Andre med tinnitus?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2205
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3224

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf flicka » 4. jan 2018, 19:13

Ja, jeg har haft det lige så længe jeg kan huske det. Helt fra da jeg var barn.

Jeg tænker ikke over det eller mærker noget til det i hverdagen. Det er kun hvis jeg er syg eller har slem hovedpine, at jeg hører lyden. Som iøvrigt lyder som prøvebilledet, der var i TV før i tiden :tie:
Men hvis jeg tænker på min tinnitus, hører jeg tydeligt lyden. Så det handler helt sikkert for mig at bare ignorere lyden. At glemme, at den er der.
2
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11231
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23207

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Mani » 4. jan 2018, 19:38

flicka skrev:Ja, jeg har haft det lige så længe jeg kan huske det. Helt fra da jeg var barn.

Jeg tænker ikke over det eller mærker noget til det i hverdagen. Det er kun hvis jeg er syg eller har slem hovedpine, at jeg hører lyden. Som iøvrigt lyder som prøvebilledet, der var i TV før i tiden :tie:
Men hvis jeg tænker på min tinnitus, hører jeg tydeligt lyden. Så det handler helt sikkert for mig at bare ignorere lyden. At glemme, at den er der.

Det har jeg også.
I hverdagen generer det mig ikke, men hvis jeg har en stresset periode kommer den meget høje vedvarende prøvebillede lyd. Den afhjælper sjovt nok ingenting.

Og så har jeg i perioder “underboen, der spiller høj bas” på besøg når jeg skal sove. Selv om vi bor i villa...

I det store hele har jeg dog lært at leve med det og min lydfølsomhed generer mig mere.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 4. jan 2018, 21:14

Jeg kæmper stadig en del med min tinnitus. Har dage hvor jeg ikke er synderligt generet af den, men de er stadig få og de fleste dage er det stadig rigtig rigtig svært for mig at holde hovedet over vand og ikke panikke alt for meget.

Jeg har haft min i knap 8 mdr. nu

Jeg kan også mærke forskellen i at leve med tinnitus vs. at leve uden rent fysisk. Jeg har mere hovedpine, som lader til at opstå pga. tinnitus lyden, hvis den en dag er mere skinger/skærende og mit søvnbehov er helt oppe på 9½-10 timer om natten.
0
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2205
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3224

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf flicka » 4. jan 2018, 21:23

zembra1986 skrev:Jeg kæmper stadig en del med min tinnitus. Har dage hvor jeg ikke er synderligt generet af den, men de er stadig få og de fleste dage er det stadig rigtig rigtig svært for mig at holde hovedet over vand og ikke panikke alt for meget.

Jeg har haft min i knap 8 mdr. nu

Jeg kan også mærke forskellen i at leve med tinnitus vs. at leve uden rent fysisk. Jeg har mere hovedpine, som lader til at opstå pga. tinnitus lyden, hvis den en dag er mere skinger/skærende og mit søvnbehov er helt oppe på 9½-10 timer om natten.


Har du fået tjekket om du har spændinger i nakke, skuldre og ryg?

For hovedpinen kan meget vel komme af spændinger som gør tinnitussen værre eller omvendt. At du spænder, fordi du hører tinnitussen og derfor får hovedpine.
0
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 4. jan 2018, 21:30

flicka skrev:
zembra1986 skrev:Jeg kæmper stadig en del med min tinnitus. Har dage hvor jeg ikke er synderligt generet af den, men de er stadig få og de fleste dage er det stadig rigtig rigtig svært for mig at holde hovedet over vand og ikke panikke alt for meget.

Jeg har haft min i knap 8 mdr. nu

Jeg kan også mærke forskellen i at leve med tinnitus vs. at leve uden rent fysisk. Jeg har mere hovedpine, som lader til at opstå pga. tinnitus lyden, hvis den en dag er mere skinger/skærende og mit søvnbehov er helt oppe på 9½-10 timer om natten.


Har du fået tjekket om du har spændinger i nakke, skuldre og ryg?

For hovedpinen kan meget vel komme af spændinger som gør tinnitussen værre eller omvendt. At du spænder, fordi du hører tinnitussen og derfor får hovedpine.


Er ikke blevet tjekket hos en fysioterapeut, nej, men jeg har flere gange fået massage hos en thai dame, som lynhurtigt kan mærke hvor jeg har spændinger og så arbejder der, for at løsne dem.....desværre har det bare slet ikke hjulpet.
Senest rettet af zembra1986 4. jan 2018, 21:33, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8018

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Charly » 4. jan 2018, 21:33

zembra1986 skrev:
flicka skrev:
zembra1986 skrev:Jeg kæmper stadig en del med min tinnitus. Har dage hvor jeg ikke er synderligt generet af den, men de er stadig få og de fleste dage er det stadig rigtig rigtig svært for mig at holde hovedet over vand og ikke panikke alt for meget.

