Andre med tinnitus?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 7. sep 2018, 10:33

Marioneta skrev:Ja, jeg kan se, at I skrev om kostændringer. Der er meget at tage fat på omend jeg ikke begyndte at spise mere usundt, da det kom, så det er heller ikke grunden. Men det kan vel måske afhjælpe alligevel. Det er altid mindst om morgenen, når jeg har lagt i ro i mange timer.

Jeg får slet ikke noget medicin lige nu og det, som jeg tog tidligere, er ikke ototoksisk. SSRI påvirker derimod synapserne og det har så åbenbart også noget med tinnitus at gøre. Det kan bare ikke måles som skade på høreceller kan.

Jeg er meget sjældent udsat for høje lyde. Jeg underviser i Zumba en gang om ugen, men står som instruktør uden for højtalernes bane og jeg har ikke nær så høj musik, som andre instruktører. Jeg hører sjældent musik i øretelefoner, netop for at skåne mine ører, så jeg ikke får høretabs-tinnitus oven i.

Alligevel bliver det værre og jeg frygter lidt hvordan det kan ende. Jeg kan stadig skjule det ved baggrundsstøj og -musik, men en dag kan jeg måske heller ikke det og det frygter jeg.



Det virker som om du allerede er opmærksom på evt. fare og gør meget for det ikke skal blive værre. Det er skrækkeligt at det bare kan blive værre uanset hvad man gør/ikke gør :(

I de første måneder med tinnitus var min stort set også altid meget lav om morgenen, og blev så værre op af dagen, og jeg havde rimelig ofte "lave tinnitus" dage. Nu her 16 måneder efter, er den på sit "slemme" niveau fra jeg vågner op til jeg falder i søvn om natten, og jeg har sjældent en lav dag. Har også fået en ny lav tone i mit højre øre som dog har sænket sig lidt, men den er der stadig......så mit er også på en måde blevet værre fra begyndelsen, på trods af at jeg har været meget forsigtig og det skræmmer mig.
0
Mila_H
Indlæg: 415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:28
Kort karma: 105
Likede indlæg: 623

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Mila_H » 9. sep 2018, 07:50

Marioneta skrev:Jeg synes det her tinnitus bliver værre og værre. Jeg har haft det i et år nu og syntes det var skidt, da det startede, men det var ingenting i forhold til nu.

Jeg har ikke høretab og ved ikke hvorfor det er kommet. Jeg har haft mine teorier om medicin og stress, men tror ikke der er nogen direkte grund. Det er der bare. Jeg blev tilbudt at blive "sendt videre", da jeg var ved ørelægen, men sagde nej tak, fordi jeg håbede, at det gik væk. Nu tænker jeg dog, at jeg skal tage imod tilbuddet, omend jeg ikke ved hvad behandling det drejer sig om. Men der er et tilbud, så jeg må hellere se hvad det er for noget.

Hvad gør I andre, som sover med jeres partner, når I skal sove? Lige nu sover jeg alene og har en app på mobilen med noget støj til at ligge ved side af, men forestiller mig ikke, at min kæreste ville synes det var så fedt, hvis vi flyttede sammen.


Nu ved jeg ikke, hvor du bor, så tilbuddene er nok for skelligt. Men hvor jeg bor (i Aarhus) fik jeg tilbudt et forløb, hvor man fik noget undervisning sammen med andre, der havde tinnitus. Sideløbende fik man nogle samtaler alene. Jeg fik nogle rigtig gode råd, til hvordan jeg kunne tackle det både fysisk og psykisk.

Og så er det, at det er værre lige pt heldigvis ikke ensbetydende med, at det bliver ved sådan, eller at det kun eskalerer.
Jeg har haft tinnitus i måske snart 20 år, og for måske en ti år siden syntes jeg pludselig, at det bare blev værre og værre. Det var der, jeg fik tilbuddet fra min ørelæge.

Men lige for tiden er det ikke så slemt. Jeg har ellers nok at se til - er alene med min søn på snart 11 måneder, men de sidste par år har min tinnitus været på et lavt niveau.

Så altså.. Det kan lige så godt blive bedre igen, som de kan blive værre.

Jeg havde forresten højtalere til at lægge under puden og har før brugt hovedtelefoner, når jeg har haft en kæreste. Det har fungeret fint.

Håber, dit tinnitus snart bliver bedre.
2
Pink_Panther89
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26. jul 2018, 13:22
Kort karma: 0
Likede indlæg: 2

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Pink_Panther89 » 16. jul 2019, 17:07

Jeg hiver lige denne tråd frem.
Hvordan går det med jer alle sammen?

