Melatonin i håndkøb

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1846
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Melatonin i håndkøb

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 19. jun 2020, 20:32

Ado skrev:Jeg kan købe med hjem til dig, når vi tager til Frankrig. Det er selvfølgelig først om tre uger. Så det kan du nok ikke bruge til så meget.
Men det er i håndkøb der, og det er billigt. Jeg køber altid, når vi er der eller i Italien.

Tak for tilbuddet :blomst:
Jeg har besluttet at tsle med min læge om det.
1
Brugeravatar
tron
Indlæg: 1117
Tilmeldt: 30. jan 2020, 12:07
Kort karma: 20
Likede indlæg: 577

Re: Melatonin i håndkøb

Indlægaf tron » 22. jun 2020, 08:43

fisken80 skrev:
tron skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Det er ikke noget jeg mener. Det er sådan set noget lægemiddelstyrelsen har nedskrevet. Og som jeg skrev skal det være lovligt.

https://laegemiddelstyrelsen.dk/da/apot ... -udlandet/



* Medicin betyder i denne sammenhæng, produkter der bliver vurderet som værende lægemidler i Danmark. Det kan både være receptpligtige lægemidler, håndkøbslægemidler samt produkter, der er kategoriseret som f.eks. kosttilskud i udlandet men som lægemidler i Danmark


Og på samme side kan du læse "Medicin, der indeholder euforiserende stoffer sendt med posten er Ulovligt at indføre for private også fra Fra EU/EØS lande".

Hvilket er det jeg påpeger man altid skal undersøge for, før man handler på nette, det andet var det som jeg sagde var ok.

Men det faktum at folk aldrig overvejer at undersøge det inden man indføre noget, det er problemet.


Er der da nogen lande i EU, hvor man lovligt kan købe medicin indeholdende euforiserende stoffer i håndkøb?

Ja det er der også, men endnu vigtigere en del af de præparater som er receptpligtige indeholde den slags stoffer, så hvis man tror man kan købe receptpligtige medicin i andre EU uden recept og så frit indføre dem uden at se hvilke indholdsstoffer det indeholder...så er man helt galt på den.
Senest rettet af tron 22. jun 2020, 10:39, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
tron
Indlæg: 1117
Tilmeldt: 30. jan 2020, 12:07
Kort karma: 20
Likede indlæg: 577

Re: Melatonin i håndkøb

Indlægaf tron » 22. jun 2020, 08:45

fisken80 skrev:
tron skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
tron skrev:
heysamaysa skrev:
vibbsen skrev:
tron skrev:
Bergen skrev:
tron skrev:
zembra1986 skrev:
tron skrev:"Du skal være opmærksom på, at der findes regler, der begrænser privatpersoners mulighed for at få medicin tilsendt fra udlandet, dvs. også medicin købt på nettet.

Det er ulovligt at få tilsendt medicin, der er købt eller afsendt fra et land uden for et EU- eller EØS-land. Det er desuden kun lovligt at indføre medicin, der er lovligt indkøbt og til eget brug.

Det er også ulovligt at få tilsendt medicin, der indeholder euforiserende stoffer eller er doping.

Det er ikke lovligt at købe medicin via hjemmesider fra lande uden for EU/EØS. Det kan f.eks. være lande som USA, Canada, Kina og Thailand. Hvis man overtræder denne regel kan det straffes med bøde eller fængsel.

Inden for de sidste år er der kommet danske hjemmesider, der tilbyder handel fra bl.a. amerikanske hjemmesider. Selvom disse hjemmesider gør det muligt for dig som forbruger at købe medicin fra amerikanske hjemmesider, er det stadig dit ansvar at sikre, at de produkter, du ønsker at købe, lovligt kan indføres i Danmark.

Er du i tvivl om et produkt er lovligt at indføre, kan du kontakte Lægemiddelstyrelsen: Det gør du ved at udfylde denne formular på..."

Lyder som dårlige råd du får om at købe receptpligtigt medicin i udlandet.


Der er altså intet ulovligt i at købe melatonin hjem til egen brug, fra et EU-land.

Hvad er reglerne for at købe receptpligtigt medicin i andre EU-lande uden recept?


Uanset hvad er det lovligt at købe melatonin hjem i EU uden recept.

