Er menstruationen skamfuld?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Akehurst2
Indlæg: 14125
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40530

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Akehurst2 » 25. maj 2016, 12:58

Animi skrev:Jeg synes tilgengæld at det er latterligt at man sætter lighedstegn mellem privat og skamfuld.
Jeg synes fx at både det at skide og det at have sex er noget privat, men jeg synes da ikke det er skamfuldt - heller ikke selvom jeg ikke har lyst til at tale om diarré eller sådan noget.


Meget enig. Almindelige kropsfunktioner er helt naturlige i min verden og samtidig ganske uinteressante at høre om.
2
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25524

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Delfin » 25. maj 2016, 13:17

ajnaM skrev:
Akehurst2 skrev:
ajnaM skrev:I øvrigt havde jeg et lille nedtællingsskema i min dagbog, da jeg fik menstruation i 7. klasse... Jeg læste mig frem til, at en kvinde ville have menstruation omkring 500 gange i livet, og så talte jeg ellers ned. :lol: Jeg satte et lille kryds hvermåned, og glædede mig ellers til at gå i overgangsalderen. :P


Hvor langt er du nået? :-D
.


Haha, jeg holdt op med at tælle efter et års tid. ;)



Jeg har lige regnet lidt på det. For at holde regnestykket simpelt, har jeg bare regnet med 1 menstruation pr mdr, og jeg havde menstruation i ca 43 år. Det bliver 516 gange. Hvis vi så fratrækker 1½ års tid til graviditet og amning, så stemmer det nogenlunde :D
1
14 11 14
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf ajnaM » 25. maj 2016, 14:19

Delfin skrev:
ajnaM skrev:
Akehurst2 skrev:
ajnaM skrev:I øvrigt havde jeg et lille nedtællingsskema i min dagbog, da jeg fik menstruation i 7. klasse... Jeg læste mig frem til, at en kvinde ville have menstruation omkring 500 gange i livet, og så talte jeg ellers ned. :lol: Jeg satte et lille kryds hvermåned, og glædede mig ellers til at gå i overgangsalderen. :P


Hvor langt er du nået? :-D
.


Haha, jeg holdt op med at tælle efter et års tid. ;)



Jeg har lige regnet lidt på det. For at holde regnestykket simpelt, har jeg bare regnet med 1 menstruation pr mdr, og jeg havde menstruation i ca 43 år. Det bliver 516 gange. Hvis vi så fratrækker 1½ års tid til graviditet og amning, så stemmer det nogenlunde :D


Haha, fedt du har regnet på det. :lol:

Jeg var dengang meget bekymret, fordi min mormor fik barn helt naturligt som 48-årig, og stadig ikke var gået i overgangsalderen, da jeg gik i 7. klasse. Så jeg var naturligvis bange for at slægte hende på. :D
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf zembra1986 » 25. maj 2016, 14:23

Det er lidt sørgeligt at sige men jo jeg skammer mig nok lidt over min menstruation

Når jeg taler med nogle om den i offentligheden sænker jeg som regel stemmen, da jeg ikke bryder mig om at andre skal vide at jeg bløder ud af skeden lige p.t, det synes jeg er et meget privat anliggende. Jeg har aldrig prøvet at bløde igennem ude i offentligheden, men jeg bekymrer mig nogle gange over, at det skal ske hvis jeg bløder meget, og når jeg tænker på scenariet at rende rundt med en rød plet bagpå, så kan jeg næsten ikke forstille mig noget mere pinligt og tror jeg ville krybe i et musehul hvis det skete for mig :genert:
Jeg sniger også diskret bind/tamponer med ud på toilettet, på arbejdspladsen og lignende.

Jeg er dog lidt i tvivl om det er pga. decideret skam at jeg tænker/gør sådan eller det bare er fordi jeg synes menstruation er en meget privat ting der ikke rager gud og hver mand.
0
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Novella » 25. maj 2016, 16:25

twinkle skrev:
Novella skrev:
Karkluden skrev:Jeg læste engang på den gamle debat, at nogle debattører simpelthen skammede sig over at købe wc-papir og menstruationsprodukter. De syntes, det var flovt. Voksne kvinder i 20'erne. Jeg var simpelthen så chokeret.
Det synes jeg faktisk er lidt crazy.

:forvirret:
Jamen hvad fanden skulle man ellers gøre? Vi er vel ikke indere? Vor herre bevares, hvor neurotisk.


