Tinnitus

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13043
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28100

Tinnitus

Indlægaf FormerlyKnownAs » 4. jan 2024, 10:58

Efter en trafikulykke i juli har jeg bøvlet med tinnitus, særligt på det ene øre. Det skifter mellem at være en konstant summen ala sne på fjernsynet- primært den, en hyletone og en hyletone som går på begge ører hvor det er som om at begge ører lukker helt af og en høj hylen går igang. Det sidste er ikke så ofte, men vanvittigt irriterende.

Jeg oplever af og til at vågne ved 4-5 tiden og hyletonen kører på max. Jeg er i tvivl om jeg vågner pga lyden eller bare fordi jeg sover dårligt- could be.

Andre med tinnitus som oplever det?

Jeg skal til en ørelæge her i slutningen af januar som skal se på det. Jeg har ikke rigtig sat mig ind i hvad der kan gøres, om der kan gøre noget osv. Jeg tager det lidt oppe fra og ned. Jeg tror at fordi det primært er en summen og ikke en konstant hylen så er det ikke ligeså enerverende.

Men jeg er mere lydfølsom og det er træls. Det er egentlig ikke fordi jeg får en følelse af at det forværres pga larm, men lyde larmer ligesom bare mere.

Jeg bemærker det også mest når der er forholdsvis stille omkring mig. Et foredrag gør f.eks. at det føles som om at tinnitussen er højere.
0
Sorenspige
Indlæg: 7144
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9536

Re: Tinnitus

Indlægaf Sorenspige » 4. jan 2024, 12:22

FormerlyKnownAs skrev:Efter en trafikulykke i juli har jeg bøvlet med tinnitus, særligt på det ene øre. Det skifter mellem at være en konstant summen ala sne på fjernsynet- primært den, en hyletone og en hyletone som går på begge ører hvor det er som om at begge ører lukker helt af og en høj hylen går igang. Det sidste er ikke så ofte, men vanvittigt irriterende.

Jeg oplever af og til at vågne ved 4-5 tiden og hyletonen kører på max. Jeg er i tvivl om jeg vågner pga lyden eller bare fordi jeg sover dårligt- could be.

Andre med tinnitus som oplever det?

Jeg skal til en ørelæge her i slutningen af januar som skal se på det. Jeg har ikke rigtig sat mig ind i hvad der kan gøres, om der kan gøre noget osv. Jeg tager det lidt oppe fra og ned. Jeg tror at fordi det primært er en summen og ikke en konstant hylen så er det ikke ligeså enerverende.

Men jeg er mere lydfølsom og det er træls. Det er egentlig ikke fordi jeg får en følelse af at det forværres pga larm, men lyde larmer ligesom bare mere.

Jeg bemærker det også mest når der er forholdsvis stille omkring mig. Et foredrag gør f.eks. at det føles som om at tinnitussen er højere.


Fik du piskesmæld ved ulykke?

Da jeg for et par år siden var ved ørelægen pga hyletoner og susen, mente han, at det skyldes spændinger fra nakken og skuldre. Jeg er tilbøjelig til at give ham ret, da mit forsvinder i perioder, men så kommer tilbage. Mit er altid tydeligst, når jeg ligger i min seng.

Rigtig god bedring :kys:.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13043
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28100

Re: Tinnitus

Indlægaf FormerlyKnownAs » 4. jan 2024, 14:18

Sorenspige skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Efter en trafikulykke i juli har jeg bøvlet med tinnitus, særligt på det ene øre. Det skifter mellem at være en konstant summen ala sne på fjernsynet- primært den, en hyletone og en hyletone som går på begge ører hvor det er som om at begge ører lukker helt af og en høj hylen går igang. Det sidste er ikke så ofte, men vanvittigt irriterende.

Jeg oplever af og til at vågne ved 4-5 tiden og hyletonen kører på max. Jeg er i tvivl om jeg vågner pga lyden eller bare fordi jeg sover dårligt- could be.

Andre med tinnitus som oplever det?

Jeg skal til en ørelæge her i slutningen af januar som skal se på det. Jeg har ikke rigtig sat mig ind i hvad der kan gøres, om der kan gøre noget osv. Jeg tager det lidt oppe fra og ned. Jeg tror at fordi det primært er en summen og ikke en konstant hylen så er det ikke ligeså enerverende.

Men jeg er mere lydfølsom og det er træls. Det er egentlig ikke fordi jeg får en følelse af at det forværres pga larm, men lyde larmer ligesom bare mere.

Jeg bemærker det også mest når der er forholdsvis stille omkring mig. Et foredrag gør f.eks. at det føles som om at tinnitussen er højere.


Fik du piskesmæld ved ulykke?

Da jeg for et par år siden var ved ørelægen pga hyletoner og susen, mente han, at det skyldes spændinger fra nakken og skuldre. Jeg er tilbøjelig til at give ham ret, da mit forsvinder i perioder, men så kommer tilbage. Mit er altid tydeligst, når jeg ligger i min seng.

Rigtig god bedring :kys:.


Nej. Jeg har i forvejen dårlig nakke og dobbeltopereret skulder efter en trafikulykke for snart 20 år siden.

Mit forsvinder slet ikke. Det er non-stop bare forskellige toner og styrker. Jeg slog mit hoved temmelig meget, jeg var i midten af harmonikaen og fik hjernerystelse som jeg døjede med i 2-3 mdr efter
0
Fræksak
Indlæg: 2498
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 476
Likede indlæg: 4256

Re: Tinnitus

Indlægaf Fræksak » 27. jan 2024, 19:11

Hej Formerly
Jeg fik aldrig lige kommenteret din tråd. Til info lavede jeg en tråd for en del år siden, der vist blev 15-20 sider lang, som du kan søge frem. Måske står der noget i den, du kan bruge.

Egentlig ville jeg finde den frem for at skrive, at jeg nu har haft en utroligt stille uge ift. hvad jeg ellers har oplevet det sidste halve års tid. Pludselig kom jeg til at tænke på, at jeg i denne uge er begyndt at tage magnesium mere regelmæssigt (dvs hver aften) end tidligere. Vistnok et produkt, du selv har anbefalet mig (ikke til tinnitus).

Jeg aner ikke, om det hænger sammen, eller om det er tilfældigt, men nu googlede jeg det lige og finder en del hits på, at magnesium har en god effekt på tinnitus, fordi det understøtte et sund auditivt system. Der stod selvfølgelig alle mulige detaljer, men det er hovedtrækkene. Det var IKKE videnskabelige studier, men som sagt googlede jeg det bare, fordi jeg selv kom i tanke om, at der måske kunne være en sammenhæng med mine meget lave lyde i denne uge, og jeg har indtaget en pæn mængde magnesium.

Du spiser det måske i forvejen, men ellers er det da værd at prøve :kys: Og som jeg også har skrevet i den anden tråd, er jeg i øvrigt meget glad for Julian Cowan-Hill på Youtube, som jeg synes har et mega klogt take på lidelsen.
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13043
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28100

Re: Tinnitus

Indlægaf FormerlyKnownAs » 28. jan 2024, 17:50

Tak. Jeg havde helt glemt min tråd her. Og så må jeg finde din også. Tak. Jeg skal til ørelæge onsdag og det jeg spændt på.

Jeg tager magnesium, men jeg må da lige søge på hvilken form for magnesium der gør at man kan opleve bedring. Tak for det input. Og for anbefaling til ham Julian, det må jeg se på.
1

Tilbage til "Helbred"