Andre med tinnitus?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Fræksak
Indlæg: 2492
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4227

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 13. mar 2018, 15:43

Lemonella skrev:
Fræksak skrev:Hvordan går det, Lemonella?


Tak fordi du spørger. :kys:
Det går lidt bedre, lyden er til at holde ud, men jeg føler mig stadig lidt døv. Alting høres gennem vat. Ret underligt.
Jeg tror ikke jeg har propper i ørene, men fortsætter det, vil jeg forsøge med noget Audispray og så prøve at skylle med en øresprøjte med lunkent saltvand.
Jeg har været lidt svimmel i løbet af dagen, men det er også væk igen. Så måske det bare er fordi jeg har sovet tungt i nat og drømt underligt. Jeg sover med bideskinne fordi jeg tygger hårdt sammen når jeg sover og jeg tror faktisk jeg har bidt den i stykker i den ene side, så jeg har nok bare haft en dårlig nat.
Jeg tror på det går over igen. :)


Det tror jeg helt sikkert også, at det gør!

Jeg sover i øvrigt også med bideskinne, fordi jeg ligger og bider sammen om natten.
0
Nova
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13. mar 2018, 20:03
Kort karma: 1
Likede indlæg: 1

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Nova » 13. mar 2018, 20:16

Hej med jer.
Jeg har haft tinnitus i ca 4 år nu! Til tider er den slem- men i perioder er den helt væk!
Jeg har læst mange debatter om tinnitus- men aldrig selv deltaget.. men jeg har så mange spørgsmål, så derfor skriver jeg her, i håbet om nogle svar..
Min tinnitus er meget fysisk. Foruden lyden som kam være en piben hylen summen brummen ( meget forskelligt fra dag til dag) ja så kan jeg også “mærke” den.
Jeg får tit kildende fornemmelse i hovedbunden, en slags snurren i hovedbunden forskellige steder.. nogle gange kilder og klør det i ørene!! Og jeg kan også i perioder få jag og stik i hovedet..
Jeg er sygmeldt pt, og jeg er blevet undersøgt i hoved og R... jeg har ingen svulster hverken i hovedet ell øre, som jeg tit har tænkt. For der må da være noget galt siden jeg mærker så meget, men nej jeg er åbenbart enormt stresset sensetiv og opmærksom på hvad der forgår i mit hoved- og det er jo ikke noget nyt for en tinnitus ramt..
Men.. “mærker” i også jeres tinnitus?
Hvis ja- hvordan?
Bedste hilsner..
0
Nova
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13. mar 2018, 20:03
Kort karma: 1
Likede indlæg: 1

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Nova » 14. mar 2018, 08:31

Der er også nogle vigtige ting der har hjulpet mig i processen med T.
Dem vil jeg gerne dele med jer! Jeg har læst Julian cowan Hill- tinnitus, fra tyran til ven- den har hjulpet mig kæmpe meget. Til at forså hva tinnitus egentlig er og hvordan jeg kan leve med den. Den kan købes på Amazon og downloades til tlf. Han har også videoer på youtube om håndtering af T!! Han er fantastisk og har hjulpet mig langt på min vej!
En anden ting er meditation. Hvis jeg gør det kontinuerligt, slapper mit nervesystem mere af- og min tinnitus dæmpes- ergo gør jeg det hver dag! Når jeg i perioder tror jeg kan klare mig uden, sniger min T sig langsomt ind i hovedet igen- min krop kalder simpelthen på at jeg giver den lov til at slappe af!! Det giver meditation mig.
Den sidste ting er Cannabis olie. Jeg tager CBD olie hver dag. Min er pt på 3% den laveste man kan få.. og tar det morgen og aften.
Da jeg på ingen måde er læge, fraskriver jeg mig self et hvert ansvar. Men bliver nød til at give videre hvordan det har hjulpet mig på min vej til at slippe T..
Igen er det en olie der får mit nervesystem til at slappe af- jeg anbefaler at læse alt hvad man kan få fat i omkring CBD. Der er intet psykoaktivt i CBD, kun minimalt THC.. syntes dog aligevel jeg kan mærke nogle ligheder fra dengang jeg røg Hash..
Den hjælper mig til at slappe af i min krop, og når jeg i perioder ligesom meditation tror at jeg kan klare mig uden- kommer angst tanker tinnitus ubehalige kropslige fornemmelser og meget andspændthed langsomt tilbage..
Det er lidt om hvad der hjælper mig.
Hvad hjælper jer?
1
Fræksak
Indlæg: 2492
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4227

