Solskoldning.

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Solskoldning.

Indlægaf Aima » 8. jun 2016, 17:52

Jeg har fået en slem solskoldning. Jeg tog fejl af en ny flaske solcreme og en ny bodylotion, så jeg har smurt mig ind i almindelig lotion lagt mig i solen hvor den ene times afslapning jeg havde planlagt, blev til to en halv times søvn. Jeg ved det, det er så idiotisk, at jeg nærmest ikke selv har ord for det. Jeg er ironisk nok typen der er ret hysterisk med både tid i sol og solcreme, så jeg behøver ingen velmenende løftede pegefingre, jeg er ret frustreret og punker mig selv rigeligt.

Det er ret slemt, jeg ligner en stor, hjernedød tomat. Jeg har aldrig haft en solskoldning før, men udover masser af aftersun og vand, findes der så gode råd der mindsker generne? Det gør allerede ret ondt og jeg har muskelsmerter som ved feber, kan man tage noget smertestillende mod dét? Findes der andre tricks, jeg kan få gavn af?

:(
0
I'll stick with hell no's and headphones...
superboa
Indlæg: 1433
Tilmeldt: 14. aug 2015, 22:02
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1016

Re: Solskoldning.

Indlægaf superboa » 8. jun 2016, 18:07

Læg kølige våde klude på huden indtil rødmen og ømheden er væk, tag smertestillende håndkøbsmedicin og sørg for rigeligt væske.

Rigtig god bedring :ae:
1
Undtagelsen
Indlæg: 2243
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 221
Likede indlæg: 4589

Re: Solskoldning.

Indlægaf Undtagelsen » 8. jun 2016, 18:08

Har du aloe vera? Det er rigtig godt at smøre med!
Mener også at kunne huske noget med yoghurt.

Og så ville jeg uden betænkningstid skynde mig at tage et par panodiler eller lign for at mindske ubehaget.

God bedring! Solskoldning kan være rigtig ubehagelig.
1
superboa
Indlæg: 1433
Tilmeldt: 14. aug 2015, 22:02
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1016

Re: Solskoldning.

Indlægaf superboa » 8. jun 2016, 18:10

Undtagelsen skrev:Har du aloe vera? Det er rigtig godt at smøre med!
Mener også at kunne huske noget med yoghurt.

Og så ville jeg uden betænkningstid skynde mig at tage et par panodiler eller lign for at mindske ubehaget.

God bedring! Solskoldning kan være rigtig ubehagelig.


Et gammelt husråd siger yoghurt naturel på huden kan lindre - ved dog ikke om det virker :)
1
In_your_eyes
Indlæg: 1017
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:40
Kort karma: 158
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 1944

Re: Solskoldning.

Indlægaf In_your_eyes » 8. jun 2016, 18:13

Youghurt virker rigtigt godt. Ellers våde klude, der udskiftes løbende.
1
:pompom:
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24634
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36807

Re: Solskoldning.

Indlægaf Daine » 8. jun 2016, 18:14

Du kan tage Panodil mod smerterne og så er yoghurt naturel god at smøre på huden, det lindre og heler. Og det gør en aloe vera gel også, den er nemmere at bruge om natten :)

Nå ja - ikke mere sol, før rødmen er HELT væk! Men det havde du nok selv regnet ud. Jeg håber du finder noget lindring, jeg har selv været der for år tilbage, jeg var helt rød og hævet i ansigtet pga skoldning.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
In_your_eyes
Indlæg: 1017
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:40
Kort karma: 158
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 1944

Re: Solskoldning.

Indlægaf In_your_eyes » 8. jun 2016, 18:15

Hov og et langt bad i så køligt/ lunkent vand, som du kan klare.
2
:pompom:
Olaf
Indlæg: 493
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:08
Kort karma: 13
Likede indlæg: 380

Re: Solskoldning.

Indlægaf Olaf » 8. jun 2016, 18:17

Jeg ville gå efter ibuprofen som smertestillende. Mindre områder kan smøres med tyndt lag hydrokortison. Man kan også købe lokalbedøvende creme mod smerten (der er vist delte meninger om dette men før i tiden solgte vi det i hvert fald på apoteket mod solskoldning)
1
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6209

Re: Solskoldning.

Indlægaf Miss_no_More » 8. jun 2016, 18:23

Jeg ville skiftevis bruge Aloe Vera gel og mandelolie for både at køle og fugte huden. Synes hvert fald olie virker hurtigt, hvis jeg er blevet en smule rød.

God lindring :ae:
1
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Solskoldning.

Indlægaf Annione » 8. jun 2016, 18:32

Dup en overskåret citron på, derefter aloe vera og fugtigheds creme.
Jeg er rødhåret og har haft mange solskoldninger. Citron lindrer, det svier ikke.

Tag gerne smertestillende mod smerten. 2 ipren og 2 Panodil.

Stakkel :ae:
1
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Solskoldning.

Indlægaf Aima » 8. jun 2016, 18:54

I er simpelthen guld værd! Jeg er på vej efter youghurt, citroner, panodil og iboprofen nu. Resten må jeg finde i morgen.

Hvor længe tror I, det gør ondt?

