Er menstruationen skamfuld?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Akehurst2 » 24. maj 2016, 12:22

Jeg har det lige som med andre kropsvæsker - det er ikke noget jeg taler om, for jeg kan ikke se behovet. Jeg tager også bare et bind i min taske og går på toilettet på arbejdet uden at hverken forsøge at skjule det eller ligefrem reklamere med det.

Blandt mine veninder kan vi dog sagtens diskutere smerter og lindring heraf, fordele og ulemper ved forskellige prævention, herunder i forhold til menstruation og den slags, helt på samme måde som alt muligt andet, vi taler om, også af mere intim karakter.
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Kattefjæs » 24. maj 2016, 13:25

Det er ikke skamfuldt for mig, men det er et privat anliggende - så ligesom sexliv og politisk ståsted er det ikke noget jeg umiddelbart deler med arbejdspladsen.
0
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Grissebassen » 24. maj 2016, 13:35

Jeg bryder mig ikke om at være åben omkring min menstruation overfor mænd. Jeg kan ikke lide at vise bind, når jeg går på toilettet, jeg vil helst ikke tale om den, og jeg kan ikke lide at forklare jeg har smerter eller afvise sex pga menstruation.
Overfor andre kvinder er jeg kold i røven og taler åbent om det og skammer mig på ingen måde. Nogle gange har man bare brug for at dele sine menstruationsrelaterede frustrationer. Jeg ved ikke, om jeg føler det tabubelagt overfor mænd pga skam eller noget andet. Måske frygter jeg lidt, at de synes jeg er ulækker eller sådan noget. For menstruation er jo altså ikke det lækreste i verden. Jeg tror nok mest det skyldes, at jeg ikke føler at mænd kan identificere sig med det. For jeg har egentlig ingen problemer med at snakke med mænd om afføring. For mig handler det nok om en kobling mellem afslappethed, klamhed og identifikation. At man kan have et afslappet forhold til klamhed - det kan måske endda ligefrem være morsomt, hvis man fortæller en pinlig historie om engang man havde diarré på et uheldigt tidspunkt - men kun hvis det er noget, man ved at folk kan identificere sig med.
0
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Grissebassen » 24. maj 2016, 14:03

Allmost_Famous skrev:Jeg er nysgerrig: hvordan ville I have det hvis en mand var nysgerrig, og gerne ville vide en hel masse om menstruation? Altså ikke på den der platte "årh hvad, blod i dåsen, alligevel!"-måde, men sådan stille og roligt, og respektfuldt.

Jeg tror faktisk, jeg ville finde det befriende.

Så ville jeg være ganske åben omkring det. Nu kommer min blufærdighed overfor mænd vedrørende min menstruation også meget an på, hvad for en mand det er. Min åbenhed er langt fra den samme overfor fremmede, som for venner eller folk jeg er tættere på.
Som teenager havde jeg ingen problemer med at bede min far om at købe bind til mig. Og da jeg boede med min eks, havde han nærmest mere styr på min cyklus, end jeg selv havde, og han blev jævnligt sendt i byen efter smertestillende og chokolade. For mig er den slags tabuer bare ikke gældende, hvis man bor sammen. Jeg vil sgu kunne spørge min partner/far/søn (hvis jeg havde sådan en) om de vil købe bind til mig, om de også fik diarré af aftensmaden, eller om de gider tage opvasken for mig, fordi jeg ligger med mavekramper. Jeg skal nok lukke døren til toilettet, men jeg nægter at lade mig underkaste tabuer i mit eget hjem. For mig gør der sig bare andre regler gældende, når man bor sammen. Jeg er heller ikke nøgen overfor mandlige venner, når vi hænger ud sammen til hverdag/fest. Men de gange jeg har været på ferie med dem og delt hotelværelse, så må de finde sig i at glo på min halv-bare røv i 5 sek, når jeg lige skal skifte tøj. Konteksten er altafgørende for, hvordan jeg forholder mig til sådan noget. En åben samtale der bunder i nysgerrighed, er for mig noget helt andet, end at stå i en situation og aktuelt skulle forholde sig til menstruation/diarré/whatever.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf LadyFox » 24. maj 2016, 14:04

Allmost_Famous skrev:Jeg er nysgerrig: hvordan ville I have det hvis en mand var nysgerrig, og gerne ville vide en hel masse om menstruation? Altså ikke på den der platte "årh hvad, blod i dåsen, alligevel!"-måde, men sådan stille og roligt, og respektfuldt.

