Blive hjemme for ikke at smitte kolleger?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Yuna
Indlæg: 450
Tilmeldt: 13. maj 2016, 15:51
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1527

Blive hjemme for ikke at smitte kolleger?

Indlægaf Yuna » 24. nov 2016, 09:06

Lidt fjollet emne, og synes det er for fjollet at ringe og spørge chefen om hvad hun synes :P

Jeg er blevet ramt af slem forkølelse og er i bedring. Jeg har abejder som fleksjobber 9 timer/ugen hos et firma, som har mig gratis, og mit arbejde er ikke "vigtigt" (altså jo det er det da, men jeg tager mig af ting, som ellers ikke ville blive gjort eller hvordan man skal forklare det :) )

De andre normalt ansatte har virkelig travlt for tiden, og derfor ved jeg ikke om jeg skal tage på arbejde i morgen, og måske komme til at smitte nogle af dem. De får 3 timer af min arbejdskraft, men jeg kan være skyld i, at de mister måske 20 timer af andres, hvis I forstår? :D

Dette er faktisk ikke en "Er det ok jeg melder mig syg", men mere en "Er det ok at jeg tager på arbejde" - jeg leder ikke efter en god undskyldning ti at blive hjemme men det modsatte :)

Virkeligt et svært torsdags-dilemma :D
Senest rettet af Yuna 24. nov 2016, 10:39, rettet i alt 1 gang.
0
Pille, pille ned...så har man taget nej-hatten på igen...
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13318

Re: Blive hjemme for ikke at smitte kolleger?

Indlægaf Rapfisk » 24. nov 2016, 09:29

Jeg ville vente at se, hvordan du har det i morgen. Hvis du ikke nyser eller hoster og kan holde ud at vaske hænder, hver gang du har pudset næse, synes jeg, du skal tage på arbejde.

Det kommer også an på, hvor meget du er i kontakt med andre. Hvis du arbejder i et arkiv helt alene, kan du tage af sted lidt tidligere, end hvis du deler kontor og hele tiden er tæt på andre.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Blive hjemme for ikke at smitte kolleger?

Indlægaf mulledit » 24. nov 2016, 09:30

Altså alm. forkølelse bliver man ikke hjemme af i min verden. Er man dårlig, med feber osv, så bliver man hjemme.

At du er fleksjobber ændrer ikke noget for mig.
3
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2860
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 232
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5558

Re: Blive hjemme for ikke at smitte kolleger?

Indlægaf Luffegås » 24. nov 2016, 09:33

De bliver ikke smittet, for ved rigtig mange ting smitter man inden man overhovedet selv får symptomer.
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13318

Re: Blive hjemme for ikke at smitte kolleger?

Indlægaf Rapfisk » 24. nov 2016, 09:38

Luffegås skrev:De bliver ikke smittet, for ved rigtig mange ting smitter man inden man overhovedet selv får symptomer.

Ved forkølelse smitter man fra dagen før, man får symptomer, til symptomerne er overstået. Smitterisikoen er størst i starten, men bliver altså ved gennem hele forløbet.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3480

Re: Blive hjemme for ikke at smitte kolleger?

Indlægaf Torn » 24. nov 2016, 09:49

Hvis du føler dig fint i stand til at varetage jobbet, ville jeg tage på arbejde. Smitterisikoen har jo været der inden du opdagede, du blev syg, så de, der kunne smittes, er nok smittet.
0
Brugeravatar
Yuna
Indlæg: 450
Tilmeldt: 13. maj 2016, 15:51
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1527

Re: Blive hjemme for ikke at smitte kolleger?

Indlægaf Yuna » 24. nov 2016, 10:26

Smiling_Goat skrev:Det kan sagtens være, jeg tager fejl, men jeg læser det lidt som, at du godt vil høre, at det er okay, hvis du melder dig syg i morgen. Du nævner i hvert fald en del grunde til, hvorfor det burde være okay.

