Tekst på udleveret medicin

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1095
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2184

Re: Tekst på udleveret medicin

Indlægaf mariannaa » 2. sep 2015, 16:16

2SHY skrev:
mariannaa skrev:
2SHY skrev:Jeg har næsten lige hentet nye forsyninger af min recept medicin og endnu engang står der på den ene "Mod epilepsi". Men jeg lider ikke af epilepsi og har aldrig gjort det. Faktisk får jeg det som stemningsstabiliserende hvilket også fremgår af den anden æske af det samme produkt men bare i en anden dosis.

Hvordan kan det være? Jeg formoder at teksten kommer fra lægen men medicinlisten på min læges hjemmeside har jeg selv oprettet så...

Nogle farmaceuter her på debatten der ved noget?


Der står stemningsstabiliserende på mine (regner med at det er lamitrigen vi taler om) til gengæld står der nervemedicin på mine valdoxan (som er et antidepressiv middel) det synes jeg lyder lidt træls.

Det er nemlig Lamotrigen og det er altid pakken med 200 mg der står mod epilepsi på

Jeg får også 200 mg. pakker.
0
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1095
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2184

Re: Tekst på udleveret medicin

Indlægaf mariannaa » 2. sep 2015, 16:18

Whoosh skrev:Lægen gør det højst sandsynligt for at være venlig.

Jeg har kendskab til et præparat som kan bruges til angst, men også epilepsi.
Hvis det er det udskrevet til epilepsi koster det 50 kr.
Til angst, 100-150 kr.

Vildt nok, at der er på den måde er forskel i pris.
1
Olaf
Indlæg: 493
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:08
Kort karma: 13
Likede indlæg: 380

Re: Tekst på udleveret medicin

Indlægaf Olaf » 2. sep 2015, 16:58

mariannaa skrev:
Whoosh skrev:Lægen gør det højst sandsynligt for at være venlig.

Jeg har kendskab til et præparat som kan bruges til angst, men også epilepsi.
Hvis det er det udskrevet til epilepsi koster det 50 kr.
Til angst, 100-150 kr.

Vildt nok, at der er på den måde er forskel i pris.


Men så vidt jeg kan se, er der generelt tilskud og ikke klausuleret tilskud til lamotrigin 200 mg så det kan ikke være derfor (desuden er der jo en grund til at tilskuddene i nogen tilfælde er klausuleredes og det må lægen jo ikke snyde med). Og hvis der var klausuleret tilskud, skal lægen bare tilføje "tilskud" på recepten (såfremt patienten opfylder betingelserne for tilskud).
0
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15654
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Tekst på udleveret medicin

Indlægaf 2SHY » 2. sep 2015, 17:46

Det er jo noget tankevækkende hvis der er så stor forskel på om det er udskrevet til det ene frem for noget andet. Hvordan vurderer man hvad der skal have mere tilskud end noget andet? :gruble:
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1095
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2184

Re: Tekst på udleveret medicin

Indlægaf mariannaa » 2. sep 2015, 18:10

Olaf skrev:
mariannaa skrev:
Whoosh skrev:Lægen gør det højst sandsynligt for at være venlig.

Jeg har kendskab til et præparat som kan bruges til angst, men også epilepsi.
Hvis det er det udskrevet til epilepsi koster det 50 kr.
Til angst, 100-150 kr.

Vildt nok, at der er på den måde er forskel i pris.


Men så vidt jeg kan se, er der generelt tilskud og ikke klausuleret tilskud til lamotrigin 200 mg så det kan ikke være derfor (desuden er der jo en grund til at tilskuddene i nogen tilfælde er klausuleredes og det må lægen jo ikke snyde med). Og hvis der var klausuleret tilskud, skal lægen bare tilføje "tilskud" på recepten (såfremt patienten opfylder betingelserne for tilskud).

Jeg tror nu heller ikke at det var specielt lamitrigen som whoosh henviste til.

