Pollen-tråden 2017 - en tudetråd for os med allergi

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Pollen-tråden 2017 - en tudetråd for os med allergi

Indlægaf JoyNips » 29. apr 2018, 17:12

Jeg sad et par timer i Fælledparken idag og det kunne mine øjne godt nok ikke lide. Jeg er altid mest ramt på øjnene. Gaaah!
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5529

Re: Pollen-tråden 2017 - en tudetråd for os med allergi

Indlægaf Luffegås » 29. apr 2018, 18:52

Jeg kan mærke allergien om morgenen, indendørs :gruble:

Det er forfærdeligt når jeg ligger med baby på maven, og jeg lige skal nyse mens hun sover, for ikke at tale om når hun så får et chok og græder
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: Pollen-tråden 2017 - en tudetråd for os med allergi

Indlægaf Zonta » 30. apr 2018, 12:11

Pip fra en lurer, med allergi-mand:

Han har været igennem vaccinationsprogrammet for græs, birk og husstøvmider. Førhen kunne han nemt have sygedage pga. allergien fordi han var fuldstændig hævet i hele ansigtet, næse og øjne løb, han nøs som en gal og kunne nærmest ikke være i sig selv. Efter hele programmet (med både opjustering af dosis, vedligeholdelsesdosis osv.) kan han nu nøjes med antihistaminer og alternativt øjendråber og næsespray, hvis det går helt bananas med pollen. Så selvom det er skide dyrt og tidskrævende, så kunne det i hvert fald for ham godt betale sig med vaccinerne. Grunden til, at han ikke fik piller, var at de på det tidspunkt kun var lavet til græspollen og da han reagerer ligeså kraftigt på birk - og så knap så kraftigt på bynke, så han skulle under alle omstændigheder vaccineres.
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Pollen-tråden 2017 - en tudetråd for os med allergi

Indlægaf Honningprut » 7. maj 2018, 12:50

Jeg er SÅ ramt de her dage. Jeg kan næsten ikke fungerer. Jeg har hovedpine, min næse er stoppet, jeg nyser hele tiden, mine øjne klør. Jeg sover så dårligt om natten, og kan næsten bare ikke holde ud at være til.

Det var det. Jeg havde bare brug for afløb.
0
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: Pollen-tråden 2017 - en tudetråd for os med allergi

Indlægaf Zonta » 31. maj 2018, 19:07

Holy fuck, min mand er ramt de her dage :shock: :tie: :boo:

Det er faktisk lidt kilde til nogle diskussioner, fordi han klør sig så meget i øjnene. Hans øjne løber i vand og jeg har foreslået ham, at han dupper dem med en blød kleenex fremfor at tørre "tårene" væk med fingrene, fordi det indebærer meget gnubberi. Det afviser han dog promte skulle hjælpe :rulle: Og jeg skal da ærligt erkende, at jeg ikke har allergi, så jeg kender ikke fornemmelsen, men han er mega frustreret over at have det så skidt som han har det nu og jeg er mega frustreret over, at han har det som han har det nu. Meget fornuftigt. Og vi kan f.eks. ikke lade være med at lufte ud i løbet af dagen, for ellers omkommer jeg af hedeslag. Ved sgu ikke rigtig hvad kompromiset skulle være :tie:

http://pudderdaaserne.dk/2018/05/28/all ... llen-vaek/ Jeg læste det her blogindlæg - er der nogen af jer, der har erfaringer med produkterne eller?
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Pollen-tråden 2017 - en tudetråd for os med allergi

Indlægaf Annione » 31. maj 2018, 20:13

Åh, hvor kan jeg anbefale at blive vaccineret. Jeg tager konsekvent en antihistamin dagligt, men jeg plejer st være døden nær alligevel - af kløe i øjne, næse, mund, ører og snot og irritation.
Jeg har næsten ingen gener :love: En lille smule kløe, en minimal mængde snot og et nys hist og pist. Og vi taler måske hver 3. dag.

:banan:
1
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: Pollen-tråden 2017 - en tudetråd for os med allergi

Indlægaf Zonta » 31. maj 2018, 20:39

kartoffelpizza skrev:
Zonta skrev:Holy fuck, min mand er ramt de her dage :shock: :tie: :boo:

Det er faktisk lidt kilde til nogle diskussioner, fordi han klør sig så meget i øjnene. Hans øjne løber i vand og jeg har foreslået ham, at han dupper dem med en blød kleenex fremfor at tørre "tårene" væk med fingrene, fordi det indebærer meget gnubberi. Det afviser han dog promte skulle hjælpe :rulle: Og jeg skal da ærligt erkende, at jeg ikke har allergi, så jeg kender ikke fornemmelsen, men han er mega frustreret over at have det så skidt som han har det nu og jeg er mega frustreret over, at han har det som han har det nu. Meget fornuftigt. Og vi kan f.eks. ikke lade være med at lufte ud i løbet af dagen, for ellers omkommer jeg af hedeslag. Ved sgu ikke rigtig hvad kompromiset skulle være :tie:

http://pudderdaaserne.dk/2018/05/28/all ... llen-vaek/ Jeg læste det her blogindlæg - er der nogen af jer, der har erfaringer med produkterne eller?