Det skal jeg ikke kunne sige om det er, jeg er ikke dig, og jeg ved ikke, hvad en slem forkølelse er for dig, eller hvordan bedringen føles. Det jeg vil sige er, at du er fleksjobber, og det er der en grund til. Hvis du føler, du har behov for en sygemelding i morgen, synes jeg, du skal tage den. Du arbejder ikke under de samme vilkår som ordinære medarbejdere, så hvad der er fint for andre at arbejde med er måske svært for dig, og du er den eneste, der ved, hvor den grænse går. Jeg ved heller ikke, om årsagen til din fleksjobordning er psykisk eller fysisk funderet, jeg vil bare sige, at hvis du allerede har en form for kronisk sygdom vejer en forkølelse formentligt tungere, end den ville gøre ved en ellers rask person, så du kan i virkeligheden ikke bruge svarene leveret af raske personer til ret meget.

Jeg ved godt, at jeg laver en frygteligt masse antagelser, og rammer jeg helt ved siden af, smider du det bare ud til højre. Jeg formoder bare, at man skal være ret syg for at få tilkendt fleksjob, men det kan sagtens væe en fejlantagelse fra min side, og er det det, beklager jeg.

(God bedring i øvrigt)

Jeg vil gerne på arbejde i morgen, da jeg elsker at arbejde der, men var lidt bange for at det ville være dumt at risikere at smitte andre - så jeg mente det lidt omvendt, altså om det er OK at tage på arbejde, i stedet for at melde sig syg :)

Du har helt ret i det med fleksjob, men at tage på arbejde med en forkølelse, vil ikke forværre min situation, andet end at gøre mig mere træt end normalt

I øvrigt et godt svar, tak for det :)
0
Pille, pille ned...så har man taget nej-hatten på igen...
Brugeravatar
Yuna
Indlæg: 450
Tilmeldt: 13. maj 2016, 15:51
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1527

Re: Blive hjemme for ikke at smitte kolleger?

Indlægaf Yuna » 24. nov 2016, 10:29

Rapfisk skrev:Ved forkølelse smitter man fra dagen før, man får symptomer, til symptomerne er overstået. Smitterisikoen er størst i starten, men bliver altså ved gennem hele forløbet.

Det var også det, jeg havde googlet mig frem til, at jeg smitter, hvis jeg stadig er forkølet.

Jeg har jo udsat dem for smitte dagen før jeg blev syg, men udsætter dem endnu engang for det, hvis jeg ikke er blevet helt rask.
0
Pille, pille ned...så har man taget nej-hatten på igen...
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Blive hjemme for ikke at smitte kolleger?

Indlægaf Madam Pomfrey » 24. nov 2016, 10:29

Ville du evt. selv synes at regnskabet går op, og samvittigheden, har det bedre, hvis du tilbød virksomheden at tage ekstra 3 timer i næste uge.
Så du har "leveret det du skal" men samtidig tog hensyn til både dig selv (kræfter og overskud) og kollegaer (smitterisiko, samt den forskel din indsats den gør)
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Blive hjemme for ikke at smitte kolleger?

Indlægaf Madam Pomfrey » 24. nov 2016, 10:30

Yuna skrev:
Rapfisk skrev:Ved forkølelse smitter man fra dagen før, man får symptomer, til symptomerne er overstået. Smitterisikoen er størst i starten, men bliver altså ved gennem hele forløbet.

Det var også det, jeg havde googlet mig frem til, at jeg smitter, hvis jeg stadig er forkølet.

Jeg har jo udsat dem for smitte dagen før jeg blev syg, men udsætter dem endnu engang for det, hvis jeg ikke er blevet helt rask.


Men hvor tæt er du med dine kollegaer, er I i berøring med hinanden, sidder tæt sammen eller andet?
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Yuna
Indlæg: 450
Tilmeldt: 13. maj 2016, 15:51
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1527

Re: Blive hjemme for ikke at smitte kolleger?

Indlægaf Yuna » 24. nov 2016, 10:34

mulledit skrev:Altså alm. forkølelse bliver man ikke hjemme af i min verden. Er man dårlig, med feber osv, så bliver man hjemme.

At du er fleksjobber ændrer ikke noget for mig.

Nu kan en forkølelse jo være meget forskellig fra person til person, om hvor skidt man har det. Det arbejde mine kolleger udfører i denne tid, vil bestemt ikke være sjovt at skulle stå med en hel dag, hvis de får det på samme måde som jeg.

