Tænder

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
AVY86
Indlæg: 11
Tilmeldt: 16. okt 2016, 10:11
Kort karma: 0

Tænder

Indlægaf AVY86 » 16. okt 2016, 10:38

Jeg søger sådan at høre fra nogen der har haft mange problemer med deres tænder. Ja, det lyder lidt skørt, men jeg er i gennem et forløb nu der føles som skruen uden ende, og det kan være rart at dele med nogen og høre folks erfaringer.
Jeg er ved at blive lidt skør af det - det påvirker mig meget psykisk. Men tænder har jo aldrig været noget man sådan sad og talte med tandlæger om ifht hvordan man er påvirket af det.

Jeg har fået 2 rodbehandlinger for et år siden ved min gamle tandlæge.
Især den ene reagerede med vilde smerter, som med tiden aftog lidt, men kom tilbage igen med fuld styrke efter et års tid. Den anden er i dag også med smerte.

Jeg skiftede tandlæge, da jeg trængte til en andens faglige syn på det. Og jeg havde meget smerte i en helt trejde tand også.
Han sagde, det så ud som om der stadig var infektion og måske en for lang rodfyldning. jeg valgte at få rykket den ud, og rigtig nok var der boret helt ud gennem rodspidserne.
Samtidig blev en anden kindtand lavet, da der var infektion i. Den fik jeg revet ud, før den anden, da jeg ikke orkede flere smerter efter rodbehandlinger. Det vil jeg ikke anbefalde - jeg er ret træt af at mangle to tænder nu.
MEN - få dage efter alt dette, er min fortand underlig. Jeg får den tjekket og det viser sig den er død!!
Højst sandsynligt fordi, jeg styrtede på cykel for nogle år siden og landede direkte på fortanden.
Okay, så den er jeg også ved at få rodbehandlet nu.
Nu sidder jeg med en rodbehandlet fortand og to manglede tænder, men ikke nok med det har den anden tand min gamle tandlæge rodbehandlede stadig stigende smerter.
Det har jeg også fået tjekket. Og der sagde min nye tandlæge, at der godt kunne være infektion i, og at den foran måske også snart ville reagere, da jeg har en meget høj fyldning der PLUS at min bagerste kindtand gjorde mega ondt, da han bankede på den.
Det er så uoverskueligt at tænke på, at jeg skal have fikset 3 tænder i overmunden! Helt vildt uoverskueligt!
Både bare behandlingen og også det økonomiske.
Jeg er stadig studerende og det forløb er ikke noget min pengepung rækker til.

Der er gået halvandet år på den her måde. Og det jeg også synes er hårdt er, at det ikke er ligesom at gå til lægen eller på sygehuset, når man fejler noget. Der får man en vejledt hjælp, muligvis langsigtet.
Her skal jeg hele tiden selv tage kontakten, tjekkes mens de nærmest griner lidt af mig: "Nå er du nu her igen?" He he..
Ja, det er jeg, for jeg har tandpine hele tiden, og jeg trænger til at få nogle datoer på hvornår alt det her skal fikses!
Den værste skræk er jo naturligvis, om jeg kommer til at mangle halvdelen af mine tænder.

Jeg har altid haft skrøbelige tænder, og det siges, at det endda ses, at jeg er fra Jylland, hvor de åbenbart nærmest udborede tænderne dengang. Der er måske en lille forklaring på, de store fyldninger jeg har der ligger tæt på nerverne.

Byd endelig ind med historier, erfaringer eller råd!

Kram fra en der overvejer at ønske sig et gebis til min snart 30-års fødsesldag
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Tænder

Indlægaf JoyNips » 16. okt 2016, 11:20

Jeg har også en del bøvl med mine tænder. Jeg er åbenbart bare uheldig med skrøbelig emalje, så indenfor de sidste 5 år har den stået på to rodbehandlinger, den ene med krone på, og 3 fjernede visdomstænder. Plus et par ekstra små fyldninger hist og pist.

Heldigvis er min far tandlæge, så det er gratis, og der er en langsigtet plan.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Suzan
Indlæg: 442
Tilmeldt: 3. sep 2015, 12:29
Kort karma: 31
Likede indlæg: 556

Re: Tænder

Indlægaf Suzan » 16. okt 2016, 14:52

Jeg har haft voldsom paradontose allerede fra barn, og har i dag protese i både over og undermund - har vel omkring 11 af mine egne tænder tilbage i munden.

