Er du bloddonor?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Novella » 23. aug 2016, 15:08

Nope. Medicin. Jeg har dog prøvet tidligere og blev bedt om at gå hjem, da jeg gik i gulvet allerede ved æggeprikkeren i fingeren :rulle: Jeg kan godt føde børn, men ikke give blod. Det har bla noget at gøre med mit seriøst lave blodtryk, som falder yderligere, når jeg bliver stukket.
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf JoyNips » 25. aug 2016, 08:20

Hvis man er bloddonor vil jeg i øvrigt opfordre til, at man siger ja til at lade sig vævstypeteste så man kan blive specialdonor. Jeg blev det for nogle år siden og blev pludselig ringet op, at nu var der behov for netop mig. Jeg blev så plasmadonor for én bestemt person, hvilket foregår ved at man kobles til en centrifuge. Der tappes så ca en dl blod, som slynges så plasmaet sorteres fra og resten af blodets komponenter sendes så tilbage. Det gøres så med hele kroppens blod. Man kan i øvrigt også gøre det med blodplader. Det tager et sted mellem 3 kvarter og halvanden time.
Fordi der ikke tappes røde blodlegemer kan man tappes oftere, op til 10 gange på et år - jeg blev tappet hver 6. uge ca.
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9376

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Sorenspige » 25. aug 2016, 20:19

Jeg forsøgte for mange år siden, men da jeg var ved at besvime 2 gange i streg, droppede jeg det.

Jeg ved ikke, hvorfor jeg fik det så dårligt.
0
Katten
Indlæg: 270
Tilmeldt: 12. sep 2015, 13:15
Kort karma: 31
Likede indlæg: 651

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Katten » 28. aug 2016, 19:46

Jeg var fra jeg fyldte 18 til jeg var 21. Desværre endte jeg med at besvime og kaste op de sidste par gange, da min ikke vildt store krop (på det tidspunkt ca 50 kg og 163 cm) simpelthen ikke kunne tåle det. Så ærgerligt, da jeg synes, det er er fantastisk god gerning, og at flere burde melde sig.
0
Hewlett
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4349

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Hewlett » 29. aug 2016, 13:12

Nej. Og jeg burde, for jeg synes det er en fantastisk måde at hjælpe andre på og evt. redde liv + at jeg har en af de mere sjældne blodtyper.

Men der har været nogle ændringer i mit liv på det seneste som gør, at jeg ikke kan se hvor jeg skulle afsætte tid til at få tappet blod i dagligdagen. Det er en dårlig undskyldning, for selvfølgelig ville jeg da sikkert kunne få det passet ind hvis jeg prioriterede det, men ærligt så kan jeg ikke overskue det og så er jeg kommet frem til, at så er det bare ikke tiden til det lige nu.

Så er jeg til gengæld fuld organdonor. Det er selvfølgelig ikke helt sammenligneligt, men det hjælper alligevel en smule på samvittigheden :)
0
Brugeravatar
Imahawaiigirl
Indlæg: 105
Tilmeldt: 11. okt 2015, 11:14
Kort karma: 23
Geografisk sted: Taastrup
Likede indlæg: 279

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Imahawaiigirl » 1. sep 2016, 19:17

Jeg er ikke. Men KUN fordi jeg ikke må, pga. et antistof jeg dannede da jeg var gravid. Jeg synes det er virkelig ærgerligt.
0
Brugeravatar
tjald62
Indlæg: 819
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 65
Geografisk sted: Randers NV
Likede indlæg: 799

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf tjald62 » 1. sep 2016, 20:31

Har været, men pga. en bestemt medicin kan jeg ikke være det mere.
0
Babsoman :ivrig: :slem:

Dagens ord: "anmeller"
Brugeravatar
Helga1
Indlæg: 494
Tilmeldt: 6. maj 2016, 09:19
Kort karma: 29
Likede indlæg: 620

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Helga1 » 4. sep 2016, 15:02

Jeg er både bloddonor og plasmadonor. Jeg har været bloddonor siden jeg blev 17. Jeg kan ikke rigtig se nogen god grund til ikke at gøre det, hvis man kan.
Selv hvis man har en travl hverdag, eller kun kommer afsted 1-2 gange om året, så er det med til at gøre en forskel.
Jeg har tid igen om et par uger - det er først 17.50, så heldigvis kan jeg stadig nå det efter arbejde :)
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 4. sep 2016, 15:23

Torn skrev:Ja eller nej? Og hvorfor?


