Er menstruationen skamfuld?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27006

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf ajnaM » 26. maj 2016, 06:22

Jeg kommer sg* nok også til at synes, det er pinligt at komme i overgangsalderen.

:stoned:

Igen synes jeg ikke, skam er det rigtige ord - for man skammer sig over noget, man har en skyld i. Men pinligt, tabuiseret eller akavet, det synes jeg, det er.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf dykkersild » 26. maj 2016, 06:40

twinkle skrev:
Novella skrev:
twinkle skrev:
Novella skrev:
Karkluden skrev:Jeg læste engang på den gamle debat, at nogle debattører simpelthen skammede sig over at købe wc-papir og menstruationsprodukter. De syntes, det var flovt. Voksne kvinder i 20'erne. Jeg var simpelthen så chokeret.
Det synes jeg faktisk er lidt crazy.

:forvirret:
Jamen hvad fanden skulle man ellers gøre? Vi er vel ikke indere? Vor herre bevares, hvor neurotisk.


Jojo, du skal bare bløde ud i trussen, og så skifte flere gange dagligt.

Flere gange dagligt? Jeg ville da forvandle hele skridtet til et slagtehus inden for et minut. Jeg kan slet ikke forstå, at det kan lade sig gøre at gå rundt uden. Jeg ville helt seriøst have blod ned til knæene inden for en time. Jeg kan lige se, at jeg skulle stå og holde strategioplæg imens. Og nej, det er ikke skamfuldt, men det er noget svineri, som ville ødelægge mit tøj og de stole, jeg satte mig på og dryppe et blodspor på gulvet efter mig. Hvad er det for en underlig tilgang til at være fri og kropslig? Jeg står sgu da heller ikke foran mine forretningsforbindelser iført jakkesæt og har afføring - eller slår en velbehagelig prut? Eller lader næsen løbe? Det vil jeg virkelig også gerne være fri for, at mine kunder og mine kolleger gør.


Jeg er fuldstændig enig. Hele den der "free bleeder-bevægelse" virker ret gakkelak for mig. Jeg ville have det voldsomt ubehageligt ved at skulle føle menstruation løbe ud i mine trusser. Og jeg tror slet ikke jeg har så mange trusser :gruble: :gruble:


Jeg siger bare: dem der går ind for det, cykler ikke på job!
0
fisken80
Indlæg: 22013
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1122
Likede indlæg: 51940

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf fisken80 » 26. maj 2016, 09:40

Guldlok skrev:
Novella skrev:Jamen... burde vi? :forvirret: Burde vi snakke om menstruation? Hvornår? Med kollegerne? Med drengene i gymnasieklassen?


Burde vi ikke? ;)

Jamen jeg synes det kunne være relevant f.eks. ifht. hvis man er påvirket af det rent fysisk, har ondt, har gener ved mens eller hvad det nu skulle være.
På de fleste arbejdspladser f.eks. kan man fint sige "hey, jeg har sgu lidt ondt i hovedet i dag, så jeg er ikke helt på toppen", så hvorfor ikke kunne sige "Ved du hvad, jeg har altså ret ondt pga. menstruation, så jeg er ikke helt på toppen i dag", til sine kolleger?

I gymnasieklassen (Eller hellere allerede i folkeskoleklassen), synes jeg også sagtens drengene kunne tåle at høre mere om kvinders krop. Jeg mindes f.eks. i min klasse, at seksualundervisningen var fælles, når der skulle snakkes sex, samleje, mandens udløsning (og gener herved, f.eks. ukontrolleret erektion, tidlig sædafgang mm.), mens alt der vedrørte pigerne (dvs. menstruation, der var ingen snak om kvinders "udløsning" mm.), var noget pigerne blev undervist i for sig selv, uden drengenes tilstedeværelse.
- og jeg er altså kun 28, så det er jo ikke sådan 100 år siden jeg gik i skole, trods alt.
Min oplevelse af nutidens seksualundervisning er ikke meget bedre.

