Mirzatapin

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Prosperity74
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:08
Kort karma: 235
Likede indlæg: 2580

Mirzatapin

Indlægaf Prosperity74 » 4. okt 2020, 21:57

Jeg lider af kronisk depression ( dystymi ), har noget angst og har ængstelig personligheds forstyrrelse.
Jeg får escitalopram 20 mg. Jeg døjer rigtig meget med mylder tanker og har rigtig svært ved at sove. Hver eneste aften ligger jeg og vender og drejer mig i lang tid og kan ikke finde ro.
Min læge har foreslået mig, at jeg kunne få lidt mirzatapin til at tage om aftenen.
Er der nogle af jer der har erfaringer med mirzatapin ? :)
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Mirzatapin

Indlægaf zembra1986 » 5. okt 2020, 00:23

Jeg har taget det i ca. 3 år. 30 mg. Jeg er ved at trappe ud af det på nuværende tidspunkt. Jeg vil ikke anbefale det, medmindre man har det VIRKELIG skidt OG har prøvet andre alternativer præparater uden god effekt......i hvert fald ikke i så stor en dosis. Det har virkelig mange, ofte, heftige bivirkninger (stor vægtøgning skulle vist være en af de slemme, men det var en af dem jeg ikke selv fik). Det hjalp mig godt i starten, men har fået det værre og værre på det, med flere og værre bivirkninger med tiden, som klart opvejede effekten, som desuden har været meget tvivlsom her det seneste års ti, hvor jeg virkelig har kæmpet med svær angst og depression.......deraf min igangværende udtrapning. Det skader mig klart mere end det gavner, på nuværende tidspunkt.

Dermed ikke sagt at nogen ikke har en rigtig god effekt af det, uden voldsomme bivirkninger, men man ved aldrig på forhånd i hvilken kategori man selv er og er man i kategorien med voldsomme bivirkninger, så fanger bordet bare desværre.
2
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6174
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Mirzatapin

Indlægaf Ata » 6. okt 2020, 07:44

Jeg fik mirtazapin 45 mg i nogle få måneder, men det hjalp ikke på mig. Jeg blev totalt passiv af det. Jeg blev taget af det igen og sat på duloxetin/Cymbalta. Det hjalp mig, MEN jeg vil ikke anbefale det, medmindre alt andet er prøvet. Blandt andet er det så svært at trappe ud af, at det tager flere år (se evt. facebookgruppen Cymbalta Hurts Worse).
1
Pagunette
Indlæg: 63
Tilmeldt: 29. apr 2016, 16:25
Kort karma: 3
Likede indlæg: 55

Re: Mirzatapin

Indlægaf Pagunette » 9. okt 2020, 20:14

Min mand fik det sidste år og det gjorde ham til en total zombie og “ligeglad” med alt... Han var ikke til stede eller sig selv, så det måtte han stoppe med. Han fik det lige præcis pga han ikke kunne falde i søvn og tankerne kørte rundt.

Jeg kan selv ikke tåle mange af produkterne og får idag det der hedder Venlafaxin, som også har dæmpet mine angst symptomer. Jeg får idag 150 mg og kan blive sat op hvis nødvendigt....

Ang bivirkninger, har jeg ikke rigtig haft nogle da jeg kom på denne, lidt kvalme og svimmelhed den første uge, men INTET i forhold til bivirkningerne jeg fik af de andre præparater, hvor den sidste sertralin gav mig så seriøs diarre i 2 mdr, at jeg troede det var min tarmsygdom, der var i udbrud, selvom “profilen” til udbruddet ikke passede ind.
1
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Mirzatapin

Indlægaf Tanten » 9. okt 2020, 20:25

Mirtazapin (Remeron) er noget old school og har heftige bivirkninger. Man kan overveje en mindre dosis antipsykotisk medicin af nyere type til natten. Mange har glæde af f.eks. Seroquel til natten.
2
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Mirzatapin

