Hvor hurtigt kan man teste for lunge- og halsbetændelse?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 739
Likede indlæg: 13920

Hvor hurtigt kan man teste for lunge- og halsbetændelse?

Indlægaf Juki » 12. feb 2017, 20:21

Som overskriften siger, hvor hurtigt kan man teste for lunge- eller halsbetændelse, når man oplever sygdom?

Jeg har haft feber siden fredag aften og siden har jeg bare fået det dårligere og dårligere siden. Jeg er derfor i tvivl om det er overkill at tage til læge i morgen, for at blive tjekket for lungebetændelse eller evt. halsbetændelse. Jeg ved godt at kroppen kan/skal klare sygdommen selv, afhængig af om det er virus eller bakterier der er skyld i feber m.m. Men jeg gider heller ikke have det unødigt dårligt, hvis nu det er noget man kan teste for og gøre noget ved allerede nu.

Jeg har søgt på Google, men der kommer lidt modstridende oplysninger frem om hvornår man skal søge læge, så hvad er jeres erfaring?
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Lurende Peber
Kort karma: 335
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 3231

Re: Hvor hurtigt kan man teste for lunge- og halsbetændelse?

Indlægaf Lurende Peber » 12. feb 2017, 20:25

Der burde sagtens kunne måles infektionstal nu.
Så kom bare afsted mandag!
1
Registreret Gammel Gris :gris:
honeybee
Kort karma: 10
Likede indlæg: 115

Indlægaf honeybee » 12. feb 2017, 20:27

Altså lungebetændelse vil kræve et røntgen for at se efter infiltrat og evt. opspyt for at klarlægge bakterieart.
Halsbetændelse kan man pode for bakterier.
Men lægen kan tage en fingerprik og måle din infektionstal (crp) og hvis den er forhøjet (som i bakterieforhøjet) sætte dig på penicillin :) Der vil han nok lyse i halsen og lytte på lungerne for at spore ind på, hvad det mest sandsynligt er.

Jeg vil nok mene, du sagtens kan ringe til lægen i morgen, såfremt du føler det er en betændelse :)
1
Brugeravatar
Juki

Indlægaf Juki » 12. feb 2017, 20:32

Tak skal I have!

Det er altid svært det med om man er for "tidligt" ude i forhold til at kontakte lægen. Man vil jo som sagt ikke være unødigt syg, men heller ikke virke pylret.
0

honeybee
Kort karma: 10
Likede indlæg: 115

Indlægaf honeybee » 12. feb 2017, 20:33

Når du har haft feber 48 timer og samtidig har det skidt, så synes jeg ikke du er for tidligt ude - bare afsted i morgen :D
1
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 361
Likede indlæg: 7663

Indlægaf sigge » 13. feb 2017, 08:28

Jeg har læst, at hvis voksne mennesker har feber i 3 dage eller mere, skal de kontakte lægen. Så jeg håber, du allerede har ringet og fået en tid i dag. :)
1
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 408
Likede indlæg: 8795

Indlægaf Sangius » 13. feb 2017, 08:35

Du kan få målt en CRP. Hvis du har en bakteriel infektion, så burde den bonge ud :)
2
Oddinary
Kort karma: 34
Likede indlæg: 519

Indlægaf Oddinary » 13. feb 2017, 17:13

Halsbetændelse kan du få testet med en strep-A-test (podning i svælget) som giver svar med det samme. Hvis det er en bakteriel infektion, vil det nemlig oftest være forårsaget af streptokokker af gruppe A-typen, når der er tale om halsbetændelse. Hvis der er mistanke om lungebetændelse kan man få en ret god indikation bare ved at lytte på dine lunger, og så kan man måle CRP'en. Lungebetændelse vil oftest være forårsaget af en grampositiv bakterie, så hvis CRP er forhøjet til et niveau, der gør bakteriel infektion mest sandsynlig, vil man behandle den type bakterie med antibiotika med det samme. Hvis man vil være sikker på, man har behandlet korrekt, skal der dog også sendes en prøve med ekspektorat til dyrkning (der skal hostes snask op fra lungerne). Derved kan den præcise mikroorganisme bestemmes. Men hvis dine lunger lyder fucked, du har feber osv. vil man behandle med det samme. Det andet er bare for at tjekke op på, om man har behandlet rigtigt. Og som nævnt vil man også tage et lungerøntgen. Men du behøver ikke at vente på svar på det før du får behandling.
1
In_your_eyes
Kort karma: 87
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 784

