Leve uden bagerste kindtand (12-årstand)

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Flisseline
Indlæg: 415
Tilmeldt: 23. jan 2016, 07:44
Kort karma: 38
Likede indlæg: 671

Re: Leve uden bagerste kindtand (12-årstand)

Indlægaf Flisseline » 3. jan 2024, 14:22

fisken80 skrev:
Flisseline skrev:
Contrast skrev:
Flisseline skrev:Jeg snupper lige denne tråd til et spørgsmål mere:

Jer der allerede har svaret positivt: ville I også vælge at få fjernet tanden hvis den kunne reddes ved en rodbehandling og en krone? Jeg har virkelig ikke lyst til at skulle igennem de to ting :( Men tandlægen synes det er synd at fjerne en tand der godt kan reddes. Men min lyst siger at den skal hives ud!


Jeg ville nok forsøge at få den rodbehandlet først og krone på, alt efter tanden. Ved min tand var det ikke muligt at få en krone pga dens form og placering. Og den var allerede rodbehandlet en gang, så der synes jeg det var fint at få den ud.

Jeg ville nok sige i din situation at det ville være fornuftigt at prøve at redde den først, når der ikke er noget der komplicerer en evt rodbehandling og krone.


Tak for dit svar - og jo især interessant fra TS.

Spiller prisen ind? 30000kr :nerve:


Det ville jeg ikke under nogen omstændigheder betale. Det kan man jo få et implantat for og der er uanset hvad bare større risiko for at den behandlede tand alligevel ender med at skulle ud på et tidspunkt.

Jeg ville helt sikkert bare få den trukket ud.



Jeg kan i hvert fald tydeligt mærke på min reaktion på jeres indlæg hvad jeg helst vil. Det er tydeligt at Fiskens indlæg gør mig glad, og de to sidste gør mig trist (ja, undskyld, jeg er naturligvis glad for at I svarer).

Men det er ikke rationelt, og det er bare rarest når vigtige beslutninger tages rationelt. Måske har jeg brug for at læse mere om implantater og deres pris+bivirkninger.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14740
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19105

Re: Leve uden bagerste kindtand (12-årstand)

Indlægaf Flora » 3. jan 2024, 14:45

Med en pris på 30.000 kr. ville jeg også vælge at få den trukket ud. Havde det kostet 5000 eller sådan noget, ville jeg have valgt rodbehandling + krone, men for 30.000 ville jeg ikke synes, det var det værd.

Prisen lyder i øvrigt fuldstændig vanvittig. En tredje mulighed kunne eventuelt være at forhøre dig hos andre tandlæger, hvad de kan gøre det for. Jeg har fået lavet rodbehandling + krone for væsentligt mindre end det, så måske du kan finde en, der vil gøre det billigere.
4
Brugeravatar
Flisseline
Indlæg: 415
Tilmeldt: 23. jan 2016, 07:44
Kort karma: 38
Likede indlæg: 671

Re: Leve uden bagerste kindtand (12-årstand)

Indlægaf Flisseline » 3. jan 2024, 14:50

Flora skrev:Med en pris på 30.000 kr. ville jeg også vælge at få den trukket ud. Havde det kostet 5000 eller sådan noget, ville jeg have valgt rodbehandling + krone, men for 30.000 ville jeg ikke synes, det var det værd.

Prisen lyder i øvrigt fuldstændig vanvittig. En tredje mulighed kunne eventuelt være at forhøre dig hos andre tandlæger, hvad de kan gøre det for. Jeg har fået lavet rodbehandling + krone for væsentligt mindre end det, så måske du kan finde en, der vil gøre det billigere.



Nej, du har ret - jeg havde læst det forkert.

Det bliver kun cirka 20000. 13000 for om-rodbehandling, og så kronen oveni. Ved ikke hvad den kommer til at koste, men tandassistenten (kan ikke huske deres rigtige navn) gættede på 7000.
0
Vosha
Indlæg: 4
Tilmeldt: 6. dec 2021, 16:49
Kort karma: 0
Likede indlæg: 5

Re: Leve uden bagerste kindtand (12-årstand)

Indlægaf Vosha » 3. jan 2024, 14:58

Har du fået hevet andre tænder ud i overmunden? Så er det nok intet problem. Jeg har selv samme problem med min bagerste kindtand men har allerede fået hevet 2 kindtænder ud i overmunden da jeg var teenager ifb bøjlebehandling så min tandlæge fraråder jeg får den revet ud.
Også fordi jeg risikere at mine tænder rykker sig kosmetisk.