Kvinder udgør halvdelen af jordens befolkning og i den fødedygtige alder har de vel menstruation tæt på 25 % af tiden (medmindre man går ind og påvirker med hormoner, eller af andre grunde ikke får mens).

Altså igen, hvorfor skulle vi ikke snakke om det?

Jeg mener da ikke vi skal snakke om menstruation hele tiden, men jeg kan ikke se problemet, at vi kunne tale mere frit om det.



Med hensyn til den med arbejdspladsen, så er der nu mange ting, der kan gøre, at jeg er uoplagt og det er langt fra alle ting jeg ville nævne som begrundelse. Jeg synes f.eks. ikke det vedkommer mine kolleger, at jeg en dag er træt, fordi jeg har haft tarmproblemer hele natten. Eller at jeg har en dag, hvor jeg skal på toilettet og skide hver time, fordi jeg har et mindre anfald (har en tarmsygdom).
På samme måde rager det altså ikke mine kolleger at jeg er uoplagt, fordi jeg har min menstruation. For mig er det privat og ikke noget jeg gider blande andre ind i.
Jeg mener bestemt at også drenge i folkeskolen skal undervises i, hvordan kvinder fungerer fysisk, og det bliver de såmænd også mange steder.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 476
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Sukisaki » 31. maj 2016, 06:43

Efterhånden er jeg nok blevet lidt mere ligeglad.
Men jeg har i mange år været meget påvirket af min menstruation og det har kostet mange sygedage - det er da først når jeg er røget til sygesamtale at jeg forsigtigt har fortalt hvordan det hang sammen. Og der har jeg virkelig været glad for at chefen var kvinde.
I min vennekreds er det ikke rigtig noget vi taler om, og måske kunne jeg være sluppet for nogle af mine problemer hvis vi havde gjort det. Måske havde de nogle gode råd, eller kunne have fået mig til at banke lidt i bordet hos lægen for at få det ordentligt undersøgt?

Jeg har også skjult bind i ærmet, og hvisket hvis jeg havde brug for at låne et.

Det er ikke fordi at vi skal snakke om det hele tiden, men jeg oplever faktisk at det er lidt tabu. Endda hos lægen som bare stikker mig noget stærkere smertestillende i stedet for at undersøge om der er noget i vejen, og jeg har hørt om flere læger som stadig ikke ved at der findes menstruationskopper.
Jeg kunne godt finde på at læse den bog..
0
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6480
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14341

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Mangoness » 31. maj 2016, 16:39

Sukisaki skrev:Jeg kunne godt finde på at læse den bog..


Hvilken bog? :genert:
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4426
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7303

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Neenah » 31. maj 2016, 16:41

Mangoness skrev:
Sukisaki skrev:Jeg kunne godt finde på at læse den bog..


Hvilken bog? :genert:


"Gennemblødt" om menstruationen og dens historie :)

Jeg er sikker på den kan anbefales. Jeg læste forfatternes speciale sidste år, da jeg selv sad og skrev, og var virkelig imponeret af deres arbejde.
2
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 476
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Sukisaki » 31. maj 2016, 19:46

Jeps - bogen der startede debatten :)
0
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Novella » 31. maj 2016, 20:51

Sukisaki skrev:Jeps - bogen der startede debatten :)

Det er fandme godt markedsføringsarbejde, der skal de have. 'Menstruation er skamfuldt yes yes - læs derfor vores fremragende bog, som netop et blevet udgivet"
2
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf OberstNasig » 7. jun 2016, 14:52

For mig er menstruation privat- ikke skamfuldt eller tabubelagt. Ligeså vel som afføring, sygdom og meget andet er privat for mig.
Jeg har ingen problemer med at tale om det, hvis nogen spørger til det. Nogen jeg kender, det forstås.

Jeg tænker egentlig at det primært må være den ældre generation, der måske er vokset op med, at det er noget, man ikke taler om på lige linje med prævention og sex.

Dog skjuler jeg mine bind eller tamponer, hvis jeg skal ud på toilettet på arbejdet. Igen fordi jeg finder det privat. Det rager som udgangspunkt ikke andre, at jeg har min månedlige blødning.
0

Tilbage til "Helbred"