At jeg nævnte mit fleksjob, var for at pointere mit timeantal i forhold til hvor meget de kunne miste af de andres, hvis en/flere af dem bliver hjemme, og at virksomheden ikke lider noget økonomisk tab, hvis jeg er syg - det gør de til gengæld med de andre :)
0
Pille, pille ned...så har man taget nej-hatten på igen...
Brugeravatar
Yuna
Indlæg: 450
Tilmeldt: 13. maj 2016, 15:51
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1527

Re: Blive hjemme for ikke at smitte kolleger?

Indlægaf Yuna » 24. nov 2016, 10:36

DD_81 skrev:Ville du evt. selv synes at regnskabet går op, og samvittigheden, har det bedre, hvis du tilbød virksomheden at tage ekstra 3 timer i næste uge.
Så du har "leveret det du skal" men samtidig tog hensyn til både dig selv (kræfter og overskud) og kollegaer (smitterisiko, samt den forskel din indsats den gør)

Det ville jo ikke ændre meget, hvis jeg giver 3 timer mere, men de har mistet flere timer, hvis andre er blevet syge :)

Desuden ville det heller ikke kunne lade sig gøre, da det timeantal jeg er på nu, er det jeg kan holde til på en uge desværre
0
Pille, pille ned...så har man taget nej-hatten på igen...
Brugeravatar
Yuna
Indlæg: 450
Tilmeldt: 13. maj 2016, 15:51
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1527

Re: Blive hjemme for ikke at smitte kolleger?

Indlægaf Yuna » 24. nov 2016, 10:38

DD_81 skrev:
Yuna skrev:
Rapfisk skrev:Ved forkølelse smitter man fra dagen før, man får symptomer, til symptomerne er overstået. Smitterisikoen er størst i starten, men bliver altså ved gennem hele forløbet.

Det var også det, jeg havde googlet mig frem til, at jeg smitter, hvis jeg stadig er forkølet.

Jeg har jo udsat dem for smitte dagen før jeg blev syg, men udsætter dem endnu engang for det, hvis jeg ikke er blevet helt rask.


Men hvor tæt er du med dine kollegaer, er I i berøring med hinanden, sidder tæt sammen eller andet?

Nogle arbejder jeg tæt sammen med, andre vil jeg nok kun komme i kontakt med i frokostrummet
0
Pille, pille ned...så har man taget nej-hatten på igen...
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Blive hjemme for ikke at smitte kolleger?

Indlægaf mulledit » 24. nov 2016, 10:38

Yuna skrev:
mulledit skrev:Altså alm. forkølelse bliver man ikke hjemme af i min verden. Er man dårlig, med feber osv, så bliver man hjemme.

At du er fleksjobber ændrer ikke noget for mig.

Nu kan en forkølelse jo være meget forskellig fra person til person, om hvor skidt man har det. Det arbejde mine kolleger udfører i denne tid, vil bestemt ikke være sjovt at skulle stå med en hel dag, hvis de får det på samme måde som jeg.

At jeg nævnte mit fleksjob, var for at pointere mit timeantal i forhold til hvor meget de kunne miste af de andres, hvis en/flere af dem bliver hjemme, og at virksomheden ikke lider noget økonomisk tab, hvis jeg er syg - det gør de til gengæld med de andre :)


Med alm forkølelse mener jeg snot og lidt nys. Har man det skidt bliver man hjemme.

Hvis jeg har det skidt, så kigger jeg ikke på at jeg har 37,5 time, det er underordnet. Hvis jeg er syg, så er jeg syg. Sådan bør det også være for dig.
1
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Blive hjemme for ikke at smitte kolleger?

Indlægaf Madam Pomfrey » 24. nov 2016, 10:40

Yuna skrev:
DD_81 skrev:Ville du evt. selv synes at regnskabet går op, og samvittigheden, har det bedre, hvis du tilbød virksomheden at tage ekstra 3 timer i næste uge.
Så du har "leveret det du skal" men samtidig tog hensyn til både dig selv (kræfter og overskud) og kollegaer (smitterisiko, samt den forskel din indsats den gør)

Det ville jo ikke ændre meget, hvis jeg giver 3 timer mere, men de har mistet flere timer, hvis andre er blevet syge :)

Desuden ville det heller ikke kunne lade sig gøre, da det timeantal jeg er på nu, er det jeg kan holde til på en uge desværre


mente som i at flytte timerne til næste uge.
Men hvis 9 timer er det du har kræfter til, så er det sådan det er :)
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."

Tilbage til "Helbred"