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 14. mar 2018, 12:34

Nova skrev:Hej med jer.
Jeg har haft tinnitus i ca 4 år nu! Til tider er den slem- men i perioder er den helt væk!
Jeg har læst mange debatter om tinnitus- men aldrig selv deltaget.. men jeg har så mange spørgsmål, så derfor skriver jeg her, i håbet om nogle svar..
Min tinnitus er meget fysisk. Foruden lyden som kam være en piben hylen summen brummen ( meget forskelligt fra dag til dag) ja så kan jeg også “mærke” den.
Jeg får tit kildende fornemmelse i hovedbunden, en slags snurren i hovedbunden forskellige steder.. nogle gange kilder og klør det i ørene!! Og jeg kan også i perioder få jag og stik i hovedet..
Jeg er sygmeldt pt, og jeg er blevet undersøgt i hoved og R... jeg har ingen svulster hverken i hovedet ell øre, som jeg tit har tænkt. For der må da være noget galt siden jeg mærker så meget, men nej jeg er åbenbart enormt stresset sensetiv og opmærksom på hvad der forgår i mit hoved- og det er jo ikke noget nyt for en tinnitus ramt..
Men.. “mærker” i også jeres tinnitus?
Hvis ja- hvordan?
Bedste hilsner..


Hej og velkommen til :)

Jeg mærker også min tinnitus, men ikke helt på den måde, du beskriver. Den lyd jeg havde i starten kunne jeg mere mærke end høre. Det var som en lillebitte strøm der blev sat til øret som gik gennem hovedet. Det gjorde ikke ondt, men det var irriterende, at den var der. Om aftenen, når jeg lå i sengen, blev det mere til sådan en hvislen, og det var mest om aftenen, at jeg følte, at jeg havde lyde. Sådan en lys, bred vifte af hvislelyde.

Nu, hvor min tinnitus har udviklet sig, føles det engang imellem som en lillebitte skærebrænder inde i øret. Altså ikke som i ørepine, men som en art elektrisk hvinen oveni de mere reelle toner, jeg også hører.

Jeg har en veninde, der beskriver, at hun føler, at hendes ører bliver varme og irriterede, hvis der er meget lyd omkring hende. Hun føler, at ørerne er røde og brændende indeni.

Edit: generelt synes jeg, at mine ører føles anderledes end før jeg fik tinnitus, men ærligt så skænkede jeg jo aldrig mine ører en tanke før i tiden, så måske er det bare, fordi min opmærksomhed er skærpet.
Jeg lægger meget mærke til trykforandringer, kliklyde og "bølgen" af trommehinden. Mine ører føles mere sarte nu, hvis man kan sige det sådan.
Senest rettet af Fræksak 14. mar 2018, 12:42, rettet i alt 1 gang.
0
Fræksak
Indlæg: 2492
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4227

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 14. mar 2018, 12:39

Jeg har brugt at aflede mig selv meget. Før i tiden læste jeg bøger, det gør jeg meget sjældent efterhånden, fordi det bliver for stille for mig.

Jeg har, efter jeg fik tinnitus, opdaget Netflix og HBO og hvor mange programmer, der ligger på dr.dk. Når jeg ser en god serie eller spændende dokumentar, slipper jeg opmærksomheden på tinnitussen. Men jeg har faktisk aftalt med mig selv, at jeg skal lave nogle regler for skærme. Jeg har to børn, som jeg efterhånden har ret svært ved at være nærværende overfor, fordi jeg hele tiden længes efter at kunne trække mig ind i et (skærm-)univers, hvor jeg kan glemme lyden lidt. Og det dur simpelthen ikke.

