Krone efter rodbehandling?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 412
Likede indlæg: 8101

Krone efter rodbehandling?

Indlægaf Flora » 16. maj 2017, 13:08

Jeg fik for ca. 1½ år siden rodbehandlet en tand og sat en midlertidig fyldning på. Den holder stadig fint og der har ikke været skyggen af problemer med den. Alligevel begyndte min tandlæge efter et år at snakke om, at nu skulle vi også snart have sat en krone på den, hvilket ville koste 5000 kr. Jeg var ikke villig til at bruge 5000 kr. på at skifte en fyldning der ikke fejler noget ud, så vi endte med at udsætte det. Jeg har været der to gange siden og begge gange har hun igen snakket om den krone hun altså synes vi skal sætte på. Jeg er stadig ikke villig til at bruge 5000 kr. på det, så længe den ikke fejler noget, så indtil videre er det stadig udsat.

Jeg har googlet lidt for at finde ud af hvad normal praksis egentlig er på området og det lader til at variere lidt fra tandlæge til tandlæge. Så nu kunne jeg godt tænke mig at høre debattens erfaringer :blomst:

Har du fået lavet en rodbehandling? Har du i den forbindelse fået en midlertidig fyldning og hvor længe har den i så fald holdt? Har du fået krone på og hvor længe efter var det i så fald? Kom den på fordi der bare var gået et vist stykke tid eller var den midlertidige fyldning knækket? Ja, altså kort sagt, hvordan har dit forløb været? :)
0
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
mulledit
Kort karma: 35
Likede indlæg: 523

Re: Krone efter rodbehandling?

Indlægaf mulledit » 16. maj 2017, 13:19

Jeg gjorde ligesom dig.

Det viste sig så at en midlertidig fyldning jo slet ikke er så stærk som en krone, så der var kommet en lille revne i den midlertidige fyldning og så betændelse og så skulle der endnu en rodbehandling til... 10.000 kr. Huhej en dejlig overraskelse :(

Der endte med at gå 6 år mellem rodbehandling og ny rodbehandling + krone. Den kom primært på fordi jeg igen havde betændelse i roden, kunne dog ikke mærke det, men tydeligt se det på røntgenbilledet. Fik taget nye billeder, da jeg skiftede tandlæge.
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:

IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 357
Likede indlæg: 2492

Indlægaf Sophies-mor » 16. maj 2017, 13:34

Det samme her.
Krone nogle år efter rodbehandling.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
lillebjoern
Kort karma: 297
Likede indlæg: 2931

Indlægaf lillebjoern » 16. maj 2017, 13:45

Jeg fik kronen på ca. en måned efter rodbehandlingen, og det er et år siden nu. Det mest irriterende er, at jeg faktisk nogle gange kan mærke, at den "virker" lidt og er øm. Jeg har godt nok ikke tænkt mig at kaste flere penge efter den tand... :tie:
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
JoyNips
Kort karma: 407
Likede indlæg: 6249

Indlægaf JoyNips » 16. maj 2017, 14:30

Fyldning et par år, så knækkede tanden (eller knækkede og knækkede. Den knustes nærmest en dag jeg tyggede på den...) fordi jeg ventede for længe, derefter krone. Var pænt tæt på at miste tanden fordi den var knækket helt åndssvagt til under tandkødsniveau og der næsten ikke var noget at få kronen til at sidde fast på.
0
fisken80
Kort karma: 152
Likede indlæg: 4452

Indlægaf fisken80 » 16. maj 2017, 14:35

Jeg har fået lavet fire rodbehandlinger og samtlige behandlede tænder er efterfølgende flækket og er blevet revet ud. Den ene er blevet erstattet med et implantat.

Få krone på, det er mit bedste råd. Medmindre du er indstillet på at miste tanden med tiden.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 69
Likede indlæg: 1197

Indlægaf lulu-p » 16. maj 2017, 15:12

Min mand fik lavet en rodbehandling for 11 år siden med den besked, at der nok skulle en krone på med tiden. Den holder fint stadig. Jeg ved ikke om det er usædvanligt.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 409
Likede indlæg: 3550
Kontakt:

Indlægaf Annione » 16. maj 2017, 15:25

Hver rodbehandling jeg har fået, har jeg nu en krone på. Midlertidige fyldninger holder ikke evigt. Deraf navnet.
Og så var der tanden som flækkede så grundigt, at jeg fik en krone på. Og BAGEFTER skulle lortet rodbehandles.

Øv.