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 9. okt 2020, 20:39

Prosperity74 skrev:Jeg lider af kronisk depression ( dystymi ), har noget angst og har ængstelig personligheds forstyrrelse.
Jeg får escitalopram 20 mg. Jeg døjer rigtig meget med mylder tanker og har rigtig svært ved at sove. Hver eneste aften ligger jeg og vender og drejer mig i lang tid og kan ikke finde ro.
Min læge har foreslået mig, at jeg kunne få lidt mirzatapin til at tage om aftenen.
Er der nogle af jer der har erfaringer med mirzatapin ? :)

Må jeg spørge hvad du har prøvet for at afhjælpe dit problem?
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Mirzatapin

Indlægaf billiebean » 10. okt 2020, 13:04

Jeg fik mirtazapin i nogle måneder også pga angst og manglende søvn. Det hjalp rigtig godt på humøret og søvnen, men min appetit gik helt bananas. Kunne ikke mærke mæthed! Det var virkelig syret. Stoppede igen - for hurigt og fik en rebound effekt, hvilket var forfærdeligt! Startede på sertralin og det funkede bare og så kom søvnen af sig selv.

Hvis det kun er søvnen, så kan jeg forslå phenergan. Det hjalp faktisk selv da jeg var super hårdt ramt af søvnløshed. Tog så vist 2 tabletter istedet for 1. Men det er ret uskadeligt idet det er et antihistamin med meget sløvende og søvndyssende effekt også. Og så er det ikke afhængighedsskabende.
0
Brugeravatar
Prosperity74
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:08
Kort karma: 235
Likede indlæg: 2580

Re: Mirzatapin

Indlægaf Prosperity74 » 10. okt 2020, 18:08

Tanten skrev:Mirtazapin (Remeron) er noget old school og har heftige bivirkninger. Man kan overveje en mindre dosis antipsykotisk medicin af nyere type til natten. Mange har glæde af f.eks. Seroquel til natten.

Ok, det var jeg ikke klar over at Seroquel var god til :)
0
Brugeravatar
Prosperity74
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:08
Kort karma: 235
Likede indlæg: 2580

Re: Mirzatapin

Indlægaf Prosperity74 » 10. okt 2020, 18:10

Pagunette skrev:Min mand fik det sidste år og det gjorde ham til en total zombie og “ligeglad” med alt... Han var ikke til stede eller sig selv, så det måtte han stoppe med. Han fik det lige præcis pga han ikke kunne falde i søvn og tankerne kørte rundt.

Jeg kan selv ikke tåle mange af produkterne og får idag det der hedder Venlafaxin, som også har dæmpet mine angst symptomer. Jeg får idag 150 mg og kan blive sat op hvis nødvendigt....

Ang bivirkninger, har jeg ikke rigtig haft nogle da jeg kom på denne, lidt kvalme og svimmelhed den første uge, men INTET i forhold til bivirkningerne jeg fik af de andre præparater, hvor den sidste sertralin gav mig så seriøs diarre i 2 mdr, at jeg troede det var min tarmsygdom, der var i udbrud, selvom “profilen” til udbruddet ikke passede ind.


Jeg har prøvet venlafaxin, det kunne jeg slet ikke tåle. Jeg fik udslæt og kløe over det hele
Senest rettet af Prosperity74 10. okt 2020, 19:30, rettet i alt 1 gang.
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Mirzatapin

Indlægaf zembra1986 » 10. okt 2020, 18:19

Jeg prøver lige med et ikke-medicinsk alternativ: Har du prøvet yoga nidra? Det er en guided meditation, som skulle være specielt god til søvn problemer. Nu har jeg ikke selv problemer med at falde i søvn, men jeg laver selv yoga nidra midt på dagen hver dag og jeg bliver meget afslappet af det. Jeg tager kun 20 min, da jeg ellers er ret sikker på jeg falder i søvn og det ikke lige det der er meningen mit tilfælde. Ved at nogle af dem der bruger det for søvn problemer bruger nogle sessioner der vare 30 min - 1 time. Hvis det har interesse kan jeg lige sende dig et par links.
1

Tilbage til "Helbred"