Andre med tinnitus?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 31. mar 2021, 15:26

Magic In The Sky skrev:
zembra1986 skrev:
Magic In The Sky skrev:
zembra1986 skrev:
Magic In The Sky skrev:Zembra:
Har du været hos en ørelæge? Er det ikke noget med at man kan få høreapperat som behandling mod T?


Ja, af flere omgange gennem tiden. Der er ikke noget at finde og noget der kan umiddelbart kan afhjælpe det, og fordi jeg har lydfølsomhed med smerter, så dur høreapparat ikke.

Åh. Hvad gør det ift smerterne? Får du så mere ondt eller? Spørger fordi jeg ikke ved noget om det :kram:


Yes, flere smerter, mere trykken, slem hovedpine m.m.

Jeg har læst at i hvert fald nogle slemt lydfølsomme som mig, kan have gavn af decideret nervemedicin mod smerterne, men fordi jeg har så dårlige oplevelser med medicin i forhold til bivirkninger og/eller det bare stopper med at virke, så er det ikke noget jeg vil forsøge mig med, medmindre jeg absolut slet ikke kan holde det ud længere.

Hvad er alternativet?


Vel at lade være med at tage medicinen, og leve med det på det niveau det er nu.
0
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf OberstNasig » 10. jul 2021, 23:19

Der har heldigvis været stille i denne tråd og jeg skriver heldigvis, fordi det vel betyder at der ikke er nogle, der har været ved at gå totalt op i limningen over sin tinnitus. Det håber jeg, det er udtryk for.

Nu har jeg haft tinnitus i 2,5 år og jeg må sige at det fortsat er utroligt meget op og ned. Jeg kan have lange perioder, fx sidste år på godt 9 måneder, hvor det gled helt i baggrunden, men så kom det tilbage igen og generede mig.

Mit største problem er faktisk mine bekymringer om fremtiden. Hvis nogle kunne garantere mig at nuværende niveau forbliver, ville jeg føle mig fri og glad, men jeg er begyndt at bekymre mig meget for fremtiden.

Anyways, grunden til at jeg tager tråden op igen er at jeg helt konkret er blevet meget bekymret for at rejse med fly. Jeg er enormt bekymret for om det at rejse med fly kan forværre min tinnitus permanent. Min tinnitus er helt sikkert betinget af støj. Jeg har ørepropper til flybrug, der dæmper støj og hjælper med tryk, men det er faktisk denne tanke om flyrejser, der har fået min tinnitus til at blusse op igen siden feb. i år., fordi jeg har en kæreste, der er meget eventyrlysten og jeg føler mig placeret i et voldsomt dilemma, for jeg ønsker at dele oplevelser i udlandet med ham, men jeg er pissebange for at min tinnitus bliver forværret. Jeg har en veninde med tinnitus, som rejser 2-5 gange om året og hun har aldrig oplevet problemer. Hvad er jeres erfaringer med dette?
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 10. jul 2021, 23:54

OberstNasig skrev:Der har heldigvis været stille i denne tråd og jeg skriver heldigvis, fordi det vel betyder at der ikke er nogle, der har været ved at gå totalt op i limningen over sin tinnitus. Det håber jeg, det er udtryk for.

Nu har jeg haft tinnitus i 2,5 år og jeg må sige at det fortsat er utroligt meget op og ned. Jeg kan have lange perioder, fx sidste år på godt 9 måneder, hvor det gled helt i baggrunden, men så kom det tilbage igen og generede mig.

Mit største problem er faktisk mine bekymringer om fremtiden. Hvis nogle kunne garantere mig at nuværende niveau forbliver, ville jeg føle mig fri og glad, men jeg er begyndt at bekymre mig meget for fremtiden.

Anyways, grunden til at jeg tager tråden op igen er at jeg helt konkret er blevet meget bekymret for at rejse med fly. Jeg er enormt bekymret for om det at rejse med fly kan forværre min tinnitus permanent. Min tinnitus er helt sikkert betinget af støj. Jeg har ørepropper til flybrug, der dæmper støj og hjælper med tryk, men det er faktisk denne tanke om flyrejser, der har fået min tinnitus til at blusse op igen siden feb. i år., fordi jeg har en kæreste, der er meget eventyrlysten og jeg føler mig placeret i et voldsomt dilemma, for jeg ønsker at dele oplevelser i udlandet med ham, men jeg er pissebange for at min tinnitus bliver forværret. Jeg har en veninde med tinnitus, som rejser 2-5 gange om året og hun har aldrig oplevet problemer. Hvad er jeres erfaringer med dette?


