Drop menstruationen

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Drop menstruationen

Indlægaf fisken80 » 6. maj 2016, 09:59

http://samvirke.dk/sundhed/artikler/dro ... loede.html

I artiklen udtaler flere eksperter sig om, at der ikke er nogen grund til at få menstruation, hvis man alligevel er på p-piller. Det er der bare ikke ret mange kvinder, der er klar over, bl.a. fordi praktiserende læger ikke oplyser det eller måske direkte siger, at det er en dårlig ide, at springe pauser over.

Jeg har selv taget 4 pakker i rap i flere år og aldrig oplevet så meget som en pletblødning. Den eneste grund til, at jeg vælger menstruation er for at sikre mig, at jeg ikke er blevet gravid ved et uheld.

Springer I også pauserne over?
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Drop menstruationen

Indlægaf kidkomb » 6. maj 2016, 10:01

Jeg har forsøgt flere gange dengang jeg tog p-piller.
Min krop er øjensynligt bedøvende ligeglad med hvad jeg forsøger at presse den til.
Så jeg fik sådan halv menstruation og nederen pletblødning i flere uger.
Tak krop.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Drop menstruationen

Indlægaf Sangius » 6. maj 2016, 10:02

Jeg sprang pauserne over 6 måneder i træk, da jeg var på p-piller. Hvis jeg gjorde det mere, kunne jeg godt nogle gange begynde at pletbløde. Jeg synes det er en ganske udmærket måde at gøre det på, når man alligevel er på p-piller.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Drop menstruationen

Indlægaf Novella » 6. maj 2016, 10:03

Det er for så vidt korrekt, hvad madammen siger, men gider de dog havde interviewet en anden :tie:
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Drop menstruationen

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. maj 2016, 10:04

Nu har jeg aldrig taget P-piller, men jeg føler, at det giver et eller andet til min generelle trivsel at følge/mærke min cyklus, selvom jeg altså ikke er vild med PMS og menstruation i sig selv!
Om det så primært er noget psykisk eller fysisk, der giver mig dette velbehag, skal jeg ikke kunne sige.
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Drop menstruationen

Indlægaf JoyNips » 6. maj 2016, 10:05

Jeg sprang også over da jeg tog P-piller. Tog altid 3 måneder i træk.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Drop menstruationen

Indlægaf Sangius » 6. maj 2016, 10:11

DetSorteCirkus skrev:Nu har jeg aldrig taget P-piller, men jeg føler, at det giver et eller andet til min generelle trivsel at følge/mærke min cyklus, selvom jeg altså ikke er vild med PMS og menstruation i sig selv!
Om det så primært er noget psykisk eller fysisk, der giver mig dette velbehag, skal jeg ikke kunne sige.


Har også hørt, at der er noget psykologisk inde over det, at være i en normal cyklus.
Jeg bliver dog utrolig dårlig når jeg har menstruation, og det kræver minimum 1 eller 2 sygedage hver gang, så det er ikke holdbart at have den en gang om måneden :/
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15652
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Drop menstruationen

Indlægaf 2SHY » 6. maj 2016, 11:05

I perioder har jeg sprunget mange pauser over men nu er der mere hvis jeg kan se det kolliderer med et eller andet arrangement hvor det vil være træls at have ondt og være træt over lænden eller det ikke vil være så let at komme i nærheden af et toilet og tømme kop/skifte bind eller tampon
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Drop menstruationen

Indlægaf HappyPaww » 6. maj 2016, 11:10

Da jeg var på p-piller, så holdt jeg måske i snit pause efter hver 3-måneders pakning. Men ja, der er underligt nok stadig mange, der mener/tror det er usundt ikke at holde pause - og tror at det er næsten decideret farligt... Snakkede faktisk med et par veninder om det så sent som for en uge siden, og de var meget skeptiske, da jeg sagde, at jeg sjældent holdt pausen.
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Drop menstruationen

Indlægaf LaScrooge » 6. maj 2016, 11:38

Jeg synes det er en vanvittig artikel. Manipulerende og underligt vinklet. Jeg tager mig til hovedet over udsagn som "menstruation er ikke sundt". Nej, men det er heller ikke usundt?

Og det her:
Det er ikke gratis at lave om på hormonbalancen i kroppen
Der er ingen, der præcis ved, hvad der sker i kvindens krop, når hormonbalancen ændrer sig i takt med kvindens cyklus. Men man ved, at ændringer i hormonniveauet i kroppen påvirker hjernens kemi og kroppens fysiologi. Når du tager p-piller eller har en hormonspiral, ændrer du på kroppens kemi. Ud over en lille, men dog øget risiko for blodpropper er der også de mindre bivirkninger af at ændre på hormonsammensætningen i kroppen. Det kan være uren hud, mindre lyst til sex eller svingning i vægt.

»Bivirkninger er heldigvis meget sjældne, og ofte forbigående,« siger Charlotte Floridon og fortæller, at det er ekstremt sjældent, at kvinder oplever p-pillerne giver dem mindre lyst til sex.

»P-piller kan i sjældne tilfælde svække lysten til sex, men de kan også opmuntre lysten til sex. Hvis en patient derfor oplever mindre lyst til sex, kan hun jo holde op med p-pillerne,« siger Charlotte Floridon."


