7-årig kaster op hver 14. dag - hvad kan det være?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1288
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 199
Likede indlæg: 2728

7-årig kaster op hver 14. dag - hvad kan det være?

Indlægaf Frandsen » 8. maj 2023, 11:59

Jeg har selvfølgelig bestilt tid ved lægen - men vil gerne være så forberedt som muligt, så derfor vil jeg lige høre, om nogen herinde har et bud på, hvad det kan være ...

Min datter på 7 år har aldrig kastet op. Eller jo, en enkelt gang eller sådan noget.

Derfor er det vildt mystisk, at hun den seneste måned har kastet op tre gange. Alle tre gange på hver sin mandag med 14 dage imellem.

Første gang kastede hun op fire gange fra om morgenen og et par timer frem. Ingen andre symptomer. Havde det helt fint bagefter, spiste og legede osv.

Anden gang kastede hun op ovre i skolen og også en gang hjemme. Havde det også helt fint bagefter.

Tredje gang er i nat, hvor hun vågnede ved 4-tiden og sagde, hun skulle kaste op. Nu har hun det - lige som de andre gange - heeelt fint.

Jeg har spurgt ind til, om hun har ondt nogle steder inden eller efter osv. Men hun siger blot, at hun får det dårligt i maven og kan mærke, at hun skal kaste op.

Jeg synes, det er vildt mystisk. Også at det kommer med præcis 14 dage imellem. Især også når man tænker på det faktum, at hun indtil nu aldrig har kastet op.

Og også at der ikke er andre symptomer som diarré, ondt i maven, appetitløshed, feber ... Der er intet, når hun er færdig med at kaste op. Så er hun bare totalt fresh.

Kan det være et symptom på et eller andet, vi bare ikke har opdaget endnu? Har I prøvet noget lignende?
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9670
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 789
Likede indlæg: 7933

Re: 7-årig kaster op hver 14. dag - hvad kan det være?

Indlægaf Sophies-mor » 8. maj 2023, 12:08

Er hun neurotypisk?
Faldet godt til i skolen?
Spiser hun godt i løbet af dagen?
Drikker nok væske?
Sker der noget særligt de mandage, hun kaster op?
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6419
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15222

Re: 7-årig kaster op hver 14. dag - hvad kan det være?

Indlægaf Ata » 8. maj 2023, 12:12

Trives hun i skolen? Kan det være relateret til ængstelighed?
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6419
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15222

Re: 7-årig kaster op hver 14. dag - hvad kan det være?

Indlægaf Ata » 8. maj 2023, 12:13

PS: Vi har også mave/opkast syge herhjemme for anden gang på en måned!
0
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1288
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 199
Likede indlæg: 2728

Re: 7-årig kaster op hver 14. dag - hvad kan det være?

Indlægaf Frandsen » 8. maj 2023, 12:19

Ata skrev:PS: Vi har også mave/opkast syge herhjemme for anden gang på en måned!


Men det er netop ikke som typisk mavesyge, synes jeg. Hun er frisk mellem opkastningerne og er frisk lige efter. Og ingen tynd mave. Og ingen er indtil videre blevet smittet af hende.

Kan mavesyge godt kun vare få timer? Det kan ikke rigtig være noget, hun har spist, da det to af gangene er opstået mere end 12 timer efter måltid ...
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6419
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15222

Re: 7-årig kaster op hver 14. dag - hvad kan det være?

Indlægaf Ata » 8. maj 2023, 12:21

Frandsen skrev:
Ata skrev:PS: Vi har også mave/opkast syge herhjemme for anden gang på en måned!


Men det er netop ikke som typisk mavesyge, synes jeg. Hun er frisk mellem opkastningerne og er frisk lige efter. Og ingen tynd mave. Og ingen er indtil videre blevet smittet af hende.

Kan mavesyge godt kun vare få timer? Det kan ikke rigtig være noget, hun har spist, da det to af gangene er opstået mere end 12 timer efter måltid ...

Jeg har flere gange haft noget som varede 5-6 timer og så var væk. Men du har ret i at mønstret er lidt usædvanligt. Hvilket leder tilbage til spørgsmålet om hun trives i skolen?
Senest rettet af Ata 8. maj 2023, 12:21, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1288
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 199
Likede indlæg: 2728

Re: 7-årig kaster op hver 14. dag - hvad kan det være?

Indlægaf Frandsen » 8. maj 2023, 12:21

Sophies-mor skrev:Er hun neurotypisk?
Faldet godt til i skolen?
Spiser hun godt i løbet af dagen?
Drikker nok væske?
Sker der noget særligt de mandage, hun kaster op?


Ja, hun har det så fint i skolen og er ked af at skulle blive hjemme. Mange venner, klarer sig godt fagligt.

Hun spiser rigtig meget! :lol: Drikker rigeligt. Er på alle måder prototypen på et rigtig sundt barn. Det er derfor, det er så underligt.

Nej, der sker ikke andet, end at det er mandag.
1
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1288
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 199
Likede indlæg: 2728

Re: 7-årig kaster op hver 14. dag - hvad kan det være?

