Menstruationskop - erfaringer?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Dublin-mudslide
Indlæg: 146
Tilmeldt: 2. sep 2015, 11:30
Kort karma: 11
Likede indlæg: 81

Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf Dublin-mudslide » 17. sep 2015, 12:19

På den anden debat var der lange tråde, men helt ærligt så magter jeg ikke at gå derind mere. Alt fucker virkelig meget op og jeg orker ikke at bøvle med det. Jeg tænker på at investere i en menstruationskop, men er i tvivl om hvilken jeg skal vælge. Der er jo efterhånden så mange slags. Hvilken har du prøvet og hvilken kan du anbefale?
0
Brugeravatar
Lækre Arne
Indlæg: 251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:53
Kort karma: 116
Likede indlæg: 687

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf Lækre Arne » 17. sep 2015, 13:40

Jeg har den udgave der hedder divacup, mener jeg.
Den er jeg fint tilfreds med på 2. år nu.

Der er ret udførlige vejledninger de fleste steder der fører dem.
Jeg synes koppen er supernem at bruge. Og jg går ALDRIG tilbage til alm. bind og tamponer.
2
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf kidkomb » 17. sep 2015, 14:03

Jeg ville så gerne have succes med den. Har prøvet 3 forskellige mærker og jeg kan bare ikke få den til, at sidde rigtigt.
De gange den så sidder rigtigt dog, der er det ærlig talt en fest! Ingen smerter, ingen snore, ingen lækager, ingen besvær. AH!
Så jeg vil sige, at det virkelig er værd at prøve og så håber jeg, at du ikke er lige så talentløs/uheldig/udstyret med aparte skede :lol: som mig.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
In_your_eyes
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:40
Kort karma: 158
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 1942

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf In_your_eyes » 17. sep 2015, 15:48

Jeg har haft en divacup og var super glad for den. Det kræver lige lidt øvelse at få den op, men når man så har det, så er den bare nem og bekvem.
Man skal dog ikke være alt for sart mht at få blod på fingrene, for det er der risiko for når man tager den ud og det er derfor også en meget god ide altid at benytte et toilet med en håndvask i samme rum, hvilket der jo ikke altid er på offentlige toiletter.
Måtte opgive den pga for voldsom blødning pga noget alders noget. Nu har jeg en hormonspiral, så bløder så godt som slet ikke. :pompom:
2
:pompom:
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16109

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf Urtekussen » 17. sep 2015, 16:09

Jeg har købt en, men har endnu ikke fået den prøvet.

Damn you, post fødsles-krop
2
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Medd
Indlæg: 130
Tilmeldt: 24. aug 2015, 12:56
Kort karma: 18
Likede indlæg: 130

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf Medd » 17. sep 2015, 16:31

Jeg købte en Organicup for 3-4 års tid siden og har været helt utrolig glad for den. Det er virkelig noget af det bedste jeg har investeret i.

Her efter nogle år syntes jeg dog den var begyndt at lugte lidt rigeligt, så jeg ville købe en ny. Jeg prøvede så en MeLuna fordi de var billigere, men jeg synes den er for hård. Det kan både være positivt og negativt. Positivt fordi den så nemmere "popper på plads" når man sætter den op, men negativt fordi den så ikke er så fleksibel når den skal ud, og det resulterede i smerter for mig.

Jeg faldt så over en sælger på facebook, som havde et par Organicups liggende, som jeg fik lidt rabat på, og købte sådan en igen. Nu kan jeg også se på webapoteket, at de er faldet i pris siden jeg købte dem første gang, så forskellen mellem den og Meluna er nok ikke så stor mere.