Jeg har haft min i knap 8 mdr. nu

Jeg kan også mærke forskellen i at leve med tinnitus vs. at leve uden rent fysisk. Jeg har mere hovedpine, som lader til at opstå pga. tinnitus lyden, hvis den en dag er mere skinger/skærende og mit søvnbehov er helt oppe på 9½-10 timer om natten.


Har du fået tjekket om du har spændinger i nakke, skuldre og ryg?

For hovedpinen kan meget vel komme af spændinger som gør tinnitussen værre eller omvendt. At du spænder, fordi du hører tinnitussen og derfor får hovedpine.


Er ikke blevet tjekket hos en fysioterapeut, nej, men jeg har flere gange fået massage hos en thai dame, og det hjalp i hvert fald ikke en dyt.

Massage af en fys er noget helt andet - det er ikke noget hygge og afslapning over det, for de tager godt fat. Men det virker.
2
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 4. jan 2018, 21:35

Charly skrev:
zembra1986 skrev:
flicka skrev:
zembra1986 skrev:Jeg kæmper stadig en del med min tinnitus. Har dage hvor jeg ikke er synderligt generet af den, men de er stadig få og de fleste dage er det stadig rigtig rigtig svært for mig at holde hovedet over vand og ikke panikke alt for meget.

Jeg har haft min i knap 8 mdr. nu

Jeg kan også mærke forskellen i at leve med tinnitus vs. at leve uden rent fysisk. Jeg har mere hovedpine, som lader til at opstå pga. tinnitus lyden, hvis den en dag er mere skinger/skærende og mit søvnbehov er helt oppe på 9½-10 timer om natten.


Har du fået tjekket om du har spændinger i nakke, skuldre og ryg?

For hovedpinen kan meget vel komme af spændinger som gør tinnitussen værre eller omvendt. At du spænder, fordi du hører tinnitussen og derfor får hovedpine.


Er ikke blevet tjekket hos en fysioterapeut, nej, men jeg har flere gange fået massage hos en thai dame, og det hjalp i hvert fald ikke en dyt.

Massage af en fys er noget helt andet - det er ikke noget hygge og afslapning over det, for de tager godt fat. Men det virker.


Det gør hende thai damen jeg går hos bestemt også....det er ikke en behagelig massage, det gør faktisk ofte ondt :D

Men ved godt en fysioterapet har en anderledes tilgang, og jeg har også overvejet kraftigt at blive tjekket hos en. Skal bare lige have bestilt den tid hos lægen, så jeg kan få en henvisning.
1
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4215

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 5. jan 2018, 08:44

Jeg synes simpelthen det er så fedt at læse om jer, der ikke lægger mærke til det, selv om I har en prøvebillede-lyd i hovedet hele tiden :).

Jeg har lige haft en rigtig god periode hen over jul og nytår, hvor jeg de fleste dage slet ikke var generet. Altså lyden var der, men ikke højt nok til at jeg blev påvirket af den.

Jeg har så svært ved at lure, om mit humør og overskud automatisk bliver ændret, når lyden bliver lavere, eller om det er den anden vej rundt. Altså hvis jeg har en god dag/periode, hvor alt bare spiller, så lægger jeg ikke mærke til lyden og den føles automatisk dæmpet. Hvis det giver mening?

Jeg føler selv, at det er lydstyrken, det starter med, og så ændrer mit humør sig efter den, men jeg tror måske, at det går begge veje.
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4215

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 5. jan 2018, 21:24

Altså for helvede :cuss: Nu har jeg fået sådan en høj hyle-lyd i højre side. Indtil videre har jeg "kun" haft elektrisk susen og så en håndfuld lidt lavere, rungende toner, som nogenlunde let lader sig camouflere. For en uges tid siden begyndte der at dukke en høj hylelyd op, men den gik hurtigt væk igen. Siden er den alligevel kommet retur hist og pist, og i går aftes havde jeg den i nogle timer. Nu har jeg så haft den det meste af dagen.

Jeg synes, at det er SÅ irriterende, at det udvikler sig. Er jeg virkelig den eneste, der har forskellige lyde hele tiden? For det meste hører jeg 3 ad gangen, og det eneste gode ved det er, at jeg kan fokusere på den mindst irriterende og dermed få den til at stige i volumen, så jeg ikke hører de mere irriterende så godt. Men det kræver ret meget koncentration, og SÅ fedt er det jo altså heller ikke at lytte til, selv om det så er den mindst irriterende.

Men den her højere hylelyd kan ikke rigtig camoufleres. Kæft, jeg er træt af det lort. Jeg syntes ellers lige, at det gik så godt. Jeg kan ikke forstå hvorfor jeg skal blive ved at blive udfordret af en ny situation, hver gang jeg er kommet nogenlunde overens med tilstanden.
0
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2205
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3224

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf flicka » 6. jan 2018, 11:35

zembra1986 skrev:Er ikke blevet tjekket hos en fysioterapeut, nej, men jeg har flere gange fået massage hos en thai dame, som lynhurtigt kan mærke hvor jeg har spændinger og så arbejder der, for at løsne dem.....desværre har det bare slet ikke hjulpet.