Jeg har nemlig også erhvervet mig kronisk tinnitus, er jeg fuldstændig overbevist om. Det har været der i en uge (mindst- er lidt usikker på, hvornår det egentlig startede), og har form af en hyletone a la den fra det klassiske prøvebillede. Jeg aner ikke hvad det skyldes, andet end at det måske er noget familiært
Min mor og moster har det også, men de har først fået det i en noget senere alder. Jeg har haft det før i perioder, men vist aldrig konstant som nu. Jeg har læst, at nogen mener at magnesium har indflydelse på det, så helt naivt har jeg lidt håbet, at det skyldes at jeg løb tør for en måned siden (plejer at spise det for min mave), men jeg må jo nok bare erkende, at det er min nye virkelighed. Selv om det koster mange tårer og paniktanker lige nu. Har tid hos en ørelæge i slutningen af august, men jeg ved jo godt, at de ikke kan stille noget op..
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4212

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 16. jul 2019, 17:43

Pink_Panther89 skrev:Jeg hiver lige denne tråd frem.
Hvordan går det med jer alle sammen?

Jeg har nemlig også erhvervet mig kronisk tinnitus, er jeg fuldstændig overbevist om. Det har været der i en uge (mindst- er lidt usikker på, hvornår det egentlig startede), og har form af en hyletone a la den fra det klassiske prøvebillede. Jeg aner ikke hvad det skyldes, andet end at det måske er noget familiært
Min mor og moster har det også, men de har først fået det i en noget senere alder. Jeg har haft det før i perioder, men vist aldrig konstant som nu. Jeg har læst, at nogen mener at magnesium har indflydelse på det, så helt naivt har jeg lidt håbet, at det skyldes at jeg løb tør for en måned siden (plejer at spise det for min mave), men jeg må jo nok bare erkende, at det er min nye virkelighed. Selv om det koster mange tårer og paniktanker lige nu. Har tid hos en ørelæge i slutningen af august, men jeg ved jo godt, at de ikke kan stille noget op..


Husk nu, at det sagtens kan gå væk igen! En uges tid er ikke længe, når man taler tinnitus :kys:.

Jeg har det både bedre og værre, end da jeg startede tråden: lydene er ret meget højere end dengang for 2,5 år siden, men samtidig er jeg blevet virkelig virkelig meget bedre til ikke at lægge mærke til dem, og jeg panikker faktisk aldrig over det mere. Måske en enkelt gang hveranden måned kan jeg lige få lidt panikfornemmelse, men det lægger sig hurtigt. Jeg synes jeg hviler ret godt i det nu, selv om det selvfølgelig stadig er et irritationsmoment. Men jeg er nok blevet lidt immun over for det, hvis man kan sige det sådan.
0
Pink_Panther89
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26. jul 2018, 13:22
Kort karma: 0
Likede indlæg: 2

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Pink_Panther89 » 16. jul 2019, 18:23

Rikke, jeg kan sagtens følge dig i, at det kan lyde voldsomt at antage, at den er kronisk, når den blot har været der i en uge. Men den er ikke kommet efter en særlig hændelse, og den bliver bare mere og mere insisterende, så jeg har ikke den store tiltro til, at den pludselig skulle forsvinde igen. Slet ikke min families historik taget i betragtning. Omend jeg da virkelig håber, at jeg kan vende tilbage om en uge og skrive, at min hysteriske reaktion var helt unødvendig..

Fræksak, er så glad for at høre, at panikken ikke overmander dig mere. Den frygter jeg næsten lige så meget, som hyletonen i sig selv. Jeg har taget flere tudeture allerede.

Jeg har også sådan en “finger i øret”-fornemmelse i begge ører (hyletonen er vistnok kun i det højre). Kan I genkende den fornemmelse?
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fru Sunshine » 16. jul 2019, 18:30

Min tinnitus har fulgt mig længe, men hvor den før gav mig pauser, er den nu konstant.
Jeg tackler det ved at bruge afledningslyd. Hvis der er andre lyde omkring mig, er hyletonen ikke så dominerende.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4212

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 16. jul 2019, 19:20

Pink_Panther89 skrev:Rikke, jeg kan sagtens følge dig i, at det kan lyde voldsomt at antage, at den er kronisk, når den blot har været der i en uge. Men den er ikke kommet efter en særlig hændelse, og den bliver bare mere og mere insisterende, så jeg har ikke den store tiltro til, at den pludselig skulle forsvinde igen. Slet ikke min families historik taget i betragtning. Omend jeg da virkelig håber, at jeg kan vende tilbage om en uge og skrive, at min hysteriske reaktion var helt unødvendig..

