Overgangsalder

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Fræksak
Indlæg: 2482
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 468
Likede indlæg: 4195

Re: Overgangsalder

Indlægaf Fræksak » 20. sep 2018, 19:25

Prosperity74 skrev:Jeg er i tvivl, om jeg mon er på vej i overgangsalder :gruble: . Jeg er 43 år, jeg blev steriliseret i november 2017. Jeg får stadig min menstruation, men en lille uges tid før jeg skal have det, er jeg nu begyndt at pletbløde, eller det er lyserødt når jeg tørrer mig. Jeg får også pludselige svedeture


Fuldstændig samme historie her, bortset fra, at jeg er 41. Jeg synes godt nok, at det er tidligt, hvis det er det!
0
Brugeravatar
Prosperity74
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:08
Kort karma: 235
Likede indlæg: 2580

Re: Overgangsalder

Indlægaf Prosperity74 » 20. sep 2018, 20:37

Fræksak skrev:
Prosperity74 skrev:Jeg er i tvivl, om jeg mon er på vej i overgangsalder :gruble: . Jeg er 43 år, jeg blev steriliseret i november 2017. Jeg får stadig min menstruation, men en lille uges tid før jeg skal have det, er jeg nu begyndt at pletbløde, eller det er lyserødt når jeg tørrer mig. Jeg får også pludselige svedeture


Fuldstændig samme historie her, bortset fra, at jeg er 41. Jeg synes godt nok, at det er tidligt, hvis det er det!


Ja, jeg synes også at det er tidligt, hvis det er overgangsalder jeg er på vej i. Jeg vil bestille en tid ved lægen til i næste uge og spørge
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25520

Re: Overgangsalder

Indlægaf Delfin » 21. sep 2018, 01:58

Det kan sagtens være nogle små indledende øvelser men ikke decideret overgangsalder. Jeg tror, jeg havde de første små hedeture og uregelmæssigheder deromkring. De kom og gik, og der var lange pauser hvor der ingen symptomer var, og jeg var alligevel 56 før menopausen langt om længe indfandt sig.
0
14 11 14
Fræksak
Indlæg: 2482
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 468
Likede indlæg: 4195

Re: Overgangsalder

Indlægaf Fræksak » 21. sep 2018, 05:37

Delfin skrev:Det kan sagtens være nogle små indledende øvelser men ikke decideret overgangsalder. Jeg tror, jeg havde de første små hedeture og uregelmæssigheder deromkring. De kom og gik, og der var lange pauser hvor der ingen symptomer var, og jeg var alligevel 56 før menopausen langt om længe indfandt sig.


Jeg oplever desværre hedeture dagligt - jeg holder ikke 15 år på denne måde :ad!: .

Men dét sagt har jeg lige fundet ud af, at den stofskiftemedicin, jeg er startet på, har hedeture, øget svedtendens og blødningsforstyrrelser som bivirkning, så formentlig er det "bare" det for mit vedkommende. Jeg håber så godt nok virkelig, at det aftager inden så længe, for det er hæsligt at have det så varmt en stor del af tiden! Primært fordi alle andre efterhånden beder om at få vinduer lukket osv, her i takt med at det bliver køligere.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25520

Re: Overgangsalder

Indlægaf Delfin » 21. sep 2018, 17:12

Fræksak skrev:
Delfin skrev:Det kan sagtens være nogle små indledende øvelser men ikke decideret overgangsalder. Jeg tror, jeg havde de første små hedeture og uregelmæssigheder deromkring. De kom og gik, og der var lange pauser hvor der ingen symptomer var, og jeg var alligevel 56 før menopausen langt om længe indfandt sig.


Jeg oplever desværre hedeture dagligt - jeg holder ikke 15 år på denne måde :ad!: .

Men dét sagt har jeg lige fundet ud af, at den stofskiftemedicin, jeg er startet på, har hedeture, øget svedtendens og blødningsforstyrrelser som bivirkning, så formentlig er det "bare" det for mit vedkommende. Jeg håber så godt nok virkelig, at det aftager inden så længe, for det er hæsligt at have det så varmt en stor del af tiden! Primært fordi alle andre efterhånden beder om at få vinduer lukket osv, her i takt med at det bliver køligere.


Det kunne da være fedt nok, hvis det er medicinen, så kan der måske findes en anden type til dig.
Man overlever :lol: men som sagt var der lange pauser, særligt i de første år, så det har ikke varet konstant i 15 år. Jeg fravalgte det selv, men ellers er der jo hormoner at falde tilbage på.
Jeg kan stadig have nogle dage indimellem med en snert af det, men jeg er også begyndt at mistænke noget medicin jeg får hver 8. uge, da jeg begynder at se en sammenhæng med tidspunktet for infusion. Det skal jeg lige have ført lidt skema over.
0
14 11 14
Brugeravatar
Prosperity74
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:08
Kort karma: 235
Likede indlæg: 2580

Re: Overgangsalder

Indlægaf Prosperity74 » 21. sep 2018, 19:46

Fræksak skrev:
Delfin skrev:Det kan sagtens være nogle små indledende øvelser men ikke decideret overgangsalder. Jeg tror, jeg havde de første små hedeture og uregelmæssigheder deromkring. De kom og gik, og der var lange pauser hvor der ingen symptomer var, og jeg var alligevel 56 før menopausen langt om længe indfandt sig.