Det var selvfølgelig en virkelig hård proces at få taget beslutningen på opfordring af tandlægen om at rydde op i munden :lol: og trække alle de tænder ud, der sad dårligst fast.

Til gengækd er resultatet ret godt, synes jeg.
Det ser fint og naurligt ud.

Jeg er selvfølgelig en del ældre end du og jeg snakkede virkelig udenom når tandlægen gik i gang med sine lange taler om hvor løst alting sad og jeg skubbede hele processen til jeg var over 50.
1
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Tænder

Indlægaf fisken80 » 16. okt 2016, 15:03

Først og fremmest så skal du finde en anden tandlæge. De skal IKKE grine af dig, fordi du kommer ofte og har smerter. Jeg har selv skiftet 4 gange før jeg fandt et sted jeg var helt tilfreds med.
Og selvfølgelig skal du have en langsigtet plan, det burde de selv have foreslået.

Min første tandlæge var sådan set flink nok, men hun var dyr og selvom hun vidste, at min huller udvikler sig hurtigt undlod hun at lave et, hvilket endte med, at tanden skulle rodbehandles og senere måtte trækkes ud.
Jeg har fået rodbehandlet tre tænder, rodspidsbehandlet en af dem senere og alle tre er alligevel endt med at blive trukket ud, fordi de knækkede, tænder bliver skøre af rodbehandlinger.

Jeg har fået implantat i det ene hul, fordi det var et synligt sted, de to andre er bagest i munden, så der er bare to manglende tænder.

Så jeg kender alt til at have dårlige tænder, og det er virkelig trælst, både fordi det er dyrt og fordi det kan være ekstremt smertefuldt. En af de gange hvor jeg fik trukket en knækket tand ud fik jeg det, der kaldes dry socket, aldrig har jeg oplevet en mere sindsyg smerte... men jeg kom akut ind og fik oven i købet tandlægens private nummer, hvis der blev noget i weekenden (det var en fredag). Det var samme tandlæge, der lavede mit implantat, og det var en virkelig god oplevelse (altså så god som den slags nu kan være, de borer trods alt hul i knoglen...).
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
AVY86
Indlæg: 11
Tilmeldt: 16. okt 2016, 10:11
Kort karma: 0

Re: Tænder

Indlægaf AVY86 » 16. okt 2016, 16:32

Åh, hvor er det på en måde rart at høre at man ikke er alene med elendige tænder!
Ikke at jeg ønsker det for nogen, men mine veninder der aldrig har haft et hul forstår måske ikke problemet eller siger "åh nej så forfærdeligt - ej hvad gør du???" Hvilket heller ikke ligefrem beroliger en.
Jeg har heldigvis ikke parendentose men det må være virkelig træls! Har i fået tilskud til nye implantater evt?
Jeg forstår ikke helt det med rodbehandlinger - har virkelig hørt om en del der siger som jer: at de alligevel måtte trækkes ud osv. Men de bliver vel lavet frem for at trækkes ud fordi det må være den bedste løsning? Men ih, det er så dyrt med krone og det hele. Og det er nemlig det jeg frygter - hvis jeg skal have rykket et par tænder mere ud, så er det pludselig også et kosmetisk problem og nye tænder er jo så dyre!
Jeg kan desværre heller ikke blive medlem af Danmark.

Ifht at få trukket tænder ud, har jeg godt hørt om det med at blodet ikke størkner efter (er det ikke det der sker..?) og at det skulle være pine smertefuldt! Håber du kom over det hurtigt!

Den sidste tand jeg fik trukket ud, havde jeg mange smerter omkring efterfølgende. Det skræmmer mig i dag, at det en måned efter stadig gør så ondt i nabotanden. Jeg har en ide om at den også skal rodbehandles.

Ih altså..
0
AVY86
Indlæg: 11
Tilmeldt: 16. okt 2016, 10:11
Kort karma: 0

Re: Tænder

Indlægaf AVY86 » 16. okt 2016, 18:25

Åh, Lismaens! Det forestiller jeg mig da virkelig heller ikke kan være rart.
En ting er at miste de bagerste, men de foreste gider man ikke!
Hvis det sker, får du så en tand på en bøjle indtil du kan få en ny i?
Da jeg fik rodbehandlet min tand forrige uge, fik jeg også at vide, jeg absolut ikke måtte røre den, for den sad lidt løst efter behandlingen. Jeez, man vil helst undgå at stå uden fortand.

