Overgangsalder

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 1261
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 15112
Kontakt:

Re: Overgangsalder

Indlægaf Ado » 4. aug 2018, 08:45

Er der nogen, der har erfaring med naturmedicin mod pms? :(

Mine menstruationer er sådan set stadig nogenlunde regelmæssige. Men min pms er sendt fra helvede. Nogle måneder er det knap så slemt - andre helt ad helvede til. Denne gang er én af dem.
Jeg har det virkelig virkelig dårligt. Utrolig pirrelig og irritabel. Men allerværst: Som om nogen har dumpet mig på bunden af et sort hul. Jeg føler mig depresssiv. Det "gør ondt indeni". Og jeg græder alt for meget. Alt.for.meget.

Perikon? Kalcium? Er der ikke noget der virker?
0
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
FletpArkett
Kort karma: 27
Likede indlæg: 553

Indlægaf FletpArkett » 4. aug 2018, 10:37

Ado skrev:Er der nogen, der har erfaring med naturmedicin mod pms? :(

Mine menstruationer er sådan set stadig nogenlunde regelmæssige. Men min pms er sendt fra helvede. Nogle måneder er det knap så slemt - andre helt ad helvede til. Denne gang er én af dem.
Jeg har det virkelig virkelig dårligt. Utrolig pirrelig og irritabel. Men allerværst: Som om nogen har dumpet mig på bunden af et sort hul. Jeg føler mig depresssiv. Det "gør ondt indeni". Og jeg græder alt for meget. Alt.for.meget.

Altså jeg har i flere år benyttet mig af akupunkturplastrene fra Lifewave, specifikt SP 6, der stabiliserer hormonballancen. Jeg bruger dem for PMS (og ikke overgangsalder) da jeg i mange år har været stærkt påvirket at netop det. Plastrene er meget omdiskuterede og jeg vil skynde mig at sige, jeg IKKE er forhandler (inden nogen overfalder mig :D ) og jeg har bare linket til en random side der beskriver hvad de kan og hvordan de virker.

https://ro-og-velvaere.dk/sp-6-complete/

Plastrene virker helt klart på mig, men kan selvfølgelig ikke garantere for det virker på alle. Fik dem i sin tid anbefalet af en alternativ allergilbehandler og min allergi er blevet mærkbart bedre også. (det er dog nogle af de andre plastre, ikke SP 6)

Derudover er min erfaring også at D vitamin (longo D stærk, 50 mcg) virker på mig ihvertfald, ift PMS.
1
Undtagelsen
Kort karma: 75
Likede indlæg: 952

Indlægaf Undtagelsen » 4. aug 2018, 11:18

Marioneta; er du ikke blevet scannet inden insemination?
Jeg har selv fået barn ved behandling og blev ved alle forsøg scannet de der 36 timer efter sprøjten for netop at være sikker på at det ikke allerede var for sent ift ægløsning.

Lyder da ikke særlig grundigt, hvis din klinik springer over den del.
0
Brugeravatar
Marioneta
Kort karma: 369
Likede indlæg: 3500

Indlægaf Marioneta » 4. aug 2018, 17:18

Undtagelsen skrev:Marioneta; er du ikke blevet scannet inden insemination?
Jeg har selv fået barn ved behandling og blev ved alle forsøg scannet de der 36 timer efter sprøjten for netop at være sikker på at det ikke allerede var for sent ift ægløsning.

Lyder da ikke særlig grundigt, hvis din klinik springer over den del.

De første to gange gjorde jeg ikke og jeg tænkte ikke så meget over det. De har åbenbart god erfaring med 36-timers intervallet og mener ikke, at det var nødvendigt. Derudover kan en insemination også blive vellykket selvom man har haft ægløsning for nyligt, så derfor så de nok ikke på det som var det for sent, hvis man havde haft ægløsning. Jeg gik frivilligt videre til IVF efter de første to, for så vidste jeg da at æg og sædceller mødes.

Efter tre IVF forsøg gik jeg tilbage til insemination og spurgte om en anden tidsramme, så jeg blev insemineret 24 timer efter ægløsningssprøjte, hvilket hun jo mente var noget tidligt, men jeg blev stadig ikke scannet. Jeg fik igen menstruation 10,5 døgn efter insemination, så det var ikke for tidligt. Så prøvede jeg en gang mere, hvor hun igen insisterede på 36 timer efter, men jeg fik aftalt, at jeg fik en tid, som passede med 9 timer efter ægløsningssprøjten, hvor vi kunne checke og inseminere, hvis jeg havde haft ægløsning. Da jeg blev scannet, kunne hun se på min slimhinde, at jeg ikke havde haft ægløsning, men da hun så fandt min æggestok, så måtte hun jo give mig ret i, at jeg havde haft ægløsning. Jeg blev insemineret og fik så menstruation 12 dage efter, så det var uden tvivl bedre timet, det sidste forsøg, men har stadigvæk muligvis været et skud i tågen.

