Det er bare såååå magisk at være kvinde

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14985
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1190
Likede indlæg: 25216

Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf sigge » 24. sep 2022, 16:21

Dette er en brokketråd for alle de knapt så fede ting, der følger med at være kvinde og vores hormoner og forplantningssystem.

Det er også pissesejt at kunne bære og føde et barn, men det er ikke lige her, vi hylder det.

Så værs’go’ at brok.
3
You can't spell awesome without me.
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf zembra1986 » 24. sep 2022, 16:39

Jeg er lige nu på 6. dag af min mens, hvor det kun er blevet værre og værre med min angst dag for dag, og jeg de sidste 3 dage nærmest ikke har bestilt andet end at ligge i sengen og have angstanfald på angstanfald, hvor jeg tuder og tuder, og får meget stærk trang til selvskade. Har lige haft et anfald. Sådan er det i et eller anden omfang for mig 1-2 uger hver måned.

Jeg hader virkelig alt der har med forplantningssystem at gøre. Lige nu er jeg fandme der, hvor jeg ville betale alt hvad jeg ejer og har for at få selv den mest shady læge til få det lort fjernet fra min krop NU! Men der er jo ingen der vil røre det, når det ikke fejler noget og man er i den fødedygtige alder :(
Senest rettet af zembra1986 24. sep 2022, 16:43, rettet i alt 1 gang.
4
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14985
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1190
Likede indlæg: 25216

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf sigge » 24. sep 2022, 16:39

Jeg er selvfølgelig inspireret af, at jeg selv har menstruation lige nu.

Jeg tror egentlig, jeg er sådan ganske gennemsnitligt ramt i den sammenhæng. Jeg har ikke værre smerter end, at håndkøbssmertestillende kan tage det. Jeg overdoserer bare lidt i 2 dage, fordi almindelig dosis af Ipren + Pamol kun holder mig smertefri i 4-5 timer. Det betyder så også, at jeg får afbrudt søvn i 1-2 nætter, fordi jeg vågner med smerter og skal op og tage ny dosis og vente på, at den virker. Jeg har nogle gange uheld med at bløde igennem på dag 2, fordi det nogle gange bare går hurtigt, og jeg glemmer at gå på toilet, fordi jeg ikke skal tisse. Men heldigvis er det kun i et døgn, jeg bløder så kraftigt, de øvrige dage er det ikke vildt.

Så er der de øvrige skønne ting, som ikke er direkte relateret til livmoderen: Uren hud. Ømme bryster - jeg har det nogle gange i op til 10 dage op til menstruation, nogle gange slet ikke. Hovedpine - jeg har det i dag og faktisk ret ofte på dag 3. Bonus er, at Ipren + Pamol ikke tager hovedpine hos mig, der hjælper kun Kodimagnyl, som ikke må blandes med Ipren, så jeg skal vælge imellem smerterne.
Ekstra magisk er jo også humørsvingningerne, der følger med hormonerne. Det er da så skønt ikke at kunne styre, hvornår tårer vælger at løbe ud af ens øjne. Da en god kollega stoppede, måtte jeg simpelthen vælge ikke at sige farvel til ham, fordi jeg var så hormonel, at det ville være endt med gråd, og det ville jeg ikke udsætte nogen af os for. Heldigvis var jeg da alene i bilen ved en anden lejlighed, hvor “En dag tilbage” i radioen satte gang i tårestrømmen.

Man skulle tro, naturen kunne have fundet en smartere måde at sikre vores evne til at forplante os.

Vidste i forresten, at der har været forsøg med transplantation af en livmoder? Godt nok kun fra en afdød donor, og ikke en permanent løsning. Det er den slags, jeg kan finde på at Google kl. 3 om natten, mens jeg venter på, at de smertestillende virker, og overvejer, om jeg kan overtale min læge til at fjerne min livmoder, siden jeg ikke skal bruge den.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf Honningprut » 24. sep 2022, 16:48

Jeg ved godt at menstruation er normalt og naturligt og alt det jazz der. Men fuck jeg hader det. Jeg hader virkelig alt ved det. Jeg har altid hadet det, fordi jeg bløder som en vulkan i udbrud.

