Zetralin og abilify

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6419
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15216

Re: Zetralin og abilify

Indlægaf Ata » 21. jan 2024, 16:51

Panton skrev:
Ata skrev:
Panton skrev:
Ata skrev:
Panton skrev:Tak for jeres svar, det er klart det med vægtøgning der tricker mig .

Det er fordi psykiatrien tænker jeg skal have nyt medicin, og der blev de her to præperater de overvejede.

Abilify giver vist oftere vægtøgning end Sertralin. Hvad får du nu?



Lige nu får jeg venlafaxin, lithium og peratsin. Jeg ønsker bare ikke noget der giver vægtøgning!

Okay, vær obs på at venlafaxinen vil kræve rigtig langsom udtrapning, hvis du skal af den!



'det ved jeg godt, det tager tid med venlafaxin, jeg vil egentligt bare helst af min medicin :genert:

Ja, men husk at det som minimum kræver en periode med ro og overskud. :kram:
0
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11702
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 921
Likede indlæg: 18873

Re: Zetralin og abilify

Indlægaf PaleSeptember » 21. jan 2024, 17:00

Panton skrev:'det ved jeg godt, det tager tid med venlafaxin, jeg vil egentligt bare helst af min medicin :genert:


Jeg håber ikke, du skriver dette pga. din eks og hans indflydelse. Sådan som jeg kan fornemme, at du har det lige nu, så tror jeg ikke, at det er løsningen for dig at komme helt ud af medicin.
15
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11702
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 921
Likede indlæg: 18873

Re: Zetralin og abilify

Indlægaf PaleSeptember » 21. jan 2024, 17:00

Sophies-mor skrev:Pro medicin dk


Mon ikke min.medicin.dk er mere velegnet til lægfolk.
1
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9668
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 789
Likede indlæg: 7933

Re: Zetralin og abilify

Indlægaf Sophies-mor » 21. jan 2024, 17:10

PaleSeptember skrev:
Sophies-mor skrev:Pro medicin dk


Mon ikke min.medicin.dk er mere velegnet til lægfolk.

Der er ikke voldsom stor forskel. Men medicin dk er uden fagudtryk.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11402
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23669

Re: Zetralin og abilify

Indlægaf Mani » 21. jan 2024, 17:14

Ata skrev:
Mani skrev:
Ata skrev:
Mani skrev:Jeg får sertralin (og har taget det i ... 12 år tror jeg) og bliver utilpas, småkvalm og får hovedpine ved dosisændringer. De aftager over en uge eller to og når jeg ligger på en fast dosis har jeg ingen bivirkninger overhovedet.

Det er da mærkeligt, at du får det? Har du ikke en bipolardiagnose? Det plejer at udelukke SSRI...

Du har ret - jeg vrøvler. Sertralin fik jeg før jeg fik min diagnose - så fik jeg litium og da jeg ikke kunne tåle det mere Lamotrigin (som jeg får nu). Jeg ved ikke hvorfor jeg fik blandet de navne sammen - det er 17 år siden jeg fik det :genert:

:lol:

Fair nok. Jeg undrede mig bare... :D

Det kan jeg sgu godt forstå. Jeg ved godt min korttidshukommelse driller når jeg er træt, men det der bytten om på medicinnavne sgu lidt syret
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15720
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1645
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21130

Re: Zetralin og abilify

Indlægaf 2SHY » 21. jan 2024, 17:16

Sophies-mor skrev:
PaleSeptember skrev:
Sophies-mor skrev:Pro medicin dk


Mon ikke min.medicin.dk er mere velegnet til lægfolk.

Der er ikke voldsom stor forskel. Men medicin dk er uden fagudtryk.

Som jeg forstår startindlægget, så har Panton været inde og kigge på det, men jeg kan selvfølgelig have misforstået det
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 17044
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1079
Likede indlæg: 21279

Re: Zetralin og abilify

Indlægaf Misantropen » 21. jan 2024, 17:17

Jeg har fået begge præparater for år tilbage. I den periode tog jeg meget på, men til sidst sov jeg også op til 16 timer i døgnet, hvilket var den primære årsag til at jeg ville trappe ud af det, da den der konstante træthed, uoplagthed og zombiefornemmelse var ulidelig.

