Astma eller ej - er ved at blive vanvittig!

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Astma eller ej - er ved at blive vanvittig!

Indlægaf Bimmerdyret » 4. jun 2016, 20:01

Dette bliver langt..måske for langt, men hvis der er nogen, der kan give mig lidt hints inden jeg igen kontakter min læge, så sætter jeg pris på det.

Jeg holdt op med at ryge for 3 år siden - brugte e-cigaret i stedet og det var et hit. Min mand stoppede samtidig og vi havde ingen problemer.
I april 2014 blev jeg forkølet, det tog sin tid, og jeg hostede meget, faktisk blev jeg ved med at hoste, og det tog til og blev værre og værre.
I sommerferien 2014 var det sådan at jeg vågnede hver dag kl 3:30 og hostede godt 1,5 time og havde det rædselsfuldt.
Jeg kontaktede læge og fortalte at jeg havde ret irritende hoste = hostesaft= ingen virkning, penicillin (fordi man så troede jeg havde lungebetændelse)= ingen virkning = inhalator = ingen virkning.
I august 14 gik det helt galt:
En nat vågnede jeg med hoste, kunne ikke trække vejret, og kunne ikke få nok luft til inhalator virkede. Kunne simpelthen ikke få luft, så ringede til vagtlæge, der var nogle svin, men endte med at vi kørte til skadestuen, hvor jeg blev aktut indlagt "livstruende"..
Efter 3 dage (horribelt forløb) med scanninger, ingen læge før 1,5 dage senere, fik jeg glas piller (prednisolon) og beskeden om at jeg havde astma! og så farvel og ud af vagten.
Jeg havde det godt i 1 uge, men fik så besvær igen og min egen læge indlagde mig akut på andet hospital og fik lige ordnet at jeg fik ct-canning og tjek for lungekræft.

Det andet hospital mente at jeg var blevet fejlbehandlet og de ville stadig køre mig på astmamedicin.

Jeg damper sjældent, men jeg synes mit helbred er bob-bob.
De sidste 2 mdr har jeg igen igen hostet som en vild, sover ikke meget, og høvler medicin indenbords.

Jeg vil nu gerne have en tid hos min læge til en blodprøve (for at tjekke infektionstal - der var noget ved den første blodprøve), vil gerne på prednisolon igen da det slår alt ned (og jeg ikke har sovet så godt i 7 år), men altså hvis jeg ikke har astma, så vil jeg gerne tjekkes for astmatisk bronkitis igen.

Nogen herinde, der har astma eller bronkitis, der kan fortælle lidt.

Jeg bruger Gionia Inhalor 2 x dagligt (morgen, aften)
Bricanyl (efter behov) - pt. har jeg brugt 400 enheder på 3 mdr.
Senest rettet af Bimmerdyret 5. jun 2016, 12:48, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Astma eller ej - er ved at blive vanvittig!

Indlægaf Bøtte » 4. jun 2016, 20:17

Det lyder da som atsma. Eller i hvert fald som mine symptomer.
Men på den anden side, så kan de heller ikke finde ud af om jeg har astma. Jeg har klassiske symptomer, men piber ved indånding frem for udånding og så kan det ikke være astma, siger de.
Jeg fik det under graviditet i 12 og efter en sej kamp mod både egen læge og vagtlæger (hvor en mente det hang sammen med min blærebetændelse :stoned:) valgte en ung kvindelig vagtlæge at indlægge mig, og den medicinske overlæge satte mig på astmamedicin. Og det hjalp.
Jeg responderer på medicinen, og når jeg trapper ud, får jeg problemer med vejrtrækningen.

Jeg var tilknyttet lungeamb og nu har de så åbenbart afsluttet mig.
Har dog aftalt med min læge, at jeg skal i gennem en ny grundig undersøgelse når jeg er har født og er færdig med at amme (jeg er gravid igen, det er ikke samme graviditet :lol:)
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Astma eller ej - er ved at blive vanvittig!

Indlægaf Annione » 4. jun 2016, 21:28

Er du blevet tjekket for allergi?
Jeg har ikke astma, men når der er høje pollen-tal, så kan jeg ikke få vejret, og jeg hoster ret meget. Her hjælper astma-medicin mig.

Tænker om allergien kunne drille dig, når du hostede i april 2014 og igen for 2 måneder siden :gruble:

Det er da værd at tjekke.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Astma eller ej - er ved at blive vanvittig!

Indlægaf Bimmerdyret » 4. jun 2016, 21:37

Annione skrev:Er du blevet tjekket for allergi?
Jeg har ikke astma, men når der er høje pollen-tal, så kan jeg ikke få vejret, og jeg hoster ret meget. Her hjælper astma-medicin mig.

Tænker om allergien kunne drille dig, når du hostede i april 2014 og igen for 2 måneder siden :gruble:

Det er da værd at tjekke.


