Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 618
Likede indlæg: 4565

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Filipai » 10. jan 2018, 11:53

HappyPaww skrev:Jeg har jo lige født min datter (som blev lavet lige oveni keglesnittet), og skal om et par uger til kontrol/biopsier igen. Håber tingene er som de skal være (der var frie rander på keglesnittet i marts), men er også lidt nervøs. To små børn sætter godt nok livet i perspektiv!

Desuden skal jeg også have HPV vaccinen nu. Er der nogen af jer der har fået den ifm. forløbet, og i så fald, har I mærket noget til den (udover på pengepungen :D - synes sgu det er lidt skod at man selv skal betale den, selvom man er i et behandlingsforløb hvor den anbefales)...

Jeg fik den for nogle år tilbage , var den sidste årgang der kunne få den gratis. Jeg blev jo så ramt alligevel, da min HPV type ikke var en af dem man vaccinerede for.
Den første var der intet ved, nr. 2 var jeg lige lidt svimmel med i et par timer, nr. 3 resulterede i hævede lymfeknuder i hele baghovedet og mega kvalme, og var dårlig i ca. 3 måneder, fik den i sommerferien og var først ved at være på dupperne i efterårsferien. Eneste positive var at jeg tabte mig vildt meget (som så er røget tilbage igen ) :fløjt:
0
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 393
Likede indlæg: 7509

Indlægaf HappyPaww » 10. jan 2018, 12:04

Filipai skrev:
HappyPaww skrev:Jeg har jo lige født min datter (som blev lavet lige oveni keglesnittet), og skal om et par uger til kontrol/biopsier igen. Håber tingene er som de skal være (der var frie rander på keglesnittet i marts), men er også lidt nervøs. To små børn sætter godt nok livet i perspektiv!

Desuden skal jeg også have HPV vaccinen nu. Er der nogen af jer der har fået den ifm. forløbet, og i så fald, har I mærket noget til den (udover på pengepungen :D - synes sgu det er lidt skod at man selv skal betale den, selvom man er i et behandlingsforløb hvor den anbefales)...

Jeg fik den for nogle år tilbage , var den sidste årgang der kunne få den gratis. Jeg blev jo så ramt alligevel, da min HPV type ikke var en af dem man vaccinerede for.
Den første var der intet ved, nr. 2 var jeg lige lidt svimmel med i et par timer, nr. 3 resulterede i hævede lymfeknuder i hele baghovedet og mega kvalme, og var dårlig i ca. 3 måneder, fik den i sommerferien og var først ved at være på dupperne i efterårsferien. Eneste positive var at jeg tabte mig vildt meget (som så er røget tilbage igen ) :fløjt:

Ej øv :8:
0
Brugeravatar
Filipai

Indlægaf Filipai » 10. jan 2018, 12:10

HappyPaww skrev:Ej øv :8:

Ja, det var rimeligt træls, og det blev også meldt ind som bivirkning. Men altså det var ikke noget der gjorde at jeg var syg i dagligdagen. Jeg har problemer med blodtrykket og besvimer meget meget ofte- også før HPV vaccinen, og i kombination med de der lymfeknuder, som for mange (i følge lægen) ikke er et issue, så gik jeg bare og blev svimmel meget nemt, så at komme op på første sal til min lejlighed var lige pludselig et projekt. Men at sidde og passe mit studie var ikke et issue. Betablokkere eller alkohol gjorde forøvrigt en positiv indvirkning fordi det hjalp kroppen af med en stressreaktion.

