Ny krop ønskes (bøvl med hofte)

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25614

Re: Ny krop ønskes (bøvl med hofte)

Indlægaf Madam Pomfrey » 8. mar 2016, 21:03

min første tanke var Iskias-nerven.

Jeg har bøvlet med denne under mine 4 graviditeter, og efter graviditet nr. 3 og 4, kommer det periodisk.
Og smerten du beskriver, synes jeg lyder rigtig meget til den måde jeg oplever dem på.
At det stråler op i lænd og ned i låret, og at der periodisk kan gøre direkte ondt i hoften. At jeg ved dårlige siddestillinger/dårlige stole bliver fysisk ramt.
Samtidig bøvler jeg lidt med lænden, som jeg godt kan blive "træt" i, og min lænd reagerer f.x. rigtig skidt på at jeg ligger på maven (dog ikke ved søvn - heldigvis) Men grundlæggende har jeg for dårlig muskelstyrke i lænden, og der er payback hvis jeg ikke tænker mig om. Det kan dog bevæges væk, bare op og igang.


Iskiassmerterne har ikke været så udpræget som det du oplever, og jeg har kunne moderere dem ved at tage det med ro når de var værst, lige tage en pause, "ryste det på plads" lave bevægelser der løsner op, såsom hofterul, og at få strukket ryg og lænd.
Akupunktur har jeg også prøvet, men virkelig god effekt. Jeg har endnu ikke kastet mig ud i kiropraktor, selvom jeg tror min ryg ville elske en omgang "knæk og bræk"
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Ny krop ønskes (bøvl med hofte)

Indlægaf Mi55y » 9. mar 2016, 08:30

Jeg tænker også diskusprolaps er en mulighed. Min onkel render pt. rundt med en, der kom efter en flytning, men der gik lang tid, inden den blev diagnosticeret. Det startede som lændesmerter og begyndte så at stråle ned i hans ben. Nogle gange kunne han næsten ikke bruge benet, og andre gange var det ikke så slemt. Da han havde gået sygemeldt i et længere stykke tid pga. smerter, så blev han scannet - og diskusprolapsen blev diagnosticeret.

Så det er da værd at bringe på banen!
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Ny krop ønskes (bøvl med hofte)

Indlægaf Krølle » 9. mar 2016, 09:20

Kiropraktor - dog ikke af knæk-og-bræk-typen!

Jørgen er min lifesaver: http://www.kiropraktor-kiropraktor.dk/k ... hhorn.html

Han har også fat i mine forældre, hvis deres rygge giver problemer. Min mor har haft en voldsom diskusprolaps og min har "bare" dårlig ryg men dermed desværre stor kiropraktor-erfaring. Jørgen er hans favorit. Det siger en del ;-)
0
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Ny krop ønskes (bøvl med hofte)

Indlægaf Fræksak » 9. mar 2016, 09:54

Link til fantastisk osteopat (som nævnt tidligere i tråden): http://osteopati.dk/
Skriv evt. til hende først og rids problemerne op - der er ingen grund til at tage derind og kaste penge efter hende, hvis hun mener det er udenfor hendes virkefelt.

God bedring!
1
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5237

Re: Ny krop ønskes (bøvl med hofte)

Indlægaf girl_beat » 9. mar 2016, 12:10

Lemonella skrev:Da jeg i tidernes morgen fik min første diskusprolaps, troede jeg først det var min iskiasnerve der havde sat sig i klemme. Det havde jeg prøvet før og smerterne var næsten de samme.
Jeg blev henvist til fysioterapeut og hun var faktisk så sikker på, at det var en diskusprolaps, at hun helst ikke ville gøre ret meget andet end give mig lidt massage og nogen McKenzie øvelser jeg kunne lave og hun bad mig spørge lægen om ikke jeg kunne få en MR scanning og få det tjekket.
Først når man vidste, hvad det var, ville hun behandle mig.

Det er jo ikke sikkert, at det er så slemt som en diskusprolaps, men for en sikkerhed skyld ville jeg nok tage en snak med lægen om det er muligt, at få en scanning.

