Voksen kvinde med ADHD

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Nyc
Kort karma: 6
Likede indlæg: 46

Voksen kvinde med ADHD

Indlægaf Nyc » 20. apr 2017, 09:36

Hej alle
Senest rettet af Nyc 23. apr 2017, 08:35, rettet i alt 2 gange.
0
Brugeravatar
Jasmin
Kort karma: 36
Likede indlæg: 647

Re: Voksen kvinde med ADHD

Indlægaf Jasmin » 20. apr 2017, 09:44

Jeg tror virkelig du skal stille det spørgsmål til din læge.
Tvivler på at nogen her er kompetente til at svare på det.
0
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Brugeravatar
Nyc

Indlægaf Nyc » 20. apr 2017, 10:01

Tak Angelina, jeg ved du har ret i, at der ikke dr tale om dovenskab. Jeg tænker ikke om andre med ADHD, at de er dovne -men mine tanker omkring mig selv, er desværre ikke så pæne. Øv:-/
0
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 413
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 6053

Indlægaf Studsgaard » 20. apr 2017, 10:02

Min den ene søn har ADHD den anden har ADD (som dig) og det er tydeligt at ham med ADD har svært ved at lette måsen og gå igang med ting. Udefra kan det jo godt ligne dovenskab - men det er det ikke! Det er det er add'en der gør at jeres krop og hjerne går i "dvale" når der er lav arousal.

Du skal ikke forvente du "bliver normal" men medicinen kan for mange hjælpe til din hjerne med at få mere gang i de forbindelser der er påvirket af add'en, samtidig kan den måske hjælpe således de udefrakommende ting der forstyrre ikke vil fylde så meget, og derved kan det være lettere at koncentrere dig om det du skal.

Men medicin er ikke bare en let ting, der findes mange slags med forskellig virkninger og bivirkninger, du skal selvfølgelig give det tid til at virke, men mærk endelig efter om du får nogle grimme bivirkninger også. Herhjemme har min mand og sønner prøvet mange forskellige slags inden de fandt det rigtige for dem.
Men det kan hjælpe virkelig godt. min den ældste er meget påvirket af sin ADHD og kan knap koncentrere sig om noget så basalt som at tage tøj på eller spise, men når han får medicin kan han klarer rigtig meget selv.
Ham med ADD får lettere ved at komme igang af sig selv, og får også lettere ved at koncentrere sig, men det fjerner ikke alt, men det er en stor hjælp til at kunne klarer mere.

Jeg kan virkelig anbefale dig at melde dig ind i ADHD foreningen og tage på en af deres kurser, du lærer rigtig meget om ADHD/ADD. De har blandt andet for nydiagnostiserede.
Vi har selv fået bevilliget af komunen at de betaler det for os, da det er ret dyrt.
Du skal være velkommen til at skrive en pb til mig hvis der er nogen spørgsmål.

Der er også flere grupper på facebook, men som med mange andre grupper på facebook, så er der både godt og skid i de grupper, og som ny der ikke kender så meget til sin diagnose endnu så kan det være ret forvirrende.
1
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 413
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 6053

Indlægaf Studsgaard » 20. apr 2017, 10:08

Marienyc skrev:Tak Angelina, jeg ved du har ret i, at der ikke dr tale om dovenskab. Jeg tænker ikke om andre med ADHD, at de er dovne -men mine tanker omkring mig selv, er desværre ikke så pæne. Øv:-/

Det er jo desværre noget mange med ADD og ADHD har til fælles. At man tænker dårligt om sig selv at selvværdet er rigtig dårligt, fordi man gang på gang har fået fortalt eller oplevet at det man gør ikke er nok/rigtigt. Børn med ADD/ADHD får ifølge statistikkerne meget mere skæld ud, og det påvirker en. Også i voksenårene.
0
Fræksak
Kort karma: 126
Likede indlæg: 1135

Indlægaf Fræksak » 20. apr 2017, 10:35

Jeg kender ikke svaret på dit spørgsmål, men jeg læser interesseret med. Jeg er selv udadtil velfungerende med familie og job, men jeg har hele mit liv kæmpet med (ikke) at kunne strukturere en hverdag. Jeg har svært ved at lave system i almindelige, dagligdags opgaver og endnu sværere ved at følge det system, jeg engang imellem prøver at få op at stå. Det betyder, at vi i perioder bor meget rodet, og at børnene ikke får den tydelige struktur, de ville have godt af. Derudover bliver jeg enormt nemt distraheret og er sjældent koncentreret om opgaver mere end få minutter ad gangen.

Jeg har selv overvejet udredning og evt. medicin men er ikke kommet videre med det. Jeg har haft samme tanker som du om hvordan medicine ville influere på mit liv.

Anyway, det var ikke for at hijacke tråden! Sorry :genert:. Men jeg læser som sagt spændt med og håber, at nogen har erfaringer :).

Edit: hov, så kom der besvarelser mens jeg var til frokost :-D.
0
Brugeravatar
Nyc

Indlægaf Nyc » 20. apr 2017, 11:48

Tak for jeres svar, Studsgaard og Fræksak.

Studsgasrd: Du har ret mht at undersøge lidt på FB, måske kan der være en gruppe der kan give mening for mig. Jeg vil også helt klart overveje et medlemskab af ADHD foreningen.
Jeg håber at medicinen kan hjælpe mig, på samme måde som ved din søn -til selv st nynne komme igang.
Udadtil lever jeg jo et fuldstændigt almindeligt liv, men som Fræksak, har jeg nogle problematikker der gør min hverdag svær.
Fræksak:
Udfra din beskrivelse, ligner vi rigtig meget hinanden. Har du også job?
0

Tilbage til "Helbred"