Andre med tinnitus?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Fræksak
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1250

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 24. mar 2018, 20:51

Bøtte skrev:Kan det passe at der blev nævnt i tråden på et tidspunkt om der er ydre faktorer, der kan påvirke? Ej det lyder måske dumt, man kan det være vejret, luften eller lignende? :genert:

Jeg døjer også ekstra i tiden. Jeg har reelle hyletoner pt. Og det har jeg altså ikke normalt. Men har også mere væske på begge ører end normalt.

Jeg tror vi på et tidspunkt talte om det kunne være noget med vejret på den måde, at det måske kunne have noget med trykket at gøre? Altså om lufttryk kan gøre noget? Ej, jeg kan ikke helt huske det, men vi har talt om det i hvert fald.
0
zembra1986
Kort karma: 167
Likede indlæg: 2891

Indlægaf zembra1986 » 24. mar 2018, 21:22

Er ked af at høre jeres tinnitus er så problematisk/slem lige for tiden :( Håber snart det fortager sig hos jer alle :kys:

Min T har faktisk været på sit lave niveau i 2 dage nu, den har ikke været så lav i noget der ligner 1-2 måneder og jeg nyyyyyyder det og håber det varer ved, men min erfaring siger mig at det gør det ikke. Men jeg priser mig lykkelig for disse "lave dage" hvor jeg lige føler jeg kan få luft igen og opbygge lidt kræfter til de slemme dage forude.
0
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 559
Likede indlæg: 9460

Indlægaf Lemonella » 25. mar 2018, 07:01

Jeg har gjort noget, jeg aldrig rigtig har gjort før. Læst en masse om tinnitus og årsagerne til det. Normalt har jeg holdt mig lidt væk fra sådanne artikler, fordi jeg åbenbart, rent psykisk blev påvirket og lyden blev værre. Eller, det syntes jeg den gjorde.

I starten, lige efter den ulykke, hvor jeg fik et piskesmæld, der handikappede mig ret meget i en del år, der sagde de fleste at den tinnitus jeg pludselig oplevede, ikke kunne stamme fra ulykken. Det var først da jeg fik kontakt til en neurolog i København, som skulle sætte méngrad på min skade, at jeg fik lidt mere viden om det. Han fortalte mig at de skader man kunne få i nakke/skuldre/ryg-regionerne, sagtens kunne udløse en tinnitus.

Nu har jeg så læst mig frem til at tinnitus, kan udløses af virkelig mange ting. Selv et stort forbrug af smertestillende piller med acetylsalisylsyre, kan udløse det, plus en del andre typer medicin.
Stress, forhøjet blodtryk, ophobning af giftstoffer i kroppen ved dårlig lever og nyrer, kæbe/bihulebetændelser, dårlig holdning, der medfører forkert tryk i nakke, skuldre og ryg. Jamen hold nu op, der kan jo være rigtig mange forskellige årsager.
Selvfølgelig er der også den med at have hørt/spillet for høj musik i mange år.

Der var også en mængde gode råd til, hvordan man kan lære at leve med lyden. Mange af dem, er nogen jeg bruger i forvejen, som at lytte til musik, både med og uden høretelefoner. Gå ture og lytte til naturen.
Én ting jeg lagde mærke til, var et råd om ikke at isolerer sig i stilhed. Det kunne godt være man følte, det var det bedste man kunne gøre, men mange fik det faktisk værre af det. Så er der jo kun en selv og lyden og det kan udløse stress og lette depressioner. Det var i hvert fald ikke noget man skulle gøre permanent. Det var bedre at konfrontere sig selv og sin hørelse med de lyde der nu engang er omkring en i hverdagen og på den måde lukke tinnitussen ude, glemme lidt den er der og vænne sig til alle andre lyde.
Det er jo det jeg selv har gjort og fået det bedre af det. At jeg har det dårligere lige nu, skyldes, tror jeg selv, min dårlige ryg. Jeg har faktisk ikke rigtig tænkt over det, men min ryg, har det ikke helt godt lige for tiden og jeg har derfor slækket lidt på mine rygøvelser. Det er slut nu. Der skal gøres øvelser hver dag. :)
1
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Fræksak

Indlægaf Fræksak » 25. mar 2018, 08:57

Lemonella skrev:Jeg har gjort noget, jeg aldrig rigtig har gjort før. Læst en masse om tinnitus og årsagerne til det. Normalt har jeg holdt mig lidt væk fra sådanne artikler, fordi jeg åbenbart, rent psykisk blev påvirket og lyden blev værre. Eller, det syntes jeg den gjorde.