Jeg har ikke prøvet DivaCup, selvom jeg også har hørt at mange har gode erfaringer med den. Jer der har den, hvordan synes I hårdheden på den er?
1
Brugeravatar
Lækre Arne
Indlæg: 251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:53
Kort karma: 116
Likede indlæg: 687

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf Lækre Arne » 17. sep 2015, 16:56

Ringen er hård nok på divacup til at jeg stoler på ddn, og koppen blød nok til at folde og indføre uden problemer.
Jeg mærker intet til den når den sidder som den skal. Jeg har klippet stilken af, den var relativt generende synes jeg.
1
Juliet
Indlæg: 341
Tilmeldt: 15. aug 2015, 16:07
Kort karma: 44
Likede indlæg: 298

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf Juliet » 17. sep 2015, 17:17

Jeg har en divacup som jeg er rigtig glad for. Det tog lige noget tid at lære at sætte den rigtigt, og skal stadig ind imellem sætte den om, men alt i alt er jeg så glad for den.
Og mit underliv synes klar det er mere behageligt ikke at suges tørt af tampon eller lukkes inde af bind.

Som en anden siger er offentlige toiletter med håndvask udenfor toilettet ikke lige stedet at tømme den, men fordi den kan sidde så længe har jeg ikke haft problemer med at finde steder at skifte.
1
Juliet
Indlæg: 341
Tilmeldt: 15. aug 2015, 16:07
Kort karma: 44
Likede indlæg: 298

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf Juliet » 17. sep 2015, 17:20

Dikus skrev:Ingen snore?

:forvirret: hvordan får man den så ud? Og er det ikke generende at have siddende?


Jeg har kun oplevet ubehag med at have den siddende hvis den ikke har siddet rigtigt, lidt ligesom med tampon.

Mht at få den ud er der ofte en lille knop, dut eller stav man kan få fat i. Personligt synes jeg dog det er mere behageligt at tage fat i selve cuppen, få udlignet undertrykket ved at trykke den let på den ene side og forsigtigt hive den ud.
2
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2963
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6586

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf Sophaya » 17. sep 2015, 17:36

Der var ikke plads til den i mig. Ja undskyld udtrykket :p jeg prøvede længe med flere mærker og det gjorde så ondt ligemeget hvordan og hvor langt oppe den sad. Desuden skal man være klar på at få total blod-hånd, men altså. Det er jo hvad det er. For mig var det smerten der gjorde udslaget og jeg bruger nu stofbind.
2
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
Dublin-mudslide
Indlæg: 146
Tilmeldt: 2. sep 2015, 11:30
Kort karma: 11
Likede indlæg: 81

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf Dublin-mudslide » 17. sep 2015, 18:33

Tak for alle jeres anbefalinger :)

Er det rent blodbad, når man tager den ud? Det ville være pænt uheldigt at få det på tøjet :wacko:
Jeg tænker bare, at hvis man nu tager fat i den, bøjer let i den for at udligne trykket og tager den ud, så kan det være at "bægeret flyder over" eller er det ikke noget problem?
0
Juliet
Indlæg: 341
Tilmeldt: 15. aug 2015, 16:07
Kort karma: 44
Likede indlæg: 298

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf Juliet » 17. sep 2015, 19:01

Dublin-mudslide skrev:Tak for alle jeres anbefalinger :)

Er det rent blodbad, når man tager den ud? Det ville være pænt uheldigt at få det på tøjet :wacko:
Jeg tænker bare, at hvis man nu tager fat i den, bøjer let i den for at udligne trykket og tager den ud, så kan det være at "bægeret flyder over" eller er det ikke noget problem?


Altså man får lidt blod på fingrene er min erfaring, men har aldrig oplevet at det løber over. Man bliver ret overrasket over hvor lidt man rent faktisk bløder, så den er aldrig fuld til randen.
1
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15614
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20988

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf 2SHY » 17. sep 2015, 21:18

Jeg er SÅ glad for den mooncup jeg købte tilbage i 2006 eller 2007. Den er intet mindre end fantastisk og alle pengene værd. Jeg overvejer dog at skifte den fordi den trods alt ikke er helt så pæn længere selvom jeg gør den ren efter alle kunstens regler.