Jeg har gode erfaringer med en osteopat/kiropraktor. Men det lyder til at det er et forsøg værd at prøve noget andet end en thai-dame.
1
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11231
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23207

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Mani » 6. jan 2018, 20:52

Fræksak skrev:Jeg synes simpelthen det er så fedt at læse om jer, der ikke lægger mærke til det, selv om I har en prøvebillede-lyd i hovedet hele tiden :).

Jeg har lige haft en rigtig god periode hen over jul og nytår, hvor jeg de fleste dage slet ikke var generet. Altså lyden var der, men ikke højt nok til at jeg blev påvirket af den.

Jeg har så svært ved at lure, om mit humør og overskud automatisk bliver ændret, når lyden bliver lavere, eller om det er den anden vej rundt. Altså hvis jeg har en god dag/periode, hvor alt bare spiller, så lægger jeg ikke mærke til lyden og den føles automatisk dæmpet. Hvis det giver mening?

Jeg føler selv, at det er lydstyrken, det starter med, og så ændrer mit humør sig efter den, men jeg tror måske, at det går begge veje.

Jeg har umiddelbart fornemmelse af at lyd/humør/overskud både forstærkes positivt & negativt. Men altså, jeg har ikke noget konkret at hænge det op på.

Det lyder godt nok frustrerende at du så ofte får nye lyde. Z
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 15. jan 2018, 11:51

Er TRT overhovedet noget der bliver praktiseret i Danmark??

Jeg kan mærke at der skal noget seriøs terapi henvendt til tinnitus, til for at jeg kan lære at leve med dette. Det går støt ned af bakke for mig og føler mig fuldstændig fængslet af tinnitusen. Den har overtaget mit liv simpelthen.

Hvor dælen henvender man sig?? Det "hjælp" jeg får med samtaler hos en audilogopæd rykker i hvert fald intet. Der skal mere intens arbejde/terapi til.
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4215

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 17. jan 2018, 16:40

zembra1986 skrev:Er TRT overhovedet noget der bliver praktiseret i Danmark??

Jeg kan mærke at der skal noget seriøs terapi henvendt til tinnitus, til for at jeg kan lære at leve med dette. Det går støt ned af bakke for mig og føler mig fuldstændig fængslet af tinnitusen. Den har overtaget mit liv simpelthen.

Hvor dælen henvender man sig?? Det "hjælp" jeg får med samtaler hos en audilogopæd rykker i hvert fald intet. Der skal mere intens arbejde/terapi til.


Jeg nævnte det for Regitze Willemöes (som vist er audiologopæd og har arbejdet med tinnitus i mange år) og hun lød som om, at det var lidt outdated og ikke noget, nogen brugte i DK. Jeg synes ellers det lyder ret godt, når jeg læser om det på amerikanske sider.

Ked af at høre, at du har det skidt for tiden :ae: Håber du snart går ind i en god periode igen!!
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 17. jan 2018, 18:42

Fræksak skrev:
zembra1986 skrev:Er TRT overhovedet noget der bliver praktiseret i Danmark??

Jeg kan mærke at der skal noget seriøs terapi henvendt til tinnitus, til for at jeg kan lære at leve med dette. Det går støt ned af bakke for mig og føler mig fuldstændig fængslet af tinnitusen. Den har overtaget mit liv simpelthen.

Hvor dælen henvender man sig?? Det "hjælp" jeg får med samtaler hos en audilogopæd rykker i hvert fald intet. Der skal mere intens arbejde/terapi til.


Jeg nævnte det for Regitze Willemöes (som vist er audiologopæd og har arbejdet med tinnitus i mange år) og hun lød som om, at det var lidt outdated og ikke noget, nogen brugte i DK. Jeg synes ellers det lyder ret godt, når jeg læser om det på amerikanske sider.

Ked af at høre, at du har det skidt for tiden :ae: Håber du snart går ind i en god periode igen!!


Mærkeligt at hun kalder det outdated, når det i stor grad bruges i Storbritannien og i USA og med rigtig god succes. Lyder som om ordet outdated bare er et dækord for: Vi har ikke ressourcerne :(

Nå, men......hvad fanden gør man så :( Samtalerne med den audilogopæd jeg blev tildelt i sin tid, hjælper i hvert fald ikke en dyt. Føler slet ikke hun sådan rigtig høre mig og anerkender min kamp med den skide lyd.
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 18. jan 2018, 10:50

Alkaia skrev:Hvad er TRT? Jeg får nogle ret mærkelige resultater fra Google.


TRT er forkortelse for "Tinnitus Retraining Therapy", som går ud på at man over tid skal lære ikke at reagere på sin tinnitus, negativt såvel som positivt. Behandlingen kan tage op til 18 mdr. og involvere samtaler/terapi og at man vist også skal bære nogle in-ear maskere samtidig.
0

Tilbage til "Helbred"