At få fjernet visdomstænder

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17263
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3582
Likede indlæg: 42125

Re: At få fjernet visdomstænder

Indlægaf LaMariposa » 30. mar 2023, 06:01

.Magic. skrev:Jeg blev ved med at få tandbylder så tandlægen fjernede 2 på én gang. De lå ned og skulle opereres ud. Det tog hhv 2 og 2 1/2 time. Den sidste skulle også opereres ud men jeg husker ikke hvor lang tid det tog.
Nu er den sidste visdomstand på vej. Jeg er 44 år og er ved at få en tand :D


Troede også helt naivt, at mine ikke ville skabe problemer, fordi jeg var over 40 og ikke havde haft bøvl med dem på noget tidspunkt. Jeg blev klogere :D
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10134
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1212
Likede indlæg: 18218

Re: At få fjernet visdomstænder

Indlægaf .Magic. » 30. mar 2023, 06:23

LaMariposa skrev:
.Magic. skrev:Jeg blev ved med at få tandbylder så tandlægen fjernede 2 på én gang. De lå ned og skulle opereres ud. Det tog hhv 2 og 2 1/2 time. Den sidste skulle også opereres ud men jeg husker ikke hvor lang tid det tog.
Nu er den sidste visdomstand på vej. Jeg er 44 år og er ved at få en tand :D


Troede også helt naivt, at mine ikke ville skabe problemer, fordi jeg var over 40 og ikke havde haft bøvl med dem på noget tidspunkt. Jeg blev klogere :D

Og jeg er stadig ved at få en tand. Hvor lang tid tager det pjat :lol:
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17263
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3582
Likede indlæg: 42125

Re: At få fjernet visdomstænder

Indlægaf LaMariposa » 30. mar 2023, 06:41

.Magic. skrev:
LaMariposa skrev:
.Magic. skrev:Jeg blev ved med at få tandbylder så tandlægen fjernede 2 på én gang. De lå ned og skulle opereres ud. Det tog hhv 2 og 2 1/2 time. Den sidste skulle også opereres ud men jeg husker ikke hvor lang tid det tog.
Nu er den sidste visdomstand på vej. Jeg er 44 år og er ved at få en tand :D


Troede også helt naivt, at mine ikke ville skabe problemer, fordi jeg var over 40 og ikke havde haft bøvl med dem på noget tidspunkt. Jeg blev klogere :D

Og jeg er stadig ved at få en tand. Hvor lang tid tager det pjat :lol:


Pas... :lol:
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2843
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3491

Re: At få fjernet visdomstænder

Indlægaf Torn » 30. mar 2023, 09:25

LaMariposa skrev:
Fledermäuslein skrev:Jeg har fået fjernet tre visdomstænder ad tre omgange, både en, der var vokset ud helt skævt, og to, der ikke kunne komme op, fordi de lå sidelæns. Om jeg begriber, hvorfor en tand, der er for dum til at komme op af sig selv, skal hedde noget med visdom.

Det var ikke specielt slemt, du skal bare huske at tage smertestillende helt regelmæssigt de første par dage og i øvrigt tage den med ro for at forebygge blødning.

I dit tilfælde ville jeg nappe to ad gangen (i samme side), jeg ville nok ikke turde fire på en gang.


Jeg hælder også selv til to ad gangen, så jeg kan "nøjes" med to runder. Er lidt presset af tid, fordi jeg først kan komme i gang, når jeg er stoppet med at amme i februar eller marts. Fire runder i løbet af et år virker rimelig uoverskueligt.


Hov. Må man ikke amme? Jeg skal have fjernet i april, men jeg ammer en smule endnu.
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17263
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3582
Likede indlæg: 42125

Re: At få fjernet visdomstænder

Indlægaf LaMariposa » 30. mar 2023, 09:55

Torn skrev:
LaMariposa skrev:
Fledermäuslein skrev:Jeg har fået fjernet tre visdomstænder ad tre omgange, både en, der var vokset ud helt skævt, og to, der ikke kunne komme op, fordi de lå sidelæns. Om jeg begriber, hvorfor en tand, der er for dum til at komme op af sig selv, skal hedde noget med visdom.

Det var ikke specielt slemt, du skal bare huske at tage smertestillende helt regelmæssigt de første par dage og i øvrigt tage den med ro for at forebygge blødning.

I dit tilfælde ville jeg nappe to ad gangen (i samme side), jeg ville nok ikke turde fire på en gang.


Jeg hælder også selv til to ad gangen, så jeg kan "nøjes" med to runder. Er lidt presset af tid, fordi jeg først kan komme i gang, når jeg er stoppet med at amme i februar eller marts. Fire runder i løbet af et år virker rimelig uoverskueligt.


Hov. Må man ikke amme? Jeg skal have fjernet i april, men jeg ammer en smule endnu.


Jo, det må man godt. Jeg fik at vide, at jeg lige skulle pumpe første portion ud og smide den væk, og så sprang jeg putteamningen over og ammede hende ved midnat i stedet.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2843
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3491

Re: At få fjernet visdomstænder

Indlægaf Torn » 30. mar 2023, 10:17

Okay, det var godt. Jeg skal have lavet indgrebet kl. 08:30 og jeg ammer typisk første gang kl. 16. Den vil jeg springe over. Og så amme ved putningen kl. 18.
0
Brugeravatar
Dansemesteren
Indlæg: 672
Tilmeldt: 29. jul 2022, 09:44
Kort karma: 73
Likede indlæg: 3164

Re: At få fjernet visdomstænder

Indlægaf Dansemesteren » 30. mar 2023, 10:46

Jeg fik min delvist frembrudte visdomstand i undermunden i venstre side opereret ud for nylig, fordi der var hul i den og det ikke kunne repareres, da hullet sad under tandkødet. Det var selvfølgelig kun én, men det var virkelig ikke slemt. Blev grundigt lokalbedøvet og mærkede derfor intet under operationen. Da bedøvelsen fortog sig, behøvede jeg ikke engang håndkøbssmertestillende. Havde ikke smerter andet end let ømhed i kinden, hvis jeg prikkede på den.