Men helt ærlig, lad være med at bekymre dig, jeg er parat til at få den nye sprøjte der skulle dække flere HPV vacciner når dette forløb er ovre, for vil hellere det end at gå med tanker om kræft konstant. Og så er jeg generelt lidt et skvat uden noget immunforsvar.
1
Brugeravatar
Sustentaculum
Kort karma: 42
Likede indlæg: 507

Indlægaf Sustentaculum » 10. jan 2018, 12:17

Jeg skal have laver keglesnit d. 1. feb. og bliver da lidt bekymret med det i skriver? Først back to normal et år efter? Blødningsforstyrrelser, ændret cyklus og ændret ubehag :( Jeg har svære celleforandringer, i stadiet lige før CIS, er egentlig ikke nervøs for at udvikle kræft, men det lyder da virkelig nederen med så mange negative følgevirkninger af indgrebet :(
0
Brugeravatar
Filipai

Indlægaf Filipai » 10. jan 2018, 13:02

Sustentaculum skrev:Jeg skal have laver keglesnit d. 1. feb. og bliver da lidt bekymret med det i skriver? Først back to normal et år efter? Blødningsforstyrrelser, ændret cyklus og ændret ubehag :( Jeg har svære celleforandringer, i stadiet lige før CIS, er egentlig ikke nervøs for at udvikle kræft, men det lyder da virkelig nederen med så mange negative følgevirkninger af indgrebet :(

Altså hele indgrebet gik så fint , omend det tog lidt længere tid end beregnet, og har nærmest ingen gener haft efter, andet end manglede cyklus i 6 måneder, som selvfølgelig har været træls fordi man gerne vil vide man fungerer, men ellers har det jo været meget rart at slippe for menstruation. Min veninde fik i slut november, det tog 5 minutters skæretid, og hun er allerede back to normal nu. Generelt var jeg skide bange da jeg skulle ind til operationen, men nu, hvor en potentiel operation 2 måske er i vente (havde ikke frie rander) så frygter jeg ingenting i forhold til operation. Og denne gang må de gerne gøre det i lokalbedøvelse, hvor jeg første gang bad om fuld narkose.
0
Brugeravatar
HappyPaww

Indlægaf HappyPaww » 10. jan 2018, 14:43

Sustentaculum skrev:Jeg skal have laver keglesnit d. 1. feb. og bliver da lidt bekymret med det i skriver? Først back to normal et år efter? Blødningsforstyrrelser, ændret cyklus og ændret ubehag :( Jeg har svære celleforandringer, i stadiet lige før CIS, er egentlig ikke nervøs for at udvikle kræft, men det lyder da virkelig nederen med så mange negative følgevirkninger af indgrebet :(

Jeg har heller ikke indtryk af at mange døjer så længe med eftervirkninger. Personligt mærker jeg absolut intet til det :)
0
Brugeravatar
Sustentaculum

Indlægaf Sustentaculum » 10. jan 2018, 19:42

Filipai skrev:

Altså hele indgrebet gik så fint , omend det tog lidt længere tid end beregnet, og har nærmest ingen gener haft efter, andet end manglede cyklus i 6 måneder, som selvfølgelig har været træls fordi man gerne vil vide man fungerer, men ellers har det jo været meget rart at slippe for menstruation. Min veninde fik i slut november, det tog 5 minutters skæretid, og hun er allerede back to normal nu. Generelt var jeg skide bange da jeg skulle ind til operationen, men nu, hvor en potentiel operation 2 måske er i vente (havde ikke frie rander) så frygter jeg ingenting i forhold til operation. Og denne gang må de gerne gøre det i lokalbedøvelse, hvor jeg første gang bad om fuld narkose.

Jeg forstår det ikke helt, fuld narkose? Fik du lavet det på sygehuset? Min gynækolog siger han laver indgrebet selv, i lokalbedøvelse.. Hvordan kan et keglesnit bevirke at du ikke har ægløsning? Haha, sorry, men jeg er totalt forvirret. Er det måske et andet indgreb du har fået lavet? Eller er det mig der slet ikke skal have lavet et "rigtigt" keglesnit :genert:
0
Brugeravatar
Filipai

Indlægaf Filipai » 10. jan 2018, 19:57

Sustentaculum skrev:
Jeg forstår det ikke helt, fuld narkose? Fik du lavet det på sygehuset? Min gynækolog siger han laver indgrebet selv, i lokalbedøvelse.. Hvordan kan et keglesnit bevirke at du ikke har ægløsning? Haha, sorry, men jeg er totalt forvirret. Er det måske et andet indgreb du har fået lavet? Eller er det mig der slet ikke skal have lavet et "rigtigt" keglesnit :genert:

