Overgangsalder

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Overgangsalder

Indlægaf Tricolette » 20. apr 2016, 14:09

Denne tråd er jo nok mest henvendt til kvinder i en vis alder :ad!:
Og nok mest tænkt som en tråd for gode råd, hyl og trøst for hvem, der nu lige har brug for lidt ynk i en hedetur :fløjt:

Ja, jeg har jo nok ramt den :panik:

Det sidste år er min mens blevet upålidelig, forstået sådan at jeg kan gå 6 måneder med regelmæssig og præcis mens, og så 3 måneder uden for så at gentage forløbet.
Desuden havde jeg sidst på sommeren en måneds tid med mange hedeture, for så at vende tilbage til normale temperaturforhold.
Men hedeturene er nu vendt tilbage i stor stil. Jeg skiftevis sveder og fryser.
I løbet af dagen ryger mit tørklæde af og på, indimellem må jeg også i min cardigan (og af med den igen kort efter) Om natten vågner jeg flere gange for at vende dynen eller sparke den helt af fordi jeg sveder, for kort efter at lede efter den igen for at få varmen. (heldigvis har jeg endnu ikke haft behov for at skifte betræk midt om natten.)
Og nøj, hvor bliver jeg træt efter de svingninger - har bare lyst til lige at snuppe en lille lur nu og da...

Er der mon nogle med gode råd til, hvad man selv kan gøre for at komme nemt igennem denne fase af livet?
1
Brugeravatar
Avino
Indlæg: 708
Tilmeldt: 17. sep 2015, 15:58
Kort karma: 207
Likede indlæg: 1156

Re: Overgangsalder

Indlægaf Avino » 20. apr 2016, 16:54

UF, hvor kan jeg genkende, hvad du skriver her.
For mig startede det- i en alder af 42 år.
Gik til lægen og fik et hormonpræparat, som jeg desværre ikke kan huske navnet på :(
Det hjalp virkeligt. På humør osv.
Jeg tog det det præparat i et par år, men følte så, at nu måtte det være nok.

Siden hen- har der været op- og nedture.
Nu er jeg så gammel- at det burde være overstået. Det er det bare ikke.
Jeg tror- desværre- den overgangsalder- vil " forfølge" os- resten af livet. :(

Et link her. Ved ikke om det kan hjælpe dig

http://www.netdoktor.dk/ordbog/hedeture.htm
0
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Overgangsalder

Indlægaf Tricolette » 6. maj 2016, 11:17

Nå, jeg er så hoppet på noget naturnoget, som skulle have en positiv virkning på de hedeturer - det er jeg så lige lidt spændt på.

Kom igår så også lige til at tænke på, at vi havde en masse akupunkturplastre liggende, så nu er kroppen også plastret til, der hvor de nu skulle hjælpe mod hedeture.

Dette skrevet imens en større hedetur raser igennem kroppen..... :gruble:
0
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9621

Re: Overgangsalder

Indlægaf Tanten » 6. maj 2016, 16:16

Jeg er der også - er 47 nu og har haft symptomer siden, jeg var ca. 43.

Min cyklus er kun på 3 uger, hvilket vil sige, at jeg bløder i én uge, går direkte over i ægløsning med deraf følgende smerter og hormon-humør, og så har en lille uges tid, før jeg igen begynder at bløde. Mine menstruationer, der i mange år var helt problemfri, er nu voldsomme, smertefulde og mere langvarige. Min hud bliver uren, og jeg får ondt i skallen og PMS-agtig.

Derudover bliver jeg MEGET varm - jeg sveder ikke, men min hud føles brændende.

Jeg synes ikke rigtig, jeg har fundet noget, der kan lindre generne - så jeg priser mig lykkelig for, at jeg ikke er en af dem, der bløder uafbrudt i hele og halve år, som nogen af dem, der kommer i den FB-gruppe for klimakteriesild, jeg er medlem af.
0
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9621

Re: Overgangsalder

Indlægaf Tanten » 6. maj 2016, 16:18

Og så får jeg blærebetændelser, der ikke svider, men som jeg opdager, fordi urinen lugter forkert, og jeg drypper. Uh, jeg føler mig lækker :tie:
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25524

