Andre med tinnitus?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 11. jul 2018, 08:26

zembra1986 skrev:
Alkaia skrev:Min tinnitus bliver værre når jeg lægger mit hoved på noget (sådan har det altid været). Og min kæreste vil have fuldkommen stilhed i soveværelset.
Jeg er ved at blive vanvittig.


Kan du ikke bruge en lydpude, eller en højtaler under puden som giver lidt lyd? Hvis din kæreste stadig synes det er generende, kan han så ikke bruge ørepropper? Det vil jeg mene er et MEGET lille offer for at du kan få "ro" og ikke skal ligge og blive vanvittig.


Enig.

Kan han slet ikke sætte sig ind i, at det er værre for dig at være i komplet stilhed end det er for ham at have en anelse blid lyd i baggrunden? Jeg tror min mand ville blive smidt ud af soveværelset, hvis han ikke havde lidt forståelse :genert:.
1
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 11. jul 2018, 08:27

I øvrigt tror jeg det er helt almindeligt, at man hører lydene mere, når man hviler hovedet mod noget. Så bliver lyden jo ligesom spærret inde.
1
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Bøtte » 13. jul 2018, 11:36

Alkaia skrev:
Fræksak skrev:I øvrigt tror jeg det er helt almindeligt, at man hører lydene mere, når man hviler hovedet mod noget. Så bliver lyden jo ligesom spærret inde.


Spærret inde? :gruble: Mine ører sidder ikke bag på hovedet.


Mon ikke der menes, når man ligger på siden med øret ned mod puden.

Jeg har jævnligt puls-lyde i mit ene øre. Så kan jeg slet ikke ligge på den side uden lyden føles meget voldsom.
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 13. jul 2018, 15:21

Alkaia skrev:
Bøtte skrev:
Alkaia skrev:
Fræksak skrev:I øvrigt tror jeg det er helt almindeligt, at man hører lydene mere, når man hviler hovedet mod noget. Så bliver lyden jo ligesom spærret inde.


Spærret inde? :gruble: Mine ører sidder ikke bag på hovedet.


Mon ikke der menes, når man ligger på siden med øret ned mod puden.

Jeg har jævnligt puls-lyde i mit ene øre. Så kan jeg slet ikke ligge på den side uden lyden føles meget voldsom.



Jo, det tænker jeg. Men så må der jo skrives hvad der menes. Jeg falder oftes i søvn med baghovedet hvilende på puden.



Okay, jeg læste det som om dine lyde var højere, når du lagde ørerne (altså siden af hovedet) på puden, for sådan er det for mig, og derfor tolkede jeg det sådan. Du må sørme undskylde min uklare formulering.
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 18. aug 2018, 20:21

Er der nogen af jer, der oplever sammenhæng mellem jeres kost og lydene?

Jeg sidder lige nu og overvejer, om sukkerindtag kan forværre det (der er delte meninger på nettet umiddelbart). Jeg har generelt forhøjet lydniveau i disse uger, hvor jeg samtidig har spist rigtig usundt. Lige nu går det helt amok, og det falder sammen med, at jeg for en lille time siden kastede 200 g slik i gabet på 10 minutter.

Har I andre gjort jer tanker om noget lignende?
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 19. aug 2018, 00:50

Ja, jeg har gjort mig tanker om dette, og har også overvejet og overvejer stadig at eksperimentere med kosten på et tidspunkt. F.eks. cutte meget ned på sukker i en periode, salt i en anden periode osv. for at se om noget af det kunne gøre en forskel.

Jeg tvivler dog stærkt på at det vil gøre nogen forskel for mit vedkommende, for synes ikke jeg har oplevet værre tinnitus overhovedet, de dage jeg har smidt salt-holdig fast food og slik i lange baner i kæften. Ingen forskel. Men måske det er værd at forsøge med kostændringer på et tidspunkt......måske....