Fræksak, er så glad for at høre, at panikken ikke overmander dig mere. Den frygter jeg næsten lige så meget, som hyletonen i sig selv. Jeg har taget flere tudeture allerede.

Jeg har også sådan en “finger i øret”-fornemmelse i begge ører (hyletonen er vistnok kun i det højre). Kan I genkende den fornemmelse?


Jeg kan helt ærligt sige, at jeg er så fri for panik som jeg nogensinde havde håbet at blive. Ja, den stikker sit hoved frem engang imellem, men det fylder meget lidt for mig nu. Som skrevet er det da et irritationsmoment, men meget sjældent mere end det efterhånden. Og jeg har endelig, omsider, perioder på måske en uge eller mere ad gangen, hvor jeg kun lige er opmærksom på lydene en gang eller tre om dagen. I starten og faktisk de første par år var det måske max et par timer ad gangen, jeg glemte det.

Tiden HAR virkelig arbejdet meget for mig, selv om jeg ikke kunne tro det i starten.
0
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf OberstNasig » 16. jul 2019, 19:24

Jeg fik tinnitus for ca. 7 mdr. siden. Jeg ved stadig ikke, om det skyldes en koncert eller stress/angst eller begge dele.
Men jeg vil sige, at selv hvis det er kronisk, så er jeg og mange andre et levende eksempel på, at man vænner sig så meget til det, at man højest synes at det er irriterende. I starten var jeg søvnløs og fik både benzodiazepiner og angstdæmpende medicin udskrevet af min læge, fordi jeg var fuldstændig panisk døgnet rundt.

Nu lever jeg mit liv fuldstændig som før og sover godt om natten. Lyden kan højest irritere mig. Selv da der kom en ny lyd til i juli i mit andet øre, panikkede jeg ikke rigtigt.

Iøvrigt har jeg en veninde, som har kronisk tinnitus og som har haft det siden 10-års alderen og hun inspirerede mig virkelig, for trods 10 års venskab, anede jeg ikke, at hun havde tinnitus. Men hun var bare ikke optaget af den og lod sig ikke optage af den. Heller ikke når hun med længere mellemrum får nye hyletoner. Faktisk har jeg erfaret at mange i min omgangskreds har tinnitus, uden at jeg har vidst det. Det viser altså at det i høj grad er tankerne om det, der gør det til noget truende. De har bare ikke været bange for det eller stressede over det og derfor har det været ligegyldigt at tale om.

Så det er et spørgsmål om tid og at arbejde med sine tanker, så man ikke ryger op i en spids, for jeg kan roligt skrive under på, at min går helt balajka, når jeg er meget stresset over noget, altså en akut stresset situation. Jeg havde en meget presset ned for en måneds tid siden, hvor hele mit hoved blev fyldt med skærende lyde. Alle forsvandt så snart jeg slappede af igen.
2
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4212

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 16. jul 2019, 20:01

OberstNasig skrev:Jeg fik tinnitus for ca. 7 mdr. siden. Jeg ved stadig ikke, om det skyldes en koncert eller stress/angst eller begge dele.
Men jeg vil sige, at selv hvis det er kronisk, så er jeg og mange andre et levende eksempel på, at man vænner sig så meget til det, at man højest synes at det er irriterende. I starten var jeg søvnløs og fik både benzodiazepiner og angstdæmpende medicin udskrevet af min læge, fordi jeg var fuldstændig panisk døgnet rundt.

Nu lever jeg mit liv fuldstændig som før og sover godt om natten. Lyden kan højest irritere mig. Selv da der kom en ny lyd til i juli i mit andet øre, panikkede jeg ikke rigtigt.

Iøvrigt har jeg en veninde, som har kronisk tinnitus og som har haft det siden 10-års alderen og hun inspirerede mig virkelig, for trods 10 års venskab, anede jeg ikke, at hun havde tinnitus. Men hun var bare ikke optaget af den og lod sig ikke optage af den. Heller ikke når hun med længere mellemrum får nye hyletoner. Faktisk har jeg erfaret at mange i min omgangskreds har tinnitus, uden at jeg har vidst det. Det viser altså at det i høj grad er tankerne om det, der gør det til noget truende. De har bare ikke været bange for det eller stressede over det og derfor har det været ligegyldigt at tale om.

