Solskoldning.

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
musel
Indlæg: 168
Tilmeldt: 10. jan 2016, 19:43
Kort karma: 37
Likede indlæg: 352

Re: Solskoldning.

Indlægaf musel » 10. jun 2016, 11:55

Akehurst2 skrev:
musel skrev:Avs! Men for lige at komme med en "det kunne være MEGET værre"-historie: Sidste år fik jeg en forbrænding i ansigtet, som ikke kun gjorde mig tomatrød, men gjorde at jeg hævede op i hele ansigtet. Jeg kunne ikke åbne øjnene i to dage og jeg lignede... ja, jeg ved ikke engang hvordan man forklarer det. Jeg lignede ikke mig selv. :lol:


Det har jeg også engang fået. Min pande og kinder hævede så meget at jeg lignede en conehead, kunne ikke åbne øjnene og havde SÅ ondt. Var helt chokeret over, hvad solen kan gøre :8:


Jeg sov nærmest uafbrudt i flere dage, fordi jeg havde det så skidt. Og jeg har fundet et billede der ligner den reaktion jeg havde (det er ikke mig):
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Solskoldning.

Indlægaf Aima » 10. jun 2016, 14:28

musel skrev:Avs! Men for lige at komme med en "det kunne være MEGET værre"-historie: Sidste år fik jeg en forbrænding i ansigtet, som ikke kun gjorde mig tomatrød, men gjorde at jeg hævede op i hele ansigtet. Jeg kunne ikke åbne øjnene i to dage og jeg lignede... ja, jeg ved ikke engang hvordan man forklarer det. Jeg lignede ikke mig selv. :lol:



Akehurst2 skrev:
musel skrev:Avs! Men for lige at komme med en "det kunne være MEGET værre"-historie: Sidste år fik jeg en forbrænding i ansigtet, som ikke kun gjorde mig tomatrød, men gjorde at jeg hævede op i hele ansigtet. Jeg kunne ikke åbne øjnene i to dage og jeg lignede... ja, jeg ved ikke engang hvordan man forklarer det. Jeg lignede ikke mig selv. :lol:


Det har jeg også engang fået. Min pande og kinder hævede så meget at jeg lignede en conehead, kunne ikke åbne øjnene og havde SÅ ondt. Var helt chokeret over, hvad solen kan gøre :8:


Puha, det lyder simpelthen som et helvede. Var det almindelig, menneskelig uforsigtighed, eller hvordan kunne det gå så galt for jer?



Det gør stadig ondt her, og jeg ved godt, jeg ikke kunne forvente andet, der er kun gået to døgn, men jeg begynder at blive utålmodig. Det er værst lige når jeg vågner, særligt øverst på brystkasse, skuldre, hals og ansigt, det hele brænder og summer, men efter et kvarters tid er det som om, det falder lidt til ro. Jeg tager stadig pamol som det første når jeg vågner.

Farven er knap så selvlysende og blussende længere, jeg tror, jeg bliver ret brun på lår, ben og mave i løbet af et par dage, men fra brystet og op er jeg stadig meget rød og skaller på overarme og bryst, jeg går faktisk bare og venter på, jeg begynder at skalle i ansigtet.

Solen har skinnet hele dagen og jeg er lidt småirriterret over, jeg ikke rigtigt kan og tør være ude, jeg er også irriteret over, jeg ikke kan træne og jeg er irriteret over, jeg stadig ligner en tomat. Og så er jeg helt vildt dvask og har konstant hovedpine, selvom jeg drikker masser af vand.

Ih, altså!

Jeg har en muddermaske liggende, tror I, det ville skade at bruge den ovenpå det røde ansigt?
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Solskoldning.

Indlægaf Animi » 10. jun 2016, 14:33

Kram til dig, håber snart det blive bedre :kram:

Da jeg var 15, var jeg en tur på stranden, hvor jeg havde husket solcreme på kroppen - men af en eller anden grund, glemte ansigtet :rulle: Jeg faldt også i søvn, og lå sådan så kun den ene kind fik sol - hvilke endte med at jeg fik én kæmpe brandvabel, der fyldte hele kinden :tie: Den brast efter et par dage, og de næste par måneder gik jeg rundt med en hel hvid kind pga ar, der dog heldigvis er forsvundet nu så kind har samme farve som resten af ansigtet :lol2:
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19040

Re: Solskoldning.

Indlægaf Flora » 10. jun 2016, 14:38

Jeg ville lade muddermasken ligge. De gange jeg har brugt sådan en har der skulle skrubbes lidt for at få den af og det tænker jeg gør ondt på et solskoldet ansigt. Jeg ville holde mig til aloe vera :)

God bedring :kram:
1
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Solskoldning.

Indlægaf Aima » 10. jun 2016, 14:50

Flora skrev:Jeg ville lade muddermasken ligge. De gange jeg har brugt sådan en har der skulle skrubbes lidt for at få den af og det tænker jeg gør ondt på et solskoldet ansigt. Jeg ville holde mig til aloe vera :)

God bedring :kram:


Gud ja, jeg havde da slet ikke tænkt over, når jeg skulle have den af igen! Jeg plejer nemlig lige præcis at skulle nulre den af og gnubbe det sidste med en klud, av-av, det havde gjort nas. Jeg dropper idéen med det samme.