Tror bare det er noget med at forsøge sig frem, nogle oplever bedring i at cutte stærkt ned på sukker, nogle på salt, og andre på koffein, nogle oplever ingen ændring på noget som helst.
1
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 19. aug 2018, 09:26

Tak for jeres input :kys:

Så vidt jeg kan læse mig frem til, er der heller intet belæg for, at sukker skulle gøre en forskel. Jeg tror bare alligevel, at det for mig kan forværre det. Det er som om hele min krop kommer på dupperne (eller hvad man skal kalde det), når jeg får sukker i store mængder, så på én eller anden måde tror jeg, at tinitussen også kan blive påvirket hos mig.
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 19. aug 2018, 10:03

Fræksak skrev:Tak for jeres input :kys:

Så vidt jeg kan læse mig frem til, er der heller intet belæg for, at sukker skulle gøre en forskel. Jeg tror bare alligevel, at det for mig kan forværre det. Det er som om hele min krop kommer på dupperne (eller hvad man skal kalde det), når jeg får sukker i store mængder, så på én eller anden måde tror jeg, at tinitussen også kan blive påvirket hos mig.


Har læst flere historier om folk der har oplevet en mærbar bedring i tinnitusen ved at skære ned på sukker f.eks. så i nogle tilfælde kan det bestemt godt påvirke lyden.

Der er jo også rigtig mange årsager til tinnitus og dermed er det også meget forskelligt hvad der virker på folk. Jeg har fået mit pga. for høj musik og mener dit er kommet af en anden årsag, ikke?
1
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 19. aug 2018, 10:06

zembra1986 skrev:
Fræksak skrev:Tak for jeres input :kys:

Så vidt jeg kan læse mig frem til, er der heller intet belæg for, at sukker skulle gøre en forskel. Jeg tror bare alligevel, at det for mig kan forværre det. Det er som om hele min krop kommer på dupperne (eller hvad man skal kalde det), når jeg får sukker i store mængder, så på én eller anden måde tror jeg, at tinitussen også kan blive påvirket hos mig.


Har læst flere historier om folk der har oplevet en mærbar bedring i tinnitusen ved at skære ned på sukker f.eks. så i nogle tilfælde kan det bestemt godt påvirke lyden.

Der er jo også rigtig mange årsager til tinnitus og dermed er det også meget forskelligt hvad der virker på folk. Jeg har fået mit pga. for høj musik og mener dit er kommet af en anden årsag, ikke?


Jo, jeg tror det er kommet efter en periode med meget stress og angst. Men jeg tror, at mange faktorer bidrager til det. Blodtryk, fx, som Lemonella også er inde på. Mit BT har altid ligget lavt, men det er steget de sidste par år. Jeg spurgte min læge, om mit BT kunne have noget med tinitussen at gøre, og det afslog hun på det bestemteste, for det er det slet ikke højt nok til iflg. hende.
Men jeg tænker jo, at det er steget og er højt ift MIN normal, så derfor kan det godt hænge sammen, tænker jeg.
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 19. aug 2018, 10:26

Fræksak skrev:
zembra1986 skrev:
Fræksak skrev:Tak for jeres input :kys:

Så vidt jeg kan læse mig frem til, er der heller intet belæg for, at sukker skulle gøre en forskel. Jeg tror bare alligevel, at det for mig kan forværre det. Det er som om hele min krop kommer på dupperne (eller hvad man skal kalde det), når jeg får sukker i store mængder, så på én eller anden måde tror jeg, at tinitussen også kan blive påvirket hos mig.


Har læst flere historier om folk der har oplevet en mærbar bedring i tinnitusen ved at skære ned på sukker f.eks. så i nogle tilfælde kan det bestemt godt påvirke lyden.

Der er jo også rigtig mange årsager til tinnitus og dermed er det også meget forskelligt hvad der virker på folk. Jeg har fået mit pga. for høj musik og mener dit er kommet af en anden årsag, ikke?


Jo, jeg tror det er kommet efter en periode med meget stress og angst. Men jeg tror, at mange faktorer bidrager til det. Blodtryk, fx, som Lemonella også er inde på. Mit BT har altid ligget lavt, men det er steget de sidste par år. Jeg spurgte min læge, om mit BT kunne have noget med tinitussen at gøre, og det afslog hun på det bestemteste, for det er det slet ikke højt nok til iflg. hende.
Men jeg tænker jo, at det er steget og er højt ift MIN normal, så derfor kan det godt hænge sammen, tænker jeg.


