Konstant ondt i hælen

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6505
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14439

Konstant ondt i hælen

Indlægaf Mangoness » 21. okt 2020, 08:51

Er der nogen af jer, som har oplevet at have ondt bagpå hælen, og hvad gjorde i ved det? :(

I øjeblikket har jeg ondt hver dag. Både om morgenen - men også senere på dagen (både hvis jeg har siddet ned i længere tid og rejser mig, og hvis jeg har været ude at gå). Jeg kan også mærke, at det er meget ømt, hvis jeg trykker på området med fingrene.

Jeg har efterhånden skiftet sko 3 gange (alle med god stødabsorbtion og sportssko - de sidste nye har jeg haft i en uges tid) og har indlæg i skoen (jeg går meget indad med foden, så det kan være, at de skal tilpasses mere), men indtil videre virker det ikke. Jeg fik lavet indlæggene hos en fysioterapeut og overvejer pt at tage afsted igen.

Det eneste, der virker, er at lade være med at gå (jeg bor i byen - og efter ture i fx skove, så får jeg ikke på samme måde ondt i hælen, men der er langt til den nærmeste græsplæne). Og jeg går i forvejen ikke særlig meget, da jeg er hjemme det meste af dagen.

Jeg har taget det her billede fra nettet for at illustrere, hvor det er henne. Det er bagpå den der knogle bagpå hælen og på indersiden:

fig-4111.png
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20481
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43963

Re: Konstant ondt i hælen

Indlægaf paint » 21. okt 2020, 09:02

Mangoness skrev:Er der nogen af jer, som har oplevet at have ondt bagpå hælen, og hvad gjorde i ved det? :(

I øjeblikket har jeg ondt hver dag. Både om morgenen - men også senere på dagen (både hvis jeg har siddet ned i længere tid og rejser mig, og hvis jeg har været ude at gå). Jeg kan også mærke, at det er meget ømt, hvis jeg trykker på området med fingrene.

Jeg har efterhånden skiftet sko 3 gange (alle med god stødabsorbtion og sportssko - de sidste nye har jeg haft i en uges tid) og har indlæg i skoen (jeg går meget indad med foden, så det kan være, at de skal tilpasses mere), men indtil videre virker det ikke. Jeg fik lavet indlæggene hos en fysioterapeut og overvejer pt at tage afsted igen.

Det eneste, der virker, er at lade være med at gå (jeg bor i byen - og efter ture i fx skove, så får jeg ikke på samme måde ondt i hælen, men der er langt til den nærmeste græsplæne). Og jeg går i forvejen ikke særlig meget, da jeg er hjemme det meste af dagen.

Jeg har taget det her billede fra nettet for at illustrere, hvor det er henne. Det er bagpå den der knogle bagpå hælen og på indersiden:

fig-4111.png


Er det ikke en 'hælspore' du lider af?

Billede

https://www.vejlefysioterapi.dk/post/h% ... 3%B8velser

De såkaldte MBT sko, skulle kunne hjælpe på det.

https://www.mbtshop.dk/produkter/31-se-alle-mbt-sko/
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6505
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14439

Re: Konstant ondt i hælen

Indlægaf Mangoness » 21. okt 2020, 10:01

paint skrev:
Mangoness skrev:Er der nogen af jer, som har oplevet at have ondt bagpå hælen, og hvad gjorde i ved det? :(

I øjeblikket har jeg ondt hver dag. Både om morgenen - men også senere på dagen (både hvis jeg har siddet ned i længere tid og rejser mig, og hvis jeg har været ude at gå). Jeg kan også mærke, at det er meget ømt, hvis jeg trykker på området med fingrene.

Jeg har efterhånden skiftet sko 3 gange (alle med god stødabsorbtion og sportssko - de sidste nye har jeg haft i en uges tid) og har indlæg i skoen (jeg går meget indad med foden, så det kan være, at de skal tilpasses mere), men indtil videre virker det ikke. Jeg fik lavet indlæggene hos en fysioterapeut og overvejer pt at tage afsted igen.

Det eneste, der virker, er at lade være med at gå (jeg bor i byen - og efter ture i fx skove, så får jeg ikke på samme måde ondt i hælen, men der er langt til den nærmeste græsplæne). Og jeg går i forvejen ikke særlig meget, da jeg er hjemme det meste af dagen.

Jeg har taget det her billede fra nettet for at illustrere, hvor det er henne. Det er bagpå den der knogle bagpå hælen og på indersiden:

fig-4111.png


Er det ikke en 'hælspore' du lider af?

Billede

https://www.vejlefysioterapi.dk/post/h% ... 3%B8velser

De såkaldte MBT sko, skulle kunne hjælpe på det.

https://www.mbtshop.dk/produkter/31-se-alle-mbt-sko/


Jeg havde en hælspore for et års tid siden, som sad ligesom på billedet nedenunder. Den forsvandt efter nogle måneder, hvor jeg havde gået med sko med god stødabsorbtion. Jeg troede i begyndelsen, at hælsmerterne bagpå hælen var en del af hælsporen, men hælsporen er forsvundet, og det har hælsmerterne bagpå hælen ikke :gruble:

Billede
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Konstant ondt i hælen

Indlægaf Fræksak » 21. okt 2020, 19:36

Jeg ved desværre ikke, hvad det er, men jeg kan sige, at da jeg havde hælspore sad den, som du har vist nederst, Mangoness. Jeg har aldrig haft ondt hvor du viser det i det øverste billede.
2
Aesel82
Indlæg: 2654
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4282

Re: Konstant ondt i hælen

Indlægaf Aesel82 » 21. okt 2020, 20:23

Kan det være noget betændelse i/overanstrengelse af akillessenen?
1
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6505
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14439

Re: Konstant ondt i hælen

Indlægaf Mangoness » 22. okt 2020, 21:21

Aesel82 skrev:Kan det være noget betændelse i/overanstrengelse af akillessenen?