I starten, lige efter den ulykke, hvor jeg fik et piskesmæld, der handikappede mig ret meget i en del år, der sagde de fleste at den tinnitus jeg pludselig oplevede, ikke kunne stamme fra ulykken. Det var først da jeg fik kontakt til en neurolog i København, som skulle sætte méngrad på min skade, at jeg fik lidt mere viden om det. Han fortalte mig at de skader man kunne få i nakke/skuldre/ryg-regionerne, sagtens kunne udløse en tinnitus.

Nu har jeg så læst mig frem til at tinnitus, kan udløses af virkelig mange ting. Selv et stort forbrug af smertestillende piller med acetylsalisylsyre, kan udløse det, plus en del andre typer medicin.
Stress, forhøjet blodtryk, ophobning af giftstoffer i kroppen ved dårlig lever og nyrer, kæbe/bihulebetændelser, dårlig holdning, der medfører forkert tryk i nakke, skuldre og ryg. Jamen hold nu op, der kan jo være rigtig mange forskellige årsager.
Selvfølgelig er der også den med at have hørt/spillet for høj musik i mange år.

Der var også en mængde gode råd til, hvordan man kan lære at leve med lyden. Mange af dem, er nogen jeg bruger i forvejen, som at lytte til musik, både med og uden høretelefoner. Gå ture og lytte til naturen.
Én ting jeg lagde mærke til, var et råd om ikke at isolerer sig i stilhed. Det kunne godt være man følte, det var det bedste man kunne gøre, men mange fik det faktisk værre af det. Så er der jo kun en selv og lyden og det kan udløse stress og lette depressioner. Det var i hvert fald ikke noget man skulle gøre permanent. Det var bedre at konfrontere sig selv og sin hørelse med de lyde der nu engang er omkring en i hverdagen og på den måde lukke tinnitussen ude, glemme lidt den er der og vænne sig til alle andre lyde.
Det er jo det jeg selv har gjort og fået det bedre af det. At jeg har det dårligere lige nu, skyldes, tror jeg selv, min dårlige ryg. Jeg har faktisk ikke rigtig tænkt over det, men min ryg, har det ikke helt godt lige for tiden og jeg har derfor slækket lidt på mine rygøvelser. Det er slut nu. Der skal gøres øvelser hver dag. :)

Der er nemlig rigtig, rigtig mange ting, der kan udløse det. Jeg mener jo selv, at mit er stressudløst, men på den måde kan det også være super frustrerende, at det så ikke forsvinder, når man får styr på stressen. Samtidig ved jeg godt, at der er flere faktorer, der nok spiller ind hos mig - jeg har fx fået mig sådan en "moster-pukkel", altså sådan en lille "pude" på nakken, der gør mig lidt duknakket. Muligvis sidder er nogle ting deromme og klemmer på nerver eller lign., der forværrer tinitussen. Og så fandt jeg for et par år siden ud af, at jeg ligger og bider kraftigt sammen om natten. Jeg fik lavet mig en bideskinne, som jeg har sovet med siden jeg fik tinnitus og som jeg ikke tør lægge fra mig igen, men jeg ved faktisk ikke om den gør det bedre eller værre.

Lige nu har i øvrigt den prøvebilledelyd, som jeg vågnede af forleden nat. Den lagde sig ellers pænt i løbet af dagen i går, men det er første gang, jeg sidder i min lænestol og er så forstyrret af lyden. Jeg er lykkelig for, at den ikke er højfrekvent, men derudover er det virkelig ikke rart ikke at kunne kaste lyden af sig. Det har jeg jo kunnet i det forgangne år, der er gået, fordi lydene trods alt har været lave, så jeg har haft perioder der føltes som stilhed, når jeg blev meget optaget af noget.

Jeg sidder lige og ser en Temalørdag om stilhed og støj og hvordan sidstnævnte påvirker os. Det bekræfter i hvert fald det dér med, at det er ens reaktion på lyden, der er farlig for kroppen, og ikke lyden i sig selv (i hvert fald de første 10 min. jeg har set). Det er, når vi begynder at få hjertebanken og begynder at udsende kortisol, at det er usundt. Hvis man bare slapper af med sin lyd, er det langt sundere. Men jeg er godt nok stadig der, hvor nye lyde giver mig kraftig hjertebanken og små angstanfald, indtil jeg får beroliget mig selv.
1
Brugeravatar
Lemonella

