Bedre søvn

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Bedre søvn

Indlægaf sigge » 1. dec 2020, 12:56

Jeg har virkelig sjældent problemer med at falde i søvn om aftenen, men jeg døjer til gengæld også med at vågne omkring kl. 2-2:30 og ikke kunne falde i søvn igen. Det sker oftest i perioder, hvor jeg tumler med noget arbejde, for så kommer jeg til at ligge og tænke på det, og så kan jeg ikke sove. Derfor hjælper det mig at aflede mine tanker med at læse lidt indtil, jeg bliver rigtigt træt. Og jeg griber faktisk mest til at læse ikke-kontroversielle tråde på debatten på min telefon - åbenbart generer det blå lys ikke min hjerne så meget, men ellers kan man jo sætte natfilter på.

Hvis det strækker sig over en længere periode, tager jeg citronmelisse tabletter. Når de ikke skal bruges til indsovning, skal de tages lige før sengetid. Det har jeg haft god effekt af - muligvis placebo, men hvis det virker, betyder det ikke så meget hvorfor. I modsætning til f.eks. baldrian skulle det ikke virke sløvende.

Jeg arbejder på ikke at blive frustreret over ikke at kunne sove, men bare lægge mig godt til rette og nyde, at jeg i det mindste får slappet fysisk af og har min dejlige pude osv. Det fører sjældent til søvn, men det giver alligevel noget ro.
2
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12947
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55657
Kontakt:

Re: Bedre søvn

Indlægaf Ado » 1. dec 2020, 13:00

Jeg køber Melatonin hver gang vi er i Frankrig og Italien. Og så ligger jeg og lytter til lydbog eller søvnhypnose eller white noise. Melatonin kan du sikkert få din læge til at udskrive en recept på. (Eller køb dem på iHerb)
1
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Contrast
Indlæg: 2070
Tilmeldt: 21. jan 2016, 18:24
Kort karma: 208
Likede indlæg: 6082

Re: Bedre søvn

Indlægaf Contrast » 1. dec 2020, 13:56

Purple Haze skrev:
Lemonella skrev:Spil eventuelt et lille spil på din iPhone, eller iPad. Bare halv times tid, så du lige får tankerne væk fra dit søvnproblem og smut så under dynen :


Det er super nemt med skærmen, gør det også selv, men det er rigtig dårligt i forhold til søvn.
Lyset forstyrre hjernen så den tror det er dag, og gør det værre.


Jeg bruger en app der hedder Blåt Lys Filter, den kan anbefales. Det er ligesom at bruge skærmbriller.
1
Inge Færch Schott
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Bedre søvn

Indlægaf zembra1986 » 1. dec 2020, 14:35

Contrast skrev:
Purple Haze skrev:
Lemonella skrev:Spil eventuelt et lille spil på din iPhone, eller iPad. Bare halv times tid, så du lige får tankerne væk fra dit søvnproblem og smut så under dynen :


Det er super nemt med skærmen, gør det også selv, men det er rigtig dårligt i forhold til søvn.
Lyset forstyrre hjernen så den tror det er dag, og gør det værre.


Jeg bruger en app der hedder Blåt Lys Filter, den kan anbefales. Det er ligesom at bruge skærmbriller.


Det gør jeg også. F.lux hedder det jeg bruger og jeg har den slået til hele dagen. Det er bare mere behageligt for øjnene.
0
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Bedre søvn

Indlægaf Stitch » 1. dec 2020, 14:48

Jeg har lidt af søvnløshed i årevis; siden jeg var teen faktisk og har prøvet alt muligt efter lægens råd:
- træne om morgenen (virker for mig)
- træne om aftenen (i teorien så kroppen er træt og klar til at sove - virker ikke for mig)
- kamillete eller varm mælk med honning ved sengetid (virker afslappende på mig)
- baldrian (te eller piller - virker ikke på mig)
- varmt sengeværelse (virker ikke på mig)
- koldt sengeværelse (virker på mig)
- sove nøgen eller næsten nøgen (virker på mig - det er rart at der ikke er noget forstyrrende mod huden)
- ingen sukker eller koffein efter kl. 17 (virker delvis, men er svært at efterleve :D )
- ingen skærme (virker ikke på mig - tværtimod)
- podcast (virker delvist - men faktisk er det bedst med visse standups shows eller ted talks, som jeg kender godt og som har beroligende stemmer; specielt Brene Brown og Dave Chapelle virker på mig).
- meditation og yoga hjælper ikke på mig - tværtimod.

Af medicin tager jeg melatonin sammen med antihistamin eller gravol (køresygepiller) - jeg får det skidt af sovepiller og jeg (og min læge) er bange for afhængighed.
1
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Bedre søvn

Indlægaf Stitch » 1. dec 2020, 14:49

.. og du siger til hvis du vil have nogle melatoninpiller af mig - jeg har en del på lager som du gerne må få lidt af og prøve af :)
1
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
hyben
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. feb 2016, 12:53
Kort karma: 55
Likede indlæg: 911

Re: Bedre søvn

Indlægaf hyben » 1. dec 2020, 15:54

½ køresygetablet en halv times tid før sengetid. Jeg har brugt det på dage, hvor mine tanker ikke synes at ville stoppe. Der kommer en sløvhed ind, som befordrer min søvn.

