Overgangsalder

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Frandsen
Kort karma: 75
Likede indlæg: 660

Re: Overgangsalder

Indlægaf Frandsen » 2. jan 2017, 19:47

Okay, nu er det snart fire måneder siden, jeg fik fjernet mine æggestokke og derfor gik direkte i overgangsalder ... Men jeg har seriøst ikke mærket noget som helst til det! Det er fandme vildt!

Gynækologen advarede mig ellers om, at jeg ville få ekstra slemme symptomer, fordi overgangsalderen ikke ville komme gradvist men derimod fra den ene dag til den anden.

Men ... Det er sgu ikke sket. Yay!

Dog har jeg fået konstateret knogleskørhed. I en alder af 37! WTF?!
0
Brugeravatar
Orchidea
Kort karma: 43
Likede indlæg: 1067

Indlægaf Orchidea » 8. jan 2017, 18:03

Jeg har lige brug for erfarne kvinders syn på det her.

Jeg var ude at handle lidt tidligere og havde det fint. Da jeg er færdig og sætter mig ud i bilen, får jeg det pludselig vanvittig varmt, sådan inde i kroppen, jeg blev rigtig utilpas med hjertebanken og min krop begyndte at ryste.... eller nærmere at dirre og jeg kunne mærke at jeg blev klam på ryggen og i ansigtet. Jeg måtte rive halstørklædet af, åbne min frakke og åbne vinduerne i bilen.

Jeg stoppede selvfølgelig bilen og sad et øjeblik, det blev lidt bedre men forsvandt først helt efter jeg var kommet hjem.

Lyder det som en hedetur? Det er umiddelbart det jeg kommer til at tænke på, men har jo ikke prøvet det før. Jeg har ikke nogen livmoder, så jeg menstruerer ikke og kan dermed ikke sige noget om uregelmæssighed. Jeg er kun 42 og tænker at det er lidt tidligt, men kan jo så læse herinde at jeg, i så fald, ikke er den eneste.

Jeg tænker at tage til lægen ved lejlighed, og få taget en blodprøve.

Det var godt nok ubehageligt.
0
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 527
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 6838

Indlægaf Delfin » 15. jan 2017, 23:13

Orchidea skrev:Jeg har lige brug for erfarne kvinders syn på det her.

Jeg var ude at handle lidt tidligere og havde det fint. Da jeg er færdig og sætter mig ud i bilen, får jeg det pludselig vanvittig varmt, sådan inde i kroppen, jeg blev rigtig utilpas med hjertebanken og min krop begyndte at ryste.... eller nærmere at dirre og jeg kunne mærke at jeg blev klam på ryggen og i ansigtet. Jeg måtte rive halstørklædet af, åbne min frakke og åbne vinduerne i bilen.

Jeg stoppede selvfølgelig bilen og sad et øjeblik, det blev lidt bedre men forsvandt først helt efter jeg var kommet hjem.

Lyder det som en hedetur? Det er umiddelbart det jeg kommer til at tænke på, men har jo ikke prøvet det før. Jeg har ikke nogen livmoder, så jeg menstruerer ikke og kan dermed ikke sige noget om uregelmæssighed. Jeg er kun 42 og tænker at det er lidt tidligt, men kan jo så læse herinde at jeg, i så fald, ikke er den eneste.

Jeg tænker at tage til lægen ved lejlighed, og få taget en blodprøve.

Det var godt nok ubehageligt.

Den pludselig varme indefra, klamtsvedende på overkrop og i ansigt passer meget godt, men jeg synes ikke rigtigt det med hjertebanken og rysten, er noget noget jeg kan nikke genkendende til. Man kan godt have lidt hedeture i perioder, som så går i sig selv igen der i starten, så det kan være, det kun er de første krampetrækninger.
0
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 15. jan 2017, 23:14

Frandsen skrev:Okay, nu er det snart fire måneder siden, jeg fik fjernet mine æggestokke og derfor gik direkte i overgangsalder ... Men jeg har seriøst ikke mærket noget som helst til det! Det er fandme vildt!

Gynækologen advarede mig ellers om, at jeg ville få ekstra slemme symptomer, fordi overgangsalderen ikke ville komme gradvist men derimod fra den ene dag til den anden.

Men ... Det er sgu ikke sket. Yay!

Dog har jeg fået konstateret knogleskørhed. I en alder af 37! WTF?!

Det er ikke alle kvinder, der mærker noget særligt til det, så måske er du en af de heldige.
1
Brugeravatar
Tanten
Kort karma: 162
Geografisk sted: Randers SØ
Likede indlæg: 2487

Indlægaf Tanten » 31. jan 2017, 18:57

Åh, jeg får spat. Jeg er 48, og min cyklus har i 5 år været på 3 uger i stedet for 4, hvilket er normalt i overgangsalderen. Jeg bløder mere og har flere smerter og får af og til voldsom migræne den dag, menstruationen kommer.

Det er varierende, hvor meget jeg bliver påvirket humørmæssigt op til mens, men den her gang har det været EKSTREMT! Jeg har haft ondt hen over lænden og murren i underlivet siden mandsag i sidste uge, og jeg har været overfølsom, nærtagende og irrationelt irritabel lige så længe. Først i dag, efter 8 dage på den måde, er jeg begyndt at bløde en lille bitte smule.

Det er utrolig ubehageligt at føle sig så hysterisk, rent ud sagt, og udmærket vide, at det ikke har bund i reelle forhold, men udelukkende skyldes hormonelle svingninger. Det føles som om, jeg er besat af en dæmon!