Dog er det vigtigt at sige at der også har været andre faktorer i spil (jeg blev bl.a fejl- og overmedicineret). Og havde jeg ikke været så smadret rent fysisk havde det også været nemmere at undgå vægtøgningen, der kom af inaktivitet og usund mad i form af junkfood, fordi jeg ikke havde energien til at lave mad. Jeg kunne heller ikke tåle alkohol i den periode. Jeg kan huske jeg engang lavede Coq au vin, og bare det at jeg lugtede til vinen gjorde mig syg med voldsom hovedpine, kvalme m.m. i :stoned:

Til gengæld husker jeg ikke at jeg oplevede de store bivirkninger da jeg trappede i af de to præparater. Så vidt jeg husker tog det 2-3 år, da jeg tog et præparart ad gangen og vi gav det god tid hver gang jeg var gået ned i dosis. Det var vist mest svimmelhed jeg i perioder var plaget af indtil kroppen havde vænnet sig til den nye dosis. Hvis du har en fast behandler, du er tryg ved, og der laves en behandlingsplan, ogsp i forhold til det medicin du allerede får, tror jeg ikke du behøver være så bekymret for at starte.
1
HappyHippo
Indlæg: 2546
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4403

Re: Zetralin og abilify

Indlægaf HappyHippo » 22. jan 2024, 00:04

Ingen kan fortælle dig, om du får bivirkninger og i så fald hvilke. For du bare medicin eller modtager du også anden behandling?

Jeg trappede langsomt ud af Venlafaxin i sommer og har først sluppet abstinenserne nu, så du skal være opmærksom på det er enormt svært at stoppe med. Jeg blev behandlet for en depression, jeg aldrig havde, men det var vildt svært for mig at slippe pga abstinenserne.

Jeg stoppede så ikke bare medicin og blev overladt til mig selv, men har 30 timer hos en psykolog gennem det offentlige.
1
MissB
Indlæg: 2400
Tilmeldt: 30. apr 2017, 20:02
Kort karma: 260
Likede indlæg: 2274

Re: Zetralin og abilify

Indlægaf MissB » 22. jan 2024, 04:15

Jeg har rigtig god erfaring med Sertralin, som jeg nu har taget i 2,5 år. Jeg havde bivirkninger de første 2-3 uger med kvalme, svimmelhed og en følelse af at være inde i en klokke, men da det var overstået, så var der “kun” mundtørhed tilbage som bivirkning.
0
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10232
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 18382

Re: Zetralin og abilify

Indlægaf .Magic. » 22. jan 2024, 05:29

Jeg får Sertralin og Lamotrigin.
100 mg Lamotrigin og 50 mg Sertralin og det virker rigtigt godt for mig. Jeg havde kvalme i nogle uger men siden har jeg ikke haft bivirkninger.

Jeg har jo diverse diagnoser:
Angst, tendens til kroniske depressioner og evasiv personlighedsforstyrrelse og jeg får primært medicin som stemningsstabiliserende fordi jeg (uden medicin) svinger 117 gange om dagen. Det ene øjeblik er jeg glad og næste øjeblik går hele min verden under. Ift at min verden går under hænger det ofte sammen med at et blik fra andre er nok til at tro at jeg fx ikke må være her på jorden. Sådan lidt overdrevet forklaret - Men jeg er vanvittig følsom overfor kritik, anerkendelse og overbekymret det meste af tiden - Jeg fik at vide at Sertralin og Lamotrigin supplerer hinanden rigtigt godt og det gør det for mig. Jeg kan bedre håndtere ovenstående ting og det er jeg sikker på er medicinen :-)
Jeg bliver ikke zombie-agtig og har ikke taget på. Jeg kan godt tabe mig selvom jeg tager medicinen.

Jeg tror ikke du kan bruge folks erfaringer med medicin til ret meget fordi det er SÅ forskelligt, hvordan kroppen og hovedet tager imod det.
Men generelt tror jeg Sertralin kan hjælpe som en slags “støttepædagog” og som jeg forstod det så skal den helst tages sammen med Lamotrigin fordi de begge er fhv milde ift så meget andet medicin og man skulle ikke blive afhængig af det.
2
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 943
Likede indlæg: 4733

Re: Zetralin og abilify

Indlægaf Panton » 22. jan 2024, 11:24

tusind tak magic :kys:
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10232
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 18382

Re: Zetralin og abilify

Indlægaf .Magic. » 23. jan 2024, 04:36

Panton skrev:
'det ved jeg godt, det tager tid med venlafaxin, jeg vil egentligt bare helst af min medicin :genert:


Edit:
Det blev meget længere end jeg regnede med så spring over det hvis du ikke orker.