Indlægaf Lemonella » 25. mar 2018, 09:18

Jeg har også den der lille “pude” på nakken. Den har jeg haft siden jeg var meget ung. Min fysioterapeut var helt sikker på, det var en schuermann, hvilket min læge på sygehuset, hvor jeg blev opereret for min diskusprolaps, også var sikker på.
Det gør selvfølgelig ikke de nakkesmerter jeg har efter mit piskesmæld bedre.
Jeg har også haft en bideskinne, men fordi min økonomi ikke lige var til det og min gamle tandlæge, ikke ville lade mig afdrage på skinnen, så har jeg i et stykke tid brugt en tandbeskytter. Det er ikke optimalt, men bedre end ingenting. Jeg har formet den som den skal og det fungerer okay. :)

Min nye tandlæge har sagt, vi kan tage en snak om det, næste gang jeg skal derop og det er i næste måned, så må vi se, om han er villig til at lade mig få den på afbetaling. :)
0
I'm supposed to be me.
Fræksak

Indlægaf Fræksak » 3. maj 2018, 20:47

Hvordan går det hos jer rundt omkring? Jeg har en ny lyd, der ligesom har sat sig fast. Denne gang en mere "rigtig" lyd, hvor det hidtil har været hvinen/susen og lidt klokker hist og pist. Denne her er noget mere irriterende, men den kan godt overhøres, hvis der er tilstrækkeligt med larm omkring mig.

Nu lå jeg så lige og var ved at slumre ind, og så blev jeg bare overfaldet af lyde. Alle mulige ringe- og hylelyde i høje frekvenser. Jeg håber, at de er skredet til i morgen (og at jeg kan sove fra dem - det er godt nok sværere at falde i søvn, når man bliver overfaldet på den måde :rulle:)
0
Fræksak

Indlægaf Fræksak » 3. maj 2018, 20:48

Men bortset fra det er jeg faktisk blevet bedre til ikke at få angstanfald og hidse mig op over dem. Jeg ville dog give mange penge for, at lydene var som i starten eller bare blev som de er nu. Jeg kan ikke lade være med at frygte, at de vil stige lige så stille de næste mange år, som jeg har oplevet det seneste års tid. (jeg gentager mig selv, jeg ved det godt :-D Men altså, det er det, der fylder hos mig ...)
1
Brugeravatar
Lemonella

Indlægaf Lemonella » 4. maj 2018, 05:14

Jeg tror, det er “normalt” at lydene forandrer sig og der er dage, hvor det virker uudholdeligt og dage, hvor man ikke rigtig lægger mærke til det.
Det er i hvert fald sådan jeg har det i perioder. Der er dage, hvor min krop stresser pga smerter i enten nakke eller ryg og der kommer lydene tit til at virke voldsommere, end på dage, hvor jeg har det bedre.

Lige for tiden har jeg det fint. Der var en kort periode, hvor jeg var overfaldet af virkelig mange forskellige lyde. Jeg havde åbenbart ligget forkert med min nakke og det udløste svimmelhed, kvalme og ekstra mange høje lyde. Det er overstået og jeg er tilbage på “normal” tilstand.

Håber du også får det bedre igen. :kram:
1
I'm supposed to be me.
zembra1986

Indlægaf zembra1986 » 4. maj 2018, 09:05

Hvor må det være frustrerende at du bliver ved med at udvikle nye lyde Fræksak :( Jeg var blevet tosset hvis det var mig :genert:....Er du blevet tjekket hos en ørelæge igen? Ved også at nogle har fået en decideret MRI scanning for at udelukke evt. sygdomme som kan være skyld i højere/værre tinnitus....Det er ikke for at skræmme dig men jeg tænker da bare ikke det er normalt at din tinnitus bliver ved med at udvikle sig :gruble: Havde du egentlig lyoverfølsomhed?? kan ikke huske det.

Jeg kæmper lidt med min tinnitus i disse dage, er ved at udtrappe af noget medicin og det gør mig mere angst og derfor er tinnitus'en noget mere generende. Synes den er nogenlunde på sit normale niveau om dagen, men når jeg lægger mig til at sove, hyler den altså lidt mere end den plejer, og det er virkelig frustrerende.....håber det er for en periode og det ikke bliver sådan fremover :( Jeg synes som sådan ikke jeg har fået nye lyde men har haft en hylende tone, som i starten var meget lav og slet ikke var der 24/7....kun nogle dage hist og her....Nu synes jeg den er der oftere og er mere udtalt i mit "orkester"....den er forholdsvis lav om dagen men som sagt er den højere/mere udtalt sent på aftenen, når jeg lægger mig til at sove.
0
Fræksak

Indlægaf Fræksak » 8. maj 2018, 08:14

Lemonella skrev:Jeg tror, det er “normalt” at lydene forandrer sig og der er dage, hvor det virker uudholdeligt og dage, hvor man ikke rigtig lægger mærke til det.
Det er i hvert fald sådan jeg har det i perioder. Der er dage, hvor min krop stresser pga smerter i enten nakke eller ryg og der kommer lydene tit til at virke voldsommere, end på dage, hvor jeg har det bedre.

