Kan polio forårsage hjerneskader?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9671
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 789
Likede indlæg: 7933

Kan polio forårsage hjerneskader?

Indlægaf Sophies-mor » 8. mar 2024, 16:52

Ja, kan det dét?

Når jeg googler, står der ikke umiddelbart noget om det - så er i tvivl, om det kan - eller om det er følgeskader fra fx stop af "Jernlungen" - ja, vi er historisk langt tilbage.
Men kunne det have givet hjerneskader i årrækken 1940-1950?
Kan det i dag?
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6539
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14604

Re: Kan polio forårsage hjerneskader?

Indlægaf Mangoness » 8. mar 2024, 17:40

Jeg fandt det her, som du måske kan prøve at google lidt videre på. Jeg ved dog ikke, om det kan bruges :)

https://www.nhsinform.scot/illnesses-and-conditions/brain-nerves-and-spinal-cord/post-polio-syndrome/ skrev:
Post-polio syndrome is caused by the polio virus. It only affects people who’ve had polio although it can take 15 – 40 years after the infection for it to develop.

[...]

It could be because of gradual degeneration (breaking down) of nerve cells (motor neurones) in the brainstem or spinal cord that were damaged by the polio virus. This gradual change explains why it can take years for post-polio syndrome symptoms to appear.


https://www.npr.org/2021/10/25/1047691984/decades-after-polio-martha-is-among-the-last-to-still-rely-on-an-iron-lung-to-br skrev:
Although most people who contract polio will not have visible symptoms, a severe case can infect the brain and spinal cord and cause paralysis. Lillard's breathing muscles were weakened by the disease, and she survived thanks to the iron lung.

1
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11411
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23702

Re: Kan polio forårsage hjerneskader?

Indlægaf Mani » 8. mar 2024, 21:22

Det har jeg aldrig hørt om og min far havde polio som barn i den sidste epidemi, så kender også en del af hans venner fra polio foreningen.
Han post-polio følge virkninger er et spørgsmål om han mister muskelstyrke og funktion.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20602
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 44155

Re: Kan polio forårsage hjerneskader?

Indlægaf paint » 8. mar 2024, 22:24

Polio, kan give hjernehindebtændelse - som så igen, kan give (for de hårdest ramte ca. 10-15%) nedenstående:følge/senvirkninger.


"Nedsat hørelse
Blindhed
Tab af evne til at tale
Besvær med at indlære
Adfærdsproblemer
Søvnbesvær
Lammelser af ansigtsnerven og øjenmusklerne
Alvorligere hjerneskade som vand i hovedet (hydrocephalus) ses også
Nogle bliver varigt mentalt påvirkede, og enkelte kan få cerebral parese, som fx kan medføre lammelser i kroppen og/eller stivhed af muskulaturen" Sundhed.dk
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Helbred"