Der er prisen den samme uanset målgruppen. Jeg ved dog at lægen på visse præperarter skal skrive: "med tilskud" ellers er prisen en helt anden. Så vidt jeg har forstået gælder det ,når det skal være et specielt mærke som patienten skal have, så som fx. valdoxan.
0
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1095
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2184

Re: Tekst på udleveret medicin

Indlægaf mariannaa » 2. sep 2015, 18:11

mariannaa skrev:
Olaf skrev:
mariannaa skrev:
Whoosh skrev:Lægen gør det højst sandsynligt for at være venlig.

Jeg har kendskab til et præparat som kan bruges til angst, men også epilepsi.
Hvis det er det udskrevet til epilepsi koster det 50 kr.
Til angst, 100-150 kr.

Vildt nok, at der er på den måde er forskel i pris.


Men så vidt jeg kan se, er der generelt tilskud og ikke klausuleret tilskud til lamotrigin 200 mg så det kan ikke være derfor (desuden er der jo en grund til at tilskuddene i nogen tilfælde er klausuleredes og det må lægen jo ikke snyde med). Og hvis der var klausuleret tilskud, skal lægen bare tilføje "tilskud" på recepten (såfremt patienten opfylder betingelserne for tilskud).

Jeg tror nu heller ikke at det var specielt lamitrigen som whoosh henviste til.

Der er prisen den samme uanset målgruppen. Jeg ved dog at lægen på visse præperarter skal skrive: "med tilskud" ellers er prisen en helt anden. Så vidt jeg har forstået gælder det ,når det skal være et specielt mærke som patienten skal have, så som fx. valdoxan.


Hov det er jo også det du selv skriver :blush:
0
Olaf
Indlæg: 493
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:08
Kort karma: 13
Likede indlæg: 380

Re: Tekst på udleveret medicin

Indlægaf Olaf » 2. sep 2015, 19:10

2SHY skrev:Det er jo noget tankevækkende hvis der er så stor forskel på om det er udskrevet til det ene frem for noget andet. Hvordan vurderer man hvad der skal have mere tilskud end noget andet? :gruble:


Der findes forskellige former for tilskud. Det generelle gives til alle der køber det pågældende lægemiddel uanset indikationen, det klausulerede tilskud der gives til bestemte indikationer eller grupper (f.eks. antihistaminer ved kronisk allergi) og det individuelle (herunder kronikertilskud) som gives på baggrund af den enkelte patient (det kan være allergi overfor præparat med generelt tilskud, kronisk syg, at de gængse præparater ikke er virksomme). De forskellige tilskud vurderes ud fra en række forskellige kriterier men man kigger bl.a. på om præparatet er effektivt nok sammenlignet med andre præparater til samme indikationer i forhold til præparatets pris. Man ser altså ikke generelt tilskud til et lægemiddel hvor der findes et lægemiddel der er lige så virksomt men langt billigere. Desuden findes der en række lægemidler som bruges til meget forskellige indikationer men hvor man ikke ønsker at give tilskud til alle indikationer. Det kunne være p-piller som bruges som prævention (hvor der ikke gives tilskud) men hvor nogle for p-piller mod acne ( hvor der så kan søges individuelt tilskud). Et andet eksempel er antidepressiva. Ved min første depression blev jeg behandlet med Cipralex med generelt tilskud. Da jeg to år efter igen blev behandlingskrævende, kunne man ikke længere få generelt tilskud til Cipralex. Jeg var derfor nødt til at starte på Cipramil istedet. Nu fungerede det fint for mig men hvis Cipramil ikke havde været effektivt, havde min læge kunnet søge individuelt tilskud til mig til Cipralex på baggrund af at behandlingen med Cipramil ikke var effektiv. Ændringen i tilskud er nok sket fordi at man ikke har kunnet vise at behandling med Cipralex har været tilstrækkelig mere effektiv end Cipramil i forhold til merprisen.


