Er du bloddonor?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Frk._Strawberry
Indlæg: 541
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:45
Kort karma: 79
Likede indlæg: 692

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Frk._Strawberry » 22. aug 2016, 19:18

Sangius skrev:
Rakel skrev:
Sangius skrev:
Karkluden skrev:
klumphen skrev:
Halldora skrev:Ja, jeg er bloddonor. Går så tit, jeg må - dvs. hver 4. måned (er kvinde). Har prøvet en plasmatapning, men det kunne jeg ikke tåle. Blev så dårlig efterfølgende både lige efter og de efterfølgende tre dage, men heldigvis fik jeg lov til at fortsætte som alm. fuldblodsdonor. :-) Har en tid til tapning igen i midten af oktober - og jeg glæder mig altid til de mega skønne marcipanbrød i mini-udgave (dem kan man få på OUH) og kakaomælk.
...

Får man marcipanbrød og kakaomælk for det?! :8: Så kunne det da godt være at jeg skulle overveje det igen :lol2: Har en sjælden blodtype, så jeg har altid tænkt at der ikke var nogen stor efterspørgsel på mit produkt.

Faktisk vil de rigtig gerne have specielle blodtyper mange steder.

Jeg har været bloddonor, men jeg må ikke pga. medicin. Desværre. Det er jeg meget ked af. Jeg arbejder selv i sundhedsvæsenet, og ved hvor vigtigt det er med bloddonorer, og jeg synes, der skal være en rigtig god grund til at lade være.

Jeg er til gengæld organgdonor og hornhindedonor. De skal bare tage, hvad de kan bruge.


Den eneste specielle blodtype de er efter, er 0 RhD negativ. Alle andre typer kan dækkes ind under de resterende, så det er ikke svært at finde blod til dem, som har disse typer :)


Vi har to AB minus og plus i familien. Blodbanken ringer konstant og ofte akut for tapning, så det er ikke korrekt, at blodbanken kun er interesset i en bestemt blodtype.


Hmm - det undrer mig. En person med blodtype AB burde kunne få blod fra både a'er og b'er, så længe en negativ ikke får positivts blod. Alle kan få 0 rhd neg. Så hvad man specifikt skal bruge ab pos til kan jeg ikke se. Ab neg er lidt mere gængs, da det kan gives til alle negative og positive a'er og b'er. Der må være noget jeg ikke ved :p


Vi bestræber os på at bruge typespecifikt blod og plasma i den udstrækning det kan lade sig gøre. Derfor er der mere "run" på AB pos og neg, da der er forholdsvis få donorer.

Derudover er der, som du også selv er inde på, mulighed for at bruge AB neg som universal-plasma ved massive blødninger, ligesom det er muligt at bruge 0 neg som universal-blod :)
Senest rettet af Frk._Strawberry 22. aug 2016, 19:26, rettet i alt 3 gange.
1
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1781
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2242

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf lulu-p » 22. aug 2016, 19:26

Jeg har været bloddonor gennem mange år, og oplevede også at blive ringet akut ind pga min forholdsvis sjældne blodtype. Så har jeg haft karantæne pga graviditeter og er nu i karantæne pga medicin.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Frk._Strawberry
Indlæg: 541
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:45
Kort karma: 79
Likede indlæg: 692

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Frk._Strawberry » 22. aug 2016, 19:27

Og jeg må hellere også selv svare.

Nej, jeg er ikke donor pt - af den simple årsag at min hæmoglobin ligger på 7,7 mmol/L og den skal ligge på 7,8 førend at jeg må tappes.. :rulle:
1
In_your_eyes
Indlæg: 1017
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:40
Kort karma: 158
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 1944

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf In_your_eyes » 22. aug 2016, 19:33

Frk._Strawberry skrev:Og jeg må hellere også selv svare.

Nej, jeg er ikke donor pt - af den simple årsag at min hæmoglobin ligger på 7,7 mmol/L og den skal ligge på 7,8 førend at jeg må tappes.. :rulle:

Det var også et evigt problem for mig indtil jeg fik min hormonspiral og mine blødninger stoppede, så gik jeg fra mellem 7,5 - 7,8 til 8,8 - 9 og så kom min hudsygdom og jeg blev udelukket, p......træls
0
:pompom:
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4497
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Panton » 22. aug 2016, 19:41

Nej det er jeg ikke, men er glad for dem der er. Jeg har kronisk lav blodprocent og i to tilfælde hvor det var alarmerende lavt har jeg selv fået blod. Aner ikke engang hvad blodtype jeg har!
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
sortkaffe
Indlæg: 838
Tilmeldt: 11. maj 2016, 20:55
Kort karma: 145
Likede indlæg: 1008

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf sortkaffe » 22. aug 2016, 21:30

det vil sige at hvis man er 0 Rhesus negativ så vil de gerne have ens blod?
hvor lang tid tager det at blive tappet? Hvad hvis man bliver panikken og dårlig imens?
0
Brugeravatar
Prosperity74
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:08
Kort karma: 235
Likede indlæg: 2580

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Prosperity74 » 22. aug 2016, 22:09

Jeg har været bloddonor. Men må desværre ikke mere, på grund af noget medicin jeg tager
0
In_your_eyes
Indlæg: 1017
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:40
Kort karma: 158
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 1944

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf In_your_eyes » 23. aug 2016, 02:41

sortkaffe skrev:det vil sige at hvis man er 0 Rhesus negativ så vil de gerne have ens blod?
hvor lang tid tager det at blive tappet? Hvad hvis man bliver panikken og dårlig imens?