God bedring til dig. :ae:

Jeg tænker altså også muligheden for en diskusprolaps :gruble:

Det er bestemt ikke for at gøre dig forskrækket, men hvis osteopat/kiropraktor ikke virker, bør du overveje at tage tilbage til din læge eller reumatolog med henblik på at få en henvisning til scanning. En prolaps eller protrution (hedder det vist) kan ændre sig, efter hvilke belastninger den udsættes for, så jo længere sådan én er ubehandlet, jo værre. Har selv haft en prolaps i nakken og været hele smerteskalaen igennem fra ubehag til kast-op-af-smerter til at være klar til at save den ene arm af. Og kroppen bliver jo belastet, når man har ondt, så det er nok en god idé at undersøge endnu flere behandlingsmuligheder.
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Ny krop ønskes (bøvl med hofte)

Indlægaf Danseprinsesse » 9. mar 2016, 12:54

Dine symptomer er ikke helt magen til dem jeg havde, men når du beskriver smerte i hoften ringer der med det samme en klokke hos mig.

Jeg har egentlig bøvlet med smerter i lænd/hofte/ryg siden starten af 20'erne af varierende grad. Jeg har forsøgt træning, kiropraktor, fysioterapeut, osteopat, you name it. Lægen har bortforklaret det med forskellige ting, herunder iskiassmerter, "forkert holdning blandt mange unge kvinder" og "noget der bare skal trænes væk".
Mit startede også ud i lidt etaper, hvor det gik fint i perioder og så pludselig var jeg påvirket. Når jeg skulle gå følte jeg mig stiv i benet/hoften, især til jeg var gået varm. Jeg kunne pludseligt have problemer med at komme ind og ud af bilen. Jeg løb, men måtte langsomt opgive det og gik i stedet for lange ture. På en tur til Berlin, hvor vi egentlig bare gik en distance, jeg var vant til at gå, så fik jeg pludselig meget voldsomme smerter og endte med at sidde på Brandenburger Tor og tude, fordi jeg ikke kunne magte at gå et skridt mere. Langsomt begyndte jeg at kunne gå kortere og kortere. Jeg startede på smertestillende og endte med at være på morfinlignende præparater i 4 år.
Jeg endte med at blive så smerteplaget, at mit liv var stærkt påvirket af det, og det blev et rigtig stort handicap for mig. Indtil nogen endelig fik den idé at tage et røntgenbillede og lade en ortopædkirurg kigge på billederne. Det viste sig, at jeg er født med hoftedysplasi (altså en form for misdannelse af hoften).
Det er en diagnose der er ganske enkel at stille, ikke specielt ukendt blandt læger og en oplagt mulighed, når unge mennesker oplever problemer i hofteområdet - alligevel har jeg hørt om så mange, der ligesom mig har gået alt for mange år, før diagnosen er blevet stillet.

Fordelen med røntgen er, at det er meget billigere end MR-skanning og derfor et godt sted at starte/rimelig let at få en henvisning til.

Det jeg vil anbefale dig er at blive henvist til en ortopædkirurg. Dernæst vil jeg stærkt anbefale dig at bruge retten til frit sygehusvalg og blive tilset af Kjeld Søballe i Aarhus. Det kan godt være, det er rigtig langt væk, hvis du bor på Sjælland (jeg boede i København, da jeg blev tilset af ham), men det er det værd - han er ubetinget den dygtigste hoftekirurg i landet. Jeg har hørt om flere der har været opgivet/fejlbehandlet af andre ortopædkirurger inden de kom til ham. Selvom det måske ikke i dit tilfælde er dysplasi, så vil han også kigge efter evt. andre problemer med hofterne.
Fordi han er så populær, så har han ekstremt lang ventetid (jeg tror det er 1 år på forundersøgelse). Han arbejder også på et privathospital i Vejle, hvor der er meget kortere ventetid. Jeg valgte selv at betale for en konsultation der (fik taget røntgenbillederne på Amager Hospital, så jeg ikke selv skulle betale for dem), tror det kostede et par tusind - hvis du har sundhedsforsikring, kan det være de dækker det.

I øvrigt vil jeg sige til dig, at det er din krop, og hvis du kan mærke, at noget er galt, så lyt til det. I mit tilfælde har Patienterstatningen vurderet, at 4 forskellige læger (både praktiserende og speciallæger) har fejlbehandlet mig - så jeg er glad for, at jeg ikke gav op.
Håber du får noget afklaring på den ene eller anden måde. :)
4
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Ny krop ønskes (bøvl med hofte)

Indlægaf StripesAddict » 10. mar 2016, 05:52

DD_81 skrev:min første tanke var Iskias-nerven.

