Sover du nok?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7678
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 766
Likede indlæg: 21500

Re: Sover du nok?

Indlægaf Nesnay » 24. apr 2024, 09:28

TinaW skrev:
Nesnay skrev:Nej. Jeg sover generelt dårligt og har altid gjort det. Jeg har svært ved at falde i søvn, vågner ofte om natten og kan tit ikke sove igen, og vågner før jeg skal op, selv om jeg absolut ikke er udhvilet.

I nat var forholdsvis typisk. Mit vækkeur ringer 6.20 i hverdagen. Jeg gik i seng 21.50, var vågen til i hvert fald 22.40 (sidste gang jeg så på uret), var vågen ca. tre kvarter, efter at jeg vågnede midt om natten og skulle tisse, vågnede igen 5.20 og faldt heldigvis i søvn igen efter ca. 30 min. I alt blev det til ca. 6,5 time. Nogle gange lykkes det mig at falde i søvn næsten med det samme om aftenen, men så vågner jeg typisk to-tre gange i løbet af natten.

Jeg får ikke indhentet søvn i weekenden, da jeg sover lige så dårligt der. En sjælden gang imellem (måske en gang eller to om måneden) lykkes det mig at falde i søvn igen på en weekendmorgen, men det tager timevis, og jeg sover sjældent mere end en time ekstra, når det så lykkes.

Jeg er konsekvent træt altid. Da jeg var yngre, kunne jeg klare mig med mindre søvn, men her sidst i 30'erne trækker det tænder ud.


Går ud fra du har prøvet alt muligt, for at falde i søvn hurtigere? En time er længe at ligge og vente på, at falde i søvn.
Ja, men jeg har desværre altid været virkelig dårlig til det. Kan heller ikke fx beslutte mig for at tage en lur. Det er ikke tankemylder, som jeg kan forstå, mange andre døjer med, når de skal sove. Jeg er migræniker og har tit enten hovedpine eller migræne (eller optræk til det), det hjælper selvfølgelig heller ikke.

Melatonin bider ikke rigtig på mig.

Jeg har altid sagt, at hvis jeg kunne vælge én evne, skulle det være at kunne falde i søvn uden problemer. Hold op, det ville forøge min livskvalitet :D
2
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11703
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 921
Likede indlæg: 18873

Re: Sover du nok?

Indlægaf PaleSeptember » 24. apr 2024, 09:38

Jeg burde få søvn nok, for jeg lægger mig til at sove senest kl. 22 på hverdage, nogen gange tidligere, og sover oftest inden for en halv time. Om morgenen ringer min alarm kl. 6:40 og jeg snoozer til kl. 7, så på papiret 8 timer. Jeg har et stort søvnbehov og kunne sagtens sove mere, hvilket jeg ofte gør i weekender og ferie.
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
JoyNips
Indlæg: 12124
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34100

Re: Sover du nok?

Indlægaf JoyNips » 24. apr 2024, 09:39

Jeg går i seng mellem 22 og 23 og står op kl 6, så ja. Er oftest vågen og okay udhvilet kl 5.30.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16450
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1418
Likede indlæg: 30655

Re: Sover du nok?

Indlægaf TinaW » 24. apr 2024, 09:42

Nesnay skrev:
TinaW skrev:
Nesnay skrev:Nej. Jeg sover generelt dårligt og har altid gjort det. Jeg har svært ved at falde i søvn, vågner ofte om natten og kan tit ikke sove igen, og vågner før jeg skal op, selv om jeg absolut ikke er udhvilet.

I nat var forholdsvis typisk. Mit vækkeur ringer 6.20 i hverdagen. Jeg gik i seng 21.50, var vågen til i hvert fald 22.40 (sidste gang jeg så på uret), var vågen ca. tre kvarter, efter at jeg vågnede midt om natten og skulle tisse, vågnede igen 5.20 og faldt heldigvis i søvn igen efter ca. 30 min. I alt blev det til ca. 6,5 time. Nogle gange lykkes det mig at falde i søvn næsten med det samme om aftenen, men så vågner jeg typisk to-tre gange i løbet af natten.