Selve tapningen tager vel ca 5 min, det kommer an på hvor godt dit blod løber og bagefter skal du blive mindst 10 min. i mens du bliver serviceret med drikkevarer og chokolade.
Personalet er virkelig søde og gode til håndtere nervøse donorer og bliver du dårlig, ja så stopper de bare tapningen og du bliver ikke sluppet fri før de er sikre på at du er frisk igen.
Jeg er blevet tappet tre steder i Jylland og alle tre steder har jeg oplevet en helt særlig og hyggelig stemning, der bliver nusset og hygget om donorerne, hvilket gør at man lettere kan slappe af.
3
:pompom:
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Muuh » 23. aug 2016, 05:39

Nej er jeg ikke, ville gerne hvis jeg kunne, men pga noget medicin jeg får, er det ikke muligt
0
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf dykkersild » 23. aug 2016, 06:46

Ja - men har haft karantæne i over 10 år - grundet en åndsvag EU-regl. Jeg har boet for længe i England da der var udbrud af kogalskab. De lettede reglen en smule for et par år siden men jeg har stadigvæk karantæne. Var udrykningsdonor før i tiden.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Fru Sunshine » 23. aug 2016, 08:48

Nej. Først ville de ikke have mig, fordi jeg er afsindigt svær at tappe. Nu vil de ikke, fordi jeg er på Neotigason.

Til gengæld er jeg organdonor.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2859
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 232
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5551

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Luffegås » 23. aug 2016, 14:15

Da jeg sidste sommer blev bekendt med jeg havde blodtype 0 skyndte jeg at tilmelde mig, da jeg jo ikke kan få fra A og B'er, så måtte jeg da gøre lidt for at der er noget i banken til alle :) Nu har jeg været der 4 gange, og det var først den 4. gang der gik rigtig godt og uden problemer :)
2
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Lulu » 23. aug 2016, 14:45

In_your_eyes skrev:
sortkaffe skrev:det vil sige at hvis man er 0 Rhesus negativ så vil de gerne have ens blod?
hvor lang tid tager det at blive tappet? Hvad hvis man bliver panikken og dårlig imens?

Selve tapningen tager vel ca 5 min, det kommer an på hvor godt dit blod løber og bagefter skal du blive mindst 10 min. i mens du bliver serviceret med drikkevarer og chokolade.
Personalet er virkelig søde og gode til håndtere nervøse donorer og bliver du dårlig, ja så stopper de bare tapningen og du bliver ikke sluppet fri før de er sikre på at du er frisk igen.
Jeg er blevet tappet tre steder i Jylland og alle tre steder har jeg oplevet en helt særlig og hyggelig stemning, der bliver nusset og hygget om donorerne, hvilket gør at man lettere kan slappe af.


Helt enig.

Jeg vil endda mene at hvis man er lidt rædselsslagen for sygehuse at det at skulle op til bloddonorerne er en af de bedre afdelinger at komme på.
Der er en virkelig dejlig, rolig atmosfære og man føler virkelig de har tid til en.
Jeg er forøvrigt af den klare mening at det gør 10x mindre ondt at få en nål i armen hos bloddonorerne end det gør ved eksempelvis lægen. De bioanalytikere der sidder deroppe stikker jo virkelig mange mennesker sammenlignet med ens egen læge/sygeplejerske.

Personligt lader jeg dog både medicin- og sygeplejerske studerende stikke mig, det generer mig ikke. Og så får de øvelse i at stikke "trælse" patienter, de tapper nemlig ikke fra min store blodåre i armen, men en af de små ed siden af, fordi den anden på magisk vis forsvinder når der er en nål i nærheden :lol:
1
Akehurst2
Indlæg: 14179
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1265
Likede indlæg: 40704

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Akehurst2 » 23. aug 2016, 14:53

Lulu skrev:Helt enig.

Jeg vil endda mene at hvis man er lidt rædselsslagen for sygehuse at det at skulle op til bloddonorerne er en af de bedre afdelinger at komme på.
Der er en virkelig dejlig, rolig atmosfære og man føler virkelig de har tid til en.
Jeg er forøvrigt af den klare mening at det gør 10x mindre ondt at få en nål i armen hos bloddonorerne end det gør ved eksempelvis lægen. De bioanalytikere der sidder deroppe stikker jo virkelig mange mennesker sammenlignet med ens egen læge/sygeplejerske.



Ja, trænger man til at blive nusset om og føle sig ekstra god, så er det et hit at være bloddonor :-D

De er altid simpelthen så søde i blodbanken, både dem, der tager imod og dem, der stikker, sørger for at man føler sig godt tilpas, henter drikkevarer og slik, og roser og roser for ens store indsats, som bare er at ligge på en briks og få et lille prik.
1
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12973

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf godtnavn » 23. aug 2016, 15:04

Nej, har fået noget medicin der gjorde man ikke måtte, det får jeg ikke mere og har overvejet at begynde. Men jeg får konsekvent blåt mærke der fylder hele hånden når jeg får taget blod, mine blodårer i armen er umulige, bliver de endelig ramt så klapper de sammen før der er fyldt et glas. Når de prøver i armen ender jeg altid med 3-4 blå mærker på armene, og et på hånden fordi de altid ender der når de opgiver armene.

Jeg synes det gør ondt at blive stukket i hånden, og jeg får så store mærker og hånden bliver så øm jeg ikke kan bruge den rigtigt i flere dage efter. Derudover besvimer jeg også hver gang jeg får taget blod og bliver nemt svimmel resten af dagen. Og det er altså når der skal tages et par blodprøver, tør ikke tænke på hvad min krop ville gøre hvis jeg skulle fylde en hel pose.

Ville virkelig ønske jeg var bedre til at få taget blod, for har lidt dårlig samvittighed over ikke at gøre det.
0

Tilbage til "Helbred"