Så jeg har egentlig planer om langsomt at trappe ud og til gengæld trappe ind i andre ting, der forhåbentlig kan give mig noget. Fx meditation, som du skriver, Nova. Jeg har aldrig prøvet det for alvor, og pt er det ret angstprovokerende for mig, at jeg giver lydene "frit spil", men i længden er det meget sundere for mig. Jeg vil også gerne ud at gå nogle flere ture og prøve at nyde naturlydende omkring mig.
0
Fræksak
Indlæg: 2492
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4227

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 14. mar 2018, 12:47

Nova, jeg bliver lidt nysgerrig, fordi det lyder som om, din tinnitus ligesom min ofte skifter lyd eller består af flere lyde samtidig (?).

Var din sådan fra begyndelsen, eller er det kommet ligeså langsomt?
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11295
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23349

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Mani » 14. mar 2018, 16:11

Fræksak skrev:Jeg har brugt at aflede mig selv meget. Før i tiden læste jeg bøger, det gør jeg meget sjældent efterhånden, fordi det bliver for stille for mig.

Jeg har, efter jeg fik tinnitus, opdaget Netflix og HBO og hvor mange programmer, der ligger på dr.dk. Når jeg ser en god serie eller spændende dokumentar, slipper jeg opmærksomheden på tinnitussen. Men jeg har faktisk aftalt med mig selv, at jeg skal lave nogle regler for skærme. Jeg har to børn, som jeg efterhånden har ret svært ved at være nærværende overfor, fordi jeg hele tiden længes efter at kunne trække mig ind i et (skærm-)univers, hvor jeg kan glemme lyden lidt. Og det dur simpelthen ikke.

Så jeg har egentlig planer om langsomt at trappe ud og til gengæld trappe ind i andre ting, der forhåbentlig kan give mig noget. Fx meditation, som du skriver, Nova. Jeg har aldrig prøvet det for alvor, og pt er det ret angstprovokerende for mig, at jeg giver lydene "frit spil", men i længden er det meget sundere for mig. Jeg vil også gerne ud at gå nogle flere ture og prøve at nyde naturlydende omkring mig.
Min mormor hører ofte radio eller dæmpet musik for at dæmpe tinnitusens indflydelse. Personligt har jeg det bedst når der ikke er for meget ‘støj’ omkring mig, så jeg tænder stort set aldrig for radio og tv mere på eget initiativ.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Nova
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13. mar 2018, 20:03
Kort karma: 1
Likede indlæg: 1

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Nova » 14. mar 2018, 17:15

:panik: :( Lemonella:
Det pudsigt det du skriver med krav- jeg er i et forhold på syvende år med en sød og dejlig mand.. men han ‘læser’ mig på ingen måde som du skriver din mand gør. Jeg er enormt frustreret i mit forhold, da han ikke engang ved jeg har tinnitus! På 4 år som sagt. Tror simpelthen ikke han ved hvordan han skal tackle det. Han ved jeg har ‘noget med ørene’ som jeg siger til ham..
Herhjemme er det mig der skal ta mig af de fleste ting. Vi har også 2 børn og pt arbejder jeg som sagt ikke da jeg gik ned med stress og meget høj T. Uden at nedgøre min mand, tror jeg han er meget ‘mand’ og uden at sige det, føler at nu tar jeg mig af det huslige og børn og han klarer det økonomiske og tar på arb!!
Jeg tror ikke han har fornemmelsen af hvor hårdt det er psykisk at klare alt alene når man er i et forhold.
Tror nogle gange jeg ville klare det bedre alene, da jeg så ikke ville forvente en hjælp for den partner der nu ikke var der mere.
Jaja lidt fra hjemmefronten.
Det er virkelig super at høre fra andre med denne lidelse- har aldrig snakket om det før.
Har egentlig altid dealet med T alene.. fundet ud af hvad der fungere og ikke gør- alene!
Min T er egentlig til at holde ud, og som skrevet før, er den til tider helt væk..
men når jeg har det skidt og er fordybet i tanker konstant om dit og dat og angst om mit liv- så runger og hviner og piver mit hoved, og har meget svært ved at komme tilbage i den gode rytme igen...
Det jeg gerne vil lærer mig selv nu- er at tackle de dårlige perioder, at fx tænke for meget, stresse meget, over livet børn og mand.. så tror jeg at jeg vil komme endnu længere med at holde T nede.. acceptere at jeg også har dårlige perioder og jeg ikke kan gøre alt perfekt!!
Ja jeg er et kontrol menneske..
0
Nova
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13. mar 2018, 20:03
Kort karma: 1
Likede indlæg: 1