Jojo, du skal bare bløde ud i trussen, og så skifte flere gange dagligt.

Flere gange dagligt? Jeg ville da forvandle hele skridtet til et slagtehus inden for et minut. Jeg kan slet ikke forstå, at det kan lade sig gøre at gå rundt uden. Jeg ville helt seriøst have blod ned til knæene inden for en time. Jeg kan lige se, at jeg skulle stå og holde strategioplæg imens. Og nej, det er ikke skamfuldt, men det er noget svineri, som ville ødelægge mit tøj og de stole, jeg satte mig på og dryppe et blodspor på gulvet efter mig. Hvad er det for en underlig tilgang til at være fri og kropslig? Jeg står sgu da heller ikke foran mine forretningsforbindelser iført jakkesæt og har afføring - eller slår en velbehagelig prut? Eller lader næsen løbe? Det vil jeg virkelig også gerne være fri for, at mine kunder og mine kolleger gør.
1
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1558
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5861

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Velvet-Goldmine » 25. maj 2016, 16:35

For mig var den det kun som helt ung - men der var stort set alt jo vildt pinligt.

Vi har aldrig haft toiletspande, så ved skift rullede jeg bindet sammen og bandt lige toiletpapir omkring, og så ud i skraldespanden i køkkenet.
Der var så en dag hvor jeg åbenbart havde glemt min lille 'pakke' på toilettet og min mor synes at det var meget underholdende at hendes kæreste havde taget fejl af toiletrullen og min pakke (han var mulvarp uden linser/briller), og det er for så vidt fint nok hvis hun bare havde holdt sin kæft, men hun følte stor trang til at fortælle 13-årige mig det, mens hun grinede højt og bramfrit - that was NOT the way :sur:

Jeg er fagligt set skadet og kan snakke om hvad som helst på helt klinisk vis, men jeg kan vitterligt ikke se hvad menstruation har at gøre på forsiden af medierne - der sker ved Gud andre vigtigere ting i verden, og at gøre det til et feministisk manifest gør mig lidt træt.
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4336
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10605

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf BlueBunny » 25. maj 2016, 16:36

Guldlok skrev:Jeg morer mig altså over alle kommentarer (både lidt herinde og i diverse facebookkommentarer) ala;

"Menstruation skamfuldt?! NEJ da, nu MÅ det da holde. Menstruation er heeelt naturligt, det er da ikke skamfuldt... Men altså, vi gider ikke snakke om det - det er jo PRIVAT. Tys tys, ikke snakke om den ikke-skamfulde menstruation, det er en privatsag og ad, jeg gider da ikke høre om MENSTRUATION. Ti lige stille med det tak. Shhh..."



:fløjt:

Jamen det er nok lidt hvordan ordet skamfuld opfattes. Jeg tænker at jeg ikke skammer mig over at have mens. Jeg ville måske skamme mig en smule hvis ikke jeg havde mens, da det ville fortælle at jeg så var gået i overgangsalder og blevet det ældre.

Omvendt så har jeg ingen interesse i at høre om andres blødninger eller gener/smerter i forbindelse med samme. Og jeg skjuler mine bind/OB når jeg går på toilettet. Jeg synes det er for privat. Ingen grund til at andre får associationer når jeg skal på toilettet.

I øvrigt synes jeg menstruation er et ord det ligger virkelig dårligt i munden.

Mht at købe bind/OB så synes jeg ikke det er flovt. Det syntes jeg da jeg var yngre. Og jeg ville aldrig bede nogen af mine sønner om lige at købe nogen med hjem.

Jeg ville dø langsomt hvis jeg blødte igennem offentligt. Ville have det som hvis jeg havde skidt igennem.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Novella » 25. maj 2016, 16:48

Guldlok skrev:Jeg morer mig altså over alle kommentarer (både lidt herinde og i diverse facebookkommentarer) ala;

"Menstruation skamfuldt?! NEJ da, nu MÅ det da holde. Menstruation er heeelt naturligt, det er da ikke skamfuldt... Men altså, vi gider ikke snakke om det - det er jo PRIVAT. Tys tys, ikke snakke om den ikke-skamfulde menstruation, det er en privatsag og ad, jeg gider da ikke høre om MENSTRUATION. Ti lige stille med det tak. Shhh..."