Det kan da bestemt hænge sammen! Jeg ville ikke hænge mig i hvad lægen siger. Hvis der er noget jeg har lært efter at have fået tinnitus så er det at lægerne ved nærmest INGENTING om tinnitus og hvad der hjælper og hvad der gør det værre. Jeg tænker det er helt logisk hvis du oplever forværring i din tinnitus ved at spise meget sukker og evt. meget salt-holdig mad, for begge dele øger blodtrykket og øget blodtryk kan bestemt forværre tinnitus. Har også læst at rigtig mange oplever en kortvarig forværring i tinnitus efter at have dyrket motion, hvilket jo også øger blodtrykket, så er overbevist om de to (lyden og blodtrykket) har en connection i nogle tilfælde.
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 21. aug 2018, 18:40

^Jeg kan også mærke, at når jeg en sjælden gang træner på gulvet en 20 minutters tid (og bliver forpustet, fordi jeg er mega tyk), stiger lydene markant. De lægger sig jo så igen, men de er høje mens det står på og noget tid efter.
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 6. sep 2018, 18:51

Er ked af at høre at dit er blevet så meget værre Marioneta :(

Tager du noget medicin? Der er nemlig noget medicin der kan være giftigt for det indre øre og som kan forværre tinnitus. Hvad med støj? Har du været udsat for høje lyde?

Har desværre ingen input i forhold til at sove med en partner da jeg selv er single, men jeg tænker da at du godt kan lytte til noget stille lyd selvom din kæreste ligger ved siden af, du kan evt. få fat i nogle pudehøjtalere.....så kan han måske ikke høre lyden, men det er kun dig der kan :)
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 6. sep 2018, 18:58

^^Hvis du ikke kender årsagen til hvorfor det er kommet, er det måske også værd at prøve med nogle kostændringer? Nogle folk med tinnitus har oplevet lindring ved enten at skære ned på salt, sukker eller koffein.....eller flere af tingene. Men prøv med at skære ned på kun 1 ting af gangen...og så se om det giver nogen ændring.
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 6. sep 2018, 20:03

Marioneta skrev:Jeg synes det her tinnitus bliver værre og værre. Jeg har haft det i et år nu og syntes det var skidt, da det startede, men det var ingenting i forhold til nu.

Jeg har ikke høretab og ved ikke hvorfor det er kommet. Jeg har haft mine teorier om medicin og stress, men tror ikke der er nogen direkte grund. Det er der bare. Jeg blev tilbudt at blive "sendt videre", da jeg var ved ørelægen, men sagde nej tak, fordi jeg håbede, at det gik væk. Nu tænker jeg dog, at jeg skal tage imod tilbuddet, omend jeg ikke ved hvad behandling det drejer sig om. Men der er et tilbud, så jeg må hellere se hvad det er for noget.

Hvad gør I andre, som sover med jeres partner, når I skal sove? Lige nu sover jeg alene og har en app på mobilen med noget støj til at ligge ved side af, men forestiller mig ikke, at min kæreste ville synes det var så fedt, hvis vi flyttede sammen.


Jeg sover enten med en app, som jeg sætter til at slukke efter en times tid, eller også tænder jeg vores (enormt gamle og ret så støjende) ventilation ude på badeværelset, som er et par meter fra soveværelset. En sjælden gang imellem sover jeg bare i stilhed.
Min mand er typen, der kan sove fra hvad som helst, og som nærmest falder i søvn, før hovedet rammer puden, så mine lyde generer ham heldigvis ikke spor. Det samme med ungerne, som også jævnligt sover hos os.

Og så er jeg ked af at høre, at du oplever forværring. Mit er jo også blevet gradvist værre siden det startede for efterhånden små to år siden, og jeg har i løbet af månederne jævnligt panikket over tanken om, at det altid skal stige lige så stille. Så ved jeg slet ikke, hvor jeg ender. Den frygt har jeg sådan set stadigvæk, men jeg tænker sjældent tanken til ende. Jeg gider simpelthen ikke bruge krudt på det. Og så tænker jeg på, at det jo sagtens kan være, at der om 20 år findes noget, der kan afhjælpe tinnitus langt bedre, end vi kan i dag.
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 7. sep 2018, 05:37

Mit er i øvrigt muligvis ved at tage et spring igen. Det er stadig sådan, at jeg til daglig kan undertrykke det nogenlunde, selv om jeg selvfølgelig hele tiden kan høre det, men det er som om der kommer flere og flere reelle toner, hvor det hidtil har været mere elektrisk susen og nogle få klokker. Men jeg kan også mærke i mit hoved og nakke, at jeg ligger og spænder om natten, så jeg tror, at det hænger sammen. Det er jo bare svært lige at gøre noget ved.
0

Tilbage til "Helbred"