Jeg oplever desværre hedeture dagligt - jeg holder ikke 15 år på denne måde :ad!: .

Men dét sagt har jeg lige fundet ud af, at den stofskiftemedicin, jeg er startet på, har hedeture, øget svedtendens og blødningsforstyrrelser som bivirkning, så formentlig er det "bare" det for mit vedkommende. Jeg håber så godt nok virkelig, at det aftager inden så længe, for det er hæsligt at have det så varmt en stor del af tiden! Primært fordi alle andre efterhånden beder om at få vinduer lukket osv, her i takt med at det bliver køligere.


Man må håbe at det “bare” er din medicin der giver dig de bivirkninger. Hvis det er det, må lægen kunne ordinere noget andet medicin til dig.
1
Brugeravatar
Prosperity74
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:08
Kort karma: 235
Likede indlæg: 2580

Re: Overgangsalder

Indlægaf Prosperity74 » 21. sep 2018, 19:48

Jeg har ikke hedeture hver dag, men en gang imellem. Og jeg pletbløder ( og det er lyserødt når jeg tørrer mig ) “kun” i ugen inden jeg skal have min menstruation. Det er ikke sådan at jeg går og pletbløder hele tiden, heldigvis
1
Brugeravatar
Prosperity74
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:08
Kort karma: 235
Likede indlæg: 2580

Re: Overgangsalder

Indlægaf Prosperity74 » 24. sep 2018, 06:26

Jeg har talt med min læge i telefonen her til morgen og har forklaret hende mine symptomer. Hun mener at det er de første tegn på, at jeg er på vej i overgangsalderen :tie:
0
Brugeravatar
Prosperity74
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:08
Kort karma: 235
Likede indlæg: 2580

Re: Overgangsalder

Indlægaf Prosperity74 » 12. okt 2018, 19:04

Hvad gør i andre når i har hedeture ? De hedeture er godt nok ved at drive mig til vanvid :/
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25520

Re: Overgangsalder

Indlægaf Delfin » 12. okt 2018, 20:08

Jeg har ikke så mange mere, men jeg plejede at køle håndleddene under rindende vand. En kold flaske vand e.a. kan også bruges til at køle tindingerne med. Let påklædning og gerne med et lag, der kan smides. To dyner så man lige kan kyle den til side og tage en ny. Evt to forskellige, så man både har en varm og en let dyne. Nogle sværger til silkedyner, men dem har jeg ikke prøvet.

Nå ja og så vænner man sig til det efterhånden, så de bare får lov at køre igennem systemet
0
14 11 14
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Overgangsalder

Indlægaf Tricolette » 13. okt 2018, 06:57

Prosperity74 skrev:Hvad gør i andre når i har hedeture ? De hedeture er godt nok ved at drive mig til vanvid :/


Vifter - jeg har slidt mange op efterhånden.

Det kan godt være andre griner af en, når man sidder og vifter som en gal og ligner en spansk sinorita. Men det hjælper hurtigt og godt med luft omkring ansigtet.
1
Brugeravatar
Prosperity74
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:08
Kort karma: 235
Likede indlæg: 2580

Re: Overgangsalder

Indlægaf Prosperity74 » 13. okt 2018, 16:11

Jeg har købt en vifte til kun 12 kroner på wish, til når jeg har mine hedeture :D
0
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2142
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4971

Re: Overgangsalder

Indlægaf Anne Droid » 20. okt 2018, 07:08

Jeg tror også jeg er i gang med overgangsalderen. 2 gynækologer har ellers sagt til mig at der går længe endnu.

Den første testede mig i foråret, hvor jeg havde konstante og kraftige blødninger.
Den anden var ham der af to omgange fjernede polypper i min livmoder. Han mente endda at jeg sagtens kunne få flere børn, for det hele så fint og godt ud. Nej tak, jeg er 48.
Jeg har ikke haft menstruation siden slutningen af august, så torsdag lavede jeg en graviditetstest - negativ. Torsdag aften fik jeg, hvad jeg tror det er, min første hedetur. Fredag kom der to mere.
0
Klimatosse
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 561
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1302

Re: Overgangsalder

Indlægaf MissDitte » 21. okt 2018, 17:13

Prosperity74 skrev:Hvad gør i andre når i har hedeture ? De hedeture er godt nok ved at drive mig til vanvid :/


Tager noget tøj af og forsøger at omfavne det :D :D
0
Brugeravatar
Prosperity74
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:08
Kort karma: 235
Likede indlæg: 2580

Re: Overgangsalder

Indlægaf Prosperity74 » 21. okt 2018, 17:41

MissDitte skrev:
Prosperity74 skrev:Hvad gør i andre når i har hedeture ? De hedeture er godt nok ved at drive mig til vanvid :/


Tager noget tøj af og forsøger at omfavne det :D :D


Det gør jeg også, men ind imellem irriterer det mig :-D
1

Tilbage til "Helbred"