Jeg keeeder mig bare lidt, og jeg er rastløs. Jeg gider ikke arbejde og jeg har allerede ordnet både negle og fødder. Mine kollegaer er ude at lave droneoptagelser til to musikarrangementer i dag, jeg skulle have været med bare for hyggens skyld, men blev hjemme pga. det her.

Så nu sidder jeg bare her og bliver til en sur citron (ja, jeg kan lige så godt holde mig i frugt og grønt-temaet).

Åndssvagt, det her! :(
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
musel
Indlæg: 168
Tilmeldt: 10. jan 2016, 19:43
Kort karma: 37
Likede indlæg: 352

Re: Solskoldning.

Indlægaf musel » 10. jun 2016, 18:17

Aima: rent uheld for mit vedkommende. Jeg lider af lysfølsomhed pga. Noget medicin, så der skal desværre ingenting til. Og så havde jeg lige én dag hvor det af en eller anden grund glippede med solcremen, og der var straffen bare hård
:( jeg passer ellers, ligesom dig, meget på min hud ift. Solen.

Jeg tror du skal holde dig til at give din hud masser fugt, og så ellers bare ro! Altså ikke noget med at pille i
huden der skaller af.
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Solskoldning.

Indlægaf Aima » 10. jun 2016, 20:53

musel skrev:Aima: rent uheld for mit vedkommende. Jeg lider af lysfølsomhed pga. Noget medicin, så der skal desværre ingenting til. Og så havde jeg lige én dag hvor det af en eller anden grund glippede med solcremen, og der var straffen bare hård
:( jeg passer ellers, ligesom dig, meget på min hud ift. Solen.

Jeg tror du skal holde dig til at give din hud masser fugt, og så ellers bare ro! Altså ikke noget med at pille i
huden der skaller af.


Ja, så lærte du det lissom mig på den hårde måde. Avav!

Jeg kan heller ikke få mig selv til at pille i det, jeg synes det er lidt klamt, faktisk. Jeg har også skiftet sengetøj i dag, fordi jeg ikke kunne klare tanken om al den døde hud der sikkert ligger i det, og jeg kommer sikkert til at skifte igen i morgen af samme grund.

Derudover har jeg her til aften været forbi min veninde, for at hente noget lokalbedøvende creme. Det gjorde simpelthen for ondt i området over læben, så nu prøver jeg med det.

Sådan så jeg i øvrigt ud i eftermiddag, altså to døgn senere, mine kindben plejer at være ret tydelige, så jeg er også hævet. Jeg frygter faktisk, at min hud vil få permanente skader, men jeg er blevet beroliget med, den nok skal komme sig og blive fin nok igen.


image.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Solskoldning.

Indlægaf Velvet-Goldmine » 10. jun 2016, 22:00

Aima skrev:
Ja, så lærte du det lissom mig på den hårde måde. Avav!

Jeg kan heller ikke få mig selv til at pille i det, jeg synes det er lidt klamt, faktisk. Jeg har også skiftet sengetøj i dag, fordi jeg ikke kunne klare tanken om al den døde hud der sikkert ligger i det, og jeg kommer sikkert til at skifte igen i morgen af samme grund.

Derudover har jeg her til aften været forbi min veninde, for at hente noget lokalbedøvende creme. Det gjorde simpelthen for ondt i området over læben, så nu prøver jeg med det.

Sådan så jeg i øvrigt ud i eftermiddag, altså to døgn senere, mine kindben plejer at være ret tydelige, så jeg er også hævet. Jeg frygter faktisk, at min hud vil få permanente skader, men jeg er blevet beroliget med, den nok skal komme sig og blive fin nok igen.


image.jpg


Ai men for hulen da - din stakkel!
Din hud skal nok komme sig over en enkelt gang massiv skoldning, det er gentagelserne over år der gør udslaget.
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Solskoldning.

Indlægaf Aima » 10. jun 2016, 23:09

Velvet-Goldmine skrev:
Aima skrev:
Ja, så lærte du det lissom mig på den hårde måde. Avav!

Jeg kan heller ikke få mig selv til at pille i det, jeg synes det er lidt klamt, faktisk. Jeg har også skiftet sengetøj i dag, fordi jeg ikke kunne klare tanken om al den døde hud der sikkert ligger i det, og jeg kommer sikkert til at skifte igen i morgen af samme grund.

Derudover har jeg her til aften været forbi min veninde, for at hente noget lokalbedøvende creme. Det gjorde simpelthen for ondt i området over læben, så nu prøver jeg med det.