Min veninde fik det også lavet hos hendes egen gynækolog. Det fik jeg slet ikke valget om, jeg skulle ind til hospitalet (thank god, for min gynækolog kom til at briste et blodkar under biopsien så jeg endte med kæmpe blodtap- nå sidespor) da jeg fik indkaldelsen ringede jeg og bad dem om fuld narkose, som nogle i denne tråd havde gode erfaringer med, og fordi jeg er en tøsetøs, og så fik jeg så lov til det. Det var klart det rigtige valg for mig i den situation, jeg var skide nervøs og stresset over situationen, og jeg endte også med en samlet skæretid på 17 minutter, så i den forstand var jeg glad for mit valg. Hvis jeg skal have lavet et nyt keglesnit, vil jeg ikke tilvælge fuld narkose fordi jeg føler mig meget mere i kontrol med situationen denne gang :)

Angående det med ægløsning så burde keglesnittet ingen indvirkning have what so ever, det er bare et underligt tilfælde i følge lægen, ikke desto mindre skippede jeg lige 8 menstruationer, fordi jeg ingen ægløsning fik, og ingen slimhinde havde, før min krop nu (7-9-13) nu er igang igen :)

Jeg er også lidt forvirrende at høre på, sorry :genert:

Bottom line er bare at jeg var vildt bange da jeg skulle ind, og efter det er overstået, kan jeg se var det meget mere i mit hoved, det var jo slet ikke slemt. Efter indgrebet fik jeg 4 sprøjter med bedøvelse lagt (mens jeg var i narkose) og det tog smerterne de første timer, og efter det føles det bare som kraftige mens smerter så længe jeg ikke løb ad trapper og cyklede :)
0
Brugeravatar
Sustentaculum

Indlægaf Sustentaculum » 10. jan 2018, 21:14

Filipai skrev:
Sustentaculum skrev:

Min veninde fik det også lavet hos hendes egen gynækolog. Det fik jeg slet ikke valget om, jeg skulle ind til hospitalet (thank god, for min gynækolog kom til at briste et blodkar under biopsien så jeg endte med kæmpe blodtap- nå sidespor) da jeg fik indkaldelsen ringede jeg og bad dem om fuld narkose, som nogle i denne tråd havde gode erfaringer med, og fordi jeg er en tøsetøs, og så fik jeg så lov til det. Det var klart det rigtige valg for mig i den situation, jeg var skide nervøs og stresset over situationen, og jeg endte også med en samlet skæretid på 17 minutter, så i den forstand var jeg glad for mit valg. Hvis jeg skal have lavet et nyt keglesnit, vil jeg ikke tilvælge fuld narkose fordi jeg føler mig meget mere i kontrol med situationen denne gang :)

Angående det med ægløsning så burde keglesnittet ingen indvirkning have what so ever, det er bare et underligt tilfælde i følge lægen, ikke desto mindre skippede jeg lige 8 menstruationer, fordi jeg ingen ægløsning fik, og ingen slimhinde havde, før min krop nu (7-9-13) nu er igang igen :)

Jeg er også lidt forvirrende at høre på, sorry :genert:

Bottom line er bare at jeg var vildt bange da jeg skulle ind, og efter det er overstået, kan jeg se var det meget mere i mit hoved, det var jo slet ikke slemt. Efter indgrebet fik jeg 4 sprøjter med bedøvelse lagt (mens jeg var i narkose) og det tog smerterne de første timer, og efter det føles det bare som kraftige mens smerter så længe jeg ikke løb ad trapper og cyklede :)

Tak for dit grundige svar! Så forstår jeg bedre, og er knap så bekymret! :D
1
Brugeravatar
Danseprinsesse
Kort karma: 387
Likede indlæg: 3422