Gennemspille en gåtur, en film eller en sportskamp i tankerne, når jeg er gået i seng. Det gælder om at få alle detaljerne med. En gåtur gennemspilles fra start til slut med ALT, hvad man så, hvad der skete - nuancer på træer, sten eller pinde man så undervejs, en bil (farve, fart, antal passager, mærke mv.), bygninger (farve, højde, ca størrelse, hvordan mon der så ud inde i huset). For dig kunne det måske være en en træning.
0
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Bedre søvn

Indlægaf Panton » 1. dec 2020, 18:39

Jeg har haft soveproblemer i årevis, og har det stadig. Dog finder jeg det lettere at indsove ved nogle få ting. Jeg får phernagan til at sove på, og min iPad kører også. Jeg har helt klart fornemmelsen af at det er nemmere at sove med iPad end uden. Fx på debatten. Hvis jeg ligger mig uden iPad, kan jeg slet ikke sove, men når jeg vågner om natten, kan jeg godt finde på at tage min tlf og det gør jeg sover nemmere igen. Så det der med blå lys og ikke sove, gælder ikke for mig. Jeg sover bedst sådan. Jeg er iøvrigt gået fra to piller til een.

Vi spiser også først 20.30 da min søn træner mange gange hver uge frem til den tid
1
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Ego81
Indlæg: 564
Tilmeldt: 4. nov 2015, 14:35
Kort karma: 52
Likede indlæg: 1505

Re: Bedre søvn

Indlægaf Ego81 » 1. dec 2020, 18:58

Jeg er begyndt at tage et varmt brusebad inden sengetid. Det bliver jeg godt døsig af og falder hurtigt i søvn, når jeg har lagt mig i sengen.

Hvis jeg vågner midt om natten og ikke kan falde i søvn prøver jeg som udgangspunkt ikke at tænde mobilen, men starter med at lave afslappende åndedrætsøvelser, f.eks. trækker vejret ind, mens jeg tæller til seks, holder vejret, mens jeg tæller til syv, og puster ud igen, mens jeg tæller til seks el.lign. Hvis det ikke virker, lytter jeg til sovemeditationer på YouTube, gerne noget med bodyscan, eller noget med en fortælling. Jeg er glad for The Honest Guys; det er på engelsk, men de har mange fine historier, som jeg med garanti falder i søvn til hver gang.
1
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Bedre søvn

Indlægaf Maoam » 1. dec 2020, 19:39

Når jeg har svært ved at falde i søvn hører jeg guidede søvn meditationer fra tracks to relax eller lydbøger.
0
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

Re: Bedre søvn

Indlægaf LaMariposa » 2. dec 2020, 06:01

Det er lidt det samme her, bortset fra, at jeg vågner præcis klokken fire og skal på toilettet. Den er sikker som amen i kirken :rulle: Derefter kan jeg så ikke falde i søvn igen.

Lige i øjeblikket er det, der virker bedst, at jeg med det samme lægger mig ind i et andet rum og tager en rar podcast i ørerne (da verden var normal hørte jeg Orientering, men det duer ikke lige nu pga. corona, så nu er det f.eks. Mads og Monopolet). Undgår at kigge for meget på telefonen. Det hjælper mig som regel til at falde i søvn igen i løbet af en halv times tid.
0
:lun: Be brave
DenSkarpeLaks
Indlæg: 364
Tilmeldt: 17. aug 2015, 11:00
Kort karma: 52
Likede indlæg: 959

Re: Bedre søvn

Indlægaf DenSkarpeLaks » 4. dec 2020, 07:27

Hvis du søger på 'Dyb ro' på YouTube, er der mange meditationer at falde i søvn på. Jeg har mest brugt den der hedder noget med Den dybeste søvn og Tankemylder, de er ret gode. Og Tryptofan tabletter har jeg også brugt i perioder.
1
Brugeravatar
Kilix
Indlæg: 1592
Tilmeldt: 16. nov 2016, 22:36
Kort karma: 204
Likede indlæg: 2900

Re: Bedre søvn

Indlægaf Kilix » 4. dec 2020, 09:04

Jeg sover generelt fint naar foerst jeg er faldet i soevn, og det plejer ikke at vaere et problem. Men her under corona har det vaeret svaert at falde i soevn pga bekymringer af den ene eller den anden slags, tankemylder, stress og alt muligt andet. Nogen dage er der ingen problemer, og andre dage ligger jeg og vender og drejer mig til den store guldmedalje.
Det der har hjulpet paa de slemme dage er CBD i pilleform. Jeg tager en pille, ordner badevaerelses rutinerne, nattoej paa, i seng, laese lidt paa min kindle, doeser lidt hen, laegger kindlen fra mig, og saa gaar jeg ud som et lys.
0
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2531
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8488

Re: Bedre søvn

Indlægaf Raenil » 7. dec 2020, 08:14

Nå, men jeg tog lige en for holdet.
Indbagt pizza med spaghetti og kødsovs og efterfølgende kaffe er skidt for nattesøvnen...
3
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

Re: Bedre søvn

Indlægaf LaMariposa » 7. dec 2020, 10:26

Raenil skrev:Nå, men jeg tog lige en for holdet.
Indbagt pizza med spaghetti og kødsovs og efterfølgende kaffe er skidt for nattesøvnen...


En overdosis sushi efter 19.30 gør heller ikke noget godt for søvnen... Har jeg hørt!
0
:lun: Be brave

Tilbage til "Helbred"