Jeg blev mor meget ung. Der var ingen der havde forberedt mig på den massive lange blødning der kommer i kølvandet på at have født et barn.
3
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6419
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15213

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf Ata » 24. sep 2022, 16:54

Honningprut skrev:Jeg ved godt at menstruation er normalt og naturligt og alt det jazz der. Men fuck jeg hader det. Jeg hader virkelig alt ved det. Jeg har altid hadet det, fordi jeg bløder som en vulkan i udbrud.

Jeg blev mor meget ung. Der var ingen der havde forberedt mig på den massive lange blødning der kommer i kølvandet på at have født et barn.

Det håber jeg du taler med en gynækolog om. Det er ikke meningen!
2
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5944
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 833
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14793

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 24. sep 2022, 17:02

Jeg er fucking træt af snart at ramme 28 og stadigvæk have hud som en teenager - for surprise, det hænger sammen med cyklus og hormoner. Som efter fucking 16 år med mens, stadigvæk ikke har lært at styre sig…
3
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6683

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf 1234 » 24. sep 2022, 17:22

Ata skrev:
Honningprut skrev:Jeg ved godt at menstruation er normalt og naturligt og alt det jazz der. Men fuck jeg hader det. Jeg hader virkelig alt ved det. Jeg har altid hadet det, fordi jeg bløder som en vulkan i udbrud.

Jeg blev mor meget ung. Der var ingen der havde forberedt mig på den massive lange blødning der kommer i kølvandet på at have født et barn.

Det håber jeg du taler med en gynækolog om. Det er ikke meningen!

Altså min læge sagde, at det er helt normalt med kraftigere blødninger efter fødsel og min mor fik bare en hormonaspiral, som svar da hun efter 4 børn synes det var blevet lidt for voldsomt :genert:
1
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf Honningprut » 24. sep 2022, 17:33

Ata skrev:
Honningprut skrev:Jeg ved godt at menstruation er normalt og naturligt og alt det jazz der. Men fuck jeg hader det. Jeg hader virkelig alt ved det. Jeg har altid hadet det, fordi jeg bløder som en vulkan i udbrud.

Jeg blev mor meget ung. Der var ingen der havde forberedt mig på den massive lange blødning der kommer i kølvandet på at have født et barn.

Det håber jeg du taler med en gynækolog om. Det er ikke meningen!


Jeg har talt med en gynækolog om det for efterhånden mange år siden. Han sagde at det var normalt. Så jeg har altid bare gået og tænkt, at det nok var normalt. :gruble:
0
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15521
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25957

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf Delfin » 24. sep 2022, 17:37

Bagefter kommer hedeturene, men det er så fedt at være ovre de dage med menstruation. Til afløsning får man slimhinder som Sahara
2
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14985
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1190
Likede indlæg: 25216

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf sigge » 24. sep 2022, 17:50

Delfin skrev:Bagefter kommer hedeturene, men det er så fedt at være ovre de dage med menstruation. Til afløsning får man slimhinder som Sahara


Jeg synes, mine menstruationer og alt, der følger med, er blevet værre med årene. Jeg tolker det som, at min krop vil have mig til at indse, at den der overgangsalder (som jeg ærligt talt frygter lidt) slet ikke er så slem igen.
0
You can't spell awesome without me.
fisken80
Indlæg: 22572
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 53093

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf fisken80 » 24. sep 2022, 18:10

Jeg HADER at have menstruation. Så jeg har besluttet at undgå det mest muligt. Så nu tager jeg p-piller i op til 12 uger i streg og så mens. Det sparer mig trods alt for mange gange mens.
Og jeg har tænkt mig at fortsætte til jeg er ovre overgangsalderen
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15521
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25957

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf Delfin » 24. sep 2022, 18:19

sigge skrev:
Delfin skrev:Bagefter kommer hedeturene, men det er så fedt at være ovre de dage med menstruation. Til afløsning får man slimhinder som Sahara


Jeg synes, mine menstruationer og alt, der følger med, er blevet værre med årene. Jeg tolker det som, at min krop vil have mig til at indse, at den der overgangsalder (som jeg ærligt talt frygter lidt) slet ikke er så slem igen.


