Neotigason

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Neotigason

Indlægaf Fru Sunshine » 10. maj 2016, 18:55

Jeg skal i behandling med det middel lige om ikke så længe, og det der står i den brochure, jeg fik fra hudlægen, er ved at skræmme livet af mig.

Så er der nogen, der har erfaring med det og kan fortælle mig lidt om det?
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Neotigason

Indlægaf Fru Sunshine » 11. maj 2016, 05:30

Det er forresten noget A-vitamin mod hudproblemer, men i følge brochuren ender jeg nok med at være en indtørret rosin med næseblod, inden det virker.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Neotigason

Indlægaf Novella » 11. maj 2016, 05:53

Jeg har fået Isotretinoin, som er mod akne, men også er hardcore A-vitamin, hvor intet andet hjælper. Det har virket ret godt på mig, og jeg kom igennem otte måneder uden specielt plagende bivirkninger, men jeg kan ikke længere bruge kontaktlinser pga udtørring af slimhinder.

Jeg mindes dog, at jeg blev temmelig lysfølsom og måtte være dækket til i sommermånederne. Jeg ved ikke, om dit præparat virker på samme måde, men i forhold til de kommende måneder er det måske værd at overveje, om du kan udskyde opstarten til fx august?
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Neotigason

Indlægaf Fru Sunshine » 11. maj 2016, 16:33

Novella skrev:Jeg har fået Isotretinoin, som er mod akne, men også er hardcore A-vitamin, hvor intet andet hjælper. Det har virket ret godt på mig, og jeg kom igennem otte måneder uden specielt plagende bivirkninger, men jeg kan ikke længere bruge kontaktlinser pga udtørring af slimhinder.

Jeg mindes dog, at jeg blev temmelig lysfølsom og måtte være dækket til i sommermånederne. Jeg ved ikke, om dit præparat virker på samme måde, men i forhold til de kommende måneder er det måske værd at overveje, om du kan udskyde opstarten til fx august?

Jeg frygtede, at det kunne gå ud over linserne.
Tak fordi, du gider dele.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Neotigason

Indlægaf Fru Sunshine » 26. maj 2016, 12:25

Nu har jeg fået pillerne og har taget den første - og jeg har virkelig ikke lyst til at fortsætte.
Jeg er helt sikker på, at jeg ikke bare ender som en rosin med næseblod, men også med briller og med hænder og fødder der er et stort sår.

Ej, jeg er bare overhovedet ikke tryg ved det her.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Oddinary
Indlæg: 573
Tilmeldt: 15. jan 2016, 16:08
Kort karma: 57
Likede indlæg: 679

Re: Neotigason

Indlægaf Oddinary » 26. maj 2016, 16:20

Bliver du ikke fulgt under forløbet? :)
0
Grissebassen
Indlæg: 2000
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3437

Re: Neotigason

Indlægaf Grissebassen » 26. maj 2016, 19:20

Det er altså alt fra alle, der oplever slemme bivirkninger. Og er det ikke også noget med, at man skal skrive bivirkningen på indlægsseddelen, selvom der kun bliver indrapporteret et enkelt tilfælde? Jeg fik også temmelig tør hud og læber, og havde næseblod en enkelt gang eller to ifbm forkølelse. Men intet af det, var særlig slemt, og det var først i slutningen af forløbet, det opstod. Det værste var, at jeg tabte enormt meget hår. Jeg kan godt forstå, hvis du er utryg. Men jeg synes, du skal give det en chance, hvis du kan få dig selv til det. Du kan jo altid stoppe senere, hvis du oplever slemme bivirkninger. Du snakker vel også med din hudlæge løbende, som kan justere dosisen efter hvordan du oplever bivirkningerne?
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Neotigason

Indlægaf Fru Sunshine » 27. maj 2016, 21:34

Oddinary skrev:Bliver du ikke fulgt under forløbet? :)

Jo. Jeg skal have taget blodprøver en gang om måneden.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Neotigason