Man starter med ganske nonchalant at bemærke, at ingen ved hvad der sker i kvindekroppen i løbet af kvindens cyklus. (Det i sig selv er totalt fucked op, men det er en anden sag)
Og herefter fokuserer damen udelukkende på at tale mængden af problemer ned, fokuserer udelukkende på sexlysten og lader som om det er ufarligt at stoppe, begynde igen, stoppe, begynde igen og skifte præparater i én uendelighed. Jeg kender ikke en eneste der ikke har haft bivirkninger af hormonpræparater, MEN: Det virkelige problem er, at man ukritisk anbefaler at dominere cyklussen og dermed hele kroppen med præparater uden at man ved hvad det har af betydning. Det ved man ikke, fordi man i forvejen ikke ved hvad der sker i kroppen mens den er uforstyrret af hormonpræparater. Og hvordan kan damen sige, "lægefagligt er der ingen fordele ved at have en menstruationscyklus" når man ikke ved hvilken betydning det har fysiologisk, ud over at man ved at det har en betydning? Jeg tager mig til hovedet.

Og udsagnet, "den eneste grund til at man har menstruation er kulturelt og religiøst hensyn". Nej. Kvinder menstruerer fordi det er sådan det er at være en kvinde. Det hører med til det at have en kvindes biologi. (Dermed ikke sagt at det skal være smertefuldt, som nogle desværre tror. En Evas-lod-tankegang der skulle sparkes i løgene.) Det er forrykt at prøve at fremstille det som om det er noget, nogen har fundet på og at man som kvinde burde æde p-piller for at slippe af med den her irrelevante ting ved ens krop.

Man burde fandeme studere kvindekroppen nærmere, hvis man stadig ikke ved hvilket betydning cyklussen har. Og først derefter kan man tillade sig at komme med anbefalinger om at æde fællesdosis run-of-the-mill-præparater non stop. Fuckhoveder.
15
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2974
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6643

Re: Drop menstruationen

Indlægaf Sophaya » 6. maj 2016, 12:01

Jeg har taget mine p-piller på samme måde altid - to pakninger i træk efterfulgt af pause. Det har fungeret for mig uden bivirkninger de sidste 10 år. Måske er jeg et sjældent scenarie, men pillerne har umiddelbart ingen anden virkning på min krop end de tiltænkte. Jeg er glad og tilfreds, og menstruation hver 6.uge er til at leve med, selvom jeg gerne slap helt. Jeg ville dog kun tage pillerne ud i det uendelige uden pauser, hvis min læge rådede mig til det og man var sikker på at der ikke var konsekvenser - for det lyder ikke på mig som om det er så 100% safe som hende i artiklen gerne vil have at det fremstår.
0
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Drop menstruationen

Indlægaf Novella » 6. maj 2016, 12:09

Samano skrev:
Novella skrev:Det er for så vidt korrekt, hvad madammen siger, men gider de dog havde interviewet en anden :tie:


Har du da personlig erfaringer med hende siden du taler så negativt om hende??



Jeg er begyndt at springe over. Kan simpelthen ikke se nogen grund til at have menstruation.
Man kan jo faktisk godt være gravid og have en svag menstruation når man er p-pille.
Og siden min menstruation altid er svag kan jeg ikke rigtig bruge den til at tjekke det alligevel.
Men ja mange tror det decideret farligt, men det eneste problem er vel hvis man pletbløder, når man springer over?
Det i hvert fald det eneste problem jeg nogle gange oplever og så har jeg en enkel menstruation og så springer jeg over lang tid igen.

Jow... lad os nøjes med at sige, at jeg har et vist kendskab og ikke ville anbefale hende. Jeg kan vanskeligt se ud over min viden om hende og forholde mig stringent til hendes udtalelser.

Teknisk set er det dog korrekt hvad hun siger, for menstruationen, når man tager ppiller, er kunstig og uden fysiologisk funktion. Det føles bare mest rigtigt for de fleste. Det overrasker mig ikke, at hun ikke kan sætte sig ind i, at noget følelsesmæssigt har en værdi.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Drop menstruationen

Indlægaf Bøtte » 6. maj 2016, 13:03

Min læge var heldigvis en af dem med viden på området, så jeg tog i flere år 2-3 pakker i streg.
Jeg har så mange mens smerter at det ofte kræver en sygedag, så det var rart at undgå og selv kunne planlægge hvornår mens skulle falde.
0
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Drop menstruationen

Indlægaf didas » 6. maj 2016, 13:46

Da jeg var på P-piller, tog jeg 3 blisterpakninger i træk. Hvis jeg tog mere end det begyndte jeg at pletbløde.

Nu er jeg på minipiller og er en af de heldige 25%, der slet ikke får blødninger, det er fantastisk! Jeg får et par dages pletblødninger omkring hver 3./4. Måned men det er også det.

Jeg læste også kommentarerne til artiklen tidligere på ugen, og det overraskede mig virkelig, hvor mange der ikke var klar over, at den blødning man har ved P-piller er kunstig.
0
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Drop menstruationen

Indlægaf Fru Sunshine » 6. maj 2016, 13:59

Jeg holder ikke pauser mere end et par gange om året
Min læge anbefalede at tage p-pillerne kontinuerligt, da jeg blev nedlagt fuldstændigt af styrtblødninger og afsindige smerter hver gang.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Helbred"