Det er altid bedst at beholde sine tænder længst muligt. Men 30 k er meget! Jeg skulle give 7 k for rodbehandling og 7 k for en krone, altså 14 i alt.

For 30 k så havde de sku fået lov til at hive den. Mine smerter er iøvrigt efter flere måneder forsvundet af sig selv, så det er heldigt nok (havde dog ikke betændelse)

Havde nok fået en second opinion hos en anden tandlæge.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14740
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19105

Re: Leve uden bagerste kindtand (12-årstand)

Indlægaf Flora » 3. jan 2024, 15:09

Flisseline skrev:
Flora skrev:Med en pris på 30.000 kr. ville jeg også vælge at få den trukket ud. Havde det kostet 5000 eller sådan noget, ville jeg have valgt rodbehandling + krone, men for 30.000 ville jeg ikke synes, det var det værd.

Prisen lyder i øvrigt fuldstændig vanvittig. En tredje mulighed kunne eventuelt være at forhøre dig hos andre tandlæger, hvad de kan gøre det for. Jeg har fået lavet rodbehandling + krone for væsentligt mindre end det, så måske du kan finde en, der vil gøre det billigere.



Nej, du har ret - jeg havde læst det forkert.

Det bliver kun cirka 20000. 13000 for om-rodbehandling, og så kronen oveni. Ved ikke hvad den kommer til at koste, men tandassistenten (kan ikke huske deres rigtige navn) gættede på 7000.


Det hjælper selvfølgelig lidt på det, men det er stadig mere, end jeg ville give. Er det fordi, den har været rodbehandlet før, at det er så dyrt? Jeg kan ikke huske, hvad jeg gav, men jeg mener, det i hvert fald var under 2000 kr. for rodbehandlingen. Det kommer selvfølgelig an på, hvor kompliceret et indgreb, der skal til. Kronen gav jeg cirka 5000 kr. for hos Godt smil-tandlægerne.

Om der er ting i dit tilfælde, der gør, at 20.000 kr. bare er prisen, skal jeg ikke kunne sige, men jeg ville i hvert fald kontakte nogle andre tandlæger og få et overslag, før jeg tog den endelige beslutning. Hvis ingen kan gøre det billigere, ville jeg få den trukket ud, men det kan du selvfølgelig kun selv beslutte.
0
Brugeravatar
Flisseline
Indlæg: 415
Tilmeldt: 23. jan 2016, 07:44
Kort karma: 38
Likede indlæg: 671

Re: Leve uden bagerste kindtand (12-årstand)

Indlægaf Flisseline » 3. jan 2024, 15:11

Jeg bruger også Godt Smil, og de plejer at være rimelige i pris. Jeg aner ikke hvorfor det bliver så meget. Jeg har var ret slået ud da jeg var der i dag, og fik slet ikke stillet alle mine spørgsmål :(
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14740
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19105

Re: Leve uden bagerste kindtand (12-årstand)

Indlægaf Flora » 3. jan 2024, 15:32

Flisseline skrev:Jeg bruger også Godt Smil, og de plejer at være rimelige i pris. Jeg aner ikke hvorfor det bliver så meget. Jeg har var ret slået ud da jeg var der i dag, og fik slet ikke stillet alle mine spørgsmål :(


Hmm, ok. Synes ikke rigtig, de priser, du beskriver, svarer til priserne på deres hjemmeside, men det kan være, der er noget særligt, der gør sig gældende :gruble:

Måske du skal tage en snak med dem igen, så du kan få stillet dine spørgsmål. Hvis de virkelig mener, det skal koste 20.000 kr., må de jo kunne forklare dig hvorfor. Det har du da i hvert fald krav på.
0
fisken80
Indlæg: 22415
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1135
Likede indlæg: 52727

Re: Leve uden bagerste kindtand (12-årstand)

Indlægaf fisken80 » 3. jan 2024, 15:39

Det lyder stadig alt for dyrt. Men der kan jo være omstændigheder ved behandlingen, der gør, at det koster så meget. Men jeg ville stadig ikke betale 20.000 kroner for det. Så røg tanden altså.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16327
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1411
Likede indlæg: 30331

Re: Leve uden bagerste kindtand (12-årstand)

Indlægaf TinaW » 3. jan 2024, 15:59

Jeg ville ikke betale 20.000 kr. for at redde en af mine kindtænder.
Så her ville den blive trukket ud.
0

Tilbage til "Helbred"