Prævention og den naturlige cyklus

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3479

Prævention og den naturlige cyklus

Indlægaf Torn » 1. okt 2016, 11:21

Jeg har været på hormonbaseret prævention siden min tidlige teenagetid. Jeg kunne efterhånden godt tænke mig at finde ud af, om jeg er i stand til at få min naturlige menstruation. Hvilke præventioner kan jeg vælge, hvis jeg ønsker en "naturlig cyklus"? Kun kondom, femidom, pessar eller kobberspiral? Andre muligheder? Jeg vil ikke undvære prævention.
0
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2947
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 277
Likede indlæg: 8315

Re: Prævention og den naturlige cyklus

Indlægaf Fru Himmelblå » 1. okt 2016, 12:40

Jeg kan ikke nævne andre. Men jeg vil gerne slå et slag for kobberspiralen. Synes den er undervurderet. Har nu haft min i et halvt år og det fungerer perfekt. Har ikke nogen gener i forhold til menstruation, den er hverken mere kraftig, varer længere eller giver flere smerter. Kun de første par gange havde jeg lidt mere ondt.
Ifølge nettet er den også ligeså sikker som hormonprævention.
Og så er der prisen!! Den koster max 400kr og holder altså i 5 år! Så den er dejlig billig.
0
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3479

Re: Prævention og den naturlige cyklus

Indlægaf Torn » 1. okt 2016, 12:44

Frøken Himmelblå skrev:Jeg kan ikke nævne andre. Men jeg vil gerne slå et slag for kobberspiralen. Synes den er undervurderet. Har nu haft min i et halvt år og det fungerer perfekt. Har ikke nogen gener i forhold til menstruation, den er hverken mere kraftig, varer længere eller giver flere smerter. Kun de første par gange havde jeg lidt mere ondt.
Ifølge nettet er den også ligeså sikker som hormonprævention.
Og så er der prisen!! Den koster max 400kr og holder altså i 5 år! Så den er dejlig billig.


Ikke tosset. Hvordan skal det med kobberet forstås; den frigiver det? Hvorfor? Kender man til hvilke bivirkninger kobber i kroppen kan have?
0
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2947
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 277
Likede indlæg: 8315

Re: Prævention og den naturlige cyklus

Indlægaf Fru Himmelblå » 1. okt 2016, 13:07

Ja. Altså det er et stykke plastik der er formet som et T hvor der er viklet kobbertråd op om selve stangen. Kobberret bliver frigivet i mængder der er mindre end hvad vi dagligt indtager af kobber gennem mad, så det er ganske små mængder. Ud fra hvad jeg har kunnet læse mig til, er man ikke helt sikker på, hvorfor æggene ikke kan sætte sig fast, men det kan de altså ikke. Man ved dog, at kobberet dræber sædceller. Den eneste bivirkning der er, er at der er større risiko for svamp og blærebetændelse lige når den er sat op. Risikoen forsvinder dog hurtigt igen.
Kobberspiralen påvirker hverken ægløsning eller slimhinden og man har derfor naturlig cyklus.
Jeg har selv været rigtig glad for, at kende min naturlige cyklus. Derudover har jeg også fundet ud af, at p-piller gav mig rigtig mange humørsvingninger. Dem er jeg sluppet af med :)
0
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Prævention og den naturlige cyklus

Indlægaf LaScrooge » 1. okt 2016, 13:35

Skal man have født for at kunne bruge kobberspiral?
0
And we both know: I will be delicious
Frk._Strawberry
Indlæg: 541
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:45
Kort karma: 79
Likede indlæg: 692

Re: Prævention og den naturlige cyklus

Indlægaf Frk._Strawberry » 1. okt 2016, 13:43

LaScrooge skrev:Skal man have født for at kunne bruge kobberspiral?


Nej. Der findes en lidt mindre til dem, der ikke har født :)

Min røg dog ud, men jeg har åbenbart KB-hallen mellem benene :LOL:

Sørg altid for at få tjekket efter første cyklus om spiralen sidder rigtigt, så undgår du at gøre mig kunsten efter.. :)
0
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Prævention og den naturlige cyklus

Indlægaf Lys » 1. okt 2016, 13:48

LaScrooge skrev:Skal man have født for at kunne bruge kobberspiral?


Nej, men nogle læger er åbenbart ikke så begejstrede for kobberspiraler til kvinder, der ikke har født. En læge i mit lægehus afviste det ret blankt, da jeg nævnte det første gang, men da jeg havde researchet mere på det tog jeg det op med en anden læge i lægehuset, som synes det lød fornuftigt og gerne henviste mig til en gynækolog, da hun ikke selv kunne sætte den op uden ultralyds scanner.

Jeg er også ret glad for min kobberspiral. Min blødning er blevet lidt kraftigere og varer lidt længere og jeg har lidt flere smerter. Men mit udgangspunkt var også ret taknemmeligt med tre dages let blødning uden smerter. Det er helt fint til at holde ud. Hvis man bløder meget kraftigt og har mange smerter i forvejen, ved jeg ikke, om jeg ville forsøge mig med kobberspiralen.

Jeg valgte i øvrigt kobber frem for hormonspiral, da min cyklus var ca et år om at blive regelmæssig 28-29 dage efter ppillestop. Jeg fik først spiralen efter 1,5 års tid.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3479

Re: Prævention og den naturlige cyklus

Indlægaf Torn » 1. okt 2016, 14:08

Frøken Himmelblå skrev:Ja. Altså det er et stykke plastik der er formet som et T hvor der er viklet kobbertråd op om selve stangen. Kobberret bliver frigivet i mængder der er mindre end hvad vi dagligt indtager af kobber gennem mad, så det er ganske små mængder. Ud fra hvad jeg har kunnet læse mig til, er man ikke helt sikker på, hvorfor æggene ikke kan sætte sig fast, men det kan de altså ikke. Man ved dog, at kobberet dræber sædceller. Den eneste bivirkning der er, er at der er større risiko for svamp og blærebetændelse lige når den er sat op. Risikoen forsvinder dog hurtigt igen.
Kobberspiralen påvirker hverken ægløsning eller slimhinden og man har derfor naturlig cyklus.
Jeg har selv været rigtig glad for, at kende min naturlige cyklus. Derudover har jeg også fundet ud af, at p-piller gav mig rigtig mange humørsvingninger. Dem er jeg sluppet af med :)


Tak for svar. Det lyder meget fornuftigt.
0

Tilbage til "Helbred"