Jeg ved ikke hvordan jeg skal skrive det her uden at det måske kommer til at lyde helt forkert, men husk at jeg mener det godt :kys:

Jeg tror det er fornuftigt at du prøver noget nyt medicin for det lyder ikke som om det du får nu gør nogen forskel for dig. Man skal huske på at al medicin gør noget specifikt ved hjernen og ved kroppen og noget medicin virker bedst sammen med noget bestemt, og kan måske slet ikke sammen med noget andet.

Jeg har fået rigtig meget medicin gennem mange år pga min psyke. Som i virkelig meget og højdosis antipsykotisk medicin, fordi jeg så skygger som jeg vidste ikke var der, men jeg så dem alligevel. Det var stressrelateret fandt jeg ud af ved hjælp fra psykologer i lokalpsykiatrien. Det er mange, mange år siden og i takt med at jeg fik det bedre forsvandt skyggerne.

Dengang fik jeg så meget medicin at jeg gik rundt som en zombie og jeg kunne egentlig først rigtigt fungere ved 13-14 tiden hver dag. Jeg oplevede ikke at noget hjalp mig eller at jeg i det hele taget kunne fungere og tænke. Jeg kunne glemme hvad jeg stod i kø for hvis jeg var ude at handle. Lidt demens-agtig - Jeg kunne se min indkøbskurv men jeg vidste ikke, hvad jeg skulle med den.
Så jeg var virkelig helt væk og i dag er jeg sikker på at det var fordi jeg fik for meget og forkert medicin. Medicinen stoppede mine tanker osv. på dét punkt virkede den som den skulle - Men den stoppede jo så AL tankevirksomhed. Der var total slukket på førstesalen.

Ved et tilfælde tog jeg ikke medicinen i 4 dage fordi jeg havde glemt den derhjemme og var på forlænget weekend.
Jeg mærkede ingen abstinenser og på 3. dagen var jeg HELT klar i hovedet. Jeg kunne tænke, jeg fik angstanfald i lange baner og jeg mærkede depressionen for alvor.
Det var skrækkeligt og jeg blev rigtigt bange - men samtidig var det en ekstrem lettelse ikke at rende rundt i den der osteklokke. Jeg var ikke bevidst om osteklokken da jeg var i den fordi jeg ikke følte noget som helst. Det var først da jeg ikke tog medicinen at jeg opdagede det.

Det kunne være endt forfærdeligt fordi jeg tog en kold tyrker med antipsykotisk medicin, men heldigvis gik det godt og bedre end godt.
Jeg har ikke taget noget af det siden og det er 10 år siden tror jeg. Deromkring i hvert fald :-)

Det blev alt for langt men det jeg egentlig ville sige var at noget medicin ikke virker efter hensigten og derfor må man skifte medicin. Jeg kender ikke det du får nu, men på mig virker det som om du har behov for noget stemningsstabiliserende som sertralin kan hjælpe med sammen med Lamotrigin. Du kan få helt ned til 25 mg og det er meget lavdosis men det startede jeg med og jeg kunne mærke en tydelig forskel allerede på så lav dosis.

Min teori er at hvis man oplever at noget ikke virker så er det fordi hjernen ikke har brug for det. Medicin roder jo med hjernekemien. Den tilføjer noget og den kan dæmpe noget. Virker det ikke som det bør så er der ikke brug for det. Jeg tror også at det var derfor jeg ikke oplevede noget vildt ift mit pludselige stop med det antipsykotiske. Min hjerne havde ikke brug for det og derfor slukkede medicinen bare for alt.
Men det er jo bare min teori ifm oplevelser på egen krop. Jeg siger IKKE at man bare skal stoppe fra den ene dag til den anden.
Det skal man IKKE!

Jeg siger at et medicinskifte er værd at prøve, men den kan ikke stå alene. Du skal have nogle samtaler ved siden af hvor du er bundærlig, bryder sammen og så kan du bygges op igen og det bliver meget nemmere, når man får medicin der virker efter hensigten :kys:
Se det som en støttepædagog. Du skal gøre arbejdet men medicinen hjælper dig med at give dig lidt mere overskud til at gøre arbejdet. Du skal også huske at fordi du får medicin nu så er det ikke sikkert at du har brug for det om 2 år :-)

Når din eks er ude af dit liv og du har fundet en måde at leve med det på så er du allerede langt :kys:
5
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 943
Likede indlæg: 4733

Re: Zetralin og abilify

Indlægaf Panton » 23. jan 2024, 09:37

.Magic. skrev:
Panton skrev:
'det ved jeg godt, det tager tid med venlafaxin, jeg vil egentligt bare helst af min medicin :genert:


Edit:
Det blev meget længere end jeg regnede med så spring over det hvis du ikke orker.