Jeg tror faktisk, jeg ville finde det befriende.

Det kommer an på hvem manden var. Altså, hvis det var en eller anden fremmed, eller en jeg datede for første gang, ville jeg synes det var sært. I hvert fald hvis det ikke kom af en kontekst.

Var det en ven, kæreste, familiemedlem ville jeg da fortælle hvad jeg vidste, men samtidig gøre det klart at jeg ved håbløst lidt om det.
0
...
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Kattefjæs » 24. maj 2016, 14:07

Allmost_Famous skrev:Jeg er nysgerrig: hvordan ville I have det hvis en mand var nysgerrig, og gerne ville vide en hel masse om menstruation? Altså ikke på den der platte "årh hvad, blod i dåsen, alligevel!"-måde, men sådan stille og roligt, og respektfuldt.

Jeg tror faktisk, jeg ville finde det befriende.


Hvis det var en ven og konteksten var afslappet, så ville jeg gerne svare i det omfang jeg fandt behageligt. Ligeså hvad angår sexliv og politik. Jeg synes bare ikke at det er noget jeg vil tale om på job fx, uanset hvor pænt nogen spørger. Og uanset om det var en mand eller kvinde som spurgte. Sex og politik er heller ikke skamfuldt, men jeg synes bare ikke at det hører hjemme i den kontekst.
0
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Lulu » 24. maj 2016, 14:09

For mig er menstruation en ganske naturlig ting, ligesom alle andre væsker og substanser som kroppen ind i mellem kan udskille.
Jeg taler ikke hverken mere eller mindre om menstruation og jeg synes ikke det er pinligt eller noget at skamme sig over.

Jeg er dog glad for de perioder, hvor jeg i længere tid er sluppet for min mens (hvilket forøvrigt er det ord jeg oftest bruger), grundet graviditet og amning. Pt er jeg gravid igen, og kom min mens ikke tilbage efter endt graviditet denne gang, ville jeg synes det var helt fantastisk dejligt!

Allmost_Famous skrev:Jeg er nysgerrig: hvordan ville I have det hvis en mand var nysgerrig, og gerne ville vide en hel masse om menstruation? Altså ikke på den der platte "årh hvad, blod i dåsen, alligevel!"-måde, men sådan stille og roligt, og respektfuldt.

Jeg tror faktisk, jeg ville finde det befriende.


Jeg ville tænke at han havde lyst til mere viden på området og svare på det jeg kunne svare på, og er der noget jeg ikke kan svare på, ville vi nok bare slå det op sammen på nettet. For mig ville det være en samtale ligesom alle andre.
0
fisken80
Indlæg: 22069
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52046

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf fisken80 » 24. maj 2016, 14:30

Allmost_Famous skrev:Jeg er nysgerrig: hvordan ville I have det hvis en mand var nysgerrig, og gerne ville vide en hel masse om menstruation? Altså ikke på den der platte "årh hvad, blod i dåsen, alligevel!"-måde, men sådan stille og roligt, og respektfuldt.

Jeg tror faktisk, jeg ville finde det befriende.


Det er sjovt du skriver det. Jeg kan huske tilbage i 7. klasse, hvor jeg på en lejrskoletur med indbygget tur i vandland fik menstruation og derfor ikke kunne deltage (da jeg endnu ikke havde lært at håndtere en tampon). Jeg var ret åben omkring det og sagde det som det var, at jeg havde menstruation og derfor ikke kunne bade med de andre, og en af drengene fandt det meget interessant og spurgte nysgerrigt ind til, hvor længe det varede og den slags. Altså på en almindelig pæn måde uden at at være plat eller lave vittigheder om det - det forventer man alligevel ikke af en knægt på 13...

Det sagt så er det i dag ikke et emne jeg selv tager op hen over frokosten, det ville også virke sært tror jeg. Altså - jeg begynder jo heller ikke at tale med mine kolleger om mit afførringsmønster visse ting anser jeg for at være privat.