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Nova » 14. mar 2018, 17:18

Lemonella:
Ved ikke helt hvorfor de 2 sjove smiltes kom med i overskrift!!
0
Nova
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13. mar 2018, 20:03
Kort karma: 1
Likede indlæg: 1

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Nova » 14. mar 2018, 20:22

Ja min tinnitus lyd svinger meget. Det sjovt det du skriver med ‘elektrisk’ stød. Sådan har jeg det også somme tider- og samtidig med lyden- klør ell kilder det nærmest inde i hjernen..!!
Som skrevet før, har jeg både susen brummen og ringen i hovedet! Som om jeg er super forkølet hele tiden. Hyletoner er lav, og det er egentlig den jeg fokusere mindst på.
Der var en anden der skrev til dit svar at vedkommende aldrig selv tændte for hverken tv ell radio.. sådan har jeg det efter hver wek!!
Så har min mand og børn været hjemme og der har været sindsyg mange lyde omkring mig i et par dage- det trigger min T- og derefter har den brug for stilhed!!? Efter jeg har afleveret børn og man er taget på arb mandag- slapper jeg bare af.. først er T meget høj, men jo mere jeg slapper af, med fx en bog ell meditation, så stilner T af.. ahh det er så dejligt.
Kan godt forstå at meditation kan virke skræmmende som du skriver da man skal ta stilling til T.. men for mig stilner den af efter 10-15 min.. jeg er simpelthen ikke opmærksom på den- og hvis jeg er, er det ok- jeg går tilbage til de andre lyde der kan være omkring mig ell min vejrtrækning.
Prøv evt en app, der er masser at starte op med, også med beroligende musik i baggrunden så du måske i starten ikke skal fokusere så meget på T..
0
Nova
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13. mar 2018, 20:03
Kort karma: 1
Likede indlæg: 1

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Nova » 14. mar 2018, 20:26

Den ovenover var til fræksak☺️
Kan ikke helt finde ud af hvordan man går ind i den besked der har skrevet til en, og skriver tilbage i den samme??
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Bøtte » 14. mar 2018, 20:28

Fræksak skrev:Jeg oplever noget lige for tiden, der er lidt svært at forklare. Når nogen taler eller maskiner larmer, eller nogen tramper i gulvet, får jeg samme lyd som hvis en klokke ringede i mit højre øre sådan lige et kvart sekund forsinket. Altså andre lyde udløser denne ringen i mit øre. Jeg synes som sådan ikke jeg oplever nogen forvrængen eller andet af den eksisterende lyd, det er bare som om al lyd bliver efterfulgt af denne klang.

Er der nogen af jer andre, der har oplevet noget lignende?

Det er helt mærkeligt, for normalt opsøger jeg gerne lidt larm så jeg ikke hører tinitussen, men lige i disse dage er det faktisk rarere at være i stilhed.


Jeg har oplevet noget der minder om. Høje lyde udløste en slags hyletone. Fx lyden af mine børn, hvis de blev hysteriske, eller bestik, der blev slået i tallerkenen, bare generelt høje, lyse toner.
Første gang havde jeg det et par uger. Anden gang kun et par dage.
0
Fræksak
Indlæg: 2492
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4227

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 15. mar 2018, 05:11

Nova skrev:Den ovenover var til fræksak☺️
Kan ikke helt finde ud af hvordan man går ind i den besked der har skrevet til en, og skriver tilbage i den samme??


Du trykker på det lille "-tegn oppe i højre hjørne. Så kommer det indlæg, du svarer på, til at stå øverst i skrivefeltet, og så kan du skrive dit svar nedenunder :).
0
Fræksak
Indlæg: 2492
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4227

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 15. mar 2018, 05:15

Bøtte skrev:
Fræksak skrev:Jeg oplever noget lige for tiden, der er lidt svært at forklare. Når nogen taler eller maskiner larmer, eller nogen tramper i gulvet, får jeg samme lyd som hvis en klokke ringede i mit højre øre sådan lige et kvart sekund forsinket. Altså andre lyde udløser denne ringen i mit øre. Jeg synes som sådan ikke jeg oplever nogen forvrængen eller andet af den eksisterende lyd, det er bare som om al lyd bliver efterfulgt af denne klang.

