et 7-tal. Hvis min forklaring er dårlig findes der massere af videoer og billeder på YouTube og Google.

Man skal vende sig til det, så nogle gange er det bare et spørgsmål om at vænne sig til det. Har du prøvet at sidde/stå på en anden måde når den skal op? Det kan måske hjælpe at prøve på en anden måde at gøre det på.

Hvis du lader vandet blive på når du skyller den kan det måske også hjælpe ved indføring. Ellers har jeg hørt at spyt også hjælper.

Og igen undskylder jeg, hvis nogen finder det for grafisk.
1
HappyHippo
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4383

Re: Menstruationskop - hvad gør jeg galt?

Indlægaf HappyHippo » 10. maj 2019, 16:04

Jeg blev nødt til at vælge en hård, da den ellers ikke ville folde sig ud. Og en str L fordi jeg blødte så meget (bløder ikke mere pga spiral).
Jeg måtte også prøve mig frem et par gange og bruge et trusseindlæg sammen med i starten.
0
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Menstruationskop - hvad gør jeg galt?

Indlægaf Stitch » 10. maj 2019, 16:38

Jeg har en small, virkelig blød en. Kan slet ikke de hårde og den skal være så lille som mulig. Jeg folder den og når den så er inde, så står jeg og vrikker lidt så den ligesom glider på plads og folder sig ud.
Det gør jeg også med en tampon :genert:

Har du prøvet det?
1
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Menstruationskop - hvad gør jeg galt?

Indlægaf billiebean » 10. maj 2019, 17:06

Jeg er efter en del år kommet på kopholdet. Tænkte at når jeg kan presse 3,5 kg baby ud, så kan jeg altså også putte en gummikop op! Jeg har før prøvet at få den op mange gange uden held, men så fik jeg tippet at putte olie fx olivenolie på kanten, så den glider nemmere og det gjorde tricket, selvom jeg skulle proppe og mase lidt. Så benet op på toiletsædet og i gang ;)

Jeg folder den i øvrigt på den måde, at jeg klemmer den flad og folder venstre hjørne ned mod højre, så den danner et slags syvtal og den får en spids i øverste højre hjørne, som kan føres op.

Nu da jeg har fået skidtet til at virke, synes jeg det er den absolut mest geniale ting i hele verden og alle piger skal bruge den! :p
2
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Menstruationskop - hvad gør jeg galt?

Indlægaf kidkomb » 14. maj 2019, 10:28

Jeg har været til den der almindelige rutineundersøgelse for celleforandringer i livmoderhalsen i dag og min læge sagde at jeg har en lidt bagudvendt livmoderhals.
Vi snakkede lidt om at det muligvis kan være det der giver anledning til den store besvær jeg har med kopper.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.

Tilbage til "Helbred"