Søvnproblemer

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 563
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 170
Likede indlæg: 1325

Re: Søvnproblemer

Indlægaf MissDitte » 24. aug 2016, 07:30

Okay :)
Jeg har to forslag.

Det ene hedder seroquel/quetiapin. Det er egentlig til skizofreni, og det giver "ro i hjernen". Jeg tager 25 mg og dosis til skizofrene er fra 1500 mg. Jeg får det som "sovemedicin" fordi det er meget bedre end benzodiazipiner (eller hvordan det staves) pga afhængigheden eller manglende samme. Iflg lægen må jeg tage 50 mg, men 25 er rigeligt til en hel nat for mig.

Det andet hedder Baclofen - det er egentlig muskelafslappende og egentlig til spastisk lammede (i større doser). Jeg får det pga noget smertehalløj, men jeg sover fantastisk på det. Så søvnen er en bivirkning, men det giver totalt ro.
1
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15654
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Søvnproblemer

Indlægaf 2SHY » 24. aug 2016, 07:50

Allergimedicin kunne måske også være værd at prøve? Jeg synes at høre at døsighed/søvnighed er en typisk bivirkning ved antihistaminer
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 563
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 170
Likede indlæg: 1325

Re: Søvnproblemer

Indlægaf MissDitte » 24. aug 2016, 08:02

2SHY skrev:Allergimedicin kunne måske også være værd at prøve? Jeg synes at høre at døsighed/søvnighed er en typisk bivirkning ved antihistaminer


Ja, jeg kender også en del, der bliver meget trætte af antihistaminer :) Et forsøg værd, hvis du ikke har prøvet det :)
0
Grissebassen
Indlæg: 2000
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3437

Re: Søvnproblemer

Indlægaf Grissebassen » 24. aug 2016, 11:47

Allergimedicin er prøvet. Jeg sover som en sten om natten, men går rundt som en zombie om dagen. Men tak for forslagene. Jeg ser om citronmelisse-pillerne bliver ved med at have en positiv effekt. Ellers må jeg et smut forbi lægen.
0
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 563
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 170
Likede indlæg: 1325

Re: Søvnproblemer

Indlægaf MissDitte » 24. aug 2016, 11:48

Måske du skulle halvere allergidosis :D
2
Grissebassen
Indlæg: 2000
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3437

Re: Søvnproblemer

Indlægaf Grissebassen » 24. aug 2016, 12:03

MissDitte skrev:Måske du skulle halvere allergidosis :D

Ja, det kunne være, jeg skulle prøve det :D Jeg har prøvet nogle forskellige. Dem, der fik mig til at sove, var dog i sådan en kapselform, som ikke kunne deles. Om de fås i mindre doser, ved jeg ikke.
1
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5237

Re: Søvnproblemer

Indlægaf girl_beat » 24. aug 2016, 13:49

Sådan helt basic; sørger du for at have et mørkt og køligt soverum? Det betyder meget, at kroppen ikke bliver forstyrret af udefrakommende faktorer som lys, lyde, temperatursvingninger m.m. hvis du i forvejen sover let :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Grissebassen
Indlæg: 2000
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3437

Re: Søvnproblemer

Indlægaf Grissebassen » 24. aug 2016, 14:39

girl_beat skrev:Sådan helt basic; sørger du for at have et mørkt og køligt soverum? Det betyder meget, at kroppen ikke bliver forstyrret af udefrakommende faktorer som lys, lyde, temperatursvingninger m.m. hvis du i forvejen sover let :)

Ja, det skulle jeg mene, der er styr på :)
1
Hewlett
Indlæg: 1457
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4388

Re: Søvnproblemer

Indlægaf Hewlett » 20. sep 2016, 17:23

Det er vel altid at foretrække at kigge på de mest naturlige løsninger, inden diverse typer af medicin tages i brug. Men ja, som andre også har nævnt bør soveværelset være;
- Køligt
- Mørkt
- Rent

Derudover kan du hjælpe kroppen til søvn ved at undgå tv, tablet, computer og mobil-skærm 30-60 min. inden du skal sove. Læs evt. i stedet i en bog mens du nyder en kop the.

Et varmt bad inden sengetid kan også hjælpe kroppen med at slappe af og falde til ro.