Indlægaf Frandsen » 8. maj 2023, 12:25

Grunden til, at jeg spørger herinde, er også, at jeg forudser, at lægen vil bagatellisere det lidt og være så'n: "Det er altså almindeligt, at børn kaster op ind i mellem"-agtig.

Så hvis nogen har prøvet noget lignende, og det fx var 'noget med ørerne', 'en parasit' eller sådan noget, kan jeg da tage det med.
2
Rosen
Indlæg: 348
Tilmeldt: 23. maj 2016, 11:41
Kort karma: 40
Likede indlæg: 523

Re: 7-årig kaster op hver 14. dag - hvad kan det være?

Indlægaf Rosen » 8. maj 2023, 12:39

Jeg tænkte med det samme, at det kunne være noget fysisk.
Nu når du siger hun trives og vil i skole og ingenting er galt....så tænker jeg om I spiser usædvanlig meget/andersledes om søndagen? Er det den store, steg og slik dag i løbet af ugen?
Måske er det en tilfældighed, men hvis det fortsætter ville jeg sætte pengene på stress for skolen/ugen som kommer/andet.
0
Rosen
Indlæg: 348
Tilmeldt: 23. maj 2016, 11:41
Kort karma: 40
Likede indlæg: 523

Re: 7-årig kaster op hver 14. dag - hvad kan det være?

Indlægaf Rosen » 8. maj 2023, 12:39

Rosen skrev:Jeg tænkte med det samme, at det kunne være noget fysisk.
Nu når du siger hun trives og vil i skole og ingenting er galt....så tænker jeg om I spiser usædvanlig meget/andersledes om søndagen? Er det den store, steg og slik dag i løbet af ugen?
Måske er det en tilfældighed, men hvis det fortsætter ville jeg sætte pengene på stress for skolen/ugen som kommer/andet.


Undskyld, kunne være noget psykisk.
0
JoyNips
Indlæg: 12124
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34100

Re: 7-årig kaster op hver 14. dag - hvad kan det være?

Indlægaf JoyNips » 8. maj 2023, 12:45

Hun er godt nok noget ung, men 14. dages interval på en pige kunne godt lyde som noget hormonelt. Kunne hun være på vej i puberteten?
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4254
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1201

Re: 7-årig kaster op hver 14. dag - hvad kan det være?

Indlægaf Moe » 8. maj 2023, 12:46

Der kan være mange årsager til, at et barn kaster op med jævne mellemrum.

Selvom din datter ikke har feber eller andre symptomer, kan en lavgradig infektion være en mulighed.

Det kan være fødevare allergi, at din datter reagerer på en bestemt type mad eller ingrediens, som hun får nogle gange men som I ikke ved noget om.

Opkastning kan være et symptom på migræne hos børn, selvom hovedpine ikke er til stede.

Cyklisk opkastningssyndrom omend meget en sjælden lidelse, hvor børn oplever gentagne episoder med opkastning uden nogen klar årsag. Det kan være regelmæssige og kan forekomme med intervaller, som du beskriver.
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4254
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1201

Re: 7-årig kaster op hver 14. dag - hvad kan det være?

Indlægaf Moe » 8. maj 2023, 12:49

Selvom præcok pubertet, kan forekomme hvis hun er begynder at udvikle sekundære kønskarakteristika, så er opkastning ikke et typisk symptom på puberteten eller hormonelle ændringer. Men hvis du har bemærket tegn på tidlig pubertet hos din datter, såsom brystudvikling, hurtig vækst, eller hårvækst i armhulerne eller skridtet, så kan det være værd at drøfte med din læge.
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10233
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 18394

Re: 7-årig kaster op hver 14. dag - hvad kan det være?

Indlægaf .Magic. » 8. maj 2023, 12:54

Sker der noget anderledes hver 14. dag? Spiser i noget bestemt? Har hun bestemte fag/oplevelser i skolen? Legeaftaler? Sport?

Er hun ved at komme i puberteten?
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9670
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 789
Likede indlæg: 7933

Re: 7-årig kaster op hver 14. dag - hvad kan det være?

Indlægaf Sophies-mor » 8. maj 2023, 13:00

Moe skrev:Der kan være mange årsager til, at et barn kaster op med jævne mellemrum.

Selvom din datter ikke har feber eller andre symptomer, kan en lavgradig infektion være en mulighed.

Det kan være fødevare allergi, at din datter reagerer på en bestemt type mad eller ingrediens, som hun får nogle gange men som I ikke ved noget om.

Opkastning kan være et symptom på migræne hos børn, selvom hovedpine ikke er til stede.

Cyklisk opkastningssyndrom omend meget en sjælden lidelse, hvor børn oplever gentagne episoder med opkastning uden nogen klar årsag. Det kan være regelmæssige og kan forekomme med intervaller, som du beskriver.

Enig, men hveranden mandag ligefrem?
0
Hæklerier på hjernen :cool:

Tilbage til "Helbred"