Personligt er jeg relativ tæt på, da jeg indenfor det sidste år bare har fået flere og flere toner, men det er ikke rigtig noget jeg har behov for at skrive om længere, for på et tidspunkt er der ikke rigtig mere at sige......det er i hvert fald sådan jeg har det. Det er som det er. Der kan ikke gøres noget alligevel (som jeg ikke allerede gør).

I forhold til at flyve så ville jeg gå udenom billig flyselskaber, som Ryanair feks. da det er min personlige oplevelse at deres fly er mindre og noget mere støjende. Og så vil jeg anbefale at sidde forrest i flyet da det skulle være mindst lydt. Og så husk et par høreværn.....de er uundværlige, specielt hvis du skulle være så uheldig at blive placeret ved siden af en mor med en skrigende baby. Jeg har kun fløjet en gang siden jeg fik tinnitus, og det gik nogenlunde. Jeg havde lidt midlertidig forværring, men det er det......men det skal siges at det var med Ryanair og der var vanvittig støj på flyet. Jeg kunne ikke høre hvad min søster der sad ved siden af mig sagde. I dag vil jeg ikke sætte mig i et fly medmindre det er højst nødvendigt, men det er pga. ekstrem lydfølsomhed. Jeg tror ikke du behøver være så bange for det, selvom jeg ved det er nemmere sagt end gjort. Der er selvfølgelig ingen 100% garanti for at det ikke vil forværre, men tror risikoen er meget lille.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11295
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Mani » 11. jul 2021, 05:27

Jeg har haft en supertræls periode. Uden tvivl min stress, der forværrede min tinnitus. Lige nu er det en smule bedre og jeg har sagt jobbet op og starter nyt efter ferien, så forhåbentlig bliver det endnu bedre.

Jeg har ikke haft problemer med fly, hvis jeg har brugt noice cancelling. Vi har fløjet til bl.a. Brasilien og Malaysia.
Om flyselskabet gør en forskel ved jeg ikke. Jeg har ikke fløjet med Ryanair, men var med Norweigian en enkelt gang uden problemer.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf OberstNasig » 12. jul 2021, 08:17

Zembra, nå, det var da virkelig irriterende for dig! Men det er rigtigt.... på et tidspunkt bliver det omsonst at rapportere om.
Og Mani, mon ikke det bliver bedre, for der er da ingen tvivl om at stress kan få lyden til at skrue op! Det tror jeg, de fleste med lidelsen, kan genkende.

Men det lyder rigtig godt med de flyrejser. Jeg har næsten ikke turde spørge, fordi jeg var bange for svaret, men det lyder jo rigtig positivt! Jeg har både ørepropper beregnet til flyveture samt noice cancelling-høretelefoner.
0
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 12. jul 2021, 18:02

OberstNasig skrev:Zembra, nå, det var da virkelig irriterende for dig! Men det er rigtigt.... på et tidspunkt bliver det omsonst at rapportere om.
Og Mani, mon ikke det bliver bedre, for der er da ingen tvivl om at stress kan få lyden til at skrue op! Det tror jeg, de fleste med lidelsen, kan genkende.

Men det lyder rigtig godt med de flyrejser. Jeg har næsten ikke turde spørge, fordi jeg var bange for svaret, men det lyder jo rigtig positivt! Jeg har både ørepropper beregnet til flyveture samt noice cancelling-høretelefoner.


Jeg fik ikke lige svaret tidligere, men jeg har kun oplevet forbigående problemer ifbm flyveture. Jeg er nået at panikke en gang eller to undervejs på flyet, for når man først lægger mærke til det, larmer det faktisk super meget på sådan et fly! Men de spikes jeg har oplevet hist og pist efter flyvning, har altid lagt sig igen. Jeg ville ikke være urolig over det! :)
0
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf OberstNasig » 12. jul 2021, 18:51

Fræksak skrev:
OberstNasig skrev:Zembra, nå, det var da virkelig irriterende for dig! Men det er rigtigt.... på et tidspunkt bliver det omsonst at rapportere om.
Og Mani, mon ikke det bliver bedre, for der er da ingen tvivl om at stress kan få lyden til at skrue op! Det tror jeg, de fleste med lidelsen, kan genkende.

Men det lyder rigtig godt med de flyrejser. Jeg har næsten ikke turde spørge, fordi jeg var bange for svaret, men det lyder jo rigtig positivt! Jeg har både ørepropper beregnet til flyveture samt noice cancelling-høretelefoner.