Jeg har bøvlet med denne under mine 4 graviditeter, og efter graviditet nr. 3 og 4, kommer det periodisk.
Og smerten du beskriver, synes jeg lyder rigtig meget til den måde jeg oplever dem på.
At det stråler op i lænd og ned i låret, og at der periodisk kan gøre direkte ondt i hoften. At jeg ved dårlige siddestillinger/dårlige stole bliver fysisk ramt.
Samtidig bøvler jeg lidt med lænden, som jeg godt kan blive "træt" i, og min lænd reagerer f.x. rigtig skidt på at jeg ligger på maven (dog ikke ved søvn - heldigvis) Men grundlæggende har jeg for dårlig muskelstyrke i lænden, og der er payback hvis jeg ikke tænker mig om. Det kan dog bevæges væk, bare op og igang.


Iskiassmerterne har ikke været så udpræget som det du oplever, og jeg har kunne moderere dem ved at tage det med ro når de var værst, lige tage en pause, "ryste det på plads" lave bevægelser der løsner op, såsom hofterul, og at få strukket ryg og lænd.
Akupunktur har jeg også prøvet, men virkelig god effekt. Jeg har endnu ikke kastet mig ud i kiropraktor, selvom jeg tror min ryg ville elske en omgang "knæk og bræk"


Tak for dit svar :)

Min mor har også døjet med iskias, men jeg mindes umiddelbart at både læge og fys har udelukket det. Derudover lyder dt anderledes end mit, for jeg kan fint ligge på maven, og jeg henter ikke noget ved at tage en pause og kan heller ikke få nogen måde løsne det, selvom jeg har prøvet alle tænkelige øvelser.
0
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Ny krop ønskes (bøvl med hofte)

Indlægaf StripesAddict » 10. mar 2016, 05:55

Ballademager skrev:
StripesAddict skrev:@Sustentaculum: Ja, reumatologen lavede, meget modvilligt, ultralyd. Jeg tror jeg prøver min praktiserende læge igen, og ser om ikke jeg kan få en MR. Jeg ved snart ikke, hvad der mere er at gøre, udover at famle i blinde.

@Flicka: tak for tippet - det vil jeg helt klart kigge på.


Det lyder helt klart som om, at en MR eller ultralyd er værd at prøve at få igennem. Det kan være svært at behandle uden en diagnose, og du kan jo med rette sige, at det meste er prøvet.

Jeg havde nogle udefinerbare smerter i knæene i et års tid. Egen læge sendte mig til en fys uden anden diagnose end at udelukke led- og korsbåndsskade. Var til fys i næsten et halvt år, lavede øvelser som aldrig hjalp, brugte penge på alle mulige hjælpemidler, og der var snak om tre-fire forskellige problemer. Min læge var aldrig inde på en scanning.

Til sidst fik jeg nok og brugte min private sundhedsforsikring. En MR-scanning fandt en overbelastningsbetændelse, som blev løst med en blokade i løbet af en uge.


Tak for dit svar - jeg synes jo også jeg har prøvet alt muligt. Jeg går til min praktiserende læge igen og beder om en henvisning til scanning/røntgen. Han plejer heldigvis at være mere sød og imødekommende.
0
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Ny krop ønskes (bøvl med hofte)

Indlægaf StripesAddict » 10. mar 2016, 05:56

Lemonella skrev:Da jeg i tidernes morgen fik min første diskusprolaps, troede jeg først det var min iskiasnerve der havde sat sig i klemme. Det havde jeg prøvet før og smerterne var næsten de samme.
Jeg blev henvist til fysioterapeut og hun var faktisk så sikker på, at det var en diskusprolaps, at hun helst ikke ville gøre ret meget andet end give mig lidt massage og nogen McKenzie øvelser jeg kunne lave og hun bad mig spørge lægen om ikke jeg kunne få en MR scanning og få det tjekket.
Først når man vidste, hvad det var, ville hun behandle mig.

Det er jo ikke sikkert, at det er så slemt som en diskusprolaps, men for en sikkerhed skyld ville jeg nok tage en snak med lægen om det er muligt, at få en scanning.

God bedring til dig. :ae:


Tak for dit svar :kys: jeg tror også efterhånd, at vi er ude i en scanning, så vi får fundet problemet, i stedet for at blive ved med at famle i blinde.
0
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Ny krop ønskes (bøvl med hofte)

Indlægaf StripesAddict » 10. mar 2016, 05:59

girl_beat skrev:
Lemonella skrev:Da jeg i tidernes morgen fik min første diskusprolaps, troede jeg først det var min iskiasnerve der havde sat sig i klemme. Det havde jeg prøvet før og smerterne var næsten de samme.
Jeg blev henvist til fysioterapeut og hun var faktisk så sikker på, at det var en diskusprolaps, at hun helst ikke ville gøre ret meget andet end give mig lidt massage og nogen McKenzie øvelser jeg kunne lave og hun bad mig spørge lægen om ikke jeg kunne få en MR scanning og få det tjekket.
Først når man vidste, hvad det var, ville hun behandle mig.