Jeg synes heller ikke det gjorde ondt at få rykket tænder ud - ikke just behageligt dog.
Jeg har to visdomstænder i højre side, som er kommet kvart op. Mon det, ligesom dig, kan være skyld i smerte i tænderne ved siden af?

Det er skørt med tænder og arv. Mine forældre har også ret gode tænder. Men mine er elendige.

Og hvad med FP? Det er vel ikke på grund af tænderne :o
0
Brugeravatar
Suzan
Indlæg: 442
Tilmeldt: 3. sep 2015, 12:29
Kort karma: 31
Likede indlæg: 556

Re: Tænder

Indlægaf Suzan » 16. okt 2016, 18:43

Jeg fik mine proteser for tre år siden, og ansøgte kommunen om tilskud.
De gav ca 20.000 og jeg eller dvs mine forældre gav de sidste 4000.

Jeg har været førtidspensionist i 11 år.

Det, der gjorde mest ondt mht tandudtrækningen var at blive bedøvet.
0
AVY86
Indlæg: 11
Tilmeldt: 16. okt 2016, 10:11
Kort karma: 0

Re: Tænder

Indlægaf AVY86 » 16. okt 2016, 18:50

Suzan skrev:Jeg fik mine proteser for tre år siden, og ansøgte kommunen om tilskud.
De gav ca 20.000 og jeg eller dvs mine forældre gav de sidste 4000.

Jeg har været førtidspensionist i 11 år.

Det, der gjorde mest ondt mht tandudtrækningen var at blive bedøvet.


Ok, Suzan. Altså, som er faste tandimplantater?

Jeg har også overvejet at søge hos kommunen, men har hørt man ikke kan på SU men kun hvis man er på kontanthjælp eller førtidspension? Og næste år, når jeg er færdig, skulle jeg jo gerne have et fast arbejde så jeg evt kan betale for nogle kroner.
0
Brugeravatar
Suzan
Indlæg: 442
Tilmeldt: 3. sep 2015, 12:29
Kort karma: 31
Likede indlæg: 556

Re: Tænder

Indlægaf Suzan » 16. okt 2016, 19:08

Nej det er to løse proteser
0
Brugeravatar
Suzan
Indlæg: 442
Tilmeldt: 3. sep 2015, 12:29
Kort karma: 31
Likede indlæg: 556

Re: Tænder

Indlægaf Suzan » 16. okt 2016, 19:18

Tandlægen lavede et overslag for udtrækning, fremstilling af proteser og tilpasning.
Det sendte jeg til kommunen.

Har lige ligget og talt : der er 11 tænder på min overprotese og 4 på underprotesen.
Tilbage i munden sidder 11 tænder helt selv fast
1
AVY86
Indlæg: 11
Tilmeldt: 16. okt 2016, 10:11
Kort karma: 0

Re: Tænder

Indlægaf AVY86 » 16. okt 2016, 20:50

Ok, det kan jeg jo lige afprøve in case.
Godt det lid sig gøre for dig :)
0
AVY86
Indlæg: 11
Tilmeldt: 16. okt 2016, 10:11
Kort karma: 0

Re: Tænder

Indlægaf AVY86 » 18. okt 2016, 09:08

Jamen altså.
Så fik jeg revet en visdomstand ud i går der sad helt skævt over den bagerste tand. Det var nemt, hurtigt og rart at få den væk.
Men vågner selvfølgelig i nat med stærk, nærmest ulidelig smerte i en tidligere rodbehandlet tand. Kombinationen af piller tager en god del af smerten, men må jo få den fikset!
Altså, jeg er godt nok ved at være træt af mine ugentlige tandlægebesøg :puke:
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Tænder

Indlægaf Annione » 18. okt 2016, 12:26

Jeg har også elendige tænder. For nogle år siden måtte jeg på 1 år få 3 kroner, fordi lortet bare knækkede og flækkede i en uendelighed.
Og så afgik en anden tand ved døden :sarkasme:
Problemer med en rodbehandling kan jeg også nikke genkendende til. Jeg fik lavet en rodbehandling, der måtte laves om, fordi jeg stadig havde ondt. Og efter det måtte de operere rødderne, fordi jeg stadig havde ondt.