Du kan læse mere her http://pro.medicin.dk/Specielleemner/Emner/318004
1
Olaf
Indlæg: 493
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:08
Kort karma: 13
Likede indlæg: 380

Re: Tekst på udleveret medicin

Indlægaf Olaf » 2. sep 2015, 19:11

mariannaa skrev:
mariannaa skrev:
Olaf skrev:
mariannaa skrev:
Whoosh skrev:Lægen gør det højst sandsynligt for at være venlig.

Jeg har kendskab til et præparat som kan bruges til angst, men også epilepsi.
Hvis det er det udskrevet til epilepsi koster det 50 kr.
Til angst, 100-150 kr.

Vildt nok, at der er på den måde er forskel i pris.


Men så vidt jeg kan se, er der generelt tilskud og ikke klausuleret tilskud til lamotrigin 200 mg så det kan ikke være derfor (desuden er der jo en grund til at tilskuddene i nogen tilfælde er klausuleredes og det må lægen jo ikke snyde med). Og hvis der var klausuleret tilskud, skal lægen bare tilføje "tilskud" på recepten (såfremt patienten opfylder betingelserne for tilskud).

Jeg tror nu heller ikke at det var specielt lamitrigen som whoosh henviste til.

Der er prisen den samme uanset målgruppen. Jeg ved dog at lægen på visse præperarter skal skrive: "med tilskud" ellers er prisen en helt anden. Så vidt jeg har forstået gælder det ,når det skal være et specielt mærke som patienten skal have, så som fx. valdoxan.


Hov det er jo også det du selv skriver :blush:


:)
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15373
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: Tekst på udleveret medicin

Indlægaf Delfin » 2. sep 2015, 22:38

mariannaa skrev:
Olaf skrev:
mariannaa skrev:
Olaf skrev:Nu er det godt nok mange år siden jeg har arbejdet på apotek men teksten på lablen skal stemme med det som lægen skriver på recepten. Så mit gæt er at lægen har angivet at det er til epilepsi, ellers er det i hvert fald en fejl fra apotekets side. Spørg evt. på apoteket om hvad der står på recepten.


Min psykiater skriver mod depression på mine valdoxan alligevel står der nervemedicin på pakningen. Mystisk


Så ville jeg høre på apoteket. De skal skrive det lægen angiver. I min tid kunne man vælge mellem de mest almindelige indikationer for præparatet og ellers måtte man selv skrive det ind. Kan ikke forestille mig at det har ændret sig. Det duer jo ikke at patienten får at vide at de behandles mod en lidelse af lægen mens der så står noget andet på det lægemiddel man får udleveret.


Det er som sådan ikke et problem for mig. Jeg synes bare at ordet: nervemedicin er et sådan et lidt gammeldags og lidt nedsættende ord a la patienten har dårlige nerver .


Jeg er med dig.
På mit seneste skud på stammen, har psykiateren skrevet mod nervøs lidelse, hvad i h. er det, når jeg er bipolar og ikke har angst? Det irriterer mig bare, og det får hun at vide næste gang.

Apoteket ændrer ikke teksten på labels. De bliver printet ud fra recepten på serveren. Jeg gætter på, at lægen måske er kommet til at markere den forkerte årsag. Der er tilskud til Lamotrigin, uanset om det er til epilepsi eller stemningsstabiliserende, så der er ikke nogen grund til at skrive noget andet på recepten.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1095
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2184

Re: Tekst på udleveret medicin

Indlægaf mariannaa » 3. sep 2015, 09:00

Delfin skrev:
mariannaa skrev:
Olaf skrev:
mariannaa skrev:
Olaf skrev:Nu er det godt nok mange år siden jeg har arbejdet på apotek men teksten på lablen skal stemme med det som lægen skriver på recepten. Så mit gæt er at lægen har angivet at det er til epilepsi, ellers er det i hvert fald en fejl fra apotekets side. Spørg evt. på apoteket om hvad der står på recepten.


Min psykiater skriver mod depression på mine valdoxan alligevel står der nervemedicin på pakningen. Mystisk


Så ville jeg høre på apoteket. De skal skrive det lægen angiver. I min tid kunne man vælge mellem de mest almindelige indikationer for præparatet og ellers måtte man selv skrive det ind. Kan ikke forestille mig at det har ændret sig. Det duer jo ikke at patienten får at vide at de behandles mod en lidelse af lægen mens der så står noget andet på det lægemiddel man får udleveret.