Det er jo ikke sikkert, at det er så slemt som en diskusprolaps, men for en sikkerhed skyld ville jeg nok tage en snak med lægen om det er muligt, at få en scanning.

God bedring til dig. :ae:

Jeg tænker altså også muligheden for en diskusprolaps :gruble:

Det er bestemt ikke for at gøre dig forskrækket, men hvis osteopat/kiropraktor ikke virker, bør du overveje at tage tilbage til din læge eller reumatolog med henblik på at få en henvisning til scanning. En prolaps eller protrution (hedder det vist) kan ændre sig, efter hvilke belastninger den udsættes for, så jo længere sådan én er ubehandlet, jo værre. Har selv haft en prolaps i nakken og været hele smerteskalaen igennem fra ubehag til kast-op-af-smerter til at være klar til at save den ene arm af. Og kroppen bliver jo belastet, når man har ondt, så det er nok en god idé at undersøge endnu flere behandlingsmuligheder.


Puha, det lyder altså ikke godt. Jeg tror umiddelbart ikke jeg skal fordi mere behandling, før jeg har fundet ud af hvad det er. Men altså, en diskusprolaps, giver det mening ift. at jeg har ondt i balden og på siden af hoften, og ikke bare i lænden?
0
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Ny krop ønskes (bøvl med hofte)

Indlægaf StripesAddict » 10. mar 2016, 06:01

Mi55y skrev:Jeg tænker også diskusprolaps er en mulighed. Min onkel render pt. rundt med en, der kom efter en flytning, men der gik lang tid, inden den blev diagnosticeret. Det startede som lændesmerter og begyndte så at stråle ned i hans ben. Nogle gange kunne han næsten ikke bruge benet, og andre gange var det ikke så slemt. Da han havde gået sygemeldt i et længere stykke tid pga. smerter, så blev han scannet - og diskusprolapsen blev diagnosticeret.

Så det er da værd at bringe på banen!


Ja, det lyder jo umuiddelbart ret meget som det. Tak for dit input!
0
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Ny krop ønskes (bøvl med hofte)

Indlægaf StripesAddict » 10. mar 2016, 06:02

Krølle skrev:Kiropraktor - dog ikke af knæk-og-bræk-typen!

Jørgen er min lifesaver: http://www.kiropraktor-kiropraktor.dk/k ... hhorn.html

Han har også fat i mine forældre, hvis deres rygge giver problemer. Min mor har haft en voldsom diskusprolaps og min har "bare" dårlig ryg men dermed desværre stor kiropraktor-erfaring. Jørgen er hans favorit. Det siger en del ;-)


Tak Krølle! Som skrevet længere oppe vil jeg gerne have de tjekker mig ordentligt - synes det er længe at gå rundt med smerter som 24-årig,og være SÅ invalideret. Ellers kigger jeg på Jørgen.
0
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Ny krop ønskes (bøvl med hofte)

Indlægaf StripesAddict » 10. mar 2016, 06:04

Danseprinsesse skrev:Dine symptomer er ikke helt magen til dem jeg havde, men når du beskriver smerte i hoften ringer der med det samme en klokke hos mig.

Jeg har egentlig bøvlet med smerter i lænd/hofte/ryg siden starten af 20'erne af varierende grad. Jeg har forsøgt træning, kiropraktor, fysioterapeut, osteopat, you name it. Lægen har bortforklaret det med forskellige ting, herunder iskiassmerter, "forkert holdning blandt mange unge kvinder" og "noget der bare skal trænes væk".
Mit startede også ud i lidt etaper, hvor det gik fint i perioder og så pludselig var jeg påvirket. Når jeg skulle gå følte jeg mig stiv i benet/hoften, især til jeg var gået varm. Jeg kunne pludseligt have problemer med at komme ind og ud af bilen. Jeg løb, men måtte langsomt opgive det og gik i stedet for lange ture. På en tur til Berlin, hvor vi egentlig bare gik en distance, jeg var vant til at gå, så fik jeg pludselig meget voldsomme smerter og endte med at sidde på Brandenburger Tor og tude, fordi jeg ikke kunne magte at gå et skridt mere. Langsomt begyndte jeg at kunne gå kortere og kortere. Jeg startede på smertestillende og endte med at være på morfinlignende præparater i 4 år.
Jeg endte med at blive så smerteplaget, at mit liv var stærkt påvirket af det, og det blev et rigtig stort handicap for mig. Indtil nogen endelig fik den idé at tage et røntgenbillede og lade en ortopædkirurg kigge på billederne. Det viste sig, at jeg er født med hoftedysplasi (altså en form for misdannelse af hoften).
Det er en diagnose der er ganske enkel at stille, ikke specielt ukendt blandt læger og en oplagt mulighed, når unge mennesker oplever problemer i hofteområdet - alligevel har jeg hørt om så mange, der ligesom mig har gået alt for mange år, før diagnosen er blevet stillet.