Jeg ved ikke hvordan jeg skal skrive det her uden at det måske kommer til at lyde helt forkert, men husk at jeg mener det godt :kys:

Jeg tror det er fornuftigt at du prøver noget nyt medicin for det lyder ikke som om det du får nu gør nogen forskel for dig. Man skal huske på at al medicin gør noget specifikt ved hjernen og ved kroppen og noget medicin virker bedst sammen med noget bestemt, og kan måske slet ikke sammen med noget andet.

Jeg har fået rigtig meget medicin gennem mange år pga min psyke. Som i virkelig meget og højdosis antipsykotisk medicin, fordi jeg så skygger som jeg vidste ikke var der, men jeg så dem alligevel. Det var stressrelateret fandt jeg ud af ved hjælp fra psykologer i lokalpsykiatrien. Det er mange, mange år siden og i takt med at jeg fik det bedre forsvandt skyggerne.

Dengang fik jeg så meget medicin at jeg gik rundt som en zombie og jeg kunne egentlig først rigtigt fungere ved 13-14 tiden hver dag. Jeg oplevede ikke at noget hjalp mig eller at jeg i det hele taget kunne fungere og tænke. Jeg kunne glemme hvad jeg stod i kø for hvis jeg var ude at handle. Lidt demens-agtig - Jeg kunne se min indkøbskurv men jeg vidste ikke, hvad jeg skulle med den.
Så jeg var virkelig helt væk og i dag er jeg sikker på at det var fordi jeg fik for meget og forkert medicin. Medicinen stoppede mine tanker osv. på dét punkt virkede den som den skulle - Men den stoppede jo så AL tankevirksomhed. Der var total slukket på førstesalen.

Ved et tilfælde tog jeg ikke medicinen i 4 dage fordi jeg havde glemt den derhjemme og var på forlænget weekend.
Jeg mærkede ingen abstinenser og på 3. dagen var jeg HELT klar i hovedet. Jeg kunne tænke, jeg fik angstanfald i lange baner og jeg mærkede depressionen for alvor.
Det var skrækkeligt og jeg blev rigtigt bange - men samtidig var det en ekstrem lettelse ikke at rende rundt i den der osteklokke. Jeg var ikke bevidst om osteklokken da jeg var i den fordi jeg ikke følte noget som helst. Det var først da jeg ikke tog medicinen at jeg opdagede det.

Det kunne være endt forfærdeligt fordi jeg tog en kold tyrker med antipsykotisk medicin, men heldigvis gik det godt og bedre end godt.
Jeg har ikke taget noget af det siden og det er 10 år siden tror jeg. Deromkring i hvert fald :-)

Det blev alt for langt men det jeg egentlig ville sige var at noget medicin ikke virker efter hensigten og derfor må man skifte medicin. Jeg kender ikke det du får nu, men på mig virker det som om du har behov for noget stemningsstabiliserende som sertralin kan hjælpe med sammen med Lamotrigin. Du kan få helt ned til 25 mg og det er meget lavdosis men det startede jeg med og jeg kunne mærke en tydelig forskel allerede på så lav dosis.

Min teori er at hvis man oplever at noget ikke virker så er det fordi hjernen ikke har brug for det. Medicin roder jo med hjernekemien. Den tilføjer noget og den kan dæmpe noget. Virker det ikke som det bør så er der ikke brug for det. Jeg tror også at det var derfor jeg ikke oplevede noget vildt ift mit pludselige stop med det antipsykotiske. Min hjerne havde ikke brug for det og derfor slukkede medicinen bare for alt.
Men det er jo bare min teori ifm oplevelser på egen krop. Jeg siger IKKE at man bare skal stoppe fra den ene dag til den anden.
Det skal man IKKE!