Er der nogen af jer andre, der har oplevet noget lignende?

Det er helt mærkeligt, for normalt opsøger jeg gerne lidt larm så jeg ikke hører tinitussen, men lige i disse dage er det faktisk rarere at være i stilhed.


Jeg har oplevet noget der minder om. Høje lyde udløste en slags hyletone. Fx lyden af mine børn, hvis de blev hysteriske, eller bestik, der blev slået i tallerkenen, bare generelt høje, lyse toner.
Første gang havde jeg det et par uger. Anden gang kun et par dage.


Det havde jeg helt glemt igen. Mit gik væk efter et par dage - rart nok, for det var faktisk lidt belastende!

Bøtte, har dit været det samme før og efter børn?

I dette private ( ;) ) forum kan jeg afsløre, at jeg i denne uge faktisk har taget et par graviditetsteste, og det fik mig virkelig til at spekulere over, om jeg overhovedet kunne overskue en baby, der skriger mig ind i hovedet på alle tider af døgnet. Jeg havde ikke tinnitus, da jeg var småbørnsmor (mine piger er 8 og 12 nu), og jeg blev dødsensangst ved tanken om, at det at have en baby med skrigeri og søvnmangel osv skulle forværre tinnitussen (det viste sig så at være en ubegrundet frygt, for testene var bragende negative).

Men hvordan var/er det for dig at have T sammen med helt små børn?
Senest rettet af Fræksak 15. mar 2018, 05:39, rettet i alt 1 gang.
0
Fræksak
Indlæg: 2492
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4227

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 15. mar 2018, 05:18

Nova skrev:Ja min tinnitus lyd svinger meget. Det sjovt det du skriver med ‘elektrisk’ stød. Sådan har jeg det også somme tider- og samtidig med lyden- klør ell kilder det nærmest inde i hjernen..!!
Som skrevet før, har jeg både susen brummen og ringen i hovedet! Som om jeg er super forkølet hele tiden. Hyletoner er lav, og det er egentlig den jeg fokusere mindst på.
Der var en anden der skrev til dit svar at vedkommende aldrig selv tændte for hverken tv ell radio.. sådan har jeg det efter hver wek!!
Så har min mand og børn været hjemme og der har været sindsyg mange lyde omkring mig i et par dage- det trigger min T- og derefter har den brug for stilhed!!? Efter jeg har afleveret børn og man er taget på arb mandag- slapper jeg bare af.. først er T meget høj, men jo mere jeg slapper af, med fx en bog ell meditation, så stilner T af.. ahh det er så dejligt.
Kan godt forstå at meditation kan virke skræmmende som du skriver da man skal ta stilling til T.. men for mig stilner den af efter 10-15 min.. jeg er simpelthen ikke opmærksom på den- og hvis jeg er, er det ok- jeg går tilbage til de andre lyde der kan være omkring mig ell min vejrtrækning.
Prøv evt en app, der er masser at starte op med, også med beroligende musik i baggrunden så du måske i starten ikke skal fokusere så meget på T..


Jeg er efterhånden også begyndt at kunne længes efter stilhed, men det er kun efter at min T er blevet værre. I starten omgav jeg mig meget med lyde, og det gør jeg sådan set stadigvæk, men efter fx en aften med gæster, trænger jeg bare til at komme ind i min seng i fred og ro. Men det er så egentlig primært fordi jeg hurtigt falder i søvn (7-9-13). Og så fordi min T bliver til en høj, indædt susen/hvislen/hvinen, når mange taler samtidig og især hvis det samtidig er blevet sent over rødvinen og jeg er træt. Så skal jeg virkelig koncentrere mig for at høre henover lyden og høre, hvad folk siger. Og så er det virkelig en lise at komme ind i et stille soveværelse fx, for så lægger den dér hvislen sig for det meste lige så stille, og jeg hører "kun" klokker og ringetoner.
0

Tilbage til "Helbred"