Sådan så jeg i øvrigt ud i eftermiddag, altså to døgn senere, mine kindben plejer at være ret tydelige, så jeg er også hævet. Jeg frygter faktisk, at min hud vil få permanente skader, men jeg er blevet beroliget med, den nok skal komme sig og blive fin nok igen.


image.jpg


Ai men for hulen da - din stakkel!
Din hud skal nok komme sig over en enkelt gang massiv skoldning, det er gentagelserne over år der gør udslaget.


Tak.

Ja, det er nok også bare mig der bliver lidt paranoid, men jeg har også sådan nogle små sår-agtige pletter i panden og på kinden, som man ikke kan se på billedet og som jeg frygter, kan lave ar, men jeg må lige slappe lidt af, jeg kan alligevel ikke gøre mere, end jeg allerede gør.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Solskoldning.

Indlægaf Aima » 10. jun 2016, 23:18

Og på trods af, min mor slet ikke er typen der skælder ud og at hun generelt behandler mig som det voksne menneske, jeg er, så sidder jeg og håber på, hun ikke får tid til at kigge ned i morgen, som hun snakkede om, hun måske ville. Og jeg har slet ikke fortalt hende om min solskoldning, for jeg VED bare, jeg først skal igennem et "Ejnejnejnejnejuhschavavav!"-udbrud, når hun ser mig, og derefter en "men-lille-skat-hvordan-kunne-det-dog-ske-det-var-godt-nok-ikke-smart-av-av-av!"-sang med lige dele overbekymring og 'mor-er-ikke-sur-mor-er-skuffet'-tonefald.

Men altså, jeg fylder jo også kun 34 til august :genert:
3
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
musel
Indlæg: 168
Tilmeldt: 10. jan 2016, 19:43
Kort karma: 37
Likede indlæg: 352

Re: Solskoldning.

Indlægaf musel » 10. jun 2016, 23:44

Din hud skal nok blive helt fin igen. Min blev fin igen allerede en uges tid efter at jeg havde lignet Michelin-manden i ansigtet :)
1
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Solskoldning.

Indlægaf Aima » 11. jun 2016, 01:29

Jeg kan ikke sove, fordi det gør så ondt i mit ansigt. Mere ondt end nogensinde før de sidste to dage. Det svider ikke, det gør ondt-ondt, sådan inde i huden nærmest. Særligt over munden og på kinderne. Jeg synes også, jeg ser ret hævet ud. Jeg har prøvet både lokalbedøvende og aloe vera og jeg har spist det smertestillende jeg må, så nu må jeg vride en vaskeklud i lunkent vand og lægge på og håbe, det får mig til at slappe nok af til, jeg kan falde i søvn.

Jeg vil bare gerne forstå, hvorfor det gør ondt på denne måde lige pludselig.

Hvis ikke det er bedre i morgen, må jeg tage til vagtlægen.
Senest rettet af Aima 2. jan 2017, 07:24, rettet i alt 1 gang.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
In_your_eyes
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:40
Kort karma: 158
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 1942

Re: Solskoldning.

Indlægaf In_your_eyes » 11. jun 2016, 07:54

Av altså, din stakkel. Jeg håber du fik lidt søvn, trods alt. :ae:
1
:pompom:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Solskoldning.

Indlægaf Sangius » 11. jun 2016, 08:38

Aima skrev:Jeg kan ikke sove, fordi det gør så ondt i mit ansigt. Mere ondt end nogensinde før de sidste to dage. Det svider ikke, det gør ondt-ondt, sådan inde i huden nærmest. Særligt over munden og på kinderne. Jeg synes også, jeg ser ret hævet ud. Jeg har prøvet både lokalbedøvende og aloe vera og jeg har spist det smertestillende jeg må, så nu må jeg vride en vaskeklud i lunkent vand og lægge på og håbe, det får mig til at slappe nok af til, jeg kan falde i søvn.

Jeg vil bare gerne forstå, hvorfor det gør ondt på denne måde lige pludselig. Solskoldning er jo en inflammation, jeg har Lupus, men ikke hud-lupus, og jeg kan ikke lade være med at bekymre mig om, om det alligevel spiller ind. Jeg har det godt ellers, og min Lupus er ikke aktiv for tiden.

Hvis ikke det er bedre i morgen, må jeg tage til vagtlægen.


Inflammation kan sagtens være smertefuldt. En inflammation kan godt lave skader i væv, som man f.eks. ser ved forskellige betændelsestilstande grundet sport. :)

Men jeg synes du skal snakke med en læge alligevel. Jeg har ikke lige forstand på solskoldninger, og det er nok meget rart at få lidt vished, når nu det gør ondt på den måde. :ae:
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Solskoldning.

Indlægaf Aima » 11. jun 2016, 08:59

Jeg er hævet fuldstændig op i hovedet. Min overlæbe er dobbelt størrelse af normal og mine øjne er nærmest bare streger. Jeg har aldrig set noget lignende.

Jeg har talt med vagtlægen, jeg skal bare tage allergipiller og lægge kolde klude på og søge egen læge på mandag hvis det ikke er bedre. Jeg har til gengæld ikke særlig ondt længere.

Kæft en farce...
0
I'll stick with hell no's and headphones...

Tilbage til "Helbred"