Indlægaf In_your_eyes » 13. feb 2017, 17:20

Hvad sagde lægen?
2
:pompom:
Buller
Kort karma: 57
Likede indlæg: 1192

Indlægaf Buller » 14. feb 2017, 12:33

kan du hoste gulligt/grønligt tykt slim op? Ellers er det nok bare influenza.
1
Muddi
Kort karma: 198
Likede indlæg: 1081

Indlægaf Muddi » 14. feb 2017, 17:48

Buller skrev:kan du hoste gulligt/grønligt tykt slim op? Ellers er det nok bare influenza.

Hvis man kan, hvad kan det så betyde? :genert:

Jeg har nemlig også gang i en gedim forkølelse, men med hoste, rallen i halsen og hoster ind imellem gul/grønlige slimklatter op, som er så stive, at de bare ligger i vasken og først forsvinder, når jeg skyller dem ud med vand. Ved ikke om jeg har feber, men er utilpas og slatten
0
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 413
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 6053

Indlægaf Studsgaard » 14. feb 2017, 18:00

Muddi skrev:
Buller skrev:kan du hoste gulligt/grønligt tykt slim op? Ellers er det nok bare influenza.

Hvis man kan, hvad kan det så betyde? :genert:

Jeg har nemlig også gang i en gedim forkølelse, men med hoste, rallen i halsen og hoster ind imellem gul/grønlige slimklatter op, som er så stive, at de bare ligger i vasken og først forsvinder, når jeg skyller dem ud med vand. Ved ikke om jeg har feber, men er utilpas og slatten

Sådan har jeg også, men fik at vide det bare er influenza og meget forkølet.
0
Brugeravatar
Juki

Indlægaf Juki » 16. feb 2017, 16:24

Tak for jeres indlæg!

Jeg har simpelthen været så dårlig de sidste dage at jeg ikke rigtig har kunnet overskue andet end at ligge på sofaen. Så undskyld at jeg ikke lige har fået fuldt op på tråden.

Min egen læge har haft ferie her i denne uge, så jeg måtte ind til et andet lægehus end mit eget i mandags. Jeg fik målt mit infektionstal, som var forhøjet, og lægen lyttede på mine lunger, men der var ikke noget at høre på dem, til trods for en pibende/rallende vejrtrækning, så han mente det var en slem virus, men at jeg selvfølgelig skulle være opmærksom og komme igen hvis jeg fik det værre.

I går synes jeg at jeg havde det bedre, men i dag har jeg haft det slemt igen. Dog ikke så slemt som tidligere på ugen, hvor jeg virkelig var skidt med høj feber, hoste, trykken for brystet, besværet vejrtrækning og lignende. Jeg kan ikke erindre hvornår jeg sidst har haft det så dårligt som tidligere på ugen, men med fare for at jinxe det så er det forhåbentlig ved at være på retur. Ellers må jeg tage til egen læge på mandag.

Lige nu er jeg mest generet af propper i ørerne og (sorry for klamhed) tykt snot inde i hovedet der gør at jeg ikke kan for "poppet" propperne.
0

Brugeravatar
Skorstenen
Kort karma: 144
Likede indlæg: 2221

Indlægaf Skorstenen » 16. feb 2017, 16:43

Når jeg har det sådan - med pibende og rallende vejrtrækning (fuck det er irriterende når man skal sove), så bruger jeg Mucolysin. Virkelig effektivt efter nogen dage. Det løsner godt og grundigt op.
2
Brugeravatar
Juki

Indlægaf Juki » 16. feb 2017, 16:46

Skorstenen skrev:Når jeg har det sådan - med pibende og rallende vejrtrækning (fuck det er irriterende når man skal sove), så bruger jeg Mucolysin. Virkelig effektivt efter nogen dage. Det løsner godt og grundigt op.

Det er sindssygt irriterende! Det lyder som en blanding mellem et gammeldags modem og en gris der bliver trukket i halen :cuss:

Mucolysin skriver jeg mig bag øret, tak!
0

Tilbage til "Helbred"