Så det er et spørgsmål om tid og at arbejde med sine tanker, så man ikke ryger op i en spids, for jeg kan roligt skrive under på, at min går helt balajka, når jeg er meget stresset over noget, altså en akut stresset situation. Jeg havde en meget presset ned for en måneds tid siden, hvor hele mit hoved blev fyldt med skærende lyde. Alle forsvandt så snart jeg slappede af igen.


Jeg har opdaget det samme. Faktisk også at en veninde har lidt af tinnitus lige siden jeg lærte hende at kende for 13-14 år siden. Jeg anede det ikke, før jeg selv fik det og talte meget om det i starten. Og hun har ellers rimeligt heftig tinnitus, så vidt jeg forstår. Det har bare ikke været vigtigt nok for hende til at tale om.
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 16. jul 2019, 20:58

Min er der stadig på nogenlunde samme niveau.....nogle gange lidt lavere, som da det startede for lidt over 2 år siden. Det ér blevet nemmere at håndtere, men decideret nemt bliver det nok aldrig......det er stadig noget der er svært at leve med, men nu har jeg også en forholdsvis svær lydoverfølsomhed oven i (som desværre ikke er blevet bedre med tiden) og den gør bare at der er mange situationer jeg ikke kan holde ud at være i.

Jeg tuder stadig over min tilstand i ny og næ, men der går længere tid imellem, end der gjorde i starten. Men sorgen over at dette skulle overgå mig, høre nok aldrig helt op.
Senest rettet af zembra1986 16. jul 2019, 21:02, rettet i alt 1 gang.
0
Pink_Panther89
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26. jul 2018, 13:22
Kort karma: 0
Likede indlæg: 2

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Pink_Panther89 » 16. jul 2019, 21:00

Fræksak skrev:
Pink_Panther89 skrev:Rikke, jeg kan sagtens følge dig i, at det kan lyde voldsomt at antage, at den er kronisk, når den blot har været der i en uge. Men den er ikke kommet efter en særlig hændelse, og den bliver bare mere og mere insisterende, så jeg har ikke den store tiltro til, at den pludselig skulle forsvinde igen. Slet ikke min families historik taget i betragtning. Omend jeg da virkelig håber, at jeg kan vende tilbage om en uge og skrive, at min hysteriske reaktion var helt unødvendig..

Fræksak, er så glad for at høre, at panikken ikke overmander dig mere. Den frygter jeg næsten lige så meget, som hyletonen i sig selv. Jeg har taget flere tudeture allerede.

Jeg har også sådan en “finger i øret”-fornemmelse i begge ører (hyletonen er vistnok kun i det højre). Kan I genkende den fornemmelse?


Jeg kan helt ærligt sige, at jeg er så fri for panik som jeg nogensinde havde håbet at blive. Ja, den stikker sit hoved frem engang imellem, men det fylder meget lidt for mig nu. Som skrevet er det da et irritationsmoment, men meget sjældent mere end det efterhånden. Og jeg har endelig, omsider, perioder på måske en uge eller mere ad gangen, hvor jeg kun lige er opmærksom på lydene en gang eller tre om dagen. I starten og faktisk de første par år var det måske max et par timer ad gangen, jeg glemte det.

Tiden HAR virkelig arbejdet meget for mig, selv om jeg ikke kunne tro det i starten.[/quote]
Det er virkelig dejligt at høre. Både på dine vegne, men selvfølgelig også fordi at det bekræfter, hvad man kan læse mange skrive rundt omkring. For jeg har virkelig brug for at blive bekræftet i, at man når et punkt hvor det får et langt mindre fokus i ens hverdag, kan jeg mærke. Lige nu fylder det næsten alt.
1
Pink_Panther89
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26. jul 2018, 13:22
Kort karma: 0
Likede indlæg: 2

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Pink_Panther89 » 16. jul 2019, 21:11

[quote="zembra1986"]Min er der stadig på nogenlunde samme niveau.....nogle gange lidt lavere, som da det startede for lidt over 2 år siden. Det ér blevet nemmere at håndtere, men decideret nemt bliver det nok aldrig......det er stadig noget der er svært at leve med, men nu har jeg også en forholdsvis svær lydoverfølsomhed oven i (som desværre ikke er blevet bedre med tiden) og den gør bare at der er mange situationer jeg ikke kan holde ud at være i.

