Ingefær-citron-shot

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
FrkRød
Indlæg: 90
Tilmeldt: 5. maj 2016, 06:24
Kort karma: 4
Likede indlæg: 155

Re: Ingefær-citron-shot

Indlægaf FrkRød » 13. okt 2016, 09:40

Aima skrev:Jeg lavede den der linkes til fra Søndagsavisen, i går, jeg dobblede dog ingefæren op, jeg kan godt lide det kradser.

Jeg drak et shot i morges og det var helt fint. Det smager lidt bittert og grapefrugt-ish og kradser en del.

Den mørke er rødbede/æwle-shot.

image.jpg


Hvordan laver du rødbede-shotten?? Elsker den fine farve :)
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Ingefær-citron-shot

Indlægaf vibbsen » 13. okt 2016, 14:10

Lykke skrev:Altså nu bliver jeg sikkert syg i det jeg har skrevet det ;) Men efter jeg er begyndt at tage sådan et shot hver dag har jeg ikke været syg. Manden har været igennem 2-3 forkølelser, mens jeg slet intet har fået.


Jeg brugte dit eksempel overfor min mand....Han bliver nemlig hele tiden forkølet og er ved at dø hver gang....

Hans påstand var at nu var der jo nogen som bare var mere disponeret for at blive syge...Og det kunne jo være at din mand hørte til i den kategori.

I rest my case :lol: :lol: :lol: :lol:

Men jeg lavede ingefær/citron/chili/gurkemaje shot i tirsdags. Og jeg synes faktisk de smager OK...Dog tager jeg et glas vand straks efter så det ikke når at bide for meget
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8947
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1053
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18208

Re: Ingefær-citron-shot

Indlægaf Mi55y » 13. okt 2016, 15:56

Er der nogen ide i, at det skal være som shot?

Vores køkkendame på job laver hver dag hjemmepresset juice med ingefær til os, og det smage jo skønt og skjuler ingefærsmagen godt, for dem der ikke bryder sig om det. Vi har drukket det hver dag i flere måneder efter dagens strækøvelser, og vi har faktisk ikke haft en eneste forkølelse henover sommeren, nu jeg tænker efter...
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
én-to-fire
Indlæg: 89
Tilmeldt: 26. maj 2016, 10:51
Kort karma: 8
Likede indlæg: 176

Re: Ingefær-citron-shot

Indlægaf én-to-fire » 14. okt 2016, 11:01

Synes engang jeg hørte at ingefær skal indtages råt for at de gode egenskaber bevares?
Er der nogen som ved noget om det?
0
Brugeravatar
Kasper
Indlæg: 283
Tilmeldt: 1. sep 2015, 21:50
Kort karma: 72
Likede indlæg: 836

Re: Ingefær-citron-shot

Indlægaf Kasper » 14. okt 2016, 19:44

charlie skrev:Husk at bruge økologiske råvarer, hvis du ligesom jeg bruger dem med skræl.


Yeah, især fordi en del ingefær stammer fra Kina, som godt kan have et lidt...loose forhold til det der med sprøjtemidler.
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Ingefær-citron-shot

Indlægaf Aima » 25. okt 2016, 03:27

FrkRød skrev:
Aima skrev:Jeg lavede den der linkes til fra Søndagsavisen, i går, jeg dobblede dog ingefæren op, jeg kan godt lide det kradser.

Jeg drak et shot i morges og det var helt fint. Det smager lidt bittert og grapefrugt-ish og kradser en del.

Den mørke er rødbede/æwle-shot.

image.jpg


Hvordan laver du rødbede-shotten?? Elsker den fine farve :)


Jeg blendede og blandede med vand til den havde den rigtige konsistens, og så siede jeg gennem et kaffefilter
:)
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Jenny
Indlæg: 136
Tilmeldt: 29. dec 2015, 07:54
Kort karma: 12
Likede indlæg: 141

Re: Ingefær-citron-shot

Indlægaf Jenny » 21. nov 2016, 03:43

Jeg slår også et slag for økologisk ingefær og citron til the shots :)

Jeg laver det på slump, men viss ting ændres der ikke på:
- skrællet ingefær i skiver.
- koges i 20 min i godt med vand.
- tages af varmen og tilsættes saften fra et net øko citroner. Hvis man vil bevare alle de gode c-vitaminer, så skal de ikke koges med.
- 1-2 breve kamillete lægges i og kan trække med.
- smages til med honning.
Det får lov at trække indtil det er kølet helt af, hvorefter det sies og hældes på flaske.

Og, ligenu ville jeg ønske jeg havde haft overskud til at lave det her i efteråret, for den forkølelse her er fandme nederen!
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7570
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24593

Re: Ingefær-citron-shot

Indlægaf LaScrooge » 21. nov 2016, 10:51

Jailbird skrev:Jeg har fået den her advarsel mod ingefær shots smidt i hovedet http://kliniklasota.dk/advarsel-ingefae ... gurkemeje/

"Undersøgelser viser, at kun 450 mg ingefær forårsager en farmaceutisk virkning, som gør blodet tyndere og til behandling af blodpropper. Dog kan langt mindre doser forårsage mavesmerter ved oppustethed, arrthymia, halsbrand, dårlig mave, menstruationssmerter og blødning og spontan abort. (...) Når vi regner opskriften ovenfor ud matematisk, indeholder en “shot” 2,5g ingefær. (5,5 gange dosis som forårsager at blodet fortyndes). Maksimal dosis af ingefær bør aldrig overstige 4 g pr. dag og aldrig mere end et par dage."