Jeg siger at et medicinskifte er værd at prøve, men den kan ikke stå alene. Du skal have nogle samtaler ved siden af hvor du er bundærlig, bryder sammen og så kan du bygges op igen og det bliver meget nemmere, når man får medicin der virker efter hensigten :kys:
Se det som en støttepædagog. Du skal gøre arbejdet men medicinen hjælper dig med at give dig lidt mere overskud til at gøre arbejdet. Du skal også huske at fordi du får medicin nu så er det ikke sikkert at du har brug for det om 2 år :-)

Når din eks er ude af dit liv og du har fundet en måde at leve med det på så er du allerede langt :kys:



mange tusind tak Magic, det var et super indlæg :kys: jeg har skrevet det ned nu, og tager det med til lægen på psyk, som jeg skal se igen på fredag-
1
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Fræksak
Indlæg: 2498
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 476
Likede indlæg: 4256

Re: Zetralin og abilify

Indlægaf Fræksak » 25. jan 2024, 17:13

Panton, min datter er ved at trappe ind i Sertralin (har fået det i tre uger nu). Hendes bivirkninger har været en anelse kvalme, smerter i fødderne og restless legs ved aften/nattetid, og så er hun vågnet et par morgener med ondt i tænder og kæbe (formentlig fordi hun har haft kæbespændinger om natten). Bivirkningerne lader til at være ved at aftage, og det har ikke været slemt set fra mit synspunkt ud fra hvad hun har givet udtryk for. Jeg var også noget urolig og har ikke ladet hende se bivirkningslisten, da jeg ved, at hun så ville begynde at overtænke.

Umiddelbart ser vi lidt effekt. Hendes grundstemning lader til at være blevet løftet lidt, og hun har ikke lige så mange katastrofe/angsttanker som for en måned siden, når vi sammenligner. Der går nogle uger, inden vi endeligt kan bedømme, om hun har god effekt af dem. Umiddelbart er hun landet på sin slutdosis (ud fra hvad psyk forventer), men det skal bare have lidt tid.

Tanker til dig, jeg ved godt det ikke er nemt for tiden :ae: :kys:
1
Brugeravatar
FunnyGames666
Indlæg: 876
Tilmeldt: 1. jan 2019, 22:13
Kort karma: 14
Geografisk sted: A galaxy far far away
Likede indlæg: 451

Re: Zetralin og abilify

Indlægaf FunnyGames666 » 25. jan 2024, 21:59

Kære Panton,
Jeg slog lige Sertralin op.
Jeg har indtil nu kun kendt det som Zoloft.
Er det ikke en angstdæmpende medicin?
Jeg spørger af ren nysgerrighed, fordi min veninde har fået det, men jeg har ikke rigtig vidst i hvilken sammenhæng.
Jeg vidste det var noget for at hjælpe psyken, men ikke præcist hvad.
Jeg får selv Abilify da jeg lider af paranoid skizofreni.
Inden jeg startede på Abilify var jeg på Zyprexa.
Det savner jeg paradoksalt nok.
Abilify gør at jeg er mere vågen, men til gengæld kan jeg ikke holde mig i ro. Det første års tid jeg fik Abilify var jeg manisk. Jeg sov næsten aldrig, jeg var hyperaktiv og kunne ikke sidde stille.
Det endte så med at jeg gik ned med stress og depression på grud af den rastløshed.
På Zyprexa var jeg i "osteklokke" i rigtig mange år, men jeg begyndte lige så stille at blive mere bevidst på et tidspunkt. Jeg vidste hvad jeg ville, jeg begyndte at gå ture, jeg motionerede til træning på fjernsynet. Jeg fik fat i en cykel og jeg fik skabt mig selv nogle gode resultater. Jeg tabte mig 25 kg ved hjælp af egen rå vilje og sund kost. En diæt jeg selv fandt på og fulgte til punkt og prikke. Kun guf en gang om ugen og så var det Katjes slik, grøntsager skåret i stænger og med dip til baseret på creme fraiche 9%.
Det lyder måske ekstremt, men nøj hvor jeg savner det i forhold til det kaos, jeg har i hovedet nu.
Abilify holder symptomerne fra skizofrenien væk.
Jeg er bare rastløs hele tiden og kan ikke holde fokus nogle steder.
Og det begyndte efter jeg gik over til Abilify.
Men igen, psykisk sygdom kan give sig til udtryk på tusindvis af måder, så hvorfor skulle der ikke også være tusindvis af forskellige reaktioner og bivirkninger på medicinen. Nogle bivirkninger er bare mere normale og mere omtalte end andre.
1
"Fear is the path to the dark side … fear leads to anger … anger leads to hate … hate leads to suffering."
:popkorn:

Tilbage til "Helbred"