Min tandlæge tilbyder en betalingsordning, gør din ikke det? Og så sparede jeg yderligere 3000 på at skifte kasse i sygeforsikringen Danmark. Jeg meldte mig i kasse 2, som er dyrere, men det kunne bedre betale sig i det år. Også selvom jeg var på SU.
Oven i det fik jeg 10% rabat hos min tandlæge, fordi jeg skulle have lavet så meget på én gang.

Jeg har forøvrigt samme historie som dig. På Fyn borer de åbenbart også ens tænder makimalt ud hos børnetandlægen. Og inden jeg blev 18 begyndte vi at skifte mine sølvfyldninger med plastik. Al det arbejde med mine tænder har helt sikkert været med til, at lortet begyndte at flække 10 år efter.
Jeg har stadig nogle tænder, som består af 80% fyldning, og som inden for 5 år skal udskiftes med kroner. Og jeg har også problemer med 2 kroner, hvor 1 gør ondt og 1 opsamler skidt.
Havde jeg levet for 100 år siden havde jeg næppe haft nogen tænder.
0
AVY86
Indlæg: 11
Tilmeldt: 16. okt 2016, 10:11
Kort karma: 0

Re: Tænder

Indlægaf AVY86 » 18. okt 2016, 14:22

Årh, Øv både Annione og Lismaens!
Det er så unfair, at skulle bøde på så mange måder for behandlingen fra skoletandlægen. Jeg har også haft mange sølvfyldinger der er blevt skiftet, og det har en stor del af sige ifht at jeg sidder så tit i stolen i dag. Alverdens enorme fyldinger der går i nerven og ja, så kræver det også en krone. Min tandlæge er large med budet om at få rykket den ud. Hvilket jeg jo ikke har lyst til, men en rodbehandling og ny krone er nærmest ligeså dyr som en ny tand, som vil holde bedre i længden.
Hvordan gik det så efter operationen, Annione?

Jeg har fundet en enorm billig tandlæge der giver 20% studierabat + ofte lidt ekstra.
I går fik jeg revet min visdomstand ud for 300 kr! Det var fedt :)
Jeg har prøvet at melde mig ind i danmark en gang før, hvor det blev afvist. Nu vil jeg prøve igen med gruppe 2. Det her er simpelthen for dyrt.

Lismaens, Det kan jeg virkelig godt forstå, du har nedtur over. Det må være så surt hele tiden at være i den process hvor man ikke ved hvad der sker hvornår. Bliver godt for dig at få en plan på de tænder, så du måske snart ved, hvad der skal ske.


Jeg fik en akut tid i dag til min 5'er (ja, jeg er begyndt at sige tallene på tænderne) :). Det er en længere process.
De indhenter nogle 3d scanninger fra en anden klinik, så de kan se om der eventuelt er en overtallig kanal i tanden. Forhåbentlig er der det, så den kan blive rodbehandlet igen. Alternativet er en operation eller tandudtrækning. Begge dele noget, jeg helst vil undgå.
Det er smertefuldt og jeg skal virkelig huske at tage kobinationen af piller kontinuerligt, så jeg ikke når at mærke smertehelvedet igen.
Og måske er det endda tanden foran der også har en kæmpe fyldning. Jeg krydser fingre for at jeg ikke snart bliver tandløs i højre overmund.
:fløjt:
Dammit!
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Tænder

Indlægaf Annione » 18. okt 2016, 14:51

AVY86 skrev:Årh, Øv både Annione og Lismaens!
Det er så unfair, at skulle bøde på så mange måder for behandlingen fra skoletandlægen. Jeg har også haft mange sølvfyldinger der er blevt skiftet, og det har en stor del af sige ifht at jeg sidder så tit i stolen i dag. Alverdens enorme fyldinger der går i nerven og ja, så kræver det også en krone. Min tandlæge er large med budet om at få rykket den ud. Hvilket jeg jo ikke har lyst til, men en rodbehandling og ny krone er nærmest ligeså dyr som en ny tand, som vil holde bedre i længden.
Hvordan gik det så efter operationen, Annione?



Det gik okay. Jeg har haft minimalt med gener siden. Men 2xrodbehandling, 1 krone og 1 operation var dælme dyrt :tie: For 1 effing tand!
0

Tilbage til "Helbred"