Jeg fik ikke lige svaret tidligere, men jeg har kun oplevet forbigående problemer ifbm flyveture. Jeg er nået at panikke en gang eller to undervejs på flyet, for når man først lægger mærke til det, larmer det faktisk super meget på sådan et fly! Men de spikes jeg har oplevet hist og pist efter flyvning, har altid lagt sig igen. Jeg ville ikke være urolig over det! :)


Ja, det larmer helt vildt, men det bemærker kun den tinnitus-opmærksomme hjerne. Det er aldrig noget, jeg før har spekuleret i.
Det lyder rigtig godt! Jeg ved også at jeg får spikes alene ved at jeg bekymrer mig, så det er utroligt vanskeligt at skelne imellem spikes af bekymring og spikes af decideret støj.
1
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9464

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Sorenspige » 14. sep 2021, 06:32

Ved I, hvorfor jeres tinnitus opstod? Gennem den seneste uge har jeg oplevet en tilbagevende hyletone, som jeg er bange for udvikler sig?

Umiddelbart har jeg ikke oplevet noget, der kan udløse det.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf HappyPaww » 14. sep 2021, 06:50

Sorenspige skrev:Ved I, hvorfor jeres tinnitus opstod? Gennem den seneste uge har jeg oplevet en tilbagevende hyletone, som jeg er bange for udvikler sig?

Umiddelbart har jeg ikke oplevet noget, der kan udløse det.

Jeg havde mange mellemørebetændelser som barn, så mine ører påvirket af det. I mine ungdomsår gik jeg meget i byen, til koncerter osv., Hvor musikken næsten ikke kunne være høj nok.

De seneste år er det så yderligere forværret af at jeg har.fået en datter der ynder at skrige på en meget gennemtrængende måde :rulle:
1
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 14. sep 2021, 09:03

Sorenspige skrev:Ved I, hvorfor jeres tinnitus opstod? Gennem den seneste uge har jeg oplevet en tilbagevende hyletone, som jeg er bange for udvikler sig?

Umiddelbart har jeg ikke oplevet noget, der kan udløse det.


Min er stressudløst.

Jeg ville prøve at lade være at bekymre mig om det, hvis jeg var dig. Jeg ved godt det er nemmere sagt end gjort, men jo mindre du tænker over det, jo bedre. Det er ingen grund til at tro, at den udvikler sig :kys:
1
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 14. sep 2021, 11:25

Sorenspige skrev:Ved I, hvorfor jeres tinnitus opstod? Gennem den seneste uge har jeg oplevet en tilbagevende hyletone, som jeg er bange for udvikler sig?

Umiddelbart har jeg ikke oplevet noget, der kan udløse det.


Mit kom pga. mangeårigt forbrug af høretelefoner med høj musik. Er ked af at høre du er ramt. Prøv om du kan slappe af og hvile dig lidt ekstra, evt. lav nogle afslappende øvelser, og hold dig fra højlydte aktiviteter for nu for at give dine øre ro til evt. at komme sig :ae: Håber det går væk for dig igen.
1
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9464

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Sorenspige » 14. sep 2021, 19:37

Tak for jeres svar. Lyden er der ikke hele tiden, men on and off gennem hele dagen og især om aftenen. Jeg håber, det er noget forbigående af en art.
0
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10065
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1210
Likede indlæg: 18109

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf .Magic. » 14. sep 2021, 21:41

Sorenspige skrev:Ved I, hvorfor jeres tinnitus opstod? Gennem den seneste uge har jeg oplevet en tilbagevende hyletone, som jeg er bange for udvikler sig?

Umiddelbart har jeg ikke oplevet noget, der kan udløse det.

Ac/dc gav mig tinnitus :lol:

Jeg glemte mine ørepropper og har haft en konstant summen siden. Nogle dage er det en hyletone og andre dage en susen/summen.

Jeg kan ikke være steder med høje toner som fx blæseinstrumenter, bækken fra et trommesæt, børn der skriger, folk der snakker i bestemte toneleje og flere ting.
Det er lidt besværligt engang imellem men jeg lever med det. Det er jeg jo nødt til.
0
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf OberstNasig » 14. sep 2021, 22:15

Efter et par år med det, er mit bedste råd faktisk at gøre så lidt som muligt og have tillid til at det går over- det gør det for de fleste.
Hvis et sår skal hele, kratter man heller ikke i det. Så lader man det helt være.
Mit er støj-udløst og forstærket af ængstelighed.
1
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 10. maj 2022, 10:09

Har I andre gode tips til de perioder, hvor tinnitussen ændrer sig - eller gør den ikke det hos jer?

Jeg synes egentlig, at jeg lever rigtig godt og fint med tinnitussen, men i nogle perioder (helt klassisk når jeg er ekstra presset og/eller ængstelig) har jeg sværere ved at tackle det. Det udløser ikke mine "gamle" angstanfald, men jeg kan godt mærke, at jeg er lidt på vippen nogle gange, og angst vil jeg VIRKELIG gerne slippe for at have igen!

Fifs eller gode tanker, I gør jer?
0

Tilbage til "Helbred"