Såret var nogenlunde helet efter cirka en uge, og jeg kunne tygget og spise normalt hele vejen, også i venstre side.
0
Oh the train is coming
And I’m standing here to see
And it’s bringing my baby
Right back to me
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17263
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3582
Likede indlæg: 42125

Re: At få fjernet visdomstænder

Indlægaf LaMariposa » 30. mar 2023, 12:22

Dansemesteren skrev:Jeg fik min delvist frembrudte visdomstand i undermunden i venstre side opereret ud for nylig, fordi der var hul i den og det ikke kunne repareres, da hullet sad under tandkødet. Det var selvfølgelig kun én, men det var virkelig ikke slemt. Blev grundigt lokalbedøvet og mærkede derfor intet under operationen. Da bedøvelsen fortog sig, behøvede jeg ikke engang håndkøbssmertestillende. Havde ikke smerter andet end let ømhed i kinden, hvis jeg prikkede på den.

Såret var nogenlunde helet efter cirka en uge, og jeg kunne tygget og spise normalt hele vejen, også i venstre side.


Det var godt, at det gik godt med dig :)

Har noget ondt i dag, og jeg skal være striks med at tage smertestillende hver sjette time ellers gør det alt for ondt. Kan stort set ikke åbne munden, og jeg kan slet ikke tygge. Men jeg håber, at det tager af snart.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17263
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3582
Likede indlæg: 42125

Re: At få fjernet visdomstænder

Indlægaf LaMariposa » 2. apr 2023, 14:46

Nå, men efter nogle dage, hvor jeg havde så vanvittigt ondt at jeg lå vågen til midt på natten og måtte bøde en svinedyr tur til tandlægevagten, er jeg så småt ved at genopstå fra de halvdøde. Min kirurg mente, at der er gået infektion i såret efter lortetanden, der var årsag til, at det skulle gå så stærkt, så nu får jeg antibiotika. Kan stadig ikke åbne munden ret meget, fordi min kæbe er helt låst fast, men smerterne er endelig på et niveau, hvor jeg kan holde det nede med Panodil og Ipren.

Det er heldigvis kun den ene tand, der har skabt problemer, og det ville den formentlig have gjort uanset, om jeg havde fået dem fjernet i to omgange, så jeg er stadig godt tilfreds med min beslutning - især, at jeg ikke skal igennem det igen :D
4
:lun: Be brave
Sorenspige
Indlæg: 7115
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9489

Re: At få fjernet visdomstænder

Indlægaf Sorenspige » 7. apr 2023, 06:28

Hvordan går det i dag?
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17263
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3582
Likede indlæg: 42125

Re: At få fjernet visdomstænder

Indlægaf LaMariposa » 7. apr 2023, 11:49

Sorenspige skrev:Hvordan går det i dag?


Der går godt, tak fordi du spørger :) Har kun meget få smerter i selve tandkødet, og det eneste tilbageværende problem er, at min kæbe har været helt låst og derfor stadig gør ret ondt. Kirurgen er helt tilfreds, så nu skal kæben bare tilbage på sporet igen. Er stadig svært godt tilfreds med, at det nu er helt overstået og har ikke fortrudt min beslutning om at få taget alle fire på en gang.
4
:lun: Be brave
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17263
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3582
Likede indlæg: 42125

Re: At få fjernet visdomstænder

Indlægaf LaMariposa » 13. apr 2023, 11:38

Nå, jeg har fortsat smerter og er begyndt at hæve op igen og måtte lige ind til endnu en kontrol. Der er sandsynligvis gået betændelse i et af sårene, så nu står den på pincilin - igen! Har kampdårlig samvittighed overfor min datter, fordi hun endnu en gang bliver udsat for medicin gennem mig, men der var for stor risiko for, at det ville blive værre, så der er ikke så meget andet at gøre. Toptræls, men jeg håber, at det snart bliver bedre.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10134
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1212
Likede indlæg: 18218

Re: At få fjernet visdomstænder

Indlægaf .Magic. » 13. apr 2023, 11:42

Rigtig god bedring :-)
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2843
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3491

Re: At få fjernet visdomstænder

Indlægaf Torn » 17. apr 2023, 07:41

Jeg har lige fået fjernet min visdomstand. Det var en hård omgang. Jeg har fået fjernet ret meget knogle for at få rødderne ud. Er det mon noget lort i forhold til heling?
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17263
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3582
Likede indlæg: 42125

Re: At få fjernet visdomstænder

Indlægaf LaMariposa » 17. apr 2023, 09:14

Torn skrev:Jeg har lige fået fjernet min visdomstand. Det var en hård omgang. Jeg har fået fjernet ret meget knogle for at få rødderne ud. Er det mon noget lort i forhold til heling?


Ved ikke, om jeg er den rigtige til at svare, men jeg synes, at det har været træls - mest fordi betændelsen kommer tilbage hver gang jeg stopper med pincilin.

Men ifølge kirurgen er det langt fra hver gang, at det driller så meget. Det vigtigste er bare, at du kontakter dem, hvis du mistænker, at noget ikke er som det skal være.

Visdomstænder er bare gaven, der giver og giver :D :træt:

Rigtig god bedring.
0
:lun: Be brave

Tilbage til "Helbred"