:fløjt:

Jamen... burde vi? :forvirret: Burde vi snakke om menstruation? Hvornår? Med kollegerne? Med drengene i gymnasieklassen?
1
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1558
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5861

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Velvet-Goldmine » 25. maj 2016, 17:00

Guldlok skrev:Jeg morer mig altså over alle kommentarer (både lidt herinde og i diverse facebookkommentarer) ala;

"Menstruation skamfuldt?! NEJ da, nu MÅ det da holde. Menstruation er heeelt naturligt, det er da ikke skamfuldt... Men altså, vi gider ikke snakke om det - det er jo PRIVAT. Tys tys, ikke snakke om den ikke-skamfulde menstruation, det er en privatsag og ad, jeg gider da ikke høre om MENSTRUATION. Ti lige stille med det tak. Shhh..."



:fløjt:



Som andre pointerer - hvad er så lige nyhedsværdien i det? Hvad ér det vi skal diskutere (på landsplan)? Jeg har svært ved at se hvordan billeder af menstruationsbind eller beretninger om blod ned af benene (fordi man IKKE vil gå med bind :forvirret: ) skal få nogen til at have et naturligt forhold til menstruation, såfremt de ikke har et sådan allerede.
Så vidt jeg husker, så var der masser af information via sundhedsplejersker/læger/sexualundervisning/bøger i min tid, og mere behøvede jeg da ikke dengang. Alt er jo pinligt som teen, men det fortager sig jo heldigvis med alderen, og jeg er RET sikker på at en så malerisk beskrivelse (foruden explicite billeder) i min pure ungdom ville have den præcis modsatte virkning end formålet er.
0
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf twinkle » 25. maj 2016, 17:07

Novella skrev:
twinkle skrev:
Novella skrev:
Karkluden skrev:Jeg læste engang på den gamle debat, at nogle debattører simpelthen skammede sig over at købe wc-papir og menstruationsprodukter. De syntes, det var flovt. Voksne kvinder i 20'erne. Jeg var simpelthen så chokeret.
Det synes jeg faktisk er lidt crazy.

:forvirret:
Jamen hvad fanden skulle man ellers gøre? Vi er vel ikke indere? Vor herre bevares, hvor neurotisk.


Jojo, du skal bare bløde ud i trussen, og så skifte flere gange dagligt.

Flere gange dagligt? Jeg ville da forvandle hele skridtet til et slagtehus inden for et minut. Jeg kan slet ikke forstå, at det kan lade sig gøre at gå rundt uden. Jeg ville helt seriøst have blod ned til knæene inden for en time. Jeg kan lige se, at jeg skulle stå og holde strategioplæg imens. Og nej, det er ikke skamfuldt, men det er noget svineri, som ville ødelægge mit tøj og de stole, jeg satte mig på og dryppe et blodspor på gulvet efter mig. Hvad er det for en underlig tilgang til at være fri og kropslig? Jeg står sgu da heller ikke foran mine forretningsforbindelser iført jakkesæt og har afføring - eller slår en velbehagelig prut? Eller lader næsen løbe? Det vil jeg virkelig også gerne være fri for, at mine kunder og mine kolleger gør.


Jeg er fuldstændig enig. Hele den der "free bleeder-bevægelse" virker ret gakkelak for mig. Jeg ville have det voldsomt ubehageligt ved at skulle føle menstruation løbe ud i mine trusser. Og jeg tror slet ikke jeg har så mange trusser :gruble: :gruble:
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25524

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Delfin » 25. maj 2016, 17:40

ajnaM skrev:
Delfin skrev:
ajnaM skrev:
Akehurst2 skrev:
ajnaM skrev:I øvrigt havde jeg et lille nedtællingsskema i min dagbog, da jeg fik menstruation i 7. klasse... Jeg læste mig frem til, at en kvinde ville have menstruation omkring 500 gange i livet, og så talte jeg ellers ned. :lol: Jeg satte et lille kryds hvermåned, og glædede mig ellers til at gå i overgangsalderen. :P


Hvor langt er du nået? :-D
.