Lige for tiden har jeg det fint. Der var en kort periode, hvor jeg var overfaldet af virkelig mange forskellige lyde. Jeg havde åbenbart ligget forkert med min nakke og det udløste svimmelhed, kvalme og ekstra mange høje lyde. Det er overstået og jeg er tilbage på “normal” tilstand.

Håber du også får det bedre igen. :kram:

Jeg har faktisk tænkt en del på dig; hvor er jeg glad for at høre, at du er tilbage på "normal" tilstand! :kys:

Jeg har fået det bedre igen, tak! Har tilsyneladende en ok stille periode med en del lyde men ingen nye i disse dage, det er skønt!
1
Fræksak

Indlægaf Fræksak » 8. maj 2018, 08:22

zembra1986 skrev:Hvor må det være frustrerende at du bliver ved med at udvikle nye lyde Fræksak :( Jeg var blevet tosset hvis det var mig :genert:....Er du blevet tjekket hos en ørelæge igen? Ved også at nogle har fået en decideret MRI scanning for at udelukke evt. sygdomme som kan være skyld i højere/værre tinnitus....Det er ikke for at skræmme dig men jeg tænker da bare ikke det er normalt at din tinnitus bliver ved med at udvikle sig :gruble: Havde du egentlig lyoverfølsomhed?? kan ikke huske det.

Jeg kæmper lidt med min tinnitus i disse dage, er ved at udtrappe af noget medicin og det gør mig mere angst og derfor er tinnitus'en noget mere generende. Synes den er nogenlunde på sit normale niveau om dagen, men når jeg lægger mig til at sove, hyler den altså lidt mere end den plejer, og det er virkelig frustrerende.....håber det er for en periode og det ikke bliver sådan fremover :( Jeg synes som sådan ikke jeg har fået nye lyde men har haft en hylende tone, som i starten var meget lav og slet ikke var der 24/7....kun nogle dage hist og her....Nu synes jeg den er der oftere og er mere udtalt i mit "orkester"....den er forholdsvis lav om dagen men som sagt er den højere/mere udtalt sent på aftenen, når jeg lægger mig til at sove.

Jeg har ikke fået en scanning (og det ved jeg heller ikke, om jeg tør), men jeg har selv tænkt tanken om der måske sidder ét eller andet og vokser/trykker på noget. Men jeg tror det ikke; jeg tror det er mere simpelt som bidstilling og/eller nakkespændinger.
Jeg har lidt lydoverfølsomhed, ja, men ikke hele tiden. Får dog nemt sådan en skratten i det ene øre, når mine børn råber eller jeg er et sted, hvor mange taler samtidig. Fester osv. er lidt en prøvelse desværre. Dog ikke altid; jeg kan også opleve, at det af én eller anden grund ikke er et problem.

Det du beskriver med en tone, der tidligere har været periodisk og pludselig "gror fast er også det, jeg oplever, og det er nok derfor jeg har svært ved at lægge opmærksomheden på nye lyde fra mig.

Håber det går godt med udtrapningen? Det er altid lidt angstprovokerende, når man trapper ud, synes jeg.
0
zembra1986

Indlægaf zembra1986 » 8. maj 2018, 10:12

Fræksak skrev:
zembra1986 skrev:Hvor må det være frustrerende at du bliver ved med at udvikle nye lyde Fræksak :( Jeg var blevet tosset hvis det var mig :genert:....Er du blevet tjekket hos en ørelæge igen? Ved også at nogle har fået en decideret MRI scanning for at udelukke evt. sygdomme som kan være skyld i højere/værre tinnitus....Det er ikke for at skræmme dig men jeg tænker da bare ikke det er normalt at din tinnitus bliver ved med at udvikle sig :gruble: Havde du egentlig lyoverfølsomhed?? kan ikke huske det.

Jeg har ikke fået en scanning (og det ved jeg heller ikke, om jeg tør), men jeg har selv tænkt tanken om der måske sidder ét eller andet og vokser/trykker på noget. Men jeg tror det ikke; jeg tror det er mere simpelt som bidstilling og/eller nakkespændinger.
Jeg har lidt lydoverfølsomhed, ja, men ikke hele tiden. Får dog nemt sådan en skratten i det ene øre, når mine børn råber eller jeg er et sted, hvor mange taler samtidig. Fester osv. er lidt en prøvelse desværre. Dog ikke altid; jeg kan også opleve, at det af én eller anden grund ikke er et problem.

