Efter udtrapning af antidepressiver.

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Efter udtrapning af antidepressiver.

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 5. jun 2019, 12:59

Til jer der er stoppet med antidepressiver; hvordan havde I det efterfølgende?
Jeg er selv trappet helt ud for 3 uger siden, og jeg simpelthen fået så utroligt let til tårer.
Er det mon bare sådan jeg er uden pillerne, eller er der noget der skal stabilisere sig selv i min hjerne?
Jeg tog ikke meget før- 30 mg cymbalta, så det er ikke en voldsom medicinering jeg er stoppet med.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Efter udtrapning af antidepressiver.

Indlægaf kidkomb » 5. jun 2019, 13:40

Jegvilgerneheddenogetnyt skrev:Til jer der er stoppet med antidepressiver; hvordan havde I det efterfølgende?
Jeg er selv trappet helt ud for 3 uger siden, og jeg simpelthen fået så utroligt let til tårer.
Er det mon bare sådan jeg er uden pillerne, eller er der noget der skal stabilisere sig selv i min hjerne?
Jeg tog ikke meget før- 30 mg cymbalta, så det er ikke en voldsom medicinering jeg er stoppet med.

Jeg trappede ud for nogle år siden og jeg fik også utrolig let til tårer. Min psyk sagde at det var unormalt, men altså, vi reagerer alle forskelligt. -Det er i øvrigt ikke så voldsomt længere, eller nogle dage er det, men det kan også være at jeg bare har vænnet mig til det.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Seance
Indlæg: 377
Tilmeldt: 5. jan 2016, 09:45
Kort karma: 52
Likede indlæg: 1878

Re: Efter udtrapning af antidepressiver.

Indlægaf Seance » 5. jun 2019, 13:43

Det tager lang tid at trappe ud af anti depressiver. For mig lyder det som om det er gået lidt for stærkt.
Da jeg skulle ned i dosis var det med skift af normal dosis og nedsat dosis hver anden dag i en måned, først derefter næste trin i nedtrapning.
I starten var det fint, så blev jeg super følsom og græd meget men jeg ville gerne forsætte nedtrapningen. Den blev så sat i bero da jeg begyndte at få angst igen, jeg lider af ptsd.
2
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Efter udtrapning af antidepressiver.

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 5. jun 2019, 14:08

Seance skrev:Det tager lang tid at trappe ud af anti depressiver. For mig lyder det som om det er gået lidt for stærkt.
Da jeg skulle ned i dosis var det med skift af normal dosis og nedsat dosis hver anden dag i en måned, først derefter næste trin i nedtrapning.
I starten var det fint, så blev jeg super følsom og græd meget men jeg ville gerne forsætte nedtrapningen. Den blev så sat i bero da jeg begyndte at få angst igen, jeg lider af ptsd.

Jeg er trappet ud i løbet af de seneste måneder efter lægens udtrapningsplan.
Kom du aldrig helt ud af behandlingen?
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Efter udtrapning af antidepressiver.

Indlægaf zembra1986 » 5. jun 2019, 15:02

Jeg har trappet ud af diverse antidepressiver over årene.

Det vigtigte er at man tager det stille og roligt med udtrapningen for at minimere symptomerne. Som regel skal man bruge minimum 1 måned og meget gerne længere på at udtrappe......det kommer selvfølgelig an på hvor stor en dosis man har fået, jo højere dosis jo længere udtrapning og nogle skal bruge hele 3-6 måneder på at udtrappe.

Men jo, det er helt normalt at man er grådlabil ovenpå udtrapning af antidepressiver. Det er jo en detox af hjernen og ligenu er den i krise over den ikke får stoffet (antidepressiv medicin) længere og det reagere den på. Hjernen/psyken skal have noget tid til at komme sig og vende tilbage til "normal" tilstand. Det er lidt forskelligt hvor længe det tager, men som regel nogle uger som minimum.
1
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Efter udtrapning af antidepressiver.

Indlægaf Æble » 5. jun 2019, 15:26

Jeg havde det som om at alle mine følelser havde været bedøvet i den tid jeg var på medicin. Da det blev taget væk så kom alle følelserne råt frem. De negative, men heldigvis også de positive. Havde ikke grinet så jeg fik ondt i maven i fem år.

Det tog lidt tid at vænne sig til. Især fordi man er blevet skrækslagen for depressionens favntag. Sådan lidt håndsky overfor negative følelser (åh nej er jeg på vej ned i hullet igen).

Mit råd er at være tålmodig med dig selv. Accepter dine følelser. Hold øje med om du er på den rigtige side af depressionen, selvom du er ked af det og græder.

:kys:
3
Jin_ah
Indlæg: 70
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:41
Kort karma: 2
Likede indlæg: 29

Re: Efter udtrapning af antidepressiver.

Indlægaf Jin_ah » 5. jun 2019, 18:59

Jeg er desværre ikke kommet af det efter udtrapning. Jeg var nødt til at begynde igen.
Men jeg har også fået det i snart 20 år, så jeg tror desværre ikke min hjerne fungerer uden.
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Efter udtrapning af antidepressiver.