Jeg kan simpelthen ikke finde nogle artikler som bakker op omkring ovenstående. Er der nogen kloge hoveder herinde som ved om der er hold i det?


I bunden af artiklen er listet talrige referencer :)

Jeg synes dog ikke han formidler indholdet i sine webmd-referencer særlig godt. Blandt andet påstår han, at ingefær kan give menstruationssmerter, mens en af de artikler han linker til påstår, at ingefær synes at have en lindrende effekt på menstruationssmerter, dvs. faktisk det modsatte. Efter at have læst de to første links hen henviser til synes jeg faktisk indlægget er unødvendigt alarmerende. Ingefær kan have en blodfortyndende effekt og derfor skal man være opmærksom hvis man er på blodfortyndende medicin, men that's it: http://www.webmd.com/vitamins-and-suppl ... -and-risks

Dette er fra University og Maryland, som han linker til:

Precautions

The use of herbs is a time-honored approach to strengthening the body and treating disease. However, herbs can trigger side effects and interact with other herbs, supplements, or medications. For these reasons, herbs should be taken under the supervision of a health care provider, qualified in the field of botanical medicine.

It is rare to have side effects from ginger. In high doses it may cause mild heartburn, diarrhea, and irritation of the mouth. You may be able to avoid some of the mild stomach side effects, such as belching, heartburn, or stomach upset, by taking ginger supplements in capsules or taking ginger with meals.

People with gallstones should talk to their doctors before taking ginger. Be sure to tell your doctor if you are taking ginger before having surgery or being placed under anesthesia.

Pregnant or breastfeeding women, people with heart conditions, and people with diabetes should not take ginger without talking to their doctors.

DO NOT take ginger if you have a bleeding disorder or if you are taking blood-thinning medications, including aspirin.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7570
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24593

Re: Ingefær-citron-shot

Indlægaf LaScrooge » 21. nov 2016, 11:55

Jailbird skrev:
LaScrooge skrev:I bunden af artiklen er listet talrige referencer :)

Jeg synes dog ikke han formidler indholdet i sine webmd-referencer særlig godt. (...)

Tak! (Jeg havde ikke set hans links i bunden af artiklen :blush: )

Jeg var nemlig også tilbøjelig til at mene det var "fusk", for hvis det var så skadeligt var der vel andre danske artikler at finde på området. Men jeg havde allerede besluttet mig for at selvom der skulle være en risiko, ville jeg fortsætte med ingefæren. Jeg har haft 1 sygedag på 1 år, hvor jeg førhen var sløj 50% af tiden (godt nok kombineret med vitaminpiller nu).


Jeg havde faktisk den samme erfaring da jeg drak ingefær dagligt og min ekskæreste blev nærmest kureret for tilbagevendende, kraftige halsbetændelser da han drak 2 shots dagligt over 2 måneder. Jeg er i forvejen sjældent syg, men jeg havde en fornemmelse af generelt at være stærkere og have mere energi, - de virkede generelt styrkende.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Ingefær-citron-shot

Indlægaf kidkomb » 21. nov 2016, 12:27

LaScrooge skrev:
Jailbird skrev:
LaScrooge skrev:I bunden af artiklen er listet talrige referencer :)

Jeg synes dog ikke han formidler indholdet i sine webmd-referencer særlig godt. (...)

Tak! (Jeg havde ikke set hans links i bunden af artiklen :blush: )

Jeg var nemlig også tilbøjelig til at mene det var "fusk", for hvis det var så skadeligt var der vel andre danske artikler at finde på området. Men jeg havde allerede besluttet mig for at selvom der skulle være en risiko, ville jeg fortsætte med ingefæren. Jeg har haft 1 sygedag på 1 år, hvor jeg førhen var sløj 50% af tiden (godt nok kombineret med vitaminpiller nu).


Jeg havde faktisk den samme erfaring da jeg drak ingefær dagligt og min ekskæreste blev nærmest kureret for tilbagevendende, kraftige halsbetændelser da han drak 2 shots dagligt over 2 måneder. Jeg er i forvejen sjældent syg, men jeg havde en fornemmelse af generelt at være stærkere og have mere energi, - de virkede generelt styrkende.

Det gør de måske også. Så længe man ikke slår hul på sig selv :lol:
Gad vide hvordan tyndere blod og immunforsvar interagerer. Kunne der være noget dér der gør at det holder sygdom bedre væk?
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2239

Re: Ingefær-citron-shot

Indlægaf lulu-p » 23. nov 2016, 11:34

Jeg laver også ingefærshorts og er egentlig ok glad for det. Jeg bruger en opskrift hvor ingefær, citron, lidt rørsukker og vand koges i 45 minutter.
Men jeg synes det bliver frygtelig bittert. Lidt som at bide i en citronkerne?

Jeg bruger kun økologiske råvarer, og jeg fjerner citronkernerne inden jeg koger det.

Er jeres også meget bittert?
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...

Tilbage til "Helbred"