Jeg dør lidt af provokation når nogen uden allergi kommer med gode råd. Hvor velmente de end er.
Det kan være han har det på samme måde...
Jeg har fx også fået kleenex-rådet og for mig gør det det værre. Eller det gjorde det for 10 år siden og jeg vil ikke prøve igen.

Nu er jeg heldigvis kun ramt af birk og det gør sæsonen så kort at alt er på mine præmisser de 2-3 uger det er værst.
Og det indebærer fx ingen udluftning før efter mørkets frembrud, tvangsbad til hele husstanden hver aften, intet tøj må hænge ude osv.

Det er bare lort. For man har det virkelig skidt og er en pest for sine omgivelser, men der er fx ikke forståelse for at melde sig syg med det.

Min mand er ramt af birk, græs og bynke - dog klart værst af græs, men det betyder også, at han i princippet er ramt fra april til oktober :mellow: Det er heller ikke fordi jeg vil spille klog eller noget, men når det er de symptomer, han selv påpeger er værst, så vil jeg bare så gerne hjælpe :genert: Og så bliver han lidt kort for hovedet og bider af mig. Problemet er også lige nu, at jeg er højgravid, så jeg kan ikke helt overskue ingen udluftning i løbet af dagen (specielt når det er så varmt lige for tiden!) - og mørkets frembrud er jo fandme "aldrig" på det her tidspunkt af året :lol: Vi har også fået hund i december og den skal jo luftes. Det foregår tit i en hunde"skov", som egentlig mere er en mark. Der er både birketræer og psykohøjt græs (flere sorter), så det er heller ikke nemt for ham, men han vælger jo selv at tage derud.

Til gengæld forstår jeg 100%, at han kan have behov for at melde sig syg pga. allergi. Jeg har set, når han er værst ramt og det er jo det samme som hvis ikke-allergikere er ramt af en gedigen forkølelse. Der ville jeg heller ikke tage på arbejde, fordi jeg simpelthen ikke ville kunne koncentrere mig ordentligt om det. Så lige præcis sygemelding har jeg nu fuld forståelse for, men jeg kan sagtens forestille mig, at det ikke er alle der har det.
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: Pollen-tråden 2017 - en tudetråd for os med allergi

Indlægaf Zonta » 31. maj 2018, 21:18

AstaPasta skrev:
Zonta skrev:Min mand er ramt af birk, græs og bynke - dog klart værst af græs, men det betyder også, at han i princippet er ramt fra april til oktober :mellow: Det er heller ikke fordi jeg vil spille klog eller noget, men når det er de symptomer, han selv påpeger er værst, så vil jeg bare så gerne hjælpe :genert: Og så bliver han lidt kort for hovedet og bider af mig. Problemet er også lige nu, at jeg er højgravid, så jeg kan ikke helt overskue ingen udluftning i løbet af dagen (specielt når det er så varmt lige for tiden!) - og mørkets frembrud er jo fandme "aldrig" på det her tidspunkt af året :lol: Vi har også fået hund i december og den skal jo luftes. Det foregår tit i en hunde"skov", som egentlig mere er en mark. Der er både birketræer og psykohøjt græs (flere sorter), så det er heller ikke nemt for ham, men han vælger jo selv at tage derud.

Til gengæld forstår jeg 100%, at han kan have behov for at melde sig syg pga. allergi. Jeg har set, når han er værst ramt og det er jo det samme som hvis ikke-allergikere er ramt af en gedigen forkølelse. Der ville jeg heller ikke tage på arbejde, fordi jeg simpelthen ikke ville kunne koncentrere mig ordentligt om det. Så lige præcis sygemelding har jeg nu fuld forståelse for, men jeg kan sagtens forestille mig, at det ikke er alle der har det.


Jeg dør lidt på hans vegne ved beskrivelsen af den skov. Kan der findes alternativer eller at du lufter, når det er værst med pollen? Forebyggelse er bare tusind gange mere effektivt. Det med at forsøge at lindre, når man først er begyndt at klø i øjnene er næsten umuligt. Hvad tager han for det?