Haha, jeg holdt op med at tælle efter et års tid. ;)



Jeg har lige regnet lidt på det. For at holde regnestykket simpelt, har jeg bare regnet med 1 menstruation pr mdr, og jeg havde menstruation i ca 43 år. Det bliver 516 gange. Hvis vi så fratrækker 1½ års tid til graviditet og amning, så stemmer det nogenlunde :D


Haha, fedt du har regnet på det. :lol:

Jeg var dengang meget bekymret, fordi min mormor fik barn helt naturligt som 48-årig, og stadig ikke var gået i overgangsalderen, da jeg gik i 7. klasse. Så jeg var naturligvis bange for at slægte hende på. :D


Jeg er 56, og det er først indenfor det sidste år, det er stoppet :deer:
0
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25524

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Delfin » 25. maj 2016, 17:43

BlueBunny skrev:[

Jamen det er nok lidt hvordan ordet skamfuld opfattes. Jeg tænker at jeg ikke skammer mig over at have mens. Jeg ville måske skamme mig en smule hvis ikke jeg havde mens, da det ville fortælle at jeg så var gået i overgangsalder og blevet det ældre.


Det er da heller ikke skamfuldt at være i overgangsalder :forvirret:
0
14 11 14
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1558
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5861

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Velvet-Goldmine » 25. maj 2016, 18:01

Det er sjovt så splittet man (jeg) kan være om menstruationscyklussen - jeg synes egentlig at den er lidt 'i vejen' og træls med alt det blod, bind, tamponer og whatnot og synes det var fantastisk at have hormonspiral i 3 år, hvor jeg ikke havde menstruation overhovedet (der var så andre minusser, der fik mig til at fravælge at fortsætte med den).

Samtidig synes jeg overhovedet ikke det er fedt at tænke på overgangsalderen hvor det forsvinder helt. Det er som om at min hjerne så spinner en opfattelse af manglende kvindelighed (hængt op på frugtbarhed). Jeg ved at østrogenet bestemmer fedtets fordeling, så man mister den tydeligt kvindelige form med hofter og smal talje (uanset vægt) og går mere over i en lige form.... jeg vil gerne beholde mine kvindelige former for evigt :genert:
Jeg er sikker på at jeg selvfølgelig accepterer tingenes tilstand efterhånden som de opstår, men jeg kan virkeligt godt lide min talje og former :lol:
1
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4336
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10605

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf BlueBunny » 25. maj 2016, 18:07

Delfin skrev:
BlueBunny skrev:[

Jamen det er nok lidt hvordan ordet skamfuld opfattes. Jeg tænker at jeg ikke skammer mig over at have mens. Jeg ville måske skamme mig en smule hvis ikke jeg havde mens, da det ville fortælle at jeg så var gået i overgangsalder og blevet det ældre.


Det er da heller ikke skamfuldt at være i overgangsalder :forvirret:


Nej, det synes jeg altså heller ikke.
Jeg er lige i alderen, så taler helt åbent med kollegaerne om det. Det jeg mener er at jeg gerne vil være "ung" lidt endnu. Det kan jeg ikke skrive mig ud af at forklare, det kommer kun uheldigt ud. For har det faktisk rigtig fint med min alder. Og har ingen issue heller med at blive ældre, eller at kroppen har tegn på det. Jeg synes på ingen måde det er skamfuldt. Prøvede at forklare noget med at jeg ikke synes mens var skamfuldt, og lavede en dårlig parallel :/

Hmmm... Delete delete... Dur ikke med en redning når den er skrevet. Og man ikke kan læse meningen andet end ordret. Og ordret er det skidt av av
2
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25524

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Delfin » 25. maj 2016, 19:27

BlueBunny skrev:
Delfin skrev:
BlueBunny skrev:[

Jamen det er nok lidt hvordan ordet skamfuld opfattes. Jeg tænker at jeg ikke skammer mig over at have mens. Jeg ville måske skamme mig en smule hvis ikke jeg havde mens, da det ville fortælle at jeg så var gået i overgangsalder og blevet det ældre.


Det er da heller ikke skamfuldt at være i overgangsalder :forvirret:


Nej, det synes jeg altså heller ikke.
Jeg er lige i alderen, så taler helt åbent med kollegaerne om det. Det jeg mener er at jeg gerne vil være "ung" lidt endnu. Det kan jeg ikke skrive mig ud af at forklare, det kommer kun uheldigt ud. For har det faktisk rigtig fint med min alder. Og har ingen issue heller med at blive ældre, eller at kroppen har tegn på det. Jeg synes på ingen måde det er skamfuldt. Prøvede at forklare noget med at jeg ikke synes mens var skamfuldt, og lavede en dårlig parallel :/

Hmmm... Delete delete... Dur ikke med en redning når den er skrevet. Og man ikke kan læse meningen andet end ordret. Og ordret er det skidt av av


Haha jeg køber din redning :lol:
2
14 11 14

Tilbage til "Helbred"