Indlægaf Fru Sunshine » 27. maj 2016, 21:37

Grissebassen skrev:Det er altså alt fra alle, der oplever slemme bivirkninger. Og er det ikke også noget med, at man skal skrive bivirkningen på indlægsseddelen, selvom der kun bliver indrapporteret et enkelt tilfælde? Jeg fik også temmelig tør hud og læber, og havde næseblod en enkelt gang eller to ifbm forkølelse. Men intet af det, var særlig slemt, og det var først i slutningen af forløbet, det opstod. Det værste var, at jeg tabte enormt meget hår. Jeg kan godt forstå, hvis du er utryg. Men jeg synes, du skal give det en chance, hvis du kan få dig selv til det. Du kan jo altid stoppe senere, hvis du oplever slemme bivirkninger. Du snakker vel også med din hudlæge løbende, som kan justere dosisen efter hvordan du oplever bivirkningerne?

Det er godt at høre. Jeg frygter også hårtab.

Jeg har kun taget pillerne i to dage, og kan mærke at mine læber er blevet meget tørre allerede.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Neotigason

Indlægaf Novella » 28. maj 2016, 02:31

Det kan være relevant at tale med apoteket. De har diverse medikamenter til særligt udtørrede slimhinder, (også forneden, hvis du får problemer der).

Tal i øvrigt også med din tandlæge. Min var efter mig, da hun opdagede det, fordi den slags udtørrende medicin kunne ændre spytproduktionen, så man er mere udsat for huller i tænderne. Jeg fik noget særligt fluorholdigt tandpasta på recept. Om min tandlæge så har aktier i firmaet, ved jeg ikke, men ingen fortalte mig i hvert fald på forhånd, at tænderne kunne være udsat.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Neotigason

Indlægaf Fru Sunshine » 28. maj 2016, 06:12

En tur om apoteket er noteret.
Jeg skal til tandlæge på onsdag. Så kan jeg spørge ham, om jeg skal være ekstra opmærksom. Jeg er i forvejen mere modtagelig for huller, fordi jeg ikke danner de samme enzymer som andre - eller: de kan ikke komme op i munden.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Neotigason

Indlægaf Fru Sunshine » 28. maj 2016, 15:26

Er det normalt at man får den sygeste hovedpine?
Jeg kan ikke lige finde indlægssedlen.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Neotigason

Indlægaf Fru Sunshine » 29. maj 2016, 07:23

Tak. Og øv. Den er stadig led.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Oddinary
Indlæg: 573
Tilmeldt: 15. jan 2016, 16:08
Kort karma: 57
Likede indlæg: 679

Re: Neotigason

Indlægaf Oddinary » 29. maj 2016, 10:28

Fru Sunshine skrev:
Oddinary skrev:Bliver du ikke fulgt under forløbet? :)

Jo. Jeg skal have taget blodprøver en gang om måneden.


Det nedsætter jo også risikoen for alvorlige bivirkninger en del. Så holder de øje med om der er optakt til noget helt slemt. :) Hvis der ikke er tid til snak ved blodprøvetagning, tænker jeg at du kan emaile din hudlæge løbende med spørgsmål? Hvis der er nogle bivirkninger, du er nervøs for eller noget, du er i tvivl om hvorvidt er normalt og som bekymrer dig? De ved hvilke ting, der kan være bekymrende, og hvilke ting, der bare er træls, men forventelige og forbigående. Jeg er sikker på, det nok skal gå, når du følger anvisningerne og bliver ved med at passe på dig selv. :)
1
Grissebassen
Indlæg: 2000
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3437

Re: Neotigason

Indlægaf Grissebassen » 29. maj 2016, 12:00

Bare fordi du oplever bivirkninger lige nu, er det jo langt fra sikkert, at bivirkningerne vil være vedblivende under hele forløbet. Jeg tror da også, jeg havde lidt muskelsmerter i starten. Men det gik væk igen. Det bedste råd jeg kan give dig, er altså at lade være med at nærstudere indlægsseddelen og fokusere på noget helt andet. Man kommer altså meget nemt til at psyke sig selv, hvis man konstant er opmærksom på de mindste ændringer, som det ikke engang er sikkert, du ville have lagt mærke til, hvis ikke du var så fokuseret på det. Dine blodprøver skal nok afsløre, hvis der er noget alvorligt galt, så der er ingen grund til at rende rundt og bekymre sig og frygte det værste.
1

Tilbage til "Helbred"