Han kan jo vælge at gå en tur der hvor vi bor, men hunden leger jo så godt med de andre hunde og får brændt en masse krudt af i hundeskoven (hans ord - og det passer). I princippet kan jeg godt tage ud i skoven og lufte hunden, men jeg har været ramt af bækkensmerter siden uge 14 i graviditeten og derfor er jeg generelt ret begrænset i hvad jeg kan lave og især hvor meget. Jeg er i uge 30 nu og derfor bliver jeg jo kun mere begrænset :( Vi har en hundelufter til at komme de dage hvor han har lange dage på arbejde fordi jeg ikke har mulighed for at lufte hunden midt på dagen selv. Jeg kan ikke gå en tur på en halv time :boo: I øvrigt (og det havde vi en lang snak om inden vi fik hund) er det hans hund - sådan overordnet set. Selvfølgelig vil jeg gerne hjælpe, men det har aldrig været mit ønske at få hund. Måske lyder det meget kynisk, men jeg gider nemlig ikke være tvunget til mange lufteture om dagen. Og så har det jo ikke hjulpet, at min graviditet har spændt ben for mig fra dag 1 (vi fandt ud af, at jeg var gravid, 10 dage inden vi hentede hunden...).

Han tager citirizin (staveplade?) og så øjendråber og næsespray - begge dele på recept. Kan ikke huske hvad de forskellige ting hedder :lol:
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Pollen-tråden 2017 - en tudetråd for os med allergi

Indlægaf Æble » 1. jun 2018, 02:38

Annione skrev:Åh, hvor kan jeg anbefale at blive vaccineret. Jeg tager konsekvent en antihistamin dagligt, men jeg plejer st være døden nær alligevel - af kløe i øjne, næse, mund, ører og snot og irritation.
Jeg har næsten ingen gener :love: En lille smule kløe, en minimal mængde snot og et nys hist og pist. Og vi taler måske hver 3. dag.

:banan:


Er det tsbletterne du har taget? Hvad koster de? Og kan ens egen læge skrive dem ud?

Jeg er ved at blive sindsyg. Har lyst til at flå mine øjne ud, de svier og klør konstant :whine:
1
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Pollen-tråden 2017 - en tudetråd for os med allergi

Indlægaf Annione » 1. jun 2018, 05:19

Æble skrev:
Annione skrev:Åh, hvor kan jeg anbefale at blive vaccineret. Jeg tager konsekvent en antihistamin dagligt, men jeg plejer st være døden nær alligevel - af kløe i øjne, næse, mund, ører og snot og irritation.
Jeg har næsten ingen gener :love: En lille smule kløe, en minimal mængde snot og et nys hist og pist. Og vi taler måske hver 3. dag.

:banan:


Er det tsbletterne du har taget? Hvad koster de? Og kan ens egen læge skrive dem ud?

Jeg er ved at blive sindsyg. Har lyst til at flå mine øjne ud, de svier og klør konstant :whine:


Jeg får injektioner - de koster 2400,- pr gang man skal købe (jeg får birk og græs).
Du skal henvises til allergilæge af egen læge - så tjekker allergilægen dig igennem, og til efteråret kan I gå i gang med vaccinerne.

Det er besværligt, for de første 2 måneder skal du stkkkes hver uge. Jeg skal stikkes hver 6. uge nu - og selvom min top dosis er halv dosis af normalen, så er jeg virkelig skånet for allergi.
Det er muligt det er besværligt i opstarten - men kors, hvor er jeg glad for det nu, hver eneste dag.
1
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Pollen-tråden 2017 - en tudetråd for os med allergi

Indlægaf IrmaPigen » 1. jun 2018, 05:59

Annione skrev:
Æble skrev:
Annione skrev:Åh, hvor kan jeg anbefale at blive vaccineret. Jeg tager konsekvent en antihistamin dagligt, men jeg plejer st være døden nær alligevel - af kløe i øjne, næse, mund, ører og snot og irritation.
Jeg har næsten ingen gener :love: En lille smule kløe, en minimal mængde snot og et nys hist og pist. Og vi taler måske hver 3. dag.

:banan:


Er det tsbletterne du har taget? Hvad koster de? Og kan ens egen læge skrive dem ud?

Jeg er ved at blive sindsyg. Har lyst til at flå mine øjne ud, de svier og klør konstant :whine:


Jeg får injektioner - de koster 2400,- pr gang man skal købe (jeg får birk og græs).
Du skal henvises til allergilæge af egen læge - så tjekker allergilægen dig igennem, og til efteråret kan I gå i gang med vaccinerne.

Det er besværligt, for de første 2 måneder skal du stkkkes hver uge. Jeg skal stikkes hver 6. uge nu - og selvom min top dosis er halv dosis af normalen, så er jeg virkelig skånet for allergi.
Det er muligt det er besværligt i opstarten - men kors, hvor er jeg glad for det nu, hver eneste dag.