Det behøver den heller ikke at være.
Der er meget forskel fra kvinde til kvinde, og nogle kvinder kan have tendens til at skylde overgangsalderen for ethvert symptom, der dukker op, selvom det ofte har andre årsager, eller måske bare hører alderen til, så du skal ikke lytte til alt, hvad du hører.
At det er blevet værre, kan godt være de første små tegn på overgangsalder, hvis du nærmer dig den alder, men det kan selvfølgelig også bare være tilfældige ændringer.
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Kanga
Indlæg: 2959
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 185
Likede indlæg: 3744

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf Kanga » 24. sep 2022, 18:35

For 20 år siden sagde jeg til min læge, om ikke jeg kunne have endometriose. Jeg havde gigantiske mensessmerter, kraftige blødninger, pletblødning, you name it. Det mente han ikke.

For en måned siden blev jeg opereret; fik fjernet livmoderslimhinden og steriliseret. Efter operationen kom lægen og fortalte, at alt var gået godt. Han kunne så lige fortælle, at jeg har endometriose. Min ene æggeleder var helt ødelagt og nærmet krænget rundt. Jamen tak for to årtier med gener.

Jeg overvejer, om jeg skal bede om udredning. Jeg har læst mig frem til, at endometriose kan sidde andre steder, fx tarmsystemet. Og jeg er konstant forstoppet. Kostændringer, movicol osv. virker ikke.
1
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6419
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15213

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf Ata » 24. sep 2022, 18:59

Honningprut skrev:
Ata skrev:
Honningprut skrev:Jeg ved godt at menstruation er normalt og naturligt og alt det jazz der. Men fuck jeg hader det. Jeg hader virkelig alt ved det. Jeg har altid hadet det, fordi jeg bløder som en vulkan i udbrud.

Jeg blev mor meget ung. Der var ingen der havde forberedt mig på den massive lange blødning der kommer i kølvandet på at have født et barn.

Det håber jeg du taler med en gynækolog om. Det er ikke meningen!


Jeg har talt med en gynækolog om det for efterhånden mange år siden. Han sagde at det var normalt. Så jeg har altid bare gået og tænkt, at det nok var normalt. :gruble:

Hvis du bløder mere end 80 ml (under en dl) på en mensperiode, så har du kraftig menstruation og mister for meget blod. Det kan man få hjælp til at reducere. Ellers ender du jo med jern- og blodmangel.
1
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6396
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 774
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14751

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf Pjeps » 24. sep 2022, 19:09

sigge skrev:
Delfin skrev:Bagefter kommer hedeturene, men det er så fedt at være ovre de dage med menstruation. Til afløsning får man slimhinder som Sahara


Jeg synes, mine menstruationer og alt, der følger med, er blevet værre med årene. Jeg tolker det som, at min krop vil have mig til at indse, at den der overgangsalder (som jeg ærligt talt frygter lidt) slet ikke er så slem igen.


Overgangsalder er ikke et problem for alle. For ca 7. År siden stoppede min menstruation fra den ene dag til den anden. Og jeg har aldrig haft nogle syndelige symptomer, jeg var nødt til at få taget en blodprøve for at fastslå om jeg var i overgangsalder eller ej. Jeg var kun 43, så det kunne også have været af andre årsager, men nej det var bare tidlig overgangsalder og jeg er lykkelig for atslippe for menstruation, uden alt det bøvl man ellers hører om fra folk der har en knap så festlig overgangsalder.
Jeg tror bare kun man hører om dem som døjer med overgangsalder, vi andre taler ikke om det fordi det ikke er et problem.
7
:ninja:

Tilbage til "Helbred"