Fordelen med røntgen er, at det er meget billigere end MR-skanning og derfor et godt sted at starte/rimelig let at få en henvisning til.

Det jeg vil anbefale dig er at blive henvist til en ortopædkirurg. Dernæst vil jeg stærkt anbefale dig at bruge retten til frit sygehusvalg og blive tilset af Kjeld Søballe i Aarhus. Det kan godt være, det er rigtig langt væk, hvis du bor på Sjælland (jeg boede i København, da jeg blev tilset af ham), men det er det værd - han er ubetinget den dygtigste hoftekirurg i landet. Jeg har hørt om flere der har været opgivet/fejlbehandlet af andre ortopædkirurger inden de kom til ham. Selvom det måske ikke i dit tilfælde er dysplasi, så vil han også kigge efter evt. andre problemer med hofterne.
Fordi han er så populær, så har han ekstremt lang ventetid (jeg tror det er 1 år på forundersøgelse). Han arbejder også på et privathospital i Vejle, hvor der er meget kortere ventetid. Jeg valgte selv at betale for en konsultation der (fik taget røntgenbillederne på Amager Hospital, så jeg ikke selv skulle betale for dem), tror det kostede et par tusind - hvis du har sundhedsforsikring, kan det være de dækker det.

I øvrigt vil jeg sige til dig, at det er din krop, og hvis du kan mærke, at noget er galt, så lyt til det. I mit tilfælde har Patienterstatningen vurderet, at 4 forskellige læger (både praktiserende og speciallæger) har fejlbehandlet mig - så jeg er glad for, at jeg ikke gav op.
Håber du får noget afklaring på den ene eller anden måde. :)


Jeg kan godt huske din historie (du havde en tråd på den gamle debat, ikke?), og jeg har faktisk selv tænkt tanken, men slog det hen med at det måske også var lige hypokonder nok :genert: men du har helt ret - jeg kan jo mærke den er gal, og igen, jeg synes virkelig ikke det kan passe, at jeg skal være så besværet allerede, og bekymrer mig også meget om hvordan det skal gå når jeg bliver ældre/hvis jeg bliver gravid, så der er nødt tl at findes en løsning.

Tak for dine gode råd.
0
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Ny krop ønskes (bøvl med hofte)

Indlægaf StripesAddict » 10. mar 2016, 06:06

Tak for svarene, til jer alle sammen. Jeg er virkelig glad for jeres input, specielt fordi jeg var bange for der slet ikke ville komme nogen svar.

Jeg smutter forbi min egen læge igen og beder om en henvisning til røntgen eller scanning - det burde forhåbentligt ikke være noget problem, og jeg har en tid allerede i morgen.
3
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Ny krop ønskes (bøvl med hofte)

Indlægaf Danseprinsesse » 10. mar 2016, 08:58

StripesAddict skrev:Jeg kan godt huske din historie (du havde en tråd på den gamle debat, ikke?), og jeg har faktisk selv tænkt tanken, men slog det hen med at det måske også var lige hypokonder nok :genert: men du har helt ret - jeg kan jo mærke den er gal, og igen, jeg synes virkelig ikke det kan passe, at jeg skal være så besværet allerede, og bekymrer mig også meget om hvordan det skal gå når jeg bliver ældre/hvis jeg bliver gravid, så der er nødt tl at findes en løsning.

Tak for dine gode råd.


Du kan tro, jeg også har følt mig som en hypokonder sommetider. Jeg havde heldigvis til sidst en praktiserende læge, der blev ved med at bakke mig op.
Min søster har også døjet med hoftesmerter og selvom man ved, at dysplasi kan være genetisk betinget, så nægtede hendes læge at henvise hende til røntgen - og jeg havde en læge, der affejede mig med, at unge mennesker ikke kan fejle noget i hoften.
Det bliver spændende at se, hvad din læge foreslår i morgen.
0

Tilbage til "Helbred"