Tandhelbred barn

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: Tandhelbred barn

Indlægaf Zonta » 17. maj 2019, 09:21

En tilføjelse til det med at spise/drikke sukkerholdige ting - det er bedst at minimere tiden hvor tænderne er påvirkede af sukker. Dvs. at gå og drikke af et glas juice/sodavand/saftevand over flere timer er noget skidt. Drik ét glas og så skyl munden med vand bagefer. Drik evt. med sugerør, så de forreste tænder ikke bliver så påvirkede af væsken og kulsyren. Hvis I spiser slik, så lad hende spise i en halv time - en time og så skyl munden bagefter.
Som andre siger, så lad være med at skylle munden efter tandbørstning. Og for langt de fleste vil det være nok at bruge tandtråd to dage om ugen.
^ Det er råd, som jeg har fået fra tandlægen. Desuden synes hun, at man skal bruge børne/juniortandpasta i henhold til de aldersangivelser der er på pakkerne, men det er lidt en smagssag, kan jeg læse mig til i tråden.

Hvis det er fordi hun producerer for lidt spyt, kunne man måske overveje at prøve nogle sugetabletter mod mundtørhed? Medmindre det selvfølgelig er sammensætningen i spyttet.

Og så er det bare super fint, hvis I kan give hende nogle gode vaner fra nu. Jeg er selv en, der har dårlige tænder og det er ikke særlig fedt.
1
J, juli 2018.
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6177
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14663

Re: Tandhelbred barn

Indlægaf Ata » 17. maj 2019, 09:23

Jeg har i øvrigt en veninde, som er tandlæge og hun siger, at man helst skal børste tænder FØR man spiser søde sager, fremfor efter. For hvis man børster før, får man fjernet alle bakterierne og så kan de ikke sidde og mæske sig i sukkeret og lave huller.

Jeg praktiserer det nu ikke rigtigt med mine børn, men går meget op i, at de får børstet to gange om dagen.
1
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Re: Tandhelbred barn

Indlægaf MrMister » 17. maj 2019, 16:00

Ata skrev:Jeg har i øvrigt en veninde, som er tandlæge og hun siger, at man helst skal børste tænder FØR man spiser søde sager, fremfor efter. For hvis man børster før, får man fjernet alle bakterierne og så kan de ikke sidde og mæske sig i sukkeret og lave huller.

Jeg praktiserer det nu ikke rigtigt med mine børn, men går meget op i, at de får børstet to gange om dagen.


Det smager også forfærdeligt!

Jeg fik anbefalet oral b pro expert fordi den skulle indholde en særlig ingrediens, som beskytter tænderne bedre. Stantus hed det vidst. Og aldrig skylle efter.

Har hun tæt tandstilling?
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Tandhelbred barn

Indlægaf MOGA » 17. maj 2019, 17:19

Jeg har også et barn med dårlig emalje på mælketænderne - heldigvis tilsyneladende ikke på de blivende tænder! Vi er hos skoletandplejen hver 3. måned, hvor de bliver penslet med noget, de vist kalder banancreme.
0
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7852

Re: Tandhelbred barn

Indlægaf Nicolait » 18. maj 2019, 05:48

Jeg havde også dårlige mælketænder, da jeg var lille, til trods for at de blev børstet tre gange dagligt, og samtidig med at søde sager hørte til sjældenhederne.

Nu som voksen har jeg rigtig gode tænder, så det er ikke givet, at jeres pige vil have problemer med de blivende tænder.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4215

Re: Tandhelbred barn

Indlægaf Fræksak » 18. maj 2019, 08:13

Det er samme historie her. Min ældste (13 år nu) havde kæmpe problemer med mælketænderne. Jeg sad hos tandlægen og følte mig som sådan en socialklasse 5-historie, der gav barnet saftevand døgnet rundt og glemte at hjælpe hende med tænderne. Hun har fået hevet to eller tre tænder ud, fordi det var for svært at fikse hullerne, og så har hun vist fået 5-6 fyldninger ud over det.

Heldigvis lader det til, at det går noget bedre med voksentænderne. Hun har i hvert fald ikke haft huller endnu.
0
Giraffie
Indlæg: 257
Tilmeldt: 2. jan 2016, 22:55
Kort karma: 14
Likede indlæg: 169

Re: Tandhelbred barn

Indlægaf Giraffie » 22. maj 2019, 17:42

Min lillebror havde huller i stort set alle hans mælketænder, jeg fik selv først et hul som voksen.
Alle hans blivende tænder er fine og han har ikke haft et hul endnu, hvor han er blevet 31 år.
0

Tilbage til "Helbred"