Det er nogle unge jordemødre og sygeplejersker, som står for IUI på den klinik. De virker ikke til at have ekspertisen til det, hvis ens krop opfører sig anderledes end hvad de er vant til. Så skal jeg insemineres igen bliver det på nogle andre vilkår, for ellers bliver jeg aldrig gravid. Mine follikler tager åbenbart et spurt til sidst eller så kommer ægløsningen tidligere end forventet i forhold til deres størrelse.

Jeg vil prøve med ægløsningsteste, så jeg kan se hvordan min ægløsning ligger, men de få gange jeg tidligere selv har forsøgt, har jeg ikke kunne få en positiv test, nok fordi den ligger så tidligt. Men det vil jeg prøve fra næste cyklus, så jeg kan se om det virker, for så kan jeg jo prøve at blive insemineret dagen efter en positiv test.

Jeg tror, at der er ved at være gang i min cyklus. Jeg har i hvert fald haft det som om, jeg har ægløsning her de sidste dage. Så tror overgangsalderen er udsat indtil videre, men den kan jo komme lige pludseligt.
0
3tegn
Kort karma: 1
Likede indlæg: 20

Indlægaf 3tegn » 4. aug 2018, 17:25

Ado skrev:Er der nogen, der har erfaring med naturmedicin mod pms? :(

Vitex Agnus Castus virker.
De kan købes online f.eks. i Matas eller helsekost.
1
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 268
Likede indlæg: 3115

Indlægaf Mani » 17. aug 2018, 19:27

I hvilken alder startede jeres overgangsalder og hvordan vidste I det var den?
Min mor fik fjernet æggestok og livmoder i start 30’erne, så jeg ved ikke med hende. Hun er derudover meget påvirket af psykisk sygdom, så kan ikke rigtig vende det med hende.

Min menstruation er blevet uregelmæssig (hyppigere) de sidst 6 mdr. Jeg har svedeture om natten og måske også humørsvingninger. Er det noget man taler med lægen om?
0
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
Brugeravatar
Pjeps
Kort karma: 392
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 4074

Indlægaf Pjeps » 17. aug 2018, 20:14

Mani skrev:I hvilken alder startede jeres overgangsalder og hvordan vidste I det var den?
Min mor fik fjernet æggestok og livmoder i start 30’erne, så jeg ved ikke med hende. Hun er derudover meget påvirket af psykisk sygdom, så kan ikke rigtig vende det med hende.

Min menstruation er blevet uregelmæssig (hyppigere) de sidst 6 mdr. Jeg har svedeture om natten og måske også humørsvingninger. Er det noget man taler med lægen om?

Jeg var 44 da min mens stoppede pludseligt, havde ingen andre symptomer, efter et år uden mens fik jeg taget en blodprøve for at fastlå om det var overgangsalder. Og det var det. Men om det var fordi jeg ikke havde andre symptomer at lægen valgte en blodprøve kan jeg ikke svare på.
0
:ninja:
Brugeravatar
Tricolette
Kort karma: 256
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 2819

Indlægaf Tricolette » 18. aug 2018, 07:03

Mani skrev:I hvilken alder startede jeres overgangsalder og hvordan vidste I det var den?

Min startede for Ca 2 år siden, dvs jeg var 49 dengang.
Det begyndte med lidt flere hedeture, end normalt.
Mens udeblev 3 mdr, blev regelmæssig i 6, udeblev 6, regelmæssig i 3 og så slut.
Hedeturerne kæmper jeg stadigvæk med. Men en god manuelt betjent vifte hjælper mig ret mig igennem dem.
Og så kan andre bare grine, når jeg leger spansk senorita, og vifter i vildskab.
0
Brugeravatar
Mani

Indlægaf Mani » 18. aug 2018, 07:38

Pjeps skrev:

Jeg var 44 da min mens stoppede pludseligt, havde ingen andre symptomer, efter et år uden mens fik jeg taget en blodprøve for at fastlå om det var overgangsalder. Og det var det. Men om det var fordi jeg ikke havde andre symptomer at lægen valgte en blodprøve kan jeg ikke svare på.

Tak. Jeg har bestilt tid ved lægen nu for en snak.

Jeg er bipolar, men fungerer i en hverdag med mand, børn og job. Er bare lidt bekymret over om hormonelle humørsvingninger kan trigge noget. Jeg har aldrig tidligere været PMS, men kan godt mærke jeg er anderledes påvirket nu.
0
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
Brugeravatar
Mani

Indlægaf Mani » 18. aug 2018, 07:39

Tricolette skrev:

Min startede for Ca 2 år siden, dvs jeg var 49 dengang.
Det begyndte med lidt flere hedeture, end normalt.
Mens udeblev 3 mdr, blev regelmæssig i 6, udeblev 6, regelmæssig i 3 og så slut.
Hedeturerne kæmper jeg stadigvæk med. Men en god manuelt betjent vifte hjælper mig ret mig igennem dem.
Og så kan andre bare grine, når jeg leger spansk senorita, og vifter i vildskab.

Tak. Jeg fryser ellers altid, så er faktisk ok med hedeturene pt. (7-9-13)
Men pga. diagnose er jeg lidt bekymret for humørsvingninger.
0

Tilbage til "Helbred"