Det er som sådan ikke et problem for mig. Jeg synes bare at ordet: nervemedicin er et sådan et lidt gammeldags og lidt nedsættende ord a la patienten har dårlige nerver .


Jeg er med dig.
På mit seneste skud på stammen, har psykiateren skrevet mod nervøs lidelse, hvad i h. er det, når jeg er bipolar og ikke har angst? Det irriterer mig bare, og det får hun at vide næste gang.

Apoteket ændrer ikke teksten på labels. De bliver printet ud fra recepten på serveren. Jeg gætter på, at lægen måske er kommet til at markere den forkerte årsag. Der er tilskud til Lamotrigin, uanset om det er til epilepsi eller stemningsstabiliserende, så der er ikke nogen grund til at skrive noget andet på recepten.


Det kan selvfølgelig godt være at det er ham som har krydset af det forkerte sted.
0
Brugeravatar
jensen
Indlæg: 3
Tilmeldt: 3. sep 2015, 11:49
Kort karma: 0
Likede indlæg: 1

Re: Tekst på udleveret medicin

Indlægaf jensen » 3. sep 2015, 20:02

DD_81 skrev:Der er et eller andet register hvor man kan se alle ens recepter, dosis m.m.
så hvis du f.x. blev indlagt på sygehus, så kan de hente dit medicinkort. Kan ikke lige huske adressen til det, men ved det kræver login med nemID.

Men ja du har nemlig ret i, at det kan blive noget kludder hvis andre, uanset anledning, læser på ens medicin, og beskrivelsen ikke stemmer overens med den faktiske årsag, for det kan da skabe nogle problemer og udfordringer.

Et gæt er at der i lægens receptsystem ligger nogle helt standard beskrivelser på de fleste normale preperater, sådan at de ikke skal bruge tid på at skrive dette, når de udskriver medicin.

det er sundhed.dk
0
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15654
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Tekst på udleveret medicin

Indlægaf 2SHY » 19. sep 2015, 13:13

Men som jeg også har skrevet er andet sted i tråden, så er det for mig ikke ligegyldigt hvad der står på pakningerne
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14724
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19077

Re: Tekst på udleveret medicin

Indlægaf Flora » 19. sep 2015, 13:22

Det kan jo også være et problem hvis man har brug for en eller anden form for vejledning fra apotekeren, hvis der står noget forkert. Jeg har været ude for at der både står noget forkert i forhold til hvad medicinen er givet til og hvilken hyppighed man skal tage det med. Så får man jo ligesom vejledning på et forkert grundlag.

Eller hvis det er noget man kun tager en gang imellem, så skal man gå og huske på hvad lægen sagde i stedet for man bare kan se på pakken hvor meget man skal tage f.eks.

Synes bare generelt det er forkert af lægen ikke at skrive det rigtige, for så stort et arbejde er det jo altså heller ikke og så undgår man enhver forvirring.
0
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15654
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Tekst på udleveret medicin

Indlægaf 2SHY » 29. sep 2015, 20:01

Nå jeg fik mailet min læge og spurgt til det da jeg også skulle have fornyet noget sovemedicin (jeg får en pakke med 10 stk en gang om året og derfor kan jeg heldigvis bare maile ham når det er tid til at få en ny pakke, så jeg slipper for at skulle ind og snakke med ham om det). Så nu skulle det være rettet i systemet, så jeg slipper for pludselig at fejle af epilepsi på papiret :)
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Tekst på udleveret medicin

Indlægaf kidkomb » 29. sep 2015, 22:24

Jeg får også Lamotrigen 200mg og på min har altid stået stemningsstabiliserende.

Det er da noget voldsomt rod, hvis man kommer til skade og bliver indlagt og hospitalet tror, at man lider af noget andet end man gør!
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.

Tilbage til "Helbred"