Re: Overgangsalder

Indlægaf Delfin » 6. maj 2016, 18:50

Først og fremmest. Indstil jer på, at det kan tage rigtig mange år, fra de første tegn viser sig, til man når menopausen, og hedeturene fortsætter også i lang tid (flere år) efter menopause. Jeg var vist kun i starten af 40erne, da de første tegn dukkede op, men uregelmæssighederne dengang kan selvfølgelig have haft andre årsager.
Det er et vilkår, man ligeså godt kan indstille sig på at leve med, ellers bliver det lidt op ad bakke.
Jeg har forhåbentlig nået menopausen nu, men kan ikke være helt sikker. Havde en periode på 10 mdr uden menstruation og tænkte YES!
Fik så lidt overraskende et par små blødninger med ca en måneds mellemrum og har nu igen været uden blødning siden november. (Tror dog ikke, det var rigtige menstruationer)
Jeg satser på, at de to blødninger var de sidste krampetrækninger, for jeg gider ærlig talt ikke mere. I en alder af 56 synes jeg, det må være fair, hvis jeg ikke behøver rende rundt med et bind i tasken, "for hvis nu". Da jeg nåede op mod de der 10 mdr, gav jeg faktisk restlageret væk, så det var lidt en streg i regningen, at det kom igen :D

Obs. Jeg mener, man siger, at man skal få det undersøgt, hvis man oplever at få blødninger mere end et år efter den sidste menstruation, men det det kun var 10 mdr. valgte jeg lige at se det an, og det er jo også gået i sig selv igen.

Hedeturene er tiltaget meget i hyppighed efter menopausen, og de er blevet en hel del heftigere, men det svinger stadig lidt, hvor ofte de kommer. Jeg har fundet ud af, at det kan afkorte dem lidt, hvis jeg enten køler tindingerne eller håndleddene, så det er da en ting, du kan forsøge dig med.
Jeg har masser af andre symptomer, men jeg kan ærlig talt ikke skille ad, hvad der hører til overgangsalderen, og hvad der hører til mine kroniske sygdomme.
Det er egentlig også lidt lige meget, for jeg skal jo leve med dem uanset årsagen. Jeg tror for en gangs skyld, at det er en fordel, at jeg har været kronisk syg gennem mange år, da jeg har lært mig strategier for at pakke diverse symptomer ned i en mental rygsæk og lade dem glide i baggrunden.

Jeg vil ikke have hormoner, da min mor fik hormonrelateret brystkræft, og der er ingen grund til at øge min risiko.
Bemærk at naturmidler kan indeholde hormonlignende stoffer, så det rører jeg heller ikke.

Mit bedste råd er altså simpelthen at indstille sig på det og ikke skænke det for meget opmærksomhed - og huske at ikke alting hænger på den knage.
Jeg har, som Tanten, også meldt mig ind i en fb-gruppe, og (undskyld mig) i Guder hvor kan de klynke og hænge enhver lille prut op på overgangsalderen.
0
14 11 14
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Overgangsalder

Indlægaf Tricolette » 11. maj 2016, 08:37

Med hensyn til menopausen, så ser det umiddelbart ud til at jeg slipper nemt igennem den. Havde en periode på 3 måneder hvor mens udeblev, så vendte den tilbage i 6 måneder og var ikke meget anderledes end normalt, så udeblev den igen et par måneder og vendte tilbage et par måneder, for nu at have udeblevet de sidste par måneder. Eneste ændring i perioderne med mens har været, at jeg har være humørramt op til mens - det plejer jeg ikke at være særligt ramt af.

Hedeturerne kører stadigvæk, og dem må jeg jo nok indstille mig på igennem længere tid - synes bare egentligt det er uretfærdigt, da jeg også døjede med hedeturer i mine ungdomsår :gruble:
0
Brugeravatar
No_Link
Indlæg: 65
Tilmeldt: 6. feb 2016, 09:13
Kort karma: 6
Likede indlæg: 63

Re: Overgangsalder

Indlægaf No_Link » 14. maj 2016, 14:16

Jeg har slåsset med en hel masse med præventionsbøvl o.s.v. i snart årevis. Lige nu har jeg en kobberspiral og har fuldkommen regelmæssige blødninger - selvom jeg også har nattehedeture, dårlig nattesøvn, nattetisseri o.s.v. Jeg er 48. Jeg ville ønske, at jeg snart var igennem - men ved godt, at det kommer til at vare længe... suk!
0
Korthed er talentets søster,
Anton Tjekhov 1860-1904
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2582
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 176
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3854

Re: Overgangsalder

Indlægaf Anlewi » 22. maj 2016, 06:52

Jeg følger med her.
Er 39 år og på vej ind i overgangen :panik:
Det piner mig at starte så tidligt, men fik den første forvarsel for ca. 5 år siden.