Jeg tuder stadig over min tilstand i ny og næ, men der går længere tid imellem, end der gjorde i starten. Men sorgen over at dette skulle overgå mig, høre nok aldrig helt op.[/E


Puha, altså. Når jeg ligger her med en høj hyletone, måske endda i begge ører nu, så kan jeg virkelig godt følge dig i ordvalget “sorg”. Det er fandeme en træls skæbne, når man ved, at der ikke findes nogen former for reel kur. Man må bare håbe, at det bliver lettere at takle med årene, og at der måske, på mirakuløs vis, kommer en behandling en gang.
1
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 16. jul 2019, 21:21

Pink_Panther89 skrev:
zembra1986 skrev:Min er der stadig på nogenlunde samme niveau.....nogle gange lidt lavere, som da det startede for lidt over 2 år siden. Det ér blevet nemmere at håndtere, men decideret nemt bliver det nok aldrig......det er stadig noget der er svært at leve med, men nu har jeg også en forholdsvis svær lydoverfølsomhed oven i (som desværre ikke er blevet bedre med tiden) og den gør bare at der er mange situationer jeg ikke kan holde ud at være i.

Jeg tuder stadig over min tilstand i ny og næ, men der går længere tid imellem, end der gjorde i starten. Men sorgen over at dette skulle overgå mig, høre nok aldrig helt op.[/E


Puha, altså. Når jeg ligger her med en høj hyletone, måske endda i begge ører nu, så kan jeg virkelig godt følge dig i ordvalget “sorg”. Det er fandeme en træls skæbne, når man ved, at der ikke findes nogen former for reel kur. Man må bare håbe, at det bliver lettere at takle med årene, og at der måske, på mirakuløs vis, kommer en behandling en gang.


Præcis. Det der holder mig mest oppe er at tænke at dette ikke er "for livet"......at en dag VIL der komme en form for behandling der, hvis ikke kan kurere, så så minimum lindre. Jeg har læst meget op på tinnitus forskning og der sker mange spændende ting og der er hundredevis af folk der arbejder på at finde en behandling, og det hjælper mig at huske på dette. Det er vitterligt ikke kun et falsk håb. Jeg TROR virkelig på at en behandling nok skal komme i min levetid.

Men dit er så nyt. Jeg ved godt det er super svært og det har fuld fokus lige nu :ae: Jeg husker opstarten og den første tid med gru. Jeg havde det rædselsfuldt.....helt ad helvede ti. Jeg er heldigvis kommet lidt ovenpå siden dengang. I dag har jeg som regel flere timer af gangen de fleste dage, hvor jeg glemmer tinnitusen og lydoverfølsomheden........Det skal nok blive bedre for dig også, OG du har stadig en chance for at din tinnitus kan blive bedre med tiden og hvis du ikke har generende lydoverfølsomhed, så vil det være et plus for dig i forhold til at vænne dig til det.
1
Pink_Panther89
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26. jul 2018, 13:22
Kort karma: 0
Likede indlæg: 2

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Pink_Panther89 » 18. jul 2019, 07:38

Nu har jeg det på begge ører. To forskellige toner, jeg ikke behøver at anstrenge mig for at høre overhovedet. Tør simpelthen ikke tro på, at det går væk igen.

Jeg har en baby på tre måneder som er simpelthen så mild og glad. Jeg er så bange for at spilde min barsel på at være angst over min tinnitus.

Har nogen af jer været i kontakt med de kommunikationscentre der ligger rundt omkring, som alle officielle sider henviser til?
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 18. jul 2019, 09:35

Pink_Panther89 skrev:Nu har jeg det på begge ører. To forskellige toner, jeg ikke behøver at anstrenge mig for at høre overhovedet. Tør simpelthen ikke tro på, at det går væk igen.

Jeg har en baby på tre måneder som er simpelthen så mild og glad. Jeg er så bange for at spilde min barsel på at være angst over min tinnitus.

Har nogen af jer været i kontakt med de kommunikationscentre der ligger rundt omkring, som alle officielle sider henviser til?


Ja, jég har. Jeg fik personligt ikke rigtig noget ud af det. Jeg fik samtaler hos en audilogopæd og hun kunne ikke rigtig fortælle mig noget jeg ikke vidste i forvejen og jeg følte ikke hun validerede min totale panik og angst, så jeg stoppede efter et stykke tid, efter eget valg. Men ved at der er andre der har fået god hjælp.....det kommer nok også an på hvilket kommunikationscenter det er. Mit var det i Århus.
0

Tilbage til "Helbred"