Indlægaf zembra1986 » 5. jun 2019, 19:19

Jin_ah skrev:Jeg er desværre ikke kommet af det efter udtrapning. Jeg var nødt til at begynde igen.
Men jeg har også fået det i snart 20 år, så jeg tror desværre ikke min hjerne fungerer uden.


Jeg har heller aldrig trappet helt ud. Kun ud af noget og over på noget andet. Har fået det i ca. 15 år nu, og jeg tvivler på om jeg nogensinde kan leve helt uden.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Efter udtrapning af antidepressiver.

Indlægaf kidkomb » 5. jun 2019, 19:28

Jeg var på antidepressiver i over 15 år og jeg har været ude af det i snart to år uden problemer.
Min grådlabilitet skyldtes ikke at jeg var/er ked af det, men jeg har bare pludselig let til tårer. Det har jeg aldrig haft før. Heller ikke før jeg begyndte på antidepressiver. Jeg bliver nemt rørt nu.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Efter udtrapning af antidepressiver.

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 5. jun 2019, 20:32

zembra1986 skrev:
Jin_ah skrev:Jeg er desværre ikke kommet af det efter udtrapning. Jeg var nødt til at begynde igen.
Men jeg har også fået det i snart 20 år, så jeg tror desværre ikke min hjerne fungerer uden.


Jeg har heller aldrig trappet helt ud. Kun ud af noget og over på noget andet. Har fået det i ca. 15 år nu, og jeg tvivler på om jeg nogensinde kan leve helt uden.

Jeg har fået det i 17 år og håber inderligt jeg aldrig skal tage det igen.
0
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Efter udtrapning af antidepressiver.

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 5. jun 2019, 20:33

Jin_ah skrev:Jeg er desværre ikke kommet af det efter udtrapning. Jeg var nødt til at begynde igen.
Men jeg har også fået det i snart 20 år, så jeg tror desværre ikke min hjerne fungerer uden.

Hvor lang tid gik der før du begyndte igen?
0
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Efter udtrapning af antidepressiver.

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 5. jun 2019, 20:35

SAGA skrev:Jeg trappede ud for nogle år siden, og i cirka fire måneder efterfølgende var jeg nervøs for om jeg var blevet depressiv igen. Jeg var grådlabil, energiløs, havde nemt ved at blive stresset, havde en meget kort lunte og så videre.
Det stoppede efter de der fire måneder.

Alle de symptomer du nævner, har jeg ca halvdelen af tiden. Det dræner godt nok mit overskud :(
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Efter udtrapning af antidepressiver.

Indlægaf kidkomb » 6. jun 2019, 06:17

Mistermor skrev:
kidkomb skrev:Jeg var på antidepressiver i over 15 år og jeg har været ude af det i snart to år uden problemer.
Min grådlabilitet skyldtes ikke at jeg var/er ked af det, men jeg har bare pludselig let til tårer. Det har jeg aldrig haft før. Heller ikke før jeg begyndte på antidepressiver. Jeg bliver nemt rørt nu.

Sådan er det også for mig. Alting kan gøre mig rørt. Jeg tog medicin i 13 år.

Jeg finder det egentlig skide irriterende at min psykiater sagde at det havde han aldrig hørt om før og så viser det sig at det fuldkommen normalt (nu ved jeg godt at grundlaget er meget lille herinde, men billedet det tegner er temmelig tydeligt)
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Efter udtrapning af antidepressiver.

Indlægaf paint » 6. jun 2019, 08:18

SNRI (N, står for Noradrenalin). Cymbalta indeholder i modsætning f.eks Cipramil (SRI/SSRI) også en Noradrenalin reuptake hæmmer. Det gør et præparat som Effexor også. Disse præparater er kendt for at være svære at komme ud af og have ubehagelige bivirkninger efterfølgende.

Det aktive stof i Cymbalta er Duloxetin, som blokerer de modtagere i hjernen, som optager signalstofferne serotonin og noradrenalin. Medicinen gør altså, at mængden af de to stoffer i hjernen bliver større, fordi de ikke optages.

Kendte bivirkninger ved ophør (især hurtigt ophør)

svimmelhed.
prikkende følelse, som når noget sover eller følelse af elektriske stød (især i hovedet)
søvnforstyrrelser (livagtige drømme, mareridt, søvnløshed)
træthed, søvnighed.
rastløshed eller uro.
angst.
kvalme eller opkastning.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Efter udtrapning af antidepressiver.

Indlægaf Ata » 6. jun 2019, 09:17

Generelt er det min erfaring, at bivirkninger og eftervirkninger af lægemidler er stærkt underdokumenteret. Jeg synes jævnligt, at jeg oplever bivirkninger, som lægerne aaaaldrig har hørt om. Og så googler man det og kan se, at der sidder cirka 10.000 personer med samme oplevelse derude.
4

Tilbage til "Helbred"