Døjer rigtig meget med svedeture om natten og må købe en ekstra dyne, da den kan blive våd på begge sider.

Mit humør er en lille smule påvirket, men ikke mere end jeg selv kan kontrollere det.

På grund af hormonfølsom brystkræft hos min mor og moster er jeg blevet frarådet hormoner, men overvejer naturmedicin.

Jeg vil følge med her så jeg kan måske kan få lidt gode råde, tips og trix
0
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
Skralde
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:13
Kort karma: 429
Likede indlæg: 5338

Re: Overgangsalder

Indlægaf Skralde » 23. maj 2016, 15:58

Er der nogen af jer der kan anbefale et håndkøbsprodukt mod hedeture? Det ville være guld værd!
0
L, mit livs lys - 3.10.2010
@denkreativerappenskralde
Pityt
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 26. aug 2015, 13:43
Kort karma: 529
Geografisk sted: Sofaen, selvfølgelig!
Likede indlæg: 5053

Re: Overgangsalder

Indlægaf Pityt » 23. maj 2016, 16:44

Skralde skrev:Er der nogen af jer der kan anbefale et håndkøbsprodukt mod hedeture? Det ville være guld værd!

Jeg har læst, at salvie-te skulle være ret godt mod hedeture.
0
What's done in the dark will be brought to the light
Brugeravatar
Skralde
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:13
Kort karma: 429
Likede indlæg: 5338

Re: Overgangsalder

Indlægaf Skralde » 23. maj 2016, 16:51

Pityt skrev:
Skralde skrev:Er der nogen af jer der kan anbefale et håndkøbsprodukt mod hedeture? Det ville være guld værd!

Jeg har læst, at salvie-te skulle være ret godt mod hedeture.


Det må jeg da lige kigge på så, tak :kys:
1
L, mit livs lys - 3.10.2010
@denkreativerappenskralde
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Overgangsalder

Indlægaf Tricolette » 25. maj 2016, 08:54

Skralde skrev:Er der nogen af jer der kan anbefale et håndkøbsprodukt mod hedeture? Det ville være guld værd!


Jeg har købt noget der hedder menoflora, og har ikke rigtigt haft hedeture den sidste uges tid - har nu taget dem i 14 dage.
Men om det er dem, der hjælper, eller om jeg igen er på vej ind i en mensperiode og derfor stopper med hedeturene ved jeg ikke endnu (men noget kunne måske tyde på det... :/ )
1
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1558
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5861

Re: Overgangsalder

Indlægaf Velvet-Goldmine » 25. maj 2016, 17:51

Nu er jeg ikke selv i overgangsalderen endnu, men jeg har studeret urten 'agnus castus' (kyskhedstræ) meget til heste der har hormonelle issues hvor det har STOR effekt, og det viser sig at have positiv effekt på mennesker også ifgl. videnskaben.
Det virker hormonregulerende, så div. humørsvingninger og hedeture mindskes drastisk. Til hestene har jeg købt store poser med ren urt som gives i foder, men jeg kan se, at det kan fås i tabletform til mennesker. Det er klart noget jeg har in mente til når jeg selv kommer i overgangsalderen, for det er helt vildt en effekt det har haft på de hormonelle hopper (og vallakker faktisk) jeg har haft med at gøre, og jeg vil gerne gøre min egen overgangsalder så blid som muligt uden decideret hormontilskud, hvis det skulle vise sig at den blev voldsom.
2
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25524

Re: Overgangsalder

Indlægaf Delfin » 29. maj 2016, 22:56

Skralde skrev:Er der nogen af jer der kan anbefale et håndkøbsprodukt mod hedeture? Det ville være guld værd!


Et studie har vist effekt af rødkløver, om der er fulgt op på det med yderligere undersøgelser siden 2013, ved jeg ikke.
http://videnskab.dk/krop-sundhed/rodklo ... rens-gener

Jeg har ikke prøvet selv, men har hørt fra andre, at de har haft god effekt af det.
0
14 11 14

Tilbage til "Helbred"