Er du bloddonor?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6486
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14373

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Mangoness » 25. okt 2016, 18:21

Frk._Strawberry skrev:
Helt korrekt, hvis der er tale om erytrocytsuspensioner - men når der er tale om plasma, er AB altså universalt..


My bad - jeg vidste ikke, at der var forskel :lol:

Hvad er forskellen, og hvad bruges tingene til? Jeg vil gerne oplyses :genert:
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9020
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1014
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21850

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Purple Haze » 25. okt 2016, 18:30

Men at blive plastma doner. Er ikke det samme som alm. bloddonor?

Jeg kan fx godt bruges som bloddonor er men ikke plastma.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Rapfisk » 25. okt 2016, 19:42

Purple Haze skrev:Men at blive plastma doner. Er ikke det samme som alm. bloddonor?

Jeg kan fx godt bruges som bloddonor er men ikke plastma.

Om plasma- og blodpladedonation: https://bloddonor.dk/tapning-hvor-og-hv ... tapninger/

Blodplasma bruges direkte i patientbehandling. F.eks. bruges det til patienter, som ikke har en eller flere af størkningsfaktorerne i blodet. Forarbejdet plasma anvendes også i diverse lægemidler. Mange danskere har en sygdom, hvor deres immunsystem er brudt ned. For dem er det livsnødvendigt at få lægemidler i form af immunglobulin. Andre lider af blødersygdomme eller har fået svære forbrændinger. De har brug for lægemidlet albumin. Disse lægemidler er fremstillet af plasma.
[...]
Det kræver et lidt større blodvolumen og lidt stærkere vener at være plasmadonor i forhold til at være almindelig fuldblodsdonor. Blodbankens personale vil derfor foretage en individuel vurdering af, om du kan blive plasmadonor.
0
Livslinjen: 70 201 201
Frk._Strawberry
Indlæg: 541
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:45
Kort karma: 79
Likede indlæg: 692

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Frk._Strawberry » 25. okt 2016, 21:01

Purple Haze skrev:Men at blive plastma doner. Er ikke det samme som alm. bloddonor?

Jeg kan fx godt bruges som bloddonor er men ikke plastma.


Ved en almindelig blodtransfusion bliver blodet efterfølgende seperareret i tre dele - røde blodlegemer, plasma og blodplader. Afhængigt af donoren kan plasma bruges eller kasseres - der er som regel tale om kvinder i den fødedygtige alder under en vis vægt ifht højde, når det kasseres.

Du kan rigtig nok også blive plasmadonor, hvor plasmaet tappes ved en plasmaferese, som i al sin enkelthed går ud på, at du bliver tappet, blodet bliver centrifugeret inde i en maskine, hvorved plasmaet skilles fra og resten af blodet føres tilbage til din egen krop igen.

Men alle får tappet plasma hvad enten det kan bruges eller ej - det er blot ikke alle der kan blive plasmaferese-donorer :)
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Annione » 17. nov 2016, 14:15

Nå. Nu er der gået lang tid nok til at jeg ikke længere er i karantæne siden jeg var på St. Lucia, så havde tænkt mig at melde mig som bloddonor. Tjekkede for en sikkerheds skyld min medicin... og den må jeg ikke tage som bloddonor. Jeg ved ikke om jeg skal tage medicinen i en periode, eller resten af livet.
Så ingen bloddonation til mig.
0

Tilbage til "Helbred"