Skal man selv betale vaccinationerne?
1
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: Pollen-tråden 2017 - en tudetråd for os med allergi

Indlægaf Zonta » 1. jun 2018, 06:07

IrmaPigen skrev:
Annione skrev:
Æble skrev:
Annione skrev:Åh, hvor kan jeg anbefale at blive vaccineret. Jeg tager konsekvent en antihistamin dagligt, men jeg plejer st være døden nær alligevel - af kløe i øjne, næse, mund, ører og snot og irritation.
Jeg har næsten ingen gener :love: En lille smule kløe, en minimal mængde snot og et nys hist og pist. Og vi taler måske hver 3. dag.

:banan:


Er det tsbletterne du har taget? Hvad koster de? Og kan ens egen læge skrive dem ud?

Jeg er ved at blive sindsyg. Har lyst til at flå mine øjne ud, de svier og klør konstant :whine:


Jeg får injektioner - de koster 2400,- pr gang man skal købe (jeg får birk og græs).
Du skal henvises til allergilæge af egen læge - så tjekker allergilægen dig igennem, og til efteråret kan I gå i gang med vaccinerne.

Det er besværligt, for de første 2 måneder skal du stkkkes hver uge. Jeg skal stikkes hver 6. uge nu - og selvom min top dosis er halv dosis af normalen, så er jeg virkelig skånet for allergi.
Det er muligt det er besværligt i opstarten - men kors, hvor er jeg glad for det nu, hver eneste dag.


Skal man selv betale vaccinationerne?

Springer lige ind fra sidelinjen. Ja, det skal man. Men der er selvfølgelig CTR-saldoen, som giver lidt og muligvis kan Danmark give tilskud, hvis du er med der.
1
J, juli 2018.
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Pollen-tråden 2017 - en tudetråd for os med allergi

Indlægaf FruKuk » 3. jun 2018, 18:53

Annione skrev:
Æble skrev:
Annione skrev:Åh, hvor kan jeg anbefale at blive vaccineret. Jeg tager konsekvent en antihistamin dagligt, men jeg plejer st være døden nær alligevel - af kløe i øjne, næse, mund, ører og snot og irritation.
Jeg har næsten ingen gener :love: En lille smule kløe, en minimal mængde snot og et nys hist og pist. Og vi taler måske hver 3. dag.

:banan:


Er det tsbletterne du har taget? Hvad koster de? Og kan ens egen læge skrive dem ud?

Jeg er ved at blive sindsyg. Har lyst til at flå mine øjne ud, de svier og klør konstant :whine:


Jeg får injektioner - de koster 2400,- pr gang man skal købe (jeg får birk og græs).
Du skal henvises til allergilæge af egen læge - så tjekker allergilægen dig igennem, og til efteråret kan I gå i gang med vaccinerne.

Det er besværligt, for de første 2 måneder skal du stkkkes hver uge. Jeg skal stikkes hver 6. uge nu - og selvom min top dosis er halv dosis af normalen, så er jeg virkelig skånet for allergi.
Det er muligt det er besværligt i opstarten - men kors, hvor er jeg glad for det nu, hver eneste dag.


Bare af ren nysgerrighed - hvorfor får du kun halv dosis?
1
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Pollen-tråden 2017 - en tudetråd for os med allergi

Indlægaf Annione » 3. jun 2018, 22:12

FruKuk skrev:
Bare af ren nysgerrighed - hvorfor får du kun halv dosis?


Fordi jeg reagerer meget kraftigt på mine vacciner. Det er blevet bedre, men jeg skal også slå det ned med prednisolon. Det er lidt træls.
Resultatet slår dog alt. Jeg har intet mærket til græs endnu.
1
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Pollen-tråden 2017 - en tudetråd for os med allergi

Indlægaf FruKuk » 4. jun 2018, 05:14

Annione skrev:
FruKuk skrev:
Bare af ren nysgerrighed - hvorfor får du kun halv dosis?


Fordi jeg reagerer meget kraftigt på mine vacciner. Det er blevet bedre, men jeg skal også slå det ned med prednisolon. Det er lidt træls.
Resultatet slår dog alt. Jeg har intet mærket til græs endnu.


Øv, at du bliver så dårlig :kys: Men skønt at du mærker effekt.

Min 8 årige har for første gang oplevet sådan den virkelig succes ved vaccinerne (hun har været i gang i 3 år til september), og er indtil nu kommet gennem birk med kun 2 dårlige dage og græs med kun 1 dårlig dag :banan: Det er SÅ vildt at opleve efter 3 somre med mega dårligt barn.
1

Tilbage til "Helbred"