Er det noget fysisk som forhindrer dig i at falde i søvn når du først er vågnet? Uro i benene eller andre steder?
0
Grissebassen
Indlæg: 2000
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3437

Re: Søvnproblemer

Indlægaf Grissebassen » 20. sep 2016, 21:17

Hewlett skrev:Det er vel altid at foretrække at kigge på de mest naturlige løsninger, inden diverse typer af medicin tages i brug. Men ja, som andre også har nævnt bør soveværelset være;
- Køligt
- Mørkt
- Rent

Derudover kan du hjælpe kroppen til søvn ved at undgå tv, tablet, computer og mobil-skærm 30-60 min. inden du skal sove. Læs evt. i stedet i en bog mens du nyder en kop the.

Et varmt bad inden sengetid kan også hjælpe kroppen med at slappe af og falde til ro.

Er det noget fysisk som forhindrer dig i at falde i søvn når du først er vågnet? Uro i benene eller andre steder?

Tak for dine bud :)
Jeg har fået bedre styr på søvnen, siden jeg oprettede tråden. De der citronmelisse piller, som en anden forslog, har i hvert fald hjulpet en del.
0
HappyHippo
Indlæg: 2538
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4394

Re: Søvnproblemer

Indlægaf HappyHippo » 20. sep 2016, 21:26

Så et program om den slags. Det der virkede bedst var faste sovetider. Man startede med at gå sent i seng (fx kl 24) og stå op kl 6 hver dag. Også selvom man først faldt i søvn kl 4. Til sidst blev de så udmattede, de sov igennem og kunne gå tidligere i seng, fx fra 22-07 hver dag.

Det hjalp. Også på hende der nærmest havde givet op fordi hun ikke sov de første 3-4 uger.
0
Hewlett
Indlæg: 1457
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4388

Re: Søvnproblemer

Indlægaf Hewlett » 21. sep 2016, 11:59

Grissebassen skrev:
Hewlett skrev:Det er vel altid at foretrække at kigge på de mest naturlige løsninger, inden diverse typer af medicin tages i brug. Men ja, som andre også har nævnt bør soveværelset være;
- Køligt
- Mørkt
- Rent

Derudover kan du hjælpe kroppen til søvn ved at undgå tv, tablet, computer og mobil-skærm 30-60 min. inden du skal sove. Læs evt. i stedet i en bog mens du nyder en kop the.

Et varmt bad inden sengetid kan også hjælpe kroppen med at slappe af og falde til ro.

Er det noget fysisk som forhindrer dig i at falde i søvn når du først er vågnet? Uro i benene eller andre steder?

Tak for dine bud :)
Jeg har fået bedre styr på søvnen, siden jeg oprettede tråden. De der citronmelisse piller, som en anden forslog, har i hvert fald hjulpet en del.


Fantastisk :)
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Søvnproblemer

Indlægaf kidkomb » 21. sep 2016, 12:03

Jeg har også en fest med de der baldrian med citronmelisse piller. (Tager dem kun på dage hvor jeg virkelig mangler søvn. Man må ikke bare tage dem hele tiden.)
Jeg har desuden anskaffet mig en citronmelisseplante til vindueskarmen, som jeg laver te af.
Men det er vist mest på fordøjelsen jeg mærker mere ro.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Grissebassen
Indlæg: 2000
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3437

Re: Søvnproblemer

Indlægaf Grissebassen » 21. sep 2016, 15:16

kidkomb skrev:Jeg har også en fest med de der baldrian med citronmelisse piller. (Tager dem kun på dage hvor jeg virkelig mangler søvn. Man må ikke bare tage dem hele tiden.)
Jeg har desuden anskaffet mig en citronmelisseplante til vindueskarmen, som jeg laver te af.
Men det er vist mest på fordøjelsen jeg mærker mere ro.

Ups... Det var jeg ikke klar over :fløjt: Hvor ofte må man tage dem?
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Søvnproblemer

Indlægaf kidkomb » 21. sep 2016, 21:02

Grissebassen skrev:
kidkomb skrev:Jeg har også en fest med de der baldrian med citronmelisse piller. (Tager dem kun på dage hvor jeg virkelig mangler søvn. Man må ikke bare tage dem hele tiden.)
Jeg har desuden anskaffet mig en citronmelisseplante til vindueskarmen, som jeg laver te af.
Men det er vist mest på fordøjelsen jeg mærker mere ro.

Ups... Det var jeg ikke klar over :fløjt: Hvor ofte må man tage dem?

Max 6 uger ad gangen, så bare klø på lidt endnu :lol:
Jeg er bare altid så overforsigtig med sådan noget :genert:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.

Tilbage til "Helbred"