Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
DenSyngendeLussing
Kort karma: 243
Likede indlæg: 4780

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf DenSyngendeLussing » 9. apr 2018, 18:05

Jeg var til mit første halvårstjek efter mit keglesnit i dag. De lavede en kolposkopi, tog et celleskrab og en biopsi.

Det var sådan set fint nok, men jeg var lidt træt af, at lægen insisterede på at lokalbedøve mig til biopsien. Jeg synes ikke, det gør ondt uden bedøvelse, så det virkede unødvendigt. Jeg synes heller ikke, det gør ondt at blive bedøvet, men jeg reagerer ikke så godt på selve stoffet. Nu er det anden gang, jeg er blevet lokalbedøvet (første gang var ved selve keglesnittet) og hver gang er jeg blevet svimmel, har fået hjertebanken og er blevet utilpas efter nogle minutter. Ved keglesnittet besvimede jeg endda ganske kort, og jeg er ellers ikke spor pivet over hverken nåle, hapsetange eller gynækologiske undersøgelser generelt.

Derfor irriterer det mig nok også lidt, at de ikke helt tror på mig, når jeg siger, at det er bedøvelsen. Det virker i hvert fald ikke sådan, for hver gang siger de, “jo, du kan godt blive lidt svimmel, men det er altså det samme som de bedøver med hos tandlægen.” Men helt ærligt, ved min første biopsi afslog jeg tilbuddet om bedøvelse, fordi jeg ikke mente, det var nødvendigt - og det gik altså helt fint, jeg fik hverken hjertebanken eller blev svimmel.

Jeg synes i hvert fald, det er noget påfaldende, at jeg kun bliver utilpas hver gang jeg bliver lokalbedøvet. Ved keglesnittet var det selvfølgelig nødvendigt, men næste gang jeg skal til tjek og have en biopsi, vil jeg altså insistere på at slippe for sprøjten. :)
0
Brugeravatar
DenSyngendeLussing

Indlægaf DenSyngendeLussing » 20. apr 2018, 08:13

Nåja, jeg havde forresten ingen tegn på celleforandringer og testede negativ for HPV, så alt er godt. Nu skal jeg lige til tjek igen om et halvt år og hvis alting stadig ser fint ud til den tid, overgår jeg til det normale program. :)
11
Brugeravatar
Pyjamas
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1332

Indlægaf Pyjamas » 4. maj 2018, 19:16

Jeg var til gynækolog i går for at få taget biopsier. De sidste par år har jeg haft middelsvære forandringer, og hun sagde, at hvis de stadig er det, skal der ske noget andet, for jeg skal ikke gå rundt med det så længe.
Det er vel keglesnit, hun tænker på. Jeg fik lavet sådan et i 2007 også.

Denne gang har jeg blødt som en vanvittig efter biopsierne. Blodet løb ud af mig til undersøgelsen, helt så jeg dryppede på gulvet, mens jeg lå ned. Jeg blødte igennem tampon og bind på en halv time og fortsatte til i går eftermiddag. Det gik over i går aftes, og nu bløder det igen.
Jeg regner med, at det er normalt, men jeg har aldrig oplevet det i se mængder før.
0
Brugeravatar
billiebean
Kort karma: 113
Likede indlæg: 1856

Indlægaf billiebean » 4. maj 2018, 21:22

Pyjamas skrev:Jeg var til gynækolog i går for at få taget biopsier. De sidste par år har jeg haft middelsvære forandringer, og hun sagde, at hvis de stadig er det, skal der ske noget andet, for jeg skal ikke gå rundt med det så længe.

Denne gang har jeg blødt som en vanvittig efter biopsierne. Blodet løb ud af mig til undersøgelsen, helt så jeg dryppede på gulvet, mens jeg lå ned. Jeg blødte igennem tampon og bind på en halv time og fortsatte til i går eftermiddag. Det gik over i går aftes, og nu bløder det igen.
Jeg regner med, at det er normalt, men jeg har aldrig oplevet det i se mængder før.

Da jeg fik lavet biopsi for en del år siden ramte de et blodkar. Jeg blødte sindssygt meget. Måtte op på gynækologisk afdeling og blive stoppet helt ud med gaze efter at have tilsølet alt i blod - bil, sofa, gulv. Var sygemeldt i noget tid også. Så man kan være uheldig. Men det er heldigvis ret ufarligt.
0
Brugeravatar
Sustentaculum
Kort karma: 41
Likede indlæg: 497

Indlægaf Sustentaculum » 5. maj 2018, 06:25

Pyjamas skrev:Jeg var til gynækolog i går for at få taget biopsier. De sidste par år har jeg haft middelsvære forandringer, og hun sagde, at hvis de stadig er det, skal der ske noget andet, for jeg skal ikke gå rundt med det så længe.