Nej. Jeg er heller ikke organdonor, sæddonor, osv.. Jeg deler ikke engang mine pommes frites med andre. Det er ikke lige mig, sådan noget med at dele. Da slet ikke når der er nåle involveret.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52047

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf fisken80 » 4. sep 2016, 18:31

Nej, jeg har en kronisk sygdom og får medicin, der forhindrer det. Inden jeg fik sygdommen forsøgte jeg mig, men så havde jeg en blodprocent i underkantet af hvad man skal have og så skulle jeg komm igen efter tre måneder, men det glemte jeg så alt om.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
DifferentGirl
Indlæg: 359
Tilmeldt: 20. jun 2016, 21:51
Kort karma: 42
Likede indlæg: 525

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf DifferentGirl » 5. sep 2016, 07:22

Nej jeg er ikke bloddonor, men jeg er modtager af blod i stor stil. Jeg får blod hver 3. uge grundet en alvorlig blodsygdom, og derfor er det så rørende at se hvor mange der så uselvisk tager sig tid til at donere blod.

Jeg ville egentlig bare gerne sig tak :love2: . I er deciderede med til at redde liv bl.a. mit :-)
8
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Pandesteg » 5. sep 2016, 08:30

Nej. Jeg var en overgang, men efter en ekstremt grænseoverskridende og ubehagelig episode med en af de ansatte i tapningen, så meldte jeg fra. Kommer på den baggrund ikke til at blive bloddonor igen. Desværre.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Akehurst2 » 5. sep 2016, 08:34

Pandesteg skrev:Nej. Jeg var en overgang, men efter en ekstremt grænseoverskridende og ubehagelig episode med en af de ansatte i tapningen, så meldte jeg fra. Kommer på den baggrund ikke til at blive bloddonor igen. Desværre.


Hvor er det dog ærgerligt - hvad skete der?

Jeg synes altid, de er de sødeste og venligste mennesker på tappestederne (har været flere steder), så det lyder mærkeligt, at det skulle gå så galt.
2
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Pandesteg » 5. sep 2016, 09:28

Akehurst2 skrev:
Pandesteg skrev:Nej. Jeg var en overgang, men efter en ekstremt grænseoverskridende og ubehagelig episode med en af de ansatte i tapningen, så meldte jeg fra. Kommer på den baggrund ikke til at blive bloddonor igen. Desværre.


Hvor er det dog ærgerligt - hvad skete der?

Jeg synes altid, de er de sødeste og venligste mennesker på tappestederne (har været flere steder), så det lyder mærkeligt, at det skulle gå så galt.


Fortrolige oplysninger i systemet blev ikke holdt fortrolige. Kan ikke sige det anerledes uden at komme nærmere ind på det, hvilket jeg ikke har lyst til. Skal siges at jeg blev ringet op og fik en dybfølt undskyldning af en leder efterfølgende og blev fortalt, at de ville bruge "mit" eksempel til uddannelse af deres tappefolk for at vise dem, hvordan man IKKE skal håndtere bloddonerne. Så det er ikke fordi jeg bare er hysterisk.
3
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6644
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1182
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9549

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf FrøkenM » 5. sep 2016, 09:52

Ja. Når jeg altså ikke er i karantæne fordi jeg til tider er nødt til at benytte noget medicin som udelukker mig i 2-3 måneder af gangen. Det skulle gerne være slut nu. Jeg valgte at blive bloddoner fordi jeg selv har modtaget blod på et tidspunkt og nu hvor de så kan bruge mig så vil jeg gerne give noget tilbage.
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:

Tilbage til "Helbred"