Indlægaf Danseprinsesse » 12. feb 2018, 20:33

Efter mit tjek i slutningen af december har jeg haft menstruationslignende (altså samme længde og styrke) blødning 4 gange, de sidste 14 dage har har det været konstant.
Så jeg talte med Gynækologisk Afdeling i dag og har fået en tid. Nu er jeg også ved at være træt af at bløde.
0
Brugeravatar
Filipai

Indlægaf Filipai » 12. feb 2018, 20:50

Jeg gik på weekend med nyheden om at min nyeste biopsi var fri for celleforandringer. Så intet nyt keglesnit som jeg ellers havde regnet med. Et tjek om 6 måneder, og så er jeg "ude af systemet" :banan:
11
Brugeravatar
Zonta
Kort karma: 155
Likede indlæg: 1643

Indlægaf Zonta » 13. feb 2018, 11:54

Jeg fik den tilbage i 2008/2009, hvor jeg fik kondylomer. Ergo var jeg allerede smittet med HPV og jeg endte også med keglesnit 3 års tid senere. Jeg havde dog ingen bivirkninger af vaccinen, overhovedet. Og min mor betalte den dengang, så der slap jeg billigt :lol:

Jeg ved ikke om du kan søge dig frem til mit indlæg her i tråden med min beretning om det hele, men i korte træk kan jeg sige, at det gik super fint for mig. Jeg var på p-piller og derfor var min menstruation regelmæssig gennem det hele, men udover det har jeg intet mærket. Så det kan altså godt gå helt efter planen :) Jeg havde også svære celleforandringer og der har ikke været skyggen af celleforandringer (jo, måske egentlig lette, nu jeg tænker over det, men ikke noget der skulle handles på :gruble: ) siden da. Og jeg fik det lavet i lokalbedøvelse hos en gynækolog. Jeg kan ikke huske om jeg blev kørt hjem og på selve dagen var jeg lidt flad, og havde lidt smerter, men jeg tror kun jeg tog to panodiler. Blødte i 1-2 uger, som jeg husker det, men slet ikke noget voldsomt :)

Nu er jeg så gravid, så jeg er spændt på at se, om det er noget der har påvirkning på livmoderhalsen, når jeg når længere hen.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Kort karma: 387
Likede indlæg: 3422

Indlægaf Danseprinsesse » 15. feb 2018, 21:37

Danseprinsesse skrev:Efter mit tjek i slutningen af december har jeg haft menstruationslignende (altså samme længde og styrke) blødning 4 gange, de sidste 14 dage har har det været konstant.
Så jeg talte med Gynækologisk Afdeling i dag og har fået en tid. Nu er jeg også ved at være træt af at bløde.

Nå, jeg havde fået en stor polyp på livmoderhalsen. Det skulle vist ikke have noget med celleforandringerne at gøre, men vævet bliver sendt ind til histologi for en sikkerheds skyld (helt rutinemæssigt).

Jeg var ikke skide imponeret, da de lige pludselig skulle fjerne noget uden lokalbedøvelse, men det var ikke så slemt. Og så skulle jeg gerne stoppe med at bløde inden for de næste uger og have normal menstruation igen inden for et par måneder.
0
Brugeravatar
HappyPaww

Indlægaf HappyPaww » 16. mar 2018, 20:11

Nu er det et lille år siden jeg fik keglesnittet (skulle jo lige føde en baby i mellemtiden), og jeg har i dag fået resultatet af det opfølgende tjek:

Jeg er fri for alt, og HPV test + skrab er fuldstændig clean :banan: Jeg går nu tilbage til den almindelige 3-års screening :gogo: Skal dog stadig have HPV vaccinen, men har også allerede første portion liggende i køleskabet :)
6
No1
Kort karma: 139
Likede indlæg: 1921

Indlægaf No1 » 17. mar 2018, 14:57

Jeg er blevet clearet igen efter et tjek på sygehuset. :banan:

Fik keglesnit for mange år siden nu, og det er heldigvis holdt nede...
5
Don't get so tolerant that you tolerate intolerance.

Tilbage til "Helbred"