Jeg fik af vide at hvis det løb, så det dryppede, så skulle jeg ringe 1813, og komme ind og få det stoppet. Så hvis det stadig løber, ville jeg nok søge læge :)
0
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 586
Likede indlæg: 4354

Indlægaf Filipai » 5. maj 2018, 07:30

Det er ikke normalt . Det er sikkert et blodkar . Hos mig skete det samme og lægen sagde bare hov. Jeg blødte igennem 3 natbind på 30 minutter og havde det voldsomt skidt i flere dage. Jeg fik kritik af hospitalet hvor jeg fik lave keglesnittet for ikke at være kommet ind med det samme. Så hvis de begynder at bløde igen så er det 1813.
Da jeg skulle have lavet biopsi sidst var der et par dråber blod .
1
Brugeravatar
Pyjamas

Indlægaf Pyjamas » 5. maj 2018, 18:27

Tak for jeres svar! :)
Det er ikke så slemt længere, jeg fylder ikke en normal størrelse tampon ud på de 3 timer, den bliver end ikke halvt fyldt. Det er vel ok? Når det ikke er mere nu, tænker jeg ikke, det er nødvendigt at søge læge. Vel? :genert:
0
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 586
Likede indlæg: 4354

Indlægaf Filipai » 5. maj 2018, 18:34

Pyjamas skrev:Tak for jeres svar! :)
Det er ikke så slemt længere, jeg fylder ikke en normal størrelse tampon ud på de 3 timer, den bliver end ikke halvt fyldt. Det er vel ok? Når det ikke er mere nu, tænker jeg ikke, det er nødvendigt at søge læge. Vel? :genert:

Nej, det er mere så du ved det hvis du skal have lavet biopsier igen. Og så husk at sørg for at få tanket op med blod igen. Masser af væske, og ikke alt for meget action. Jeg endte med at besvime et par gange de første dage efter den biopsi. Så pas godt på dig selv.
1
Brugeravatar
Pyjamas

Indlægaf Pyjamas » 5. maj 2018, 20:00

Filipai skrev:
Pyjamas skrev:Tak for jeres svar! :)

Nej, det er mere så du ved det hvis du skal have lavet biopsier igen. Og så husk at sørg for at få tanket op med blod igen. Masser af væske, og ikke alt for meget action. Jeg endte med at besvime et par gange de første dage efter den biopsi. Så pas godt på dig selv.

Tak :kys: det skal jeg nok. Jeg holder løbende øje med blødningen.
0
Summer
Kort karma: 8
Likede indlæg: 291

Indlægaf Summer » 15. maj 2018, 12:02

Jeg fik foretaget mit første celleskrab, og synes godt nok det gjorde ondt :mellow:
0
Brugeravatar
billiebean
Kort karma: 113
Likede indlæg: 1856

Indlægaf billiebean » 15. maj 2018, 12:38

Summer skrev:Jeg fik foretaget mit første celleskrab, og synes godt nok det gjorde ondt :mellow:

Var det selve skrabet eller at få andenæbet op? Det er jo ikke nogen festlig oplevelse, men det skal helst ikke gøre rigtig ondt jo..
0
Summer
Kort karma: 8
Likede indlæg: 291

Indlægaf Summer » 15. maj 2018, 18:51

billiebean skrev:
Summer skrev:Jeg fik foretaget mit første celleskrab, og synes godt nok det gjorde ondt :mellow:

Var det selve skrabet eller at få andenæbet op? Det er jo ikke nogen festlig oplevelse, men det skal helst ikke gøre rigtig ondt jo..

Det var selve skrabet. Lægen var nødt til at tage en mindre børste, hvilket også hjalp lidt på det.
0
Brugeravatar
DenSyngendeLussing

Indlægaf DenSyngendeLussing » 22. maj 2018, 07:30

Det kan jeg slet ikke forstå, Summer. Jeg ved godt at smertetærskler er forskellige, men det er da ikke meningen, at det skal gøre ondt? Andenæbbet er aldrig specielt behageligt, men jeg kunne ikke engang mærke, da min læge tog selve skrabet. Er du normalt meget sensitiv over for smerter eller var lægen virkelig hårdhændet?
0
Brugeravatar
Zonta
Kort karma: 139
Likede indlæg: 1534

Indlægaf Zonta » 31. maj 2018, 19:02

DenSyngendeLussing skrev:Det kan jeg slet ikke forstå, Summer. Jeg ved godt at smertetærskler er forskellige, men det er da ikke meningen, at det skal gøre ondt? Andenæbbet er aldrig specielt behageligt, men jeg kunne ikke engang mærke, da min læge tog selve skrabet. Er du normalt meget sensitiv over for smerter eller var lægen virkelig hårdhændet?

Jeg tror der er stor forskel fra kvinde til kvinde. Jeg mærker selve skrabet, men mere som ubehag. Ikke decideret smerte. Jeg er dog også meget afslappet under undersøgelsen og det gør den immervæk noget mindre smertefuld. Kender flere veninder, der spænder op som om de skulle lave den der "død mand"-øvelse fra militæret og de synes det er meget smertefuldt at få lavet en underlivsundersøgelse :mellow:
0
Brugeravatar
didas
Kort karma: 321
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 3894

Indlægaf didas » 31. maj 2018, 19:22

Tror det kommer meget an på den enkelte læge. Jeg har fået taget celleskrab hos 3 forskellige læger gennem tiden. Ved den første gjorde det ret ondt og jeg blødte bagefter, ved de 2 andre har jeg overhovedet ikke kunnet mærke det.
0
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:

Tilbage til "Helbred"