Det er ikke et svar på hvad reglerne for at købe receptpligtigt medicin i andre EU-lande uden recept, med minder du påstår at det er lovligt at indføre receptpligtigt medicin fra andre EU-lande uden en recept og at omgå de danske regler, er det din påstand?


Hvis du kan købe pågældende medicin lovligt i håndkøb i det pågældende land, så er det lige meget om det er nok så receptpligtigt i Danmark.

Jeg køber f.eks. altid 500 mg ibuprofen i udlandet. De fås i håndkøb i f.eks. Spanien, Bulgarien og mange andre EU lande. I Danmark er det kun 200 mg der fås i håndkøb.

Iøvrigt så betragtes Melatonin som kosttilskud rigtig mange steder....I DK er det medicin og kan kun fås på recept.

Min psykiater anbefalede mig at købe det i udlandet....Og gav grønt lys til at tage en dosis der hedder 10 mg....Det sker der ikke noget ved. Melatonin er et naturligt hormon og kan ikke overdoseres. Kroppen optager ganske enkelt ikke mere end den har brug for.

Jeg har brugt Melatonin i en del år efterhånden. Både som 2 mg depottablet som er den version der fås herhjemme på recept og koster 6 kroner pr. pille og ikke har nogen form for CTR tilskud. Og den version 3 mg. version som jeg har købt i Tyrkiet i håndkøb på apoteket og kostede 20 TL (Ca 28 kroner) for 100 stk. Min psykiater fortalte at hun købte dem i USA. Der fås versionen med 10 mg i de fleste håndkøbsudsalg til en pris der er laaangt under hvad vi kan få dem til i Europa.



Er det på internetshops eller hvis du er på ferie i udlandet at du køber 500 mg ibuprofen?


Nu er det jo netop forskel på indføre medicin med posten og så købe det udlandet og tage med hjem. Men det korrekt at det er lovlig at indføre medicin fra EU lande, i modsætning til lande uden for EU som eks. USA.


Så længe at det er fra EU er det lovligt uanset om det sendes eller indføres ved indrejse og så længe at det er lovlig medicin der er købt og kun er til eget forbrug.

Du mener så længe det er lovligt i det EU hvor det er indkøbt, så er det lovligt at indføre. Det er delvel korrekt, fordi de også afhænger af om det er euforiserende stoffer i pågældende medicin, i givet fald skal der medicin pas til hvis du selv har det med og det er under alle omstændigheder strafbart at forsøge at importere det også fra andre EU lande.

Så når man absolut vil indføre medicin fra andre EU, som ellers er receptpligtig i DK så er der risiko for at det indeholde euforiserende stoffer (eks.vil meget af det vanedannede medicin indeholde euforiserende stoffer) og det er særskilt strafbart. Så man skal vide hvad man laver og det er ikke ligesom det som tråden bære præ af.


Og det var faktisk ikke det du sagde...
Du skriver jo, at man slet ikke må indføre medicin, der indeholder euforiserende stoffer, du nævner slet ikke, at det kun gælder, hvis du køber det over nettet.

Det er det jeg mener, hvis du heller vil bruge ordet importere så er det også fint begge ord dækker dog over det samme. Af få sendt vare over landegrænser.
0
Brugeravatar
tron
Indlæg: 1117
Tilmeldt: 30. jan 2020, 12:07
Kort karma: 20
Likede indlæg: 577

Re: Melatonin i håndkøb

Indlægaf tron » 22. jun 2020, 08:51

paint skrev:Siden hvornår er Melatonin, blevet et euforiserende stof? Det kan i øvrigt købes helt lovligt i Danmark på recept. At man lider af jetlag, er som regel begrundelse nok for en læge til at udskrive det.

Melatonin er ikke et sovemiddel men har et døgnrytmeregulerende stof, derfor er det ok at købe fra EU men stadig ikke uden fra EU, da det i DK er et medicinsk præparat.

Men det er der andre former for sove medicin som gør og som derfor kræver medicinpas hvis man selv har det med og som ikke må indføres fra andre EU lande.

Men pointer er, at råd som givers her i tråden, giver det indtryk at det altid er i orden at købe medicin på nettet fra andre EU lande og det er et forkert signal at sende.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16245
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32458

Moderation

Indlægaf icelady » 20. aug 2023, 06:22

Tråden er et par år gammel og blev "oppet" af en reklame-profil.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler

Tilbage til "Helbred"