Det du beskriver med en tone, der tidligere har været periodisk og pludselig "gror fast er også det, jeg oplever, og det er nok derfor jeg har svært ved at lægge opmærksomheden på nye lyde fra mig.

Håber det går godt med udtrapningen? Det er altid lidt angstprovokerende, når man trapper ud, synes jeg.

Tænker sagtens det kan være noget med nakkespændinger og/eller bidstilling. Har du evt. været hos en fysioterapeut eller kiropraktor? Det kunne være noget ordentlig behandling kunne hjælpe lidt? Kan godt forstå du ikke turde en MRI skanning, jeg bryder mig heller ikke om tanken om sådan en, mest af alt fordi den skulle være ret så højlydt sådan en MRI maskine :8: :genert:

Det går nogenlunde med udtrapningen.....jeg er bare virkelig bange for at min tinnitus bliver forværret jo længere jeg kommer ned i dosis OG mest af alt at den bliver permanent forværret. Håber HÅBER virkelig det bare er for en periode :(

Jeg har lydoverfølsomhed 24/7 og synes ikke den er blevet bedre fra da den startede.....Var til 50 års fødselsdag i lørdags og måtte sige tak for i aften lidt før midnat på trods af at der ikke var høj musik, men bare det at sidde ved et bord sammen med 15 halvberusede mennesker der griner og snakker blev for meget for mig.....på trods af at jeg havde ørepropper i på det tidspunkt. Det er i sådan en situation jeg virkelig kan mærke mit liv har ændret sig, jeg KAN bare ikke de ting jeg plejede at kunne.
0
Fræksak

Indlægaf Fræksak » 8. maj 2018, 10:22

zembra1986 skrev:
Fræksak skrev:

Tænker sagtens det kan være noget med nakkespændinger og/eller bidstilling. Har du evt. været hos en fysioterapeut eller kiropraktor? Det kunne være noget ordentlig behandling kunne hjælpe lidt? Kan godt forstå du ikke turde en MRI skanning, jeg bryder mig heller ikke om tanken om sådan en, mest af alt fordi den skulle være ret så højlydt sådan en MRI maskine :8: :genert:

Det går nogenlunde med udtrapningen.....jeg er bare virkelig bange for at min tinnitus bliver forværret jo længere jeg kommer ned i dosis OG mest af alt at den bliver permanent forværret. Håber HÅBER virkelig det bare er for en periode :(

Jeg har lydoverfølsomhed 24/7 og synes ikke den er blevet bedre fra da den startede.....Var til 50 års fødselsdag i lørdags og måtte sige tak for i aften lidt før midnat på trods af at der ikke var høj musik, men bare det at sidde ved et bord sammen med 15 halvberusede mennesker der griner og snakker blev for meget for mig.....på trods af at jeg havde ørepropper i på det tidspunkt. Det er i sådan en situation jeg virkelig kan mærke mit liv har ændret sig, jeg KAN bare ikke de ting jeg plejede at kunne.

Jeg har været hos fys, osteopat, kraniosakralterapeut, body-SDS-dame og sikkert mere, jeg har glemt :-D

Træls med den lydoverfølsomhed, altså! Jeg synes - som dig - at det lyder som om det ofte bliver bedre med årene, selv om det selvfølgelig er en ringe trøst.
1
Fræksak

Indlægaf Fræksak » 10. maj 2018, 10:42

Jeg har sådan en slags meget højfrekvent hvinen i dag. Lidt ligesom den lyd det giver, hvis en myg flyver helt tæt på dit øre. Fuuuuck hvor er den irriterende! Jeg vågnede ellers til en stille morgen, men lige så langsomt sneg den sig ind, den satan.

Jeg prøver virkelig at arbejde med det dér med, at det ikke skal have lov at ødelægge min dag. Vejret er skønt og jeg havde glædet mig til en fridag, og så synes jeg bare det er så fucking irriterende at skulle høre/mærke det lort. Men det nytter jo ikke noget at gå og blive sur over!
0
Brugeravatar
Alkaia
Kort karma: 105
Geografisk sted: Árós
Likede indlæg: 2361

Indlægaf Alkaia » 23. maj 2018, 11:07

0
I always dance like no one is watching. :pompom:

Tilbage til "Helbred"