Og jeg indrømmer også gerne, at jeg synes min menstruation er ulækker. Det lugter (synes jeg) og det sviner (synes jeg). Men jeg synes også lort er ulækkert og snot og andre sekreter fra kroppen, så det er ikke fordi jeg finder det skamfuldt.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Fru Sunshine » 24. maj 2016, 14:43

Det var pinligt, da jeg gik i 6.-7. klasse og blødte som et vandfald, når ingen bind holdt mere end tre kvarter, før jeg blødte igennem.

Nu er det også pinligt at bløde igennem, lige som det er hvis jeg nyser snot ud over det hele.
Men jeg skammer mig ikke over at menstruere. Det er bare privat, lige som alt andet der foregår omkring mit underliv ikke er et samtaleemne.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18166

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Mi55y » 24. maj 2016, 14:50

Ikke skamfuldt, men privat ja... Jeg taler dog åbent om det med familie, veninder og kæresten... Kæresten har så ret svært ved at håndtere det! Men han har heller aldrig boet med en pige. Han vil ikke dyrke sex imens og han gik sådan helt i eeeew-mode, da jeg spurgte til, om han helst ville have mit menstruationsaffald i skraldespanden på WC eller i køkkenet.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25607

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Delfin » 24. maj 2016, 15:26

Det var helt vildt pinligt, dengang jeg var ung og "drengene tror OB er en fodboldklub", dengang da bindene var 2 cm tykke og havde skumgummi i stedet for lim, men det var sikkert ikke hemmeligt for de indviede, når man hele tiden gik og mærkede efter, om de nu også sad, hvor de skulle :D men den tid er forbi og tak for det. Jeg kan sagtens tale om menstruation, hvis der er noget aktuelt at tale om, ellers er det jo bare noget, man har - eller jeg har det da heldigvis ikke mere
0
14 11 14
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Karkluden » 24. maj 2016, 17:43

Jeg læste engang på den gamle debat, at nogle debattører simpelthen skammede sig over at købe wc-papir og menstruationsprodukter. De syntes, det var flovt. Voksne kvinder i 20'erne. Jeg var simpelthen så chokeret.
Det synes jeg faktisk er lidt crazy.
4
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Novella » 24. maj 2016, 23:03

Karkluden skrev:Jeg læste engang på den gamle debat, at nogle debattører simpelthen skammede sig over at købe wc-papir og menstruationsprodukter. De syntes, det var flovt. Voksne kvinder i 20'erne. Jeg var simpelthen så chokeret.
Det synes jeg faktisk er lidt crazy.

:forvirret:
Jamen hvad fanden skulle man ellers gøre? Vi er vel ikke indere? Vor herre bevares, hvor neurotisk.
2
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8188

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Anilara » 24. maj 2016, 23:07

Altså, jeg føler mig klart mindre lækker når jeg har menstruation, end når jeg ikke har. Jeg synes vitterligt ikke det er særligt rart, når der kommer blod ud af mig.

Jeg tror ikke jeg skammer mig, men jeg undgår at få menstruation. Sidste gang er ved at være et år siden nu.
Jeg kan sagtens tale om det, hvis jeg synes det er nødvendigt, men ofte er det med negative ord fremfor positive. Faktisk har jeg intet positivt at sige om menstruation for mit eget vedkommende. Jeg er ikke bange for at være blevet gravid (da jeg tager p-piller hver eneste dag og stort set aldrig har sex), og jeg ønsker ikke børn, så menstruation er et irritationsmoment for mig, der ikke tjener noget godt.
2
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf vibbsen » 24. maj 2016, 23:44

JoyNips skrev:Nej, jeg skammer mig ikke over det. Men jeg synes ikke, der er nogen grund til at tale om menstruation. Jeg har simpelthen ikke behov for at dele det med nogen. Heller ikke min kæreste.


This.

Det eneste tidspunkt hvor jeg føler at trang til at tale om menstruation er hvis hr.vibbsen - når det er den tid på måneden. vælger at kommentere at jeg er en sur og modbydelige gimpe som ikke gider noget som helst.

Så har jeg ingen problemer med at sige "DET ER FORDI JEG HAR MENSTRUATION. VIL DU HAVE FLERE DETALJER"

Det vil han sjovt nok aldrig. Han kommer derimod i tanke om at vi måske også kunne få mad udefra. Eller måske gå ud og spise (og du må gerne få et glas vin, skat.)
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof

Tilbage til "Helbred"