Jeg får ikke indhentet søvn i weekenden, da jeg sover lige så dårligt der. En sjælden gang imellem (måske en gang eller to om måneden) lykkes det mig at falde i søvn igen på en weekendmorgen, men det tager timevis, og jeg sover sjældent mere end en time ekstra, når det så lykkes.

Jeg er konsekvent træt altid. Da jeg var yngre, kunne jeg klare mig med mindre søvn, men her sidst i 30'erne trækker det tænder ud.


Går ud fra du har prøvet alt muligt, for at falde i søvn hurtigere? En time er længe at ligge og vente på, at falde i søvn.
Ja, men jeg har desværre altid været virkelig dårlig til det. Kan heller ikke fx beslutte mig for at tage en lur. Det er ikke tankemylder, som jeg kan forstå, mange andre døjer med, når de skal sove. Jeg er migræniker og har tit enten hovedpine eller migræne (eller optræk til det), det hjælper selvfølgelig heller ikke.

Melatonin bider ikke rigtig på mig.

Jeg har altid sagt, at hvis jeg kunne vælge én evne, skulle det være at kunne falde i søvn uden problemer. Hold op, det ville forøge min livskvalitet :D


Jeg falder nemt i søvn om aftenen, men har problemet, hvis jeg vågner i løbet af natten (hvilket jeg ofte gør)
0
Brugeravatar
Jydepigen
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 12. dec 2016, 13:39
Kort karma: 91
Likede indlæg: 957

Re: Sover du nok?

Indlægaf Jydepigen » 24. apr 2024, 10:05

Både og.. Får nok typisk omkring 7-7,5 timer på hverdage.
Skal op kl. 7 i hverdagen, medmindre jeg skal til morgentræning, så hedder den 5.25.
Prøver at gå i seng inden kl. 23, men sker ik altid.
I weekenden prøver jeg at få 8-8,5 timer på øjet. Det mærkes bedre og mere tilpas i min krop.
Så burde stræbe efter 8-8,5 time.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8769
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7222

Re: Sover du nok?

Indlægaf Artem » 24. apr 2024, 10:35

Får omkring de 7 timer de fleste dage, men oftest af to omgange med omkring 5½-6 timer om natten og så en lur om eftermiddagen på 1½ time.

Det fungerer bedst for mig at dele det op på den måde, også fordi jeg ikke kan ligge i min seng ret meget mere end 6 timer da jeg så får ondt i min lænd.

Men sover generelt dårligt om natten og vågner ofte.
Senest rettet af Artem 24. apr 2024, 10:36, rettet i alt 1 gang.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Cbas
Indlæg: 538
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:41
Kort karma: 15
Likede indlæg: 223

Re: Sover du nok?

Indlægaf Cbas » 24. apr 2024, 10:36

Hvis jeg kan sove hele natten, så gør jeg for det meste.

Tre hverdage træner jeg kl 6, så der skal jeg op 5.30. Ellers står jeg gerne op ca kl 7 og i seng 22.30-23.

Men nogle nætter vågner jeg og har svært ved at falde i søvn igen, og så får jeg ikke nok søvn.
0
Brugeravatar
Galoldriel
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:52
Kort karma: 245
Likede indlæg: 4180

Re: Sover du nok?

Indlægaf Galoldriel » 24. apr 2024, 10:59

Nej. Jeg har brug for 10-11 timers søvn, men det er bare ikke særlig fedt at skulle gå i seng mellem kl. 19 og 20. Jeg skal nemlig op kl. 6 om morgenen. Så jeg er i søvnunderskud alle hverdage.