Nej, det er jeg ikke og er heller ikke blevet tjekket for.
Har tænkt at det kunne være en ide men der er intet jeg eller i familien i 3 generationer der har haft allergi, så der har lægerne automatisk lagt den årsag væk.
Jeg har selv forsøgt diverse og lavet logbog : ruller og snasket med hunden, spist ting med æg, gluten, nødder, rullet på friskslået græs, kravlet op og krammet birketræets popler.


Men jeg er helt frisk på priktest mv hvis det kan give en mulighed, lige nu er jeg helt blank, så tak for input :ivrig: :kram:
0
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Astma eller ej - er ved at blive vanvittig!

Indlægaf IrmaPigen » 4. jun 2016, 23:32

Få taget en blodprøve for at se om du har antistoffer for skimmelsvampe. Du må ikke lade dig spise af med en priktest med forlang at blive henvist til en allergi- og lungelæge. De kan tage de fornødne skimmelallergi-blodprøver.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Astma eller ej - er ved at blive vanvittig!

Indlægaf IrmaPigen » 4. jun 2016, 23:32

Få taget en blodprøve for at se om du har antistoffer for skimmelsvampe. Du må ikke lade dig spise af med en priktest med forlang at blive henvist til en allergi- og lungelæge. De kan tage de fornødne skimmelallergi-blodprøver.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Astma eller ej - er ved at blive vanvittig!

Indlægaf kidkomb » 5. jun 2016, 00:10

Rengør man ikke sin e-cig grundigt, kan man få sporer i lungerne som er enddog meget svære at komme til livs.
Det er største årsag til, at man kalder e-cig for farlige.
Ifølge min lægestuderende veninde, med særlig interesse for lunger.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Astma eller ej - er ved at blive vanvittig!

Indlægaf Bimmerdyret » 5. jun 2016, 12:44

kidkomb skrev:Rengør man ikke sin e-cig grundigt, kan man få sporer i lungerne som er enddog meget svære at komme til livs.
Det er største årsag til, at man kalder e-cig for farlige.
Ifølge min lægestuderende veninde, med særlig interesse for lunger.


Da jeg brugte den skiftede jeg tank hver 14. dag og det mente lungelægen på Gentofte ikke kunne skabe mulighed for sporedannelse.
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Astma eller ej - er ved at blive vanvittig!

Indlægaf Bimmerdyret » 5. jun 2016, 12:47

IrmaPigen skrev:Få taget en blodprøve for at se om du har antistoffer for skimmelsvampe. Du må ikke lade dig spise af med en priktest med forlang at blive henvist til en allergi- og lungelæge. De kan tage de fornødne skimmelallergi-blodprøver.


Det ved jeg ikke er et problem af flere årsager.
I min udredning blev jeg testet for alverdens ting og sager, legionella, kighoste, skimmelsvamp.
Ved iøvrigt heller ikke hvor jeg skulle være blevet "ramt" henne. Har en veninde, der har en invasiv skimmelinfektion og hun reagerer indenfor 20 min i skimmelsvampsramt område, og hverken mit hjem eller arbejde har hun pinget på. :gruble:
0
Oddinary
Indlæg: 573
Tilmeldt: 15. jan 2016, 16:08
Kort karma: 57
Likede indlæg: 679

Re: Astma eller ej - er ved at blive vanvittig!

Indlægaf Oddinary » 6. jun 2016, 11:17

Kol? Det ville give mening med astmasymptomer og hvad der lyder til at være tilbagevendende infektioner.
0
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2406
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Astma eller ej - er ved at blive vanvittig!

Indlægaf Elvispop » 6. jun 2016, 11:42

Den egen læge burde da kunne gi' dig en "dobbelt lungefunktionstest"
Det fik jeg, da jeg havde vejrtrækningsproblemer sidste år.
Så kan det afgøres om det er astma.
0
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Astma eller ej - er ved at blive vanvittig!

Indlægaf Krølle » 6. jun 2016, 13:08

Bimmerdyret skrev:
IrmaPigen skrev:Få taget en blodprøve for at se om du har antistoffer for skimmelsvampe. Du må ikke lade dig spise af med en priktest med forlang at blive henvist til en allergi- og lungelæge. De kan tage de fornødne skimmelallergi-blodprøver.


Det ved jeg ikke er et problem af flere årsager.
I min udredning blev jeg testet for alverdens ting og sager, legionella, kighoste, skimmelsvamp.
Ved iøvrigt heller ikke hvor jeg skulle være blevet "ramt" henne. Har en veninde, der har en invasiv skimmelinfektion og hun reagerer indenfor 20 min i skimmelsvampsramt område, og hverken mit hjem eller arbejde har hun pinget på. :gruble:


Jeg reagerer på svampesporer i luften. Når det er varmt og fugtigt, har jeg det som om, jeg har lungebetændelse og astma i et. Not nice!

Svampesporeallergi behøver med andreord ikke blive udløst at skimmelsvamp i bygninger.
0

Tilbage til "Helbred"