Har jo brugt flere penge på mine tænder, end de fleste bruger på en bil...
0
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 326
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 4276

Indlægaf Studsgaard » 16. maj 2017, 15:56

Jeg vil anbefale kronen. Jeg har mistet en tand pga den kun havde fået en fyldning (og rodbehandlingen var ikke gjort ordenligt) så da jeg fik ny tandlæge lavede han en ny rodbehandling fordi den midlertidige plumbe var revnet. Og tanden var endt i virkelig dårlig stand, da der havde været en revne i ret lang tid. Han satte så en krone på men den holdt ikke da der var alt for lidt og dårlig tand tilbage, så den er endt med at få de sørgelige rester hevet ud.
Jeg er meget glad for det var den inde bag ved.
0
Chichu
Kort karma: 14
Likede indlæg: 440

Indlægaf Chichu » 16. maj 2017, 16:11

Helt klart krone! Selvom det er cirka verdens trælseste penge og slet ikke føles nødvendigt, for det fungerer jo sååå fint med fyldningen. Lige indtil lortet knækker og så skal man være heldig, hvis der overhovedet kan laves en krone. Og alternativet til kroner er implantater og broer og dét er altså en helt anden prisklasse. Rodbehandlede tænder er mere porøse end ikke-rodbehandlede tænder, så det er ikke for sjov, at tandlægen anbefaler en krone når fyldningen har siddet så lang tid, at man er sikker på, at al betændelsen er væk.

Og så føler jeg med dig, har selv været der flere gange med mine l*rtetænder. Kunne som Annione snildt have købt en bil eller to på den konto...
0
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 412
Likede indlæg: 8101

Indlægaf Flora » 16. maj 2017, 17:28

Tak for jeres erfaringer :)

Kan da godt se det nok er en god idé, at få sat en krone på på et tidspunkt med de historier I fortæller. Øv, for en irriterende udgift. :( Synes godt nok også det er tarveligt af min tandlæge, at hun ikke har nævnt det allerede da jeg fik lavet rodbehandlingen. Hvis det er sådan en standardting at sætte krone på, kunne det da have været rart at have haft tid til at forberede sig på udgiften, fremfor pludselig at få en ekstraregning på 5000 kr. :rulle:

Nå, jeg skal ikke derop igen før om et halvt år, så før bliver det i hvert fald ikke. Men så har jeg da lidt tid til at vænne mig til tanken :wacko:
0
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 407
Likede indlæg: 6249

Indlægaf Lemonella » 16. maj 2017, 18:03

Nu er en krone altså ingen garanti for, at tanden ikke flækker og går i stykker. Er man sådan en som mig, der tygger sammen om natten (trods bideskinne på), kan ingen krone redde tanden fra, at gå i stykker.
Det sker ikke tit, men det kan ske og jeg fik hevet en knust tand ud, selvom den havde krone på.
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Alphilia
Kort karma: 32
Likede indlæg: 604

Indlægaf Alphilia » 16. maj 2017, 18:14

Jeg fik rodbehandlet en tand (2 gange faktisk) med efterfølgende midlertidige fyldninger. De knækkede, og der var ikke nok tand tilbage at sætte krone på så tanden måtte ud. At få dén stump ud var ikke særlig behageligt.
Min tandlæge har snakket om broer og implentater, men pt lever jeg med et hul i tandrækken.
Kommer jeg samme situation en anden gang vil jeg umiddelbart vælge at få en krone på
0
Neverkont
Kort karma: 1
Likede indlæg: 33

Indlægaf Neverkont » 16. maj 2017, 20:55

Jeg har fået rodbehandlet stort set alle mine kindtænder, og lidt til, men der har været så lidt tilbage af tænderne, at kroner ikke har været til at undgå.

Men det har hele tiden været min opfattelse, at hvis tanden ikke er skadet, udover rodbehandlingen, så behøver man ikke sætte krone på. Men jeg kan tage fejl.

Jeg har også haft midlertidige fyldninger i, og de føltes nærmest som om de var lavet af gips, og smuldrede ret hurtigt, så hvis det er sådan en du har, så vil jeg nok mene der skal gøre noget snart.

Lemonella skrev:Nu er en krone altså ingen garanti for, at tanden ikke flækker og går i stykker. Er man sådan en som mig, der tygger sammen om natten (trods bideskinne på), kan ingen krone redde tanden fra, at gå i stykker.
Det sker ikke tit, men det kan ske og jeg fik hevet en knust tand ud, selvom den havde krone på.

I mange år bed jeg sindssygt hårdt sammen om natten, og så vidt jeg kan se i bakspejlet, så har det været p.g.a. noget mineralmangel og fordøjelsesproblemer. Det sidste halve års tid har jeg taget tilskud af magnesium citrat og calcium citrat og det har gjort en stor forskel for mine tænder, altså dem der er tilbage.
0
Brugeravatar
Rikke
Kort karma: 491
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 4927

Indlægaf Rikke » 16. maj 2017, 21:16

Måske er det fordi det er en af mine fortænder (altså en ved siden af de to midterste), der jo ikke er på lige så hårdt arbejde, som en kindtand - men jeg har haft en fin fyldning i den efter rodbehandling i 15 år nu. Ingen problemer.
0
:whip:

Tilbage til "Helbred"