Tak igen!
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Chatsy
Indlæg: 1000
Tilmeldt: 1. nov 2015, 09:30
Kort karma: 212
Likede indlæg: 4669

Re: Solskoldning.

Indlægaf Chatsy » 8. jun 2016, 19:06

Hvor slemme smerter har du?
Har du desuden feber? Du nævner ligheder ifbm. smerter i musklerne, så det bekymrer mig lidt. Har du feber, så få fat i en læge hurtigst muligt!
Begynder huden at danne blærer?

Skal jeg trække på erfaringer fra skranken, havde jeg forleden en ung gut, der var rigtig slemt solskoldet, det gjorde ondt bare at se på ham. Han havde dog ikke feber, men kiggede forbi lægen alligevel. Han blev rådet til at købe en Hydrocortison creme (Hyderm er billigst, rent literprismæssigt) for at dulme og ellers aftersun til den store guldmedalje (den er godt nok udgået, men Vichy's SOS-aftersun er genial. Enkelte apoteker ligger muligvis inde med et restlager - ellers er der en aftersun/in-shower fra Avene, der er udkommet her i landet i år, den er god og nemt at smøre ud).
Der er også Xylocain 2 % salve, som er bedøvende samt smertestillende og godkendt til solskoldninger.
Evt. køb en kildevandsspray som du opbevarer i køleskabet, så du har noget lindrende og kølende, du ubegrænset kan bruge, når du føler behov. Kildevandsspray udtørrer ikke huden som alm. postevand fx gør pga. kalkindholdet.

Til senere, når rødmen er fortaget sig og huden begynder at skalle, må du endelig huske at bruge en god fed creme til at pleje huden, da den er pænt sart ovenpå sådan en omgang.

Hvor er det træls for dig! God bedring.
4
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Solskoldning.

Indlægaf Aima » 8. jun 2016, 23:11

Chatsy skrev:Hvor slemme smerter har du?
Har du desuden feber? Du nævner ligheder ifbm. smerter i musklerne, så det bekymrer mig lidt. Har du feber, så få fat i en læge hurtigst muligt!
Begynder huden at danne blærer?

Skal jeg trække på erfaringer fra skranken, havde jeg forleden en ung gut, der var rigtig slemt solskoldet, det gjorde ondt bare at se på ham. Han havde dog ikke feber, men kiggede forbi lægen alligevel. Han blev rådet til at købe en Hydrocortison creme (Hyderm er billigst, rent literprismæssigt) for at dulme og ellers aftersun til den store guldmedalje (den er godt nok udgået, men Vichy's SOS-aftersun er genial. Enkelte apoteker ligger muligvis inde med et restlager - ellers er der en aftersun/in-shower fra Avene, der er udkommet her i landet i år, den er god og nemt at smøre ud).
Der er også Xylocain 2 % salve, som er bedøvende samt smertestillende og godkendt til solskoldninger.
Evt. køb en kildevandsspray som du opbevarer i køleskabet, så du har noget lindrende og kølende, du ubegrænset kan bruge, når du føler behov. Kildevandsspray udtørrer ikke huden som alm. postevand fx gør pga. kalkindholdet.

Til senere, når rødmen er fortaget sig og huden begynder at skalle, må du endelig huske at bruge en god fed creme til at pleje huden, da den er pænt sart ovenpå sådan en omgang.

Hvor er det træls for dig! God bedring.


Tusind tak for dit svar!

Jeg har ikke feber nu, men jeg tror faktisk det er fordi jeg har taget panodil. Jeg havde feber tidligere på aftenen, det er jeg sikker på, for jeg var (naturligvis) brandvarm, men frøs indvendigt, så meget at jeg klaprede tænder og jeg havde ret meget kvalme og ond i kroppen, sådan inde i kroppen, altså lissom ved influenza. Jeg har taget 2x2 panodil og har haft det ok de sidste timer. Min veninde og jeg kørte ud til vandet, det var vildt rart med den kølige luft derude. Nu er jeg hjemme og har for første gang lyst til at spise siden frokost, jeg mistede fuldstændigt appetitten, jeg prøvede at få nogle kiks ned tidligere, men jeg havde det simpelthen for ubehageligt.


Så jeg ved ikke med læge eller om jeg skal holde feberen nede med tabletter. Anyway, selv hvis lægen udskriver noget, vil jeg få svært ved at få fat på det i nat, både vagtlæge og et nat-apotek er ikke-eksisterende herude. Så jeg tænker masser af vand fortsat, noget mad og så lægger jeg mig med noget yougurt i et par timer, inden jeg går i seng. Det brænder ret meget, men ikke så jeg ikke kan være i mig selv. Jeg er ret lettet over, ubehaget og kvalmen er væk.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Solskoldning.

Indlægaf Aima » 8. jun 2016, 23:32

Men se lige :( Og billedet viser ikke engang helt hvor slemt det er. Jeg forstår simpelthen ikke, det kunne gå så galt. Jeg er altid hende der spørger alle, om de har husket solcreme. Hvad sker der også for at tage fejl af to flasker?! Fuck hvor er jeg en stor og rød klovn!

image.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Solskoldning.

Indlægaf Karkluden » 8. jun 2016, 23:54

Stakkel. Jeg har virkelig virkelig ondt af dig. :Ae:
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.

Tilbage til "Helbred"