Det er det sandsynligvis. Mine fødder går meget indad, så jeg har sandsynligvis brug for en kile under hælen i mine skoindlæg, ligesom på filmen nedenunder:

Sidst jeg var til fysioterapeut, så forsøgte vi os med en kile under hælen, så min fod ikke gik så meget indad, men vi fandt aldrig den rigtige størrelse (jeg er ekstremt dårlig til at kunne mærke, om det er den rigtige størrelse :genert: ). Men jeg skal nok til at bestille tid og prøve igen, så jeg ikke har ondt hver dag :genert:

0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6297
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 751
Likede indlæg: 14875

Re: Konstant ondt i hælen

Indlægaf Ata » 23. okt 2020, 07:31

Ville også tænke, at det er din akillessene!
1
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Konstant ondt i hælen

Indlægaf Seladon » 23. okt 2020, 14:39

Har døjet med senehindebetændelse to gange, og jeg tror at dine symptomer ligner mine fra dengang. Fik flere fysioterapibehandlinger, og det gik faktisk meget godt.
1
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16949
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21067

Re: Konstant ondt i hælen

Indlægaf Misantropen » 23. okt 2020, 18:03

Har du fået lavet en fodanalyse og hvad er fysioterapeutens vurdering af årsagen?
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25736

Re: Konstant ondt i hælen

Indlægaf Delfin » 23. okt 2020, 18:17

Der er en del, der er roser dem her til skyerne. https://www.footstore.dk/vare/9952-alig ... aegssaaler
Jeg har ikke selv prøvet dem, da jeg bruger håndsyet fodtøj
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6505
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14439

Re: Konstant ondt i hælen

Indlægaf Mangoness » 4. nov 2020, 08:55

Misantropen skrev:Har du fået lavet en fodanalyse og hvad er fysioterapeutens vurdering af årsagen?


Fysioterapeutens vurdering er pt, at det sandsynligvis er noget achillessenebetændelse :)
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Pagunette
Indlæg: 63
Tilmeldt: 29. apr 2016, 16:25
Kort karma: 3
Likede indlæg: 55

Re: Konstant ondt i hælen

Indlægaf Pagunette » 14. nov 2020, 22:37

Jeg ville opsøge en ortopædkirurg og få ham til at kigge på det og eventuelt sende dig til en bandagist, hvor du får lavet en sål der passer til din fod.

Jeg fik i 2015 en vrid skade og døjede sådan med at stå, gå og havde store smerter i min Venstres fod, ankel, hæl, skinneben og knæ.

Jeg blev først sidste år henvist til en ortopædkirurg efter alle andre muligheder var prøvet.

Min skade påvirker min pronering, der er ind ad og han sendt mig til en bandagist og her et år senere, med justeringer og opfølgende besøg hos ortopædkirurgen hvis det stadig gjorde ondt efter justering, for at han kunne skrive på sålen hvor meget mere de skulle "løfte" min fod, er mine smerter stort set væk.

Fik af vide det ville tage tid før jeg er helt smertefri, da jeg har gået i så mange år med det.
1
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6505
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14439

Re: Konstant ondt i hælen

Indlægaf Mangoness » 27. jun 2021, 20:35

Jeg kan fortælle, at jeg kom til fysioterapeut og fik nogle øvelser for hælen samt shockwave behandling.

(Tidligere har jeg forsøgt forskellige sko og forskellige indlæg med og uden kiler til ingen verdens nytte).

I starten lavede jeg fodøvelserne + fik shockwave behandlingen en gang om ugen. I den tid, jeg lavede øvelserne, kunne jeg gå op til 2,5 km om dagen uden at få ondt i hælen. Og mine hæle gjorde ondt om morgenen (før behandlingen haltede jeg tit om morgenen, fordi det gjorde så ondt - med behandlingen gjorde det dog ikke så ondt, at jeg haltede længere).

Efter nogle måneder valgte vi dog at stoppe fodøvelserne (det var fysioterapeutens vurdering, at nu havde jeg vist fået det ud af øvelserne, jeg kunne). Så vi valgte i stedet, at jeg skulle gå ture (for at se om jeg kan komme op på mere end 2,5 km) og stadig få shockwave behandlingen. Det betød, at jeg kunne gå ca. 4-5 km omkring 3 dage i træk, før jeg fik ondt i hælen.

Her i sidste uge opdagede jeg så, at mine hæle er kommet så langt, at jeg sagtens kan gå 16 km en enkelt dag uden at få smerter under, efter eller dagen efter gåturen. Derudover mærker jeg ikke særlig meget til hælene om morgenen mere - og der er mange dage, hvor jeg slet intet mærker.

Så der er sket store fremskridt på godt og vel 8 måneders tid :banan:
12
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Konstant ondt i hælen

Indlægaf Sangius » 27. jun 2021, 20:43

Jeg kan anbefale Snow Fun i Roskilde. De har en ortopæd-afdeling, hvor de scanner ens fod, og 3D printer en sål til en.
Jeg har selv fået henvisning til en ortopædkirurg fra min læge, og så sendte ortopædkirurgen mig til Snow Fun i Roskilde.
Jeg havde store smerter i midten af foden, fordi jeg gik helt forkert. Mine smerter er helt stoppet, efter et par måneder med de nye såler.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11295
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Konstant ondt i hælen

Indlægaf Mani » 27. jun 2021, 20:49

Fantastisk fremskridt :banan:
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'

Tilbage til "Helbred"