Pyh, det føltes godt at komme af med det.
0
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 31. jan 2017, 21:34

Forhåbentlig slipper hormonerne snart op, og der bliver længere pauser mellem for dig, så letter humørsvingningerne for de fleste.
1
Brugeravatar
Tricolette
Kort karma: 159
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 1684

Indlægaf Tricolette » 7. jun 2017, 06:23

Nu kører jeg igen med de hedeture, og de bliver værre og værre.
Starter allerede fra morgenstunden, holder lidt pauser ind imellem i løbet af dagen, for så at eskalere om aftenen og fortsætter til ud på natten.
Nu må det godt snart stoppe!

Nattesøvn er en by i Rusland i øjeblikket - sover ca 30 minutter, vågner, sparker dynen af, tager den på igen, vender den, vender puden, vender mig selv, vender mig selv igen, pakker dynen om. Sover i ca 30 minutter, vågner, spark.....

Eneste positive er at mens udebliver.
0
Buffy
Kort karma: 81
Likede indlæg: 1255

Indlægaf Buffy » 11. jul 2017, 10:41

Nu er det 46 dage siden, min sidste menstruation stoppede og jeg har haft hedeture lige siden. Nu er min overgangsalder vist officielt i gang. Havde også lide hedeture sidste efterår, men de gik i sig selv igen.

Jeg er egentlig ok med hedeturene, bliver det ikke meget værrer så er det fint, men oplever I andre at være mere trætte og let hovedpine? Jeg er træt hele tiden, men ken ikke sove og når jeg sover om natten, vågner jeg meget nemt. Plejer ellers at være en ret tung sover, har sovet fra boremaskiner....
0
Lisma
Kort karma: 158
Likede indlæg: 1941

Indlægaf Lisma » 11. jul 2017, 10:43

Har i prøvet at tage Helosan? Jeg synes de hjælper en smule på hedeture.
0
Buffy

Indlægaf Buffy » 11. jul 2017, 10:48

Lisma skrev:Har i prøvet at tage Helosan? Jeg synes de hjælper en smule på hedeture.

Helosan er da en creme :gruble:
0
Lisma
Kort karma: 158
Likede indlæg: 1941

Indlægaf Lisma » 11. jul 2017, 10:50

Buffy skrev:
Lisma skrev:Har i prøvet at tage Helosan? Jeg synes de hjælper en smule på hedeture.

Sorry, Menosan mener jeg selvfølgelig. :lol:
0
Buffy

Indlægaf Buffy » 11. jul 2017, 10:53

Lisma skrev:
Buffy skrev:

Sorry, Menosan mener jeg selvfølgelig. :lol:

Haha godt så, blev lige lidt forvirret :-D

Det eneste jeg gør mod hedeture, er at smide en trøje og brokke mig til ALLE, det virker ok :deer:
2
Brugeravatar
Pjeps
Kort karma: 317
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 2818

Indlægaf Pjeps » 11. jul 2017, 10:57

Jeg har haft længere og længere mellem menstruation de sidste 3-4 år, og da jeg egentlig ikke ellers har symptomer , andet en 30 sekunders hedefølelse i ansigtet ind i mellem.
Så bad jeg min gynækolog om at få fastslået om jeg var færdig med det æggeløsningspjat nu, så jeg kan være loose ifh til prævention. Fik taget en blodprøve der sikkert fastslår at jeg er i overgangsalderen. Håber ikke at det bliver værre nu, for jeg er ligesom bare listet ind i den uden at mærke det, udover de manglende blødninger som jeg absolut ikke savner.

Har i andre fået taget blodprøve (FSH) ? Eller er det bare konstateret ved symptomerne ?
0
:ninja:
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 405
Likede indlæg: 6247

Indlægaf Lemonella » 11. jul 2017, 11:12

Jeg fik taget en FSH blodprøve, men det var mere fordi jeg ville vide om jeg enten var i overgangsalderen eller måske på vej ind i den.
Jeg fik fjernet min livmoder da jeg var 27 år og havde derfor ikke rigtig styr på, hvornår det ville ske. Jeg havde ingen symptomer på noget og prøven viste, at jeg ikke var på vej i overgangsalderen, hvilket overraskede mig lidt. Jeg var 48 år på det tidspunkt.
Min mor kom dog først i overgangsalderen da hun var over 60 år, så min læge mente det kunne skyldes, at jeg havde arvet tendensen til sen overgangsalder.

Jeg venter stadig på hedeture og andre symptomer på overgangsalderen, men måske jeg bare er heldig og slet intet vil mærke.
Jeg er immervæk 64 år, så der sker nok ikke noget med mig. :)
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 12. jul 2017, 00:06

Jeg har ikke fået taget blodprøve, så det er kun konstateret på symptomer. Jeg kan ikke rigtigt se noget formål med det for mit vedkommende. De første år kom og gik det lidt. Der var perioder med hedeture og perioder uden, og den uregelmæssige menstruation svingede også mellem meget og lidt uregelmæssig. De to sidste år havde jeg kun menstruation 5 gange og de sidste gange var bare noget pletværk. Nu er det 1½ år siden den sidste (jubiii). Efter en lang pause fra hedeture er de vendt en smule tilbage, men de forsvinder sikkert snart igen. En kold flaske eller andet koldt mod tindingen kan stoppe dem i opløbet. Det når man selvfølgelig ikke, når man sover, så der flyver der igen dyner rundt i soveværelset :lol:

Vedr. graviditet siger man, at der skal gå et år fra sidste menstruation, før man kan være sikker på, at sidste salgsdag er overskredet.
0

Tilbage til "Helbred"