En ting er helt sikker: Jeg skal ALDRIG tilbage til bind eller tamponer igen
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Fuck.exe
Indlæg: 579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 21:53
Kort karma: 171
Likede indlæg: 2023

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf Fuck.exe » 18. sep 2015, 06:00

Jeg er gravid, så det er slet ikke aktuelt at flirte med menstruationskopper, men her kommer lige nogle dumme spørgsmål fra mig:

Hvor langt skal den op? Er det ligesom med en tampon?
Hvordan rengør man den? Kogt vand og sprit?
Har man en ekstra med i tasken?
Hvilken kop kan Ii anbefale til en nybegynder (som til den tid lige har født)?
Hvis man har tilbøjelighed til svamp under menstruationen, hvordan så med koppen? Bliver det bedre eller værre?
Hvor ofte skal man skifte i løbet af en dag?
Hvor længe holder sådan en kop? Altså, i år?
Kan man lække ved brug af koppen?
0
Gulvaber er også mennesker.
Juliet
Indlæg: 341
Tilmeldt: 15. aug 2015, 16:07
Kort karma: 44
Likede indlæg: 298

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf Juliet » 18. sep 2015, 06:47

Fuck.exe skrev:Jeg er gravid, så det er slet ikke aktuelt at flirte med menstruationskopper, men her kommer lige nogle dumme spørgsmål fra mig:

Hvor langt skal den op? Er det ligesom med en tampon?
Hvordan rengør man den? Kogt vand og sprit?
Har man en ekstra med i tasken?
Hvilken kop kan Ii anbefale til en nybegynder (som til den tid lige har født)?
Hvis man har tilbøjelighed til svamp under menstruationen, hvordan så med koppen? Bliver det bedre eller værre?
Hvor ofte skal man skifte i løbet af en dag?
Hvor længe holder sådan en kop? Altså, i år?
Kan man lække ved brug af koppen?


Kan måske ikke svare på det hele, men forsøger.

Den skal op til man ikke mærker den længere, lidt som en tampon.

Ved hvert skift skylles den i varmt vand og vaskes evt med parfumefri sæbe eller intimsæbe. Efter endt menstruation vaskes den, koges og tørres igennem før den pakkes væk. Tror ikke sprit på den er så godt, forestiller mig at det kan ødelægge materialet over tid.

Jeg har ikke en ekstra med i tasken, men tømmer og skyller den jeg har i, og genbruger den så. Det er i den tømmesituation at man skal være sikker på at der er en vask på badeværelset så man ikke behøver stå og vaske den i fuld offentlighed (altså det kan man jo godt, men er nok for blufærdig til selv at gøre det).

Hvilket cup der kan anbefales til nybegynder/nylig født ved jeg desværre. Jeg tror alle cupper kommer i størrelse "har ikke født/under 30" og størrelse "har født/over 30". Sådan er det i hvert fald med divacuppen som er den eneste jeg har prøvet.

Jeg har selv tilbøjelighed til irritation i forbindelse med brug af tampon, og det er helt væk efter jeg begyndte med cuppen. Min slimhinde irriteres slet ikke på samme måde.

Du kan have Cuppen i uden skift op til 12 timer, selv skifter jeg nok 3 gange i løbet af en dag, men det er ikke fordi den er fyldt, bare fordi det ofte passer med der jeg er i nærheden af toiletter hvor jeg er tilpas med at skifte, og så behøver jeg ikke tænke over det i de næste mange mange timer.

Cuppen kan holde i flere år ja.

Du kan godt lække med Cuppen, men så er det fordi den sidder skævt/forkert. Man lærer ret hurtigt hvor den skal sidde for ikke at sidde hverken for højt eller for lavt. Hvis den sidder rigtigt og sidder til, laver den en form for prop der opsamler hvad der kommer forbi den.
0

Tilbage til "Helbred"