Mit store søvnbehov skyldes noget medicin, jeg er nødt til at tage, dels fordi det beskytter mod udsving i en sygdom, jeg har, dels fordi den sikrer mig stabil søvn (uden den har jeg svært ved at falde i søvn, og jeg vågner mange gange om natten). Paradoksalt nok er en af bivirkningerne, at mit søvnbehov er en del højere end gennemsnittet.
Senest rettet af Galoldriel 24. apr 2024, 16:43, rettet i alt 1 gang.
0
“I’m a man who discovered the wheel and built the Eiffel Tower out of metal and brawn. That’s what kind of man I am. You’re just a woman with a small brain. With a brain a third the size of us. It’s science.”

- Ron Burgundy
Kakadu
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 7. jul 2019, 20:27
Kort karma: 573
Likede indlæg: 10336

Re: Sover du nok?

Indlægaf Kakadu » 24. apr 2024, 11:27

Ja, jeg sover 7,5 time. Mon anbefalingerne er til unge, rørige mennesker? Hvis jeg skulle ligge 9 timer i sengen, ville jeg have ondt flere steder, når jeg vågnede.
0
Hvis hesten er død, så stå af.
ajnaM
Indlæg: 10090
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27610

Re: Sover du nok?

Indlægaf ajnaM » 24. apr 2024, 12:00

Ja, sådan da - jeg sover som regel omkring 7 timer i hverdagen og ofte 9-10 timer (eller mere) i weekenderne. :genert:

Har meget sjældent problemer med at sove.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Dansemesteren
Indlæg: 700
Tilmeldt: 29. jul 2022, 09:44
Kort karma: 77
Likede indlæg: 3239

Re: Sover du nok?

Indlægaf Dansemesteren » 24. apr 2024, 13:11

Nej. Jeg har haft problemer med at falde i søvn det meste af mit liv. Jeg har gode perioder, hvor det går bedre men i gennemsnit får jeg vel 4-6 timer per nat.
0
Oh the train is coming
And I’m standing here to see
And it’s bringing my baby
Right back to me
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15521
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25957

Re: Sover du nok?

Indlægaf Delfin » 24. apr 2024, 13:34

Jeg sover vist sammenlagt timer nok, men min søvnkvalitet er dårlig med flere opvågninger undervejs pga kroniske smerter + toiletbesøg, så jeg føler mig sjældent helt udhvilet. Jeg dog knap hvad udhvilet er, idet min kroniske sygdom også medfører fatique.

Ved døgnrytmeskift en gang om ugen, går der noget søvn tabt i selve vendingen.Jeg har efterhånden sammenlagt 16 år på bagen som nattevagt, og det har ellers aldrig været det store problem at vende døgnet, men i de sidste par år er det begyndt at tage mig længere tid at komme ovenpå skiftet til at være dag-vågen. Skiftet den anden vej går meget lettere
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Vosha2
Indlæg: 27
Tilmeldt: 25. okt 2022, 08:04
Kort karma: 3
Likede indlæg: 40

Re: Sover du nok?

Indlægaf Vosha2 » 24. apr 2024, 14:49

Ja, jeg har altid haft et godt sovehjerte og sover gerne 8.5-9 timer hver nat :)
0
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3429
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 926
Likede indlæg: 10780

Re: Sover du nok?

Indlægaf Little_Woman » 24. apr 2024, 16:02

8-9 timer, det er fint! Som regel i seng kl 22 og så op 6-7-tiden.
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4686
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 684
Likede indlæg: 21510

Re: Sover du nok?

Indlægaf catnip » 24. apr 2024, 16:22

Nej. Jeg har altid haft et stort søvnbehov (selv som baby skulle mine forældre vække mig om morgenen), men jeg har de sidste mange år ikke kunnet sove længe/til jeg var udhvilet, og når jeg sover er det sjældent kvalitetssøvn (fordi jeg sover meget let til trods for ørerpropper, min mand snorker selvom han er sød at bruge snorkeskinne osv). Det er sådan lidt den perfekte storm, fordi jeg er kronisk migræniker og derfor er meget sensitiv overfor manglende søvn, og samtidig